اعمال شب آخر ماه رمضان

اعمال شب آخر ماه رمضان

۱۲ بهمن ۱۳۹۴ 0 ادعیه و زیارات
اعمال مهمى در اين شب براى اهل بيدارى وجود دارد از قبيل: 

عملى براى قبول شدن اعمال ماه رمضان‏

[1 -] براى قبول شدن اعمال ماه رمضان اين عمل وارد شده است: 
عمل شريفى كه سيد قدّس سرّه آن را در «اقبال» از «جعفر بن محمد الدوريستى» از كتاب «حسنى» از پيامبر صلّى اللّه عليه و آله و سلّم روايت كرده است كه فرمودند: «كسى كه در شب آخر ماه رمضان ده ركعت نماز بجا آورد، در هر ركعت يك بار فاتحة الكتاب[1] و ده بارقل هو اللّه احد[2] بخواند و در سجده و ركوع خود ده بار بگويد:
سبحان اللّه و الحمد للّه و لا إله إلا اللّه و اللّه أكبر
و در هر دو ركعت يك بار تشهد خوانده و سپس سلام بدهد، و در پايان ده ركعت نماز بعد از سلام دادن صد بار «استغفر اللّه» بگويد و هنگامى كه از استغفار فارغ شد سجده كند و در سجده بگويد:
يا حيّ يا قيّوم يا ذا الجلال و الإكرام يا رحمن الدّنيا و الآخرة و رحيمهما،
يا اله الأوّلين و الآخرين اغفر لنا ذنوبنا، و تقبّل منّا صلواتنا، و صيامنا و قيامنا
- قسم به كسى كه مرا بحق به پيامبرى برانگيخت، جبرئيل بنقل از اسرافيل و او از پروردگار متعال به من خبر داد كه: - او سرش را از سجده برنمى ‏دارد مگر اين كه خداوند او را آمرزيده، ماه رمضان را از او قبول نموده و از گناهانش مى ‏گذرد، گرچه هفتاد گناه انجام داده باشد كه هر كدام از آنان بزرگتر از گناهان بندگان باشد، و از تمام اهالى منطقه‏ اى كه در آن است قبول مى‏ كند تا اين كه فرمود: اين هديه، مخصوص من و مردان و زنان امتم مى‏ باشد و خداوند متعال آن را به هيچكدام از پيامبران و مردم قبل از من نداده است». 
مؤمنى كه در پى اصلاح مردم بوده و بهره‏ اى از رحمت خداوندى دارد، بايد اين نماز را بخاطر خير زيادى كه براى بندگان خدا دارد بخواند. عالمى كه در طول ماه براى هدايت مردم و اصلاح اعمال آنان در جايگاه وعظ نشسته بود چگونه مى‏ تواند نسبت به اين عمل جزئى كه حتى باندازه يك جلسه وعظ نيز زحمت ندارد بى ‏تفاوت باشد در حالى كه بخوبى مى‏ داند كه موعظه ‏هاى او براى تمامى كسانى كه در مجلس وعظ او حضور پيدا مى‏ كنند سودمند نيست، چه رسد به اهل منطقه ‏اش كه ممكن است گاهى جمعيت آن به چند ميليون نفر برسد. و نيز فايده وعظ براى آنان يك دهم فايده آمرزش و قبول تمامى اعمال اين ماه كه در روايت آمده نيست. 
اگر كسى بگويد كه روايت قطعى نيست. در جواب او بايد گفت: با تمسك به «روايات تسامح» اين مشكل حل مى‏ گردد. و اگر باز بگويد: 
فرض كن «روايات تسامح» اين روايات را مانند روايات قطعى گردانيد، ولى از كجا يقين كنيم كه اين عمل قبول مى‏ گردد تا به فايده مذكور يقين پيدا كنيم؟ در جواب مى‏ گوييم: اين اشكال در وعظ نيز موجود است، در حالى كه اين مشكل در اين عمل كمتر از وعظ مى ‏باشد. زيرا اصلاح نيت در وعظ از چند جهت مشكل تر از اصلاح نيت در عبادات است. كه واضح ترين آن همين است كه وعظ مناسب با دوستى مقام است، همچنين وعظ فقط در ميان جمعيت كثيرى از مردم امكان پذير است كه موجب مشكل شدن اصلاح نيت مى‏ گردد. 

عملى از امام زين العابدين عليه السّلام در اين شب‏

[2 -] از كارهاى مهم مطالعه مطالب و كارهايى است كه از امام زين العابدين عليه السّلام در اين شب نقل شده و انديشيدن در مقام، عبادت، تلاش زياد و عمل اوست. آنگاه ببيند كه خود با اين بدحالى، مقام پست و كوتاهى در عبادت پروردگارش، چه بايد بكند. 
سيد ما قدّس سرّه در كتاب اقبال از شيخ ابى محمد هارون بن موسى التلّعكبرىّ رحمه اللّه و او از محمد بن عجلان نقل كرده است كه گفت: از امام صادق عليه السّلام شنيدم كه مى‏ فرمود: «هنگامى كه ماه رمضان مى ‏آمد على بن الحسين عليهما السّلام هيچ غلام و كنيزى را نمى‏ زند و اگر گناهى از آنان سر مى ‏زد، آنان را مجازات نمى‏ كرد و فقط پيش خود در كاغذى مى‏ نوشت فلان غلام يا فلان كنيز روزى چنين و چنان كرد و تأديب آنان را تا آخرين شب ماه رمضان به تأخير مى‏ انداخت و در اين شب آنان را مى‏ طلبيد و گرد خود جمع مى‏ كرد. آنگاه نوشته خود را آشكار كرده و مى‏ فرمود: فلانى چنين و چنان كردى و تو را تأديب نكردم آيا اين مطلب را بخاطر دارى؟ مى ‏گفت: بله، فرزند رسول خدا تا از تمامى آنها اقرار مى‏ گرفت. سپس در وسط آنان ايستاده و به آنان مى‏ فرمود: با صداى بلند بگوييد: على بن الحسين پروردگارت تمام اعمال تو را ثبت نموده است، همانگونه كه تو تمام كارهاى ما را نوشتى. و او نوشته ‏هايى دارد كه حقيقت هايى را كه بزيان تو است، مى‏ گويد و تمام گناهان كوچك و بزرگ تو را مى ‏نويسد، همانگونه كه تو نوشته ‏هايى دارى كه حقيقتهايى را كه بزيان ماست مى‏ گويد و تمام كارهاى كوچك و بزرگ ما را نوشته است. هر عملى را كه انجام داده ‏اى در پيشگاه او حاضر مى‏ يابى، همانگونه كه ما تمام كارهايمان را نزد تو حاضر يافتيم. 
پس عفو كن و ناديده بگير، همانطور كه از سلطان مى ‏ واهى تو را عفو كند. اگر از ما درگذرى، او را با گذشت، مهربان و بخشنده خواهى يافت. و پروردگارت به هيچكس ظلم نمى‏ كند. پس على بن الحسين مقام پست خود را در پيشگاه پروردگار حكيم و عادلى كه باندازه دانه خردلى ستم نمى‏ كند در نظر داشته باش. كه اگر باندازه وزن ذره خردلى باشد خداوند آن را مى ‏آورد و فقط خداوند را شاهد و حسابرس بدان. 
گذشت كن و نديده بگير، تا پادشاه نيز از تو بگذرد و نديده بگيرد. 
خداوند مى‏ فرمايد: «بايد گذشت كنند و نديده بگيرند، آيا دوست نداريد خداوند گناهان شما را ببخشد.» اين كلمات را خطاب به خود مى ‏گفت و به آنان ياد مى ‏داد و آنان با او مى‏ گفتند. و در حالى كه بين آنان ايستاده بود گريه مى ‏كرد و مى‏ گفت: 
پروردگار ما ما را امر كردى كه از كسى كه به ما ستم روا داشته درگذريم. ما به خود ظلم كرديم و همانگونه كه فرمودى از كسانى كه به ما ظلم كردند گذشتيم. پس ما را عفو فرما. زيرا تو از ما و كسانى كه آنان را به عفو امر فرمودى، به آن سزاوارترى. و امر فرمودى گدا را از در خانه ‏هاى خود رد نكنيم و اكنون در حالى كه گدايان و فقيرانى هستيم به سوى تو آمده و در آستانه و درت اقامت گزيده و بخشش، احسان و نيكى تو را خواهانيم. بدينوسيله بر ما منت گذار و ما را نااميد مگردان، زيرا تو از ما و كسانى كه به اين كار امر شده‏ اند، به اين مطلب  شایسته ترى. خداى من اكرام نمودى. بنابراين مرا كه از گدايان تو هستم اكرام كن. و با بخشش، نيكى نمودى پس مرا از عطاياى خود بهره ‏مند ساز. 
آنگاه به آنان رو كرده و مى‏ گفت: و شما را عفو كردم آيا شما نيز از من و بدرفتاريم مى‏ گذريد؟ من پادشاه بد، پست ستمكار، و مملوك پادشاهى كريم، با سخاوت، عادل، نيكى كننده و بخشنده‏ ام. آنگاه آنان مى‏ گفتند: آقاى ما تو و بديهايت را عفو كرديم. سپس به آنها مى‏ فرمود: بگوييد: خداوندا از على بن الحسين درگذر همانگونه كه ما را عفو كرد. و او را از آتش رها كن همانگونه كه ما را از بردگى خارج كرد، آنان نيز همين را مى‏ گفتند. آنگاه مى‏ گفت: خداوندا آمين، پروردگار جهانيان برويد من شما را عفو و شما را آزاد كردم به اميد گذشت از خود و رهايى خودم. و آنان را آزاد مى‏ كرد. هنگامى كه روز فطر فرا رسيد عطايايى به آنان عنايت نموده تا محفوظ مانده و از مردم بى‏ نياز شوند. و سالى نبود كه در شب آخر ماه رمضان حدود بيست نفر را آزاد نكند. 
و مى‏ فرمود: خداوند متعال در هر شب ماه رمضان هفتاد ميليون نفر را از آتش رها مى ‏كند كه همگى سزاوار آتش هستند. و هنگامى كه شب آخر ماه رمضان فرا رسد بتعداد همه كسانى كه در اين ماه رها نموده است نجات مى‏ دهد. و من دوست دارم خداوند مرا ببيند كه باميد نجات خودم از آتش، عده ‏اى از كسانى را كه مالك هستم در سراى دنيا در راه خدا آزاد مى‏ نمايم. هيچگاه خادمى را بيش از يك سال كامل به خدمت نگرفت. زيرا اگر برده ‏اى را در اول يا وسط سال مى‏ خريد در شب فطر آزاد مى ‏كرد و عده ديگرى را در سال بعد مى‏ خريد و سپس آزاد مى‏ نمود. و تا زمانى كه به خداوند ملحق شد همينگونه بود. و نيز در حالى كه هيچ نيازى به سياه پوستان نداشت تا با خريدن آنان نيازش را برآورده سازد، آنان را مى ‏خريد و هنگام بازگشت از عرفات دستور مى ‏داد آنان را از بردگى آزاد نموده و اموالى به آنان ببخشند». 
اگر بتواند، بايد خود را شبيه به امامش گردانيده و در شكل اين عمل بزرگ به او اقتدا نمايد كه اين كار گواراى او باد. و اگر نمى‏ تواند حتما باندازه ‏اى كه مى ‏تواند آن را انجام بدهد. و كمترين كارى كه در اين جهت مى‏ تواند انجام بدهد اين است كه ستمهايى كه زن، فرزند، خدمتكار و اجيرش نسبت به او روا مى ‏دارند را ثبت كرده و در شب آخر ماه رمضان از آنان گذشت نمايد. و بهتر است آنچه را كه ثبت كرده است يك يك گفته و با پروردگار خود مناجات نمايد و بگويد: 
خداوندا فلان بنده ‏ات در فلان مورد به من ظلم كرد و من صبر كردم و... آنگاه بگويد: خدايا مى‏ دانى به من ظلم كردند و فقط بخاطر ترس از تو از آنان انتقام نگرفتم. باين اميد كه تو نيز عذاب خود را از من بازدارى. بندگانت را امر به عفو نمودى. پس آنان را از عفو خود محروم مفرما كه شما به عفو شايسته ‏تر از كسانى هستى كه آنان را به عفو دستور دادى. 
خدايا به من توفيق دادى كه كسانى را كه به من ستم كردند ببخشم و بدين وسيله بر من منت گذاشتى. پس مرا از عفوت محروم مفرما. زيرا منت تو بجهت گذشت من از ديگران، بزرگتر از منت گذشت تو از من مى‏ باشد. و بخاطر اين منت بزرگ آن منت كوچك را هم نصيبم بفرما. 
خداوندا بنده، مالك حقيقى نيست و حق مال مالك اوست. پس كسى كه به من ستم كند حق تو را از بين برده و هنگامى كه امر فرمودى كه او را عفو نمايم در حقيقت تو او را عفو نمودى. پس آنگاه كه او را عفو مى‏ نمايى از من نيز درگذر. 
خداوندا دستور دادى كسى را كه به ما تحيت و درود مى‏ فرستد بهتر از او جواب گوييم و اكنون پاسخ بهتر اين است كه در مقابل اين عمل من كه بخاطر رضاى تو از كسانى كه به من ظلم نمودند گذشتم مرا با آتش نسوزانى و در مقابل اميد من به عفو فراوان و فضلت بعد از عفو، گناهانم را به چند برابر نيكى تبديل نموده و بدين وسيله من را به درجات بلندى رسانيده و اميدم را نااميد نگردانى. 

آثار اين عمل‏

گرچه صرف قصد اين مطالب در دل مؤثر است ولى گفتن تمامى آن و انجام آن با اعضاى بدن اثرات مخصوصى دارد از قبيل: 
[الف -] همانگونه كه عمل قلبى عبادتى قلبى محسوب مى‏ شود، همانطور نيز انجام آن با اعضاى بدن عبادتى بدنى محسوب مى‏ گردد. 
[ب -] اين عمل باعث تأثير خاص و رقتى در قلب مى ‏شود كه عمل قلبى بتنهايى اين اثر را ندارد. و نيز باعث انجام عملى ديگر مى‏ گردد كه او نيز مؤثر بوده و بدين ترتيب فيض ادامه پيدا مى ‏كند. 
[ج -] اكتفا نكردن به گفتار، بلكه انجام آن با اعضاى بدن، باعث تأثير گذاشتن بر ديگران و الگو گرفتن آنان و رواج اين سنت نيكو در ميان جامعه مى‏ شود. بهمين جهت اگر امام عليه السّلام فقط به عبادت قلبى اكتفا مى ‏فرمودند اين مطلب به ما نمى‏ رسيد و نمى‏ توانستيم به آن عمل كنيم. 
و بطور كلى اعضاى بدن نيز بهره ‏اى از نور عمل داشته و انجام عمل با اعضاى بدن باعث ايجاد نور ديگرى در قلب علاوه بر نور عمل قلبى آن مى ‏گردد. 

محاسبه نفس‏

[3 -] از كارهاى مهم اين است كه مانند شريكى كه در پايان كار با شريك خود تسويه حساب مى‏ كند، از نفس خود حساب كشيده، و سرمايه خود را كه همان عمر، ايمان و بركات ماه رمضان و نورهاى آن مى ‏باشد را در نظر آورد، و ببيند آيا ايمان او به خدا، رسول، كتاب و حجتهاى او و روز قيامت بيشتر شده است يا نه؟ اخلاق او كه از اين معارف سرچشمه گرفته، چگونه است؟ خوف و رجا، صبر، زهد، خلوت نمودن براى ذكر خدا و تفكرى كه باعث انس است، شناختى كه محبت را بدنبال داشته و محبتى كه به رضايت، تسليم و توحيد منجر شود، شرح صدر ناشى از نور شناخت در ديدن غيب و گشادگى قلب او در تحمّل بلاها و حفظ اسرار، تا چه اندازه ‏اى است؟ چگونه در «سراى فريب» آرام نگرفته و به «سراى جاويد» بازگشت كرده است؟ آيا ماه رمضان و اعمال اين ماه تأثيرى در اين امور داشته است يا نه؟ در مورد افعال و حركتهاى اعضاى بدنش بينديشد. آيا همانگونه باقى مانده يا در اين مورد بيشتر به احكام الهى توجه نموده است؟ بخصوص نسبت به حركتهاى زبانش هنگام سخن گفتن در مورد آنچه به او مربوط نبوده، سخنان باطل، دروغ، غيبت، تهمت، تعرض به آبروى مؤمنين، فحش، اذيت و غيره. اگر ببيند كه تمام اين موارد همانطور كه بوده باقى مانده، بايد بداند كه اين مطلب ناشى از كارهاى بد او در اين ماه پر بركت بوده و تاريكى گناهانش بر نورهاى اين شهر درخشان و روشنى بخش فائق آمده است. زيرا ممكن نيست كه نورهاى ماه رمضان، شبهاى قدر و اين دعاهاى گرانقدر قلب او را روشن كند ولى باز هم به گناهان سابق خود ادامه دهد. 
كسى كه چنين ضررى كرده است، بايد از خطر دعاى رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله و سلّم بترسد، آنجا كه مى‏تفرمايند: «خداوند كسى را كه از ماه رمضان خارج شود و آمرزيده نشود نيامرزد.» زيرا يكى از سخت ‏ترين مصيبتها و بزرگترين بلاها همين است. بايد با يارى خدا، پناه آوردن به رحمت و رفتن به درگاه او - و در حالى كه با زبان حال مى‏ گويد: «اى كسى كه به داد بيچاره مى‏ رسى هنگامى كه تو را بخواند و گرفتارى او را برطرف مى‏ نمايى» - خود را اصلاح نموده، بر گناهان خود گريسته و آثار اين اعتراف صادقانه را در خود هويدا سازد و با زبان حال بگويد: 
«هيچ خدايى بجز تو نيست تنزيه مى‏ كنم تو را و منم كه ستمكارم». 
يكى از نشانه‏ هاى اصلاح حال داشتن علامت گناهكاران و ترس آنان و آمرزش خواستن از خداى متعال باندازه گناهان مى‏ باشد. و اگر نفس او كه عادت به تنبلى نموده است، نتواند او را براى بجا آوردن حق استغفار يارى كند، بايد از درى كه شيطان از آن در وارد شد و به مراد خود رسيد كه همان در نااميد نشدن است بر خداوند وارد شود. و بالاخره بايد در آخر ماه تمام چيزهايى را كه از دين خود ضايع كرده جبران نمايد، تا براى روز عيد و ديدار با خداوند در اين روز آماده شده و از فوايد آن محروم نشود. و بدين ترتيب به زيانى جبران ناپذير گرفتار نگردد. 

وداع با ماه رمضان‏

[4 -] كار مهم ديگر وداع ماه رمضان و متأثر شدن بخاطر جدايى از آن است. در اين رابطه دعاها و مناجاتهايى پرارزش با ماه بزرگ خدا رسيده است. 

توضيح وداع با ماه رمضان‏

اگر خدا حافظى با «زمان» - كه فاقد درك سخن ما و خدا حافظى است - برايت مشكل است به جواب سيد - قدّس اللّه سره - در اقبال مراجعه كن. و اگر به آن قانع نشدى اين مطالب را بخوان: 
زمان و مكان و ساير چيزهايى كه از قبيل حيوانات نيستند، گرچه در اين عالم و به اين شكل درك و شعورى ندارند ولى تمام آنها در بعضى از عالمهاى بالاتر داراى زندگى، درك، توانايى سخن گفتن و بيان نمودن و دوستى و دشمنى مى ‏باشند. و روايات بسيارى كه درباره احوال عالم برزخ و قيامت رسيده و نيز مكاشفات اهل مكاشفه اين مطلب را ثابت مى ‏كند. تمام موجودات اين عالم، قبل از بوجود آمدن، در عالمهاى ديگرى بوجود آمده ‏اند و موجودات در هر عالمى شكل و خصوصياتى مخصوص به آن دارند كه با شكل و خصوصيات اين عالم فرق مى‏ كند. 
يكى از خصوصياتى كه بعضى از عالمهاى برتر دارند اين است كه تمام موجودات آن زنده بوده و داراى شعور مى‏ باشند و شايد اين آيه هم اشاره به همين مطلب داشته باشد: «و همانا سراى آخرت بهترين زندگى است.» زيرا فقط سراى آخرت را زندگى ناميده است. 
رواياتى كه درباره سخن گفتن ميوه ‏ها در بهشت و خوشحال شدن تخت و سرور او بخاطر تكيه زدن مؤمن بر آن وارد شده است نيز دلالت بر حيات موجودات در عالم آخرت دارد و حتى بعضى از روايات دلالت بر سخن گفتن زمين با مؤمن و كافر دارد. 
سخن گفتن سنگريزه در دست رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله و سلّم كه از معجزات آن بزرگوار است نيز از همين قبيل است، زيرا سخن گفتن آن در ملكوتش مى‏ باشد. و اعجاز رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله و سلّم فقط در رسانيدن سخن گفتن (با زبان ملكوتى) او به گوش مردم اين جهان است. 
حتى تمام معجزاتى كه پيامبران و اولياء از خود بروز داده ‏اند، از قبيل به سخن واداشتن جمادات و زنده كردن آنها، از همين قبيل است. 
زندگى عصاى موسى و پرنده عيسى يك زندگى ملكوتى و بر اهل اين عالم پوشيده بود و زمانى كه خداوند لازم ديد اين زندگى را براى مردم آشكار نمود. زمان نيز در بعضى از عوالم خود زنده و داراى شعور است. پس وداع با او و مخاطب ساختن او در عالم خودش چه اشكالى دارد مهم اين است كه وداع كننده بايد در اظهار غم و اندوه هنگام وداع راستگو باشد، تا مبادا با دروغ و نفاق - در چنين زمان گرانقدرى - اين ماه را به پايان برساند، گرچه چنين صداقتى فقط براى كسانى تحقق پيدا مى‏ كند كه با اشتياق و علاقه نه با نارضايتى و زحمت اين ماه را بسر برده باشند. 
بطور كلى غم در ماهيت وداع وجود دارد، و فقط كسى غمگين مى‏ شود كه به همراه وداع كننده خود علاقمند باشد و چنين كسى نه تنها با او مخالفت نمى‏ كند، بلكه آنچه را كه مورد علاقه اوست بجا مى ‏آورد. 
بنابراين اگر از آمدن ماه رمضان و روزه و عبادتهاى آن خوشحال باشى و به آن علاقمند بوده و نسبت به انجام اعمالى كه در اين ماه وارد شده، با توجه و در اين جهت جدى و به كرامت، فضل و فايده آن - آنگونه كه بايد - معتقد باشى، طبيعى است كه از جدايى آن غمگين شده و بسر آمدن آن براى تو سخت است. و در چنين صورتى اگر بگويى: 
«السلام عليك من قرين جلّ قدره موجودا و افجع فراقه مفقودا، سلام بر تو كه همراهى و وجودت گرانقدر و نبودن و جداييت فاجعه است». 
راستگو خواهى بود. و نيز اگر در مناجات با پروردگار خود بگويى: «نحن مودعوه وداع من عز فراقه فغمنا، و اوحش انصرافه عنا فهمنا، ما با او مانند كسى كه جدايى از او سخت و رفتن او موجب وحشت است، وداع كرده و غمگين شديم.» گفتار تو صادقانه خواهد بود. ولى اگر - پناه بر خدا - اين ماه براى تو سخت بوده و با سختى روزه و عبادتهاى آن را انجام داده باشى از باقى ماندن آن ناراحت باشى و در پايان ماه با چنين سخنانى با اين ماه وداع كنى، ماه رمضان تو را دروغگو خواهد دانست و در جواب تو مى‏ گويد: «از سخنانت خجالت نمى‏ كشى، به همراهى من راضى نبودى و من براى تو سخت بودم، به خيرات و هدايا و تحفه‏ هايى كه براى تو بود بى ‏اعتنايى مى‏ كردى و با اشتياق و رغبت به استقبال من نيامدى، با انس و علاقه مرا همراهى نكرده و مشتاق تمام شدن و جداييم بودى و اكنون در قلبت از جدايى من خوشحال ولى با زبانت اظهار غم و اندوه مى ‏نمايى» در اين صورت اگر خداوند در جواب مناجات از تو روى گردانده يا بخاطر دروغ گفتن و كوچك دانستن جناب قدسش تو را مجازات نمايد، چه حالى خواهى داشت اگر از مقام ماه رمضان نزد خدا و باندازه فضل و نعمتى كه براى تو داشته است آگاهى داشته باشى متناسب با نيكيهايى كه نسبت به تو انجام داده و رفتار كريمانه ‏اى كه با تو داشته با آن برخورد خواهى كرد. و براى اين كه مقام اين ماه براى تو روشن شود، مى ‏توانى آن را مانند ميهمان بزرگوارى كه بر تو وارد شده بدانى كه با آمدن او سود تو بيشتر شده و مقامت بالاتر رفته است، همانگونه كه در روايات آمده است. اگر بدانى كه اين ميهمان باعث نجات تو از جهنم و رسانيدن تو به بالاترين درجات نزديكى در بهترين مكانهاى صدرنشين بهشت همراه با پيامبران و صديقين شده، و تو را در مكان صدق همراه پيامبران و رسولان و فرشتگان مقرب خواهد نشاند، چگونه با اين ميهمان برخورد مى ‏كنى و از همراهى آن لذت مى ‏برى و چگونه از او مراقبت كرده و خود، خانواده و تمام چيزهايى را كه براى تو عزيز است فداى آن مى‏ كنى و چگونه از جدايى آن به وحشت مى‏ افتى در اين هنگام با حالتى با آن وداع مى‏ كنى كه سرور سجده كنندگان عليه السّلام با آن وداع نمود، و ماه رمضان نيز آنگونه كه با او وداع نمود با تو وداع خواهد كرد. و حتى بهتر از وداع تو با تو وداع مى ‏كند و هنگام وداع با تو بالاتر از آنچه كه تو اظهار كردى، اظهار مى ‏كند. زيرا هميشه عنايت مقام بالا بهتر و كاملتر از مقام پايين است. 
و اگر حال تو در تمام ماه يكسان نبود، يعنى گاهى از وجود ماه رمضان راضى، از همراهى آن خوشحال، با نورهاى آن نورانى، از فيوضات پاك و بركات آن با بهره، آگاه به فوايد آن، شكرگزار نعمتهاى آن، بياد دارنده منت‏هاى آن، جدّى در مراقبت آن، از توشه ‏هاى آن با بهره و با اثرهاى بزرگ آن سعادتمند بوده، و گاهى از اين امور غافل يا مخالف با مقتضاى آن باشد، بايد در آخرين شب با معذرت خواهى صادقانه و اظهار توبه و پشيمانى برخاسته از دل، نه زبان، او را راضى كنى. زيرا او مهمان بزرگوارى است كه كريمترين كريمان او را فرستاده تا خير او به تو برسد و با كمى سخنان لطيف در هنگام معذرت خواهى، از تو راضى خواهد شد. 
مصيبتى را كه در طول اين ماه بر خود وارد كرده ‏اى مى ‏توانى با پشيمانى صادقانه و آمادگى كامل جبران كنى و با اين عبارت لطيف بگويى: «خدايا با اين ماه و كرامت بزرگ كه كسى از مقدار آن آگاه نيست ما را بزرگ داشتى ولى ما آن را تباه كرديم. و همانطور كه بهتر از همه مى ‏دانى بر خود ستم كرديم. شبها و روزهاى اين ماه گذشت. 
اكنون عنايتى از عنايات تو نصيبم گشته، از خواب غفلت بيدار شده و مصيبت و جنايت بزرگ خود را فهميدم. در حالى كه اكنون به هلاكت نزديك شده ‏ام، در پيشگاه تو به بدكارى و تباه كردن اين كرامت بزرگ و قرار دادن خود در هلاكت جاويد و افسوس بزرگ، معترف هستم. 
اكنون چه كسى مرا از عذابت نجات مى ‏دهد و چه كسى مرا از آثار اعمال بدم كه در دل قرار دارد رها خواهد نمود با اين بدحالى و در ميان هلاكت خود با يادآورى تو فهميدم كه مرا به حال خود و غفلتم رها نكرده و در «توبه» را بر من نبسته‏ اى. بنابراين از رحمتت نوميد نمى‏ گردم. زيرا غير از كافران كسى از بخشش تو نوميد نمى‏ گردد. و از رحمتت مأيوس نمى‏ گردم زيرا بجز زيانكاران كسى از رحمت تو مأيوس نمى‏ شود. 
پس با رحمتى كه بندگان هلاك شده ‏ات را با آن نجات داده، با قبولى كه با آن ساحران فرعون را پذيرفته و با اجابتى كه فرعون و بدترين دشمنانت، شيطان - كه مهلت خواست و به او دادى - را اجابت كردى مرا نيز نجات ده، با قبول خود مرا بپذير و دعايم را در اين شب اجابت كن و آنگاه گناهانم را به چند برابر اعمال خير مبدّل گردان، نامم را در اين ماه مبارك از دفتر سيه روزان جهنم پاك، و در دفتر رستگاران در بهترين جاى بهشت ثبت بفرما، و مرا به دوستان قديمى و برگزيدگان نزديك خود ملحق فرما، بحق محمد و آل پاك او - درود تو بر تمامى آنان باد. 
خدايا گناهان و كمى حيايم رويم را نزد تو سياه كرده است. پس با روى نورانى آل محمد - درود تو بر آنان باد - به سويت روى آوردم تا مرا قبول نمايى و پناهم دهى. خدايا اين ماه سراى ميهمانى تو است و دوست ندارى كه ميهماندار از ميهمان خود پذيرايى نكند، گرچه ميهمان از كسانى باشد كه پذيرايى نكردن از او، او را نابود نكرده و ميهماندار از كسانى باشد كه احسان، دارايى او را كم مى‏ كند. و اگر تو مرا از پذيرايى خود محروم نمايى در پناه تو گرسنه مانده و به هلاكت مى ‏رسم، اى كسى كه احسانش دارايى او را افزايش مى ‏دهد» 

توبه‏

[5 -] آنگاه توجه داشته باش كه با بازگشتى صادقانه ماه را به پايان رسانده و از اين پس با اهداف پروردگار و مولايت مخالفت نكنى. 

مناجات با نگهبان روز

[6 -] سپس در ساعات پايانى روز آخر، كه روز عرضه اعمال ماه است، با نگهبان روزت كه از معصومين عليهم السّلام مى ‏باشد با رعايت آداب تواضع و توسل، مناجات نما. و آنگونه بگو كه محبت آنان را برانگيخته و باران رحمت و كرامت آنان بر تو ببارد. و با معذرت خواهى اعمالى را كه در اين ماه انجام داده ‏اى را به آنان واگذار نما و با درخواستى تضرع ‏آميز بخواه كه با شفاعت و دعايشان اعمالت را اصلاح نموده و با تضرع از خدا بخواهند كه با عفو فراوان خود آن را پذيرفته و به چندين برابر، اعمال خير تبديل نمايد. و اگر امور مذكور را در آخر روز در سجده انجام دهى و اين ماه را با حال سجده و گرسنگى به پايان برسانى و با اين حال وارد شب عيد شوى، اميد است به كرامتى از جانب خداوند متعال برسى كه بالاتر از آرزويت باشد. 

[1]) سوره الفاتحه(الحمد)                            [2]) سوره الاخلاص (التوحید)
کانال قرآن و حدیث را درشبکه های اجتماعی دنبال کنید.
آپارات موسسه اهل البیت علیهم السلام
کانال عکس نوشته قرآن و حدیث در اینستاگرام
تلگرام قرآن و حدیث
کانال قرآن و حدیث در ایتا
کانال قرآن و حدیث در گپ
پیام رسان سروش _ کانال قرآن و حدیث