کتاب عرفه و عرفات

کتاب عرفه و عرفات

۳۱ شهریور ۱۳۹۴ 0 اهل بیت علیهم السلام

زبان:

 

مقدمه کتاب 

قالَ رَبِّ اشْرَحْ لِي صَدْرِي * وَ يَسِّرْ لِي أَمْرِي * وَ احْلُلْ عُقْدَةً مِنْ لِسانِي * يَفْقَهُوا قَوْلِي (طه: ٢۵- ٢٨)
دعا و نيايش روح را تهذيب، نفس را تزكيه، انديشه را تصفيه و ترديد را از دل مى‌زدايد و راه رشد و كمال را به انسان مى‌نماياند.يكى از زيباترين نيايش‌هاى وارده از معصومان (عليهم‌السلام) ، دعاى عرفه امام‌حسين (ع) است. چهل و هفتمين دعاى «صحيفه سجاديه» نيز دعاى عرفه امام سجاد (ع) در روز عرفه است.
نيايش عرفه، مدرسه عرفان و زمزم معرفت است. امام در صحراى عرفات و عصر روز عرفه، در زمان و مكانى شريف اين دعا را ايراد كردند. عرفان اسلامى كه سير و سلوك در مسير رسيدن به قرب الهى است، در سرتاسر اين دعاى شريف، موج مى‌زند و به‌خوبى حس مى‌شود؛ به عنوان نمونه مى‌توان رسيدن به فناى فى‌الله را تنها از اين فراز دعاى حضرت كه مى‌فرمايد: «أَ يَكُونُ لِغَيْرِكَ مِنَ الظُّهُورِ مَا لَيْسَ لَك » ، به روشنى دريافت.
كى‌بوده‌اى نهفته كه پيدا كنم تورا؟ كى رفته‌اى زدل كه تمنّا كنم تورا؟ 
غيبت نكرده‌اى كه شوم طالب حضور پنهان نگشته‌اى كه هويدا كنم تو را     با صدهزار جلوه برون آمدى كه من با صد هزار ديده تماشا كنم تو را  
در اين كتاب، دعاى عرفه، با استناد به آيات و روايات و نيز با استفاده از متون ادبى و عرفانى شرح شده است. همچنين سعى شده مطالب تكرارى يا كم‌نتيجه آورده نشود و به منظور استفاده بيشتر و ماندگارى مطالب ارزشمند آن در ذهن مخاطبان، مطالب به‌ساختارى بديع بازسازى و با عنوان‌هايى مفيد و راهگشا تنظيم شده است تا رغبت بيشترى را در خواننده محترم ايجاد كند.
اين نوشتار، به‌مناسبت محوريت عنوان پژوهش كه عبارت است از: «عرفه و عرفات» از دو ركن اساسى نيايش روز عرفه و سرزمين مقدس عرفات سامان يافته است.
بدين‌ترتيب،در بخش اول با عنوان «عرفه روز نيايش» ، در سه گفتار به تبيين، تحليل و بررسى نَقلى و عقلى جايگاهِ روز عرفه؛ آيين نيايش و مهم‌ترين نيايش‌هاى وارده در اين روز (عرفه) پرداخته‌ايم.
بخش دوم اين پژوهش با عنوان «عرفات سرزمين عشق» نيز در سه گفتار سامان يافته است. گفتارها عبارت‌اند از: جايگاه سرزمين عرفات؛ فضيلت‌هاى عرفات در آيينه كتاب و سنت و صحراى عرفات، صحنه نيايش اولياى الهى.پيش از ورود به محور اصلى بحث، از باب «مَنْ لَمْ يَشْكُرِ المَخْلُوقَ، لَمْ‌يَشْكُرِ الْخالِقَ» ، از همه عزيزان و فرهيختگانى كه در اين مسير پر فراز و نشيب، با مشاوره و كمكهاى فكرى و فنى‌شان راه را برايم هموار كرده‌اند، تشكر مى‌كنم.
اميد كه اين اثر بتواند تحول روحى و عينى ارزندهاى را موجب شود. در پايان، از ذات اقدس الهى ميخواهم كه به بركت اين نوشتار، اينجانب، والدين و فرزندانم را مشمول ادعيۀ زاكيۀ حضرت ولى‌الله‌الاعظم روحى و ارواح العالمين لتراب مَقدمِه الفداء قرار دهد.
خدايا چنان كن سرانجام كار                 تو خشنود باشى و ما رستگار 
کانال قرآن و حدیث را درشبکه های اجتماعی دنبال کنید.
آپارات موسسه اهل البیت علیهم السلام
کانال عکس نوشته قرآن و حدیث در اینستاگرام
تلگرام قرآن و حدیث
کانال قرآن و حدیث در ایتا
کانال قرآن و حدیث در گپ
پیام رسان سروش _ کانال قرآن و حدیث