تقريظ مرحوم علامه طباطبائى رحمه اللّه بر كتاب المراقبات‏

تقريظ مرحوم علامه طباطبائى رحمه اللّه بر كتاب المراقبات‏

۰۹ دی ۱۳۹۴ 0 ادعیه و زیارات
بسمه تعالى خداوندا پروردگارا نام هاى نيك، برترين نشانه‏ ها، بزرگى و نعمتها فقط از آن توست. همانگونه كه تو خود را ستودى تو را ستايش نموده و همانطور كه خود را مدح نمودى تو را مدح مى‏ كنيم. بر بنده و رسولت محمّد و آل او صلّى اللّه عليه و آله و سلّم درود مى ‏فرستيم. پروردگارا از تو مى ‏خواهيم دلهاى ما را پس از هدايت، گمراه ننموده و رحمت خود را نصيبمان سازى كه فقط تو داراى بخشش فراوانى. 
چند سطرى درباره كتاب اعمال سال تأليف پيشواى طايفه، حجت حق، آيت اللّه، مرحوم حاج ميرزا جواد آقا ملكى تبريزى - قدس اللّه روحه - مى‏ نويسم نه با اين هدف كه اين كتاب گرانسنگ يا مؤلف بزرگ آن را بستايم، زيرا اين كتاب درياى لبريزى است كه در سنگ و پيمانه نگنجد و مؤلف آن پيشواى والا مقامى است كه بلنداى زياد شخصيت او با هيچ مقياسى قابل اندازه‏ گيرى نيست، و ناتوانى، عذرى موجّه، و يأس از رسيدن به مقصد، براى استراحت كافى است، بلكه با هدف تذكر به برادران و دوستان و سروران صادق و با صفا. كه «تذكر براى مؤمنين سودمند است.» برادرانم زندگى دنيا بازيچه ‏اى بيش نبوده و زندگى حقيقى سراى آخرت است. انسان در زندگى پست دنيا وظيفه‏ اى جز آماده شدن براى زندگى آخرت، پيمودن راه نزديكى به خداوند، پيشه كردن بندگى و تواضع در مقابل خدا ندارد. حجابى بين او و پروردگارش نيست. و چاره ‏اى جز ايستادن در پيشگاه خداوند نمى‏ باشد. 
بنابراين انسان بايد در جايگاه نياز ايستاده و علامت بندگى را در خود آشكار نمايد، به پروردگار عزّت روى نموده و متوجه ساحت بزرگى و عظمت او شود و با نامها و صفات نيكوى او و بوسيله دعا به او نزديكى جويد، و با مراقبت در روزها و شبهاى مختلف و ماهها و سالها به او متوسل و خود را در مسير وزش بادهاى انس و نسيم هاى قدس او قرار دهد. چنانكه فرمود صلّى اللّه عليه و آله و سلّم: در طول زندگانى شما نسيم هايى از رحمتهاى پروردگار مى‏وزد، بهوش باشيد به آن رو كنيد و به آن پشت نكنيد. 
بجان خودم سوگند، روش گذشتگان مقرّب و روندگان راه بندگى، يعنى محمّد و آل پاك او و ساير پيامبران، راستگويان، شهدا و صالحين همين بوده است. و آنان چه همراهان خوبى هستند. 
كتابى كه پيش رو داريد از بهترين كتابهايى مى‏ باشد كه در اين زمينه نگارش يافته است. در اين كتاب لطايفى كه اهل ولايت خدا از آن مراقبت نموده و نكات ظريفى كه در دل سرگشتگان محبت خدا خطور نموده و تمام مطالبى كه مربيان درباره عبادت خدا فهميده ‏اند، وجود دارد. خداوند مرقد مؤلف بزرگ آن را نورانى، از باران هاى رحمت و بخشش خود بر آن سيراب و او را به پيامبر و آل پاك او ملحق نمايد. 
محمّد حسين طباطبائى 
کانال قرآن و حدیث را درشبکه های اجتماعی دنبال کنید.
آپارات موسسه اهل البیت علیهم السلام
کانال عکس نوشته قرآن و حدیث در اینستاگرام
تلگرام قرآن و حدیث
کانال قرآن و حدیث در ایتا
کانال قرآن و حدیث در گپ
پیام رسان سروش _ کانال قرآن و حدیث