نماز مستحبی هزار رکعتی در ماه رمضان (بلدالامین)

نماز مستحبی هزار رکعتی در ماه رمضان (بلدالامین)

۰۶ بهمن ۱۳۹۴ 0 ادعیه و زیارات
ذكر جملة من النوافل و صلوات الحوائج و الاستخارات‏، و أما صلوات رمضان نقلتها من كتاب الأربعين حديث للشهيد رحمه الله‏
 
تعدادی از نمازهای نافله، حاجت و استخاره را بیان می کنیم؛ و اما نمازهای ماه رمضان که از کتاب چهل حدیث شهید رحمه الله نقل گردیده است:
تتمة نقل الشيخ و سلار الإجماع على مشروعية نافلة شهر رمضان و نفاها ابن بابويه و قال ابن الجنيد يزيد ليلا أربع ركعات على صلاة الليل و لم يذكرها ابن أبي عقيل و روي عن الصادق ع‏ نفيها و عورض بروايات تكاد تبلغ التواتر و بعمل الأصحاب و تحمل روايات النفي على الجماعة فيها و هي ألف ركعة زيادة على المعتاد خمس مائة في العشرين الأولين ثمان بعد المغرب و اثنتي عشرة بعد العشاء و قيل العكس و في ليلة تسع عشرة مائة غير عشرينها و في العشر الأخير خمس مائة كل ليلة ثلاثون ثمان بعد المغرب و اثنتان و عشرون بعد العشاء و في ليلة إحدى و عشرين مائة غير ثلاثينها و كذا ثلاث و عشرين و روي الاقتصار في ليالي الإفراد على مائة فيبقى عليه ثمانون يصلي في كل جمعة عشرا بصلاة علي و فاطمة و جعفر ع و في آخر جمعة عشرين بصلاة علي ع و في عشية تلك الجمعة عشرين بصلاة فاطمة ع الأول أشهر رواية و الثاني أظهر فتوى و روي زيادة مائة ركعة ليلة النصف على ما ذكرناه‏
شیخ طوسی و شیخ سلار نقل کرده است اجماع بر مشروعیه نافله ماه مبارک رمضان کرده اند و ابن بابویه نفی کرده است آن را و ابن جنید گفته است در هر شب چهار رکعت نماز به اضافه نماز شب به جا آورد و ابن ابی عقیل این را ذکر نکرده است و حدیثی از حضرت صادق علیه السلام بر نفی مشروعیه روایت کرده اند لیکن معارض بسیار دارد و نزدیک به مرتبه تواتر برسد و عمل اصحاب نیز معاضد آن شده است پس باید روایات نفی را حمل بر این کرد که کردن آن به جماعت چنانچه سنیان می کنند مشروع نباشد و آن نوافل هزار رکعت است زیاده بر نوافل همیشگی تا بیستم ماه پانصد رکعت بگذارد به این طریق که در هر شب بیست رکعت بگذارد و هشت رکعت ما بین نماز مغرب و عشا بگذارد و دوازده رکعت را بعد از نماز عشا بگذارد و بعضی بعکس نقل کرده اند و در شب نوزدهم صد رکعت غیر آن بیست رکعت بگذارد و در دهه آخر هر شب سی رکعت نماز بگذارد و هشت رکعت ما بین نماز مغرب و عشا و بیست و دو رکعت بعد از نماز عشا و در شب بیست و یکم و بیست و سوم در هر شب صد رکعت زیاده بر آن سی رکعت بگذارد و در بعض روایات وارد شده است که در شب نوزدهم و بیست و یکم و بیست و سوم اکتفا به همان صد رکعت بکند بنابراین هشتاد رکعت باقی می ماند در هر جمعه ده رکعت بگذارد به طریق نماز حضرت امیرالمومنین و حضرت فاطمه و طریقه اول روایتش مشهورتر است و طریق دوم ظاهرتر است از راه فتوا و در روایتی شده است که در شب پانزدهم صد رکعت نماز زیاده بر آنچه نقل کردیم بگذارد
وَ رُوِيَ عَنِ الصَّادِقِ ع‏
و از امام صادق علیه السلام مروی است 
أَنَّ عَلِيّاً ع كَانَ يُصَلِّي فِي الْيَوْمِ وَ اللَّيْلَةِ مِنْهُ أَلْفَ رَكْعَةٍ
که حضرت علی علیه السلام در هر شبانه روز از ماه مبارک رمضان هزار رکعت نماز می خواندند
و يستحب إضافة الدعوات المذكورة في المصباح إليها من أرادها فليقف عليها
و سنت است اضافه کردن دعاهایی که در مصباح مذکور است با آن نمازها هر که آنها را خواهد به مصباح رجوع نماید 

 

کانال قرآن و حدیث را درشبکه های اجتماعی دنبال کنید.
آپارات موسسه اهل البیت علیهم السلام
کانال عکس نوشته قرآن و حدیث در اینستاگرام
تلگرام قرآن و حدیث
کانال قرآن و حدیث در ایتا
کانال قرآن و حدیث در گپ
پیام رسان سروش _ کانال قرآن و حدیث