نماز مستحبی هزار رکعتی در ماه رمضان (اقبال الاعمال)

نماز مستحبی هزار رکعتی در ماه رمضان (اقبال الاعمال)

۰۳ اسفند ۱۳۹۴ 0 ادعیه و زیارات
الجزء الأول؛ أبواب أحكام شهر رمضان؛ الباب الثالث فيما نذكره من الاستعداد لدخول شهر رمضان‏؛ فصل في ما نذكره من الاختلاف في ترتيب نافلة شهر رمضان‏
جلد اول، باب های احکام ماه رمضان؛ باب سوم از اعمالی که برای داخل شدن به ماه رمضان انجام می گیرد؛ فصل ششم: اختلاف در ترتيب انجام نوافل ماه رمضان:
اعلم أن الظاهر في العمل في ترتيب نافلة شهر رمضان- هو ما قد تضمنه مصباح جدي أبي جعفر الطوسي رضوان الله جل جلاله عليه أنه قال تصلي في العشرين ليلة من الشهر كل ليلة عشرين ركعة ثمان ركعات بين العشاءين و اثنتي عشرة ركعة بعد العشاء الآخرة و تصلي ليلة تسع عشرة منه مائة ركعة و كذلك ليلة إحدى و عشرين و ليلة ثلاث و عشرين تسقط ما فيها من‏ الزيادات و هي عشرون ركعة في ليلة تسع عشرة و ثلاثون في ليلة إحدى و عشرين و ثلاثون في ليلة ثلاث و عشرين الجميع ثمانون ركعة تفرقها في أربع جمع في كل جمعة عشر ركعات أربع منها صلاة أمير المؤمنين ع و ركعتان صلاة فاطمة ع و أربع ركعات صلاة جعفر ع و تصلي ليلة آخر جمعة عشرين ركعة صلاة أمير المؤمنين ع و في آخر ليلة سبت منه عشرين ركعة صلاة فاطمة ع فيكون ذلك تمام ألف ركعة و تصلي ليلة النصف زيادة على هذه الألف مائة ركعة تقرأ في كل ركعة الحمد مرة و قل هو الله أحد عشر مرات و هكذا تصلي المائة و هذا الترتيب في نوافل شهر رمضان هو اختيار الشيخ المفيد في كتاب المقنعة و قال المفيد في الرسالة الغرية ما معناه إنه يصلي في العشرين ليلة الأولة كل ليلة عشرين ركعة ثماني بين العشاءين و اثنتي عشرة ركعة بعد عشاء الآخرة و يصلي في العشرة الآخر كل ليلة ثلاثين ركعة و يضيف إلى هذا الترتيب في ليلة تسع عشرة و ليلة إحدى و عشرين و ليلة ثلاث و عشرين كل ليلة مائة ركعة و ذلك تمام الألف ركعة و هو رواية محمد بن أبي قرة في كتاب عمل شهر رمضان فيما أسنده عن علي بن مهران عن مولانا الجواد ع يقتضي ترتيب الرسالة الغرية أقول و قال الشيخ محمد بن أحمد بن الصفواني في كتاب التعريف و هي رسالة منه إلى ولده و قد زكاه أصحابنا عند ذكر اسمه و أثنوا عليه في باب صلاة شهر رمضان و اعلم يا بني أن صلاة شهر رمضان تسع مائة ركعة و في رواية أخرى ألف ركعة و روي تسعة آلاف مرة قل هو الله أحد و روي عشرة آلاف مرة قل هو الله أحد في كل ركعة عشر مرات و روي أنه يجوز مرة فمنها في العشر الأول و الثاني في كل ليلة عشرين ركعة يكون أربع مائة ركعة في كل ركعة عشر مرات قل هو الله أحد فإن لم يكن فمرة و في العشر الأواخر ثلاثين ركعة في كل ركعة [في كل ليلة] عشر مرات قل هو الله أحد فإن لم يمكن فمرة إلا في ليلة إحدى و عشرين و ثلاث و عشرين فإن فيها [فيهما] مائة في كل ركعة بعد فاتحة الكتاب عشر مرات قل هو الله أحد و قد روي أن في ليلة تسع [تاسع‏] و عشرين أيضا مائة ركعة و هو قول من قال بالألف ركعة إلا أن المعول عليه في ليلة إحدى و عشرين و ليلة ثلاث و عشرين و هذا لفظه و لعل ناسخ كتابه غلط فأراد أن يكتب ليلة تسع عشرة فكتب تاسع و عشرين إلا أننا كذا وجدناه في نسختنا و هي عتيقة تاريخها ذو الحجة سنة اثنتي عشرة و أربع مائة أقول و ذكر الشيخ أبو جعفر محمد بن بابويه في كتاب من لا يحضره الفقيه فقال و ممن روى الزيادة في التطوع في شهر رمضان زرعة و سماعة و هما واقفيان‏
به نظر مى‌ رسد كه نوافل ماه رمضان بايد به ترتيبى انجام شود كه در كتاب «مصباح المتهجّد» جدّم «ابو جعفر طوسى» -رضوان اللّه جلّ جلاله عليه-آمده است، آنجا كه مى‌ گويد: «در  20 شب نخست ماه رمضان در هر شب  20 ركعت نماز نافله به‌ جا مى‌ آورى؛ 8  ركعت بين نماز مغرب و عشا و  12  ركعت بعد از نماز عشا و [در دهه‌ آخر ماه رمضان در هر شب  30  ركعت مى‌ خوانى؛ ٨  ركعت بين نماز مغرب و عشا و  22  ركعت بعد از نماز عشا] و در شب نوزدهم و نيز شب بيست و يكم و بيست و سوّم  100  ركعت نماز به‌ جا مى‌ آورى و  20  ركعت شب نوزدهم و  30  ركعت شب بيست و يكم و بيست و سوّم را كه نخوانده‌ اى و مجموعا  80  ركعت مى‌ شود، در چهار جمعه‌ ماه رمضان مى‌ خوانى؛ يعنى در هر جمعه  10  ركعت؛ 4  ركعت نماز امير المؤمنين-عليه السّلام-، دو ركعت نماز حضرت فاطمه-عليها السّلام-و  4  ركعت نماز جعفر-عليه السّلام-و در شب جمعه‌ آخر ماه  20  ركعت نماز امير المؤمنين-عليه السّلام- و در آخرين شب شنبه‌ ماه رمضان  20  ركعت نماز حضرت فاطمه-عليها السّلام-به جاى مى‌ آورى. مجموع همه‌ اين نمازها  1000  ركعت مى‌ شود. افزون بر اين  1000  ركعت، در شب نيمه ماه رمضان  100  ركعت ديگر مى‌ خوانى، به اين صورت كه در هر ركعت بعد از سوره‌ حمد[1]، سوره‌ «قُلْ هُوَ اَللّٰهُ أَحَدٌ»[2] را  10  بار مى‌ خوانى.» ترتيب انجام نوافل ماه رمضان به اين صورت كه ذكر شد، مطابق با نظر و گزينش شيخ «مفيد» -رحمه اللّه-در كتاب «مقنعه» هست ، ولى شيخ «مفيد» -رحمه اللّه-در رساله‌ «العزيّة» سخنى به اين مضمون آورده است: «در  20  شب نخست ماه رمضان در هر شب  20  ركعت نماز مى‌ خوانى؛ 8 ركعت بين نماز مغرب و عشا و  12  ركعت بعد از نماز عشا و در دهه‌ آخر در هر شب  30  ركعت. علاوه بر اين، در شب نوزدهم و بيست و يكم و بيست و سوّم در هر شب  100  ركعت ديگر مى‌ خوانى. مجموع همه‌ اين نمازها  1000  ركعت مى‌ شود.» ترتيبى كه «محمّد بن ابى قرّه» در كتاب «عمل شهر رمضان» به روايت از مولايمان امام جواد-عليه السّلام-نقل كرده نيز به صورتى است كه در رساله‌«العزيّه» ذكر شده است. «شيخ محمّد بن احمد صفوانى» -كه علماى رجال ما اماميّه هنگام ذكر نام او، به عنوان عادل و موثّق معرّفى نموده و ستوده‌ اند-در باب نماز ماه رمضان در كتاب «التعريف» -رساله‌ اى كه براى پسرش نوشته است-مى‌ گويد: «پسرم! نمازهاى مستحبّى ماه رمضان  900  ركعت و بنابر روايت ديگر  1000  ركعت است و قرائت  9000  و يا 10/000  بار «قُلْ هُوَ اَللّٰهُ أَحَدٌ» ، يعنى در هر ركعت  10  بار نيز نقل شده است، چنان‌ كه در هر ركعت يك بار «قُلْ هُوَ اَللّٰهُ أَحَدٌ» نيز كفايت مى‌ كند. در هر حال، ترتيب انجام اين نمازها عبارت است از: در دهه‌ اوّل و دوّم ماه رمضان در هر شب  20 ركعت كه مجموعا  400  ركعت مى‌ شود؛ در هر ركعت  10  بار «قُلْ هُوَ اَللّٰهُ أَحَدٌ» و يا حد اقل يك بار؛ و در دهه‌ آخر در هر شب  30  ركعت، در هر ركعت  10  بار «قُلْ هُوَ اَللّٰهُ أَحَدٌ» يا حد اقل يك بار، به جز شب بيست و يكم و بيست و سوّم كه در آن دو شب در هر ركعت بعد از فاتحة الكتاب  10  بار «قُلْ هُوَ اَللّٰهُ أَحَدٌ» خوانده مى‌ شود و بنا بر روايت ديگر در شب بيست و نهم نيز  100  ركعت خوانده مى‌ شود و اين مبناى قايلان به  1000  ركعت است، ولى ما فقط بر روايت شب بيست و يكم و بيست و سوّم اعتماد داريم.» اين بود عين عبارت شيخ محمّد بن احمد صفوانى، براساس نسخه‌ اى قديمى كه تاريخ آن ذى‌ حجّه سال  412  ه‍ ق است، ولى گويا نسخه‌ بردار دچار اشتباه شده و به‌ جاى شب نوزدهم، شب بيست و نهم را نوشته است. شيخ «ابو جعفر محمّد بن بابويه» در كتاب «من لا يحضره الفقيه» چنين آورده است: «دو تن از كسانى كه بخش زيادى  نوافل ماه رمضان را نقل كرد ه‌اند، «زرعه» به نقل «سماعة» است كه هر دو واقفى مذهب هستند.
قَالَ‏
در روايت اين دو آمده است:
سَأَلْتُهُ ع عَنْ شَهْرِ رَمَضَانَ كَمْ يُصَلِّي قَالَ كَمَا يُصَلِّي فِي غَيْرِهِ إِلَّا أَنَّ لِشَهْرِ رَمَضَانَ عَلَى سَائِرِ الشُّهُورِ مِنَ الْفَضْلِ مَا يَنْبَغِي أَنْ يَزِيدَ فِي تَطَوُّعِهِ
«از آن حضرت پرسيدم: در ماه رمضان چند ركعت نماز نافله خوانده مى‌ شود؟ فرمود: همان مقدار كه در غير ماه رمضان خوانده مى‌ شود، جز اين‌ كه ماه رمضان بر ديگر ماه‌ ها فضيلت دارد، لذا شايسته است نماز مستحبى بيشتر در آن به‌ جا آورده شود 
وَ إِنْ أَحَبَّ وَ قَوِيَ عَلَى ذَلِكَ أَنْ يَزِيدَ فِي أَوَّلِ الشَّهْرِ إِلَى عِشْرِينَ لَيْلَةً كُلَّ لَيْلَةٍ عِشْرِينَ رَكْعَةً سِوَى مَا كَانَ يُصَلِّي قَبْلَ ذَلِكَ يُصَلِّي مِنْ هَذِهِ الْعِشْرِينَ رَكْعَةً اثْنَتَيْ عَشْرَةَ رَكْعَةً بَيْنَ الْمَغْرِبِ وَ الْعَتَمَةِ
و اگر كسى دوست داشت و توانست انجام دهد، سزاوار است در شب اوّل تا  20  شب، افزون بر نافله‌ هايى كه پيش از اين ماه به‌ جا مى‌ آورد، در هر شب  20  ركعت نماز مستحبّى بخواند؛ 12  ركعت بين نماز مغرب و عشا 
وَ ثَمَانَ رَكَعَاتٍ بَعْدَ الْعَتَمَةِ فَإِذَا بَقِيَ مِنْ شَهْرِ رَمَضَانَ عَشْرُ لَيَالٍ فَلْيُصَلِّ ثَلَاثِينَ رَكْعَةً فِي كُلِّ لَيْلَةٍ ثُمَّ قَالَ وَ فِي لَيْلَةِ إِحْدَى وَ عِشْرِينَ وَ ثَلَاثٍ وَ عِشْرِينَ يُصَلِّي فِي كُلِّ وَاحِدَةٍ مِنْهُمَا مِائَةَ رَكْعَةٍ
و  8 ركعت بعد از نماز عشا و در  10  شب آخر ماه رمضان در هر شب  30  ركعت بخواند. سپس فرمود: و در هر كدام از دو شب بيست و يكم و بيست و سوّم  100  ركعت بخواند.»
ثم قال إنما أوردت هذا الخبر في هذا الباب مع عدو لي عنه و تركي لاستعماله ليعلم الناظر في كتابي كيف يروي و من رواه و ليعلم من اعتقادي فيه أني لا أرى بأسا باستعماله أقول‏
شيخ صدوق-رحمه اللّه-بعد از نقل اين روايت گفته است: «اين حديث را با اين‌ كه از آن عدول نموده و بدان فتوا نمى‌ دهم، از آن جهت در اين باب آوردم تا كسى كه در اين كتاب من نگاه مى‌ كند بداند كه چگونه روايت نقل كند و چه كسى آن را نقل كرده است و نيز اعتقاد مرا درباره‌ آن بداند و اين‌ كه اشكالى در عمل به آن نمى‌ دانم.»
و روى عبيد الله الحلبي في كتاب له و ابن الوليد في جامعه ما معناه‏
بااين‌حال، «عبيد اللّه حلبى» در كتاب خود و «ابن الوليد» در «جامع» خود سخنى بدين مضمون آورده‌اند:
أن النبي ص لم يصل نافلة شهر رمضان‏
«پيامبر اكرم-صلّى اللّه عليه و آله و سلّم-نافله‌ ماه رمضان را نمى‌ خواندند.»
و لعل روايتهما لها تأويل من التقية أو غلط الرواة أو غير ذلك من البيان أقول‏
گويا اين روايت توجيهى از قبيل حمل بر تقيّه يا اشتباه از راويان يا غيره داشته باشد؛
فمن الروايات‏
زيرا در روايات ديگر آمده است:
في أن النبي ص صلى نوافل شهر رمضان‏
«پيامبر اكرم-صلّى اللّه عليه و آله و سلّم- نوافل ماه رمضان را مى‌ خواند.
مَا رَوَيْنَاهُ بِإِسْنَادِنَا إِلَى أَبِي مُحَمَّدٍ هَارُونَ بْنِ مُوسَى التَّلَّعُكْبَرِيِّ رِضْوَانُ اللَّهِ جَلَّ جَلَالُهُ عَلَيْهِ قَالَ قَالَ أَبُو عَلِيِّ بْنُ هَمَّامٍ قَالَ حَدَّثَنَا عَلِيُّ بْنُ سُلَيْمَانَ الرَّازِيُّ قَالَ حَدَّثَنِي أَبُو الْقَاسِمِ بْنُ أَبِي جَلِيسٍ الْمَدَائِنِيُّ قَالَ حَدَّثَنِي أَبُو عَلِيٍّ مُحَمَّدُ بْنُ أَحْمَدَ بْنِ مُطَهَّرٍ قَالَ‏
[يا:«احمد بن محمّد بن مطهّر»]مى‌ گويد:
كَتَبْتُ إِلَى سَيِّدِي أَبِي مُحَمَّدٍ صَاحِبِ الْعَسْكَرِ ع أَنَّ رَجُلًا يَقُولُ إِنَّ رَسُولَ اللَّهِ ص لَمْ يَزِدْ فِي صَلَاتِهِ فِي شَهْرِ رَمَضَانَ عَلَى مَا كَانَ يُصَلِّي فِي غَيْرِهِ فَكَتَبَ فِي الْجَوَابِ كَذَبَ فَضَّ اللَّهُ فَاهُ
به آقايم ابو محمّد عسكرى-عليه السّلام-نوشتم كه شخصى مى‌ گويد: رسول خدا-صلّى اللّه عليه و آله و سلّم-در ماه رمضان افزون بر ماه‌ هاى ديگر نماز نافله نخواندند. حضرت در پاسخ او نوشت: دروغ مى‌ گويد. خدا دهان او را خورد كند! 
كَانَ رَسُولُ اللَّهِ ص يُصَلِّي فِي عِشْرِينَ لَيْلَةً مِنْ شَهْرِ رَمَضَانَ عِشْرِينَ رَكْعَةً فِي كُلِّ لَيْلَةٍ وَ فِي لَيْلَةِ إِحْدَى وَ عِشْرِينَ وَ لَيْلَةِ ثَلَاثٍ وَ عِشْرِينَ مِائَةَ رَكْعَةٍ وَ فِي الْعَشْرِ الْأَوَاخِرِ فِي كُلِّ لَيْلَةٍ ثَلَاثِينَ رَكْعَةٍ
رسول خدا-صلّى اللّه عليه و آله و سلّم- در 20 شب [اوّل] ماه رمضان در هر شب  20  ركعت و در شب بيست و يكم و بيست و سوّم  100  ركعت و در دهه‌ آخر در هر شب  30  ركعت نماز نافله مى‌ خواند.
أَقُولُ وَ رَوَى هَذَا الْحَدِيثَ بِغَيْرِ هَذِهِ الْأَلْفَاظِ عَلِيُّ بْنُ عَبْدِ الْوَاحِدِ النَّهْدِيُّ عَنْ عَلِيِّ بْنِ حَاتِمٍ قَالَ حَدَّثَنَا أَحْمَدُ بْنُ عَلِيٍّ قَالَ حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ أَبِي الصُّهْبَانِ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ سُلَيْمَانَ قَالَ إِنَّ عِدَّةً مِنْ أَصْحَابِنَا اجْتَمَعُوا عَلَى هَذَا الْحَدِيثِ مِنْهُمْ يُونُسُ بْنُ عَبْدِ الرَّحْمَنِ عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ سِنَانٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ وَ صَبَّاحِ بْنِ الْحَذَّاءِ عَنْ إِسْحَاقَ بْنِ عَمَّارٍ عَنْ أَبِي الْحَسَنِ وَ سَمَاعَةَ بْنِ مِهْرَانَ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ مُحَمَّدٌ
اين حديث با غير اين لفظ نيز نقل شده است. «محمّد بن سليمان» مى‌گويد: گروهى از راويان ما اماميّه بر نقل اين حديث اتفاق نظر دارند. از جمله: «يونس بن عبد الرّحمن» به نقل از «عبد اللّه بن سنان» از امام صادق-عليه السّلام-؛ و «صباح حذّاء» به نقل از «اسحاق بن عمّار» از حضرت امام كاظم-عليه السّلام-؛ و «سماعة بن مهران» به نقل از امام صادق-عليه السّلام-. هم او مى‌گويد:
وَ سَأَلْتُ أَبَا الْحَسَنِ الرِّضَا عَنْ هَذَا الْحَدِيثِ فَأَخْبَرَنِي بِهِ وَ قَالَ هَؤُلَاءِ جَمِيعاً وَ قَالُوا عَنِ الصَّلَاةِ فِي شَهْرِ رَمَضَانَ كَيْفَ هِيَ وَ كَيْفَ فَعَلَ رَسُولُ اللَّهِ ص
از ابا الحسن الرضا-عليه السّلام- درباره‌ اين حديث پرسيدم و آن حضرت آن را براى من نقل فرمود و نيز از همه‌ كسانى كه ذكر شد، نقل كرده‌ اند كه درباره‌ خواندن نماز نافله در ماه رمضان از [ائمّه -عليهم السّلام-] پرسيديم و اين‌ كه رسول خدا-صلّى اللّه عليه و آله و سلّم-در اين‌ باره چگونه عمل مى‌ نمود؟ 
فَقَالُوا جَمِيعاً إِنَّهُ لَمَّا دَخَلَ [دخلت‏] أَوَّلُ لَيْلَةٍ مِنْ شَهْرِ رَمَضَانَ صَلَّى رَسُولُ اللَّهِ ص الْمَغْرِبَ ثُمَّ صَلَّى أَرْبَعَ رَكَعَاتٍ الَّتِي كَانَ يُصَلِّيهَا بَعْدَ الْمَغْرِبِ فِي كُلِّ لَيْلَةٍ
همگى به اتفاق فرمودند: «هنگامى كه شب اوّل ماه رمضان فرامى‌ رسيد، رسول خدا-صلّى اللّه عليه و آله و سلّم-نماز مغرب را به‌جا مى‌ آورد، سپس  4  ركعت نافله‌ نماز مغرب را كه در هر شب بعد از نماز مغرب مى‌ خواند، به‌ جا مى‌ آورد، 
ثُمَّ صَلَّى ثَمَانَ رَكَعَاتٍ فَلَمَّا صَلَّى الْعِشَاءَ الْآخِرَةَ صَلَّى الرَّكْعَتَيْنِ اللَّتَيْنِ كَانَ يُصَلِّيهِمَا بَعْدَ الْعِشَاءِ الْآخِرَةِ وَ هُوَ جَالِسٌ فِي كُلِّ لَيْلَةٍ ثُمَّ قَامَ فَصَلَّى اثْنَتَيْ عَشْرَةَ رَكْعَةً ثُمَّ دَخَلَ بَيْتَهُ
سپس  8 ركعت نماز نافله مى‌ خواند و وقتى نماز عشا مى‌ خواند و 2  ركعت نماز نافله بعد از آن را كه بعد از عشا هر شب در حال نشسته به‌ جا مى‌ آورد مى‌ خواند، برمى‌ خاست و  12  ركعت نماز نافله مى‌ خواند، سپس به منزل مى‌ رفت. 
فَلَمَّا رَأَى ذَلِكَ النَّاسُ وَ نَظَرُوا إِلَى رَسُولِ اللَّهِ ص وَ قَدْ زَادَ فِي صَلَاتِهِ حِينَ دَخَلَ شَهْرُ رَمَضَانَ سَأَلُوهُ عَنْ ذَلِكَ فَأَخْبَرَهُمْ أَنَّ هَذِهِ الصَّلَاةَ صَلَّيْتُهَا لِفَضْلِ شَهْرِ رَمَضَانَ عَلَى الشُّهُورِ
وقتى مردم ديدند كه با ورود ماه رمضان رسول خدا-صلّى اللّه عليه و آله و سلّم-به نماز نافله‌ اش افزوده است، دراين‌ باره از ايشان پرسيدند و آن حضرت پاسخ داد كه اين نمازها را به خاطر فضيلت ماه رمضان بر ديگر ماه‌ ها، به‌ جا آوردم. 
فَلَمَّا كَانَ مِنَ اللَّيْلِ قَامَ يُصَلِّي فَاصْطَفَّ النَّاسُ خَلْفَهُ فَانْصَرَفَ إِلَيْهِمْ فَقَالَ أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّ هَذِهِ الصَّلَاةَ نَافِلَةٌ وَ لَنْ يُجْمَعَ فِي النَّافِلَةِ فَلْيُصَلِّ كُلُّ رَجُلٍ مِنْكُمْ وَحْدَهُ وَ لْيَتْلُ مَا عَلَّمَهُ اللَّهُ مِنْ كِتَابِهِ
وقتى شب فرارسيد و رسول خدا-صلّى اللّه عليه و آله و سلّم-به‌ پا خاست كه نماز بخواند، مردم پشت سر او به صف ايستادند. حضرت رو به آنان كرد و فرمود: اين نماز، نماز نافله است و جماعت در نماز مستحبى به هيچ وجه جايز نيست. بنابراين، هركدام از شما به تنهايى و فرادى نماز بخواند و هرچه خدا از كتاب خود (قرآن) به او آموخته، قرائت كند. 
وَ اعْلَمُوا أَنَّهُ لَا جَمَاعَةَ فِي نَافِلَةٍ فَافْتَرَقَ النَّاسُ فَصَلَّى كُلُّ رَجُلٍ مِنْهُمْ عَلَى حِيَالِهِ لِنَفْسِهِ فَلَمَّا كَانَ لَيْلَةُ تِسْعَ عَشْرَةَ مِنْ شَهْرِ رَمَضَانَ اغْتَسَلَ حِينَ غَابَتِ الشَّمْسُ وَ صَلَّى الْمَغْرِبَ بِغُسْلٍ 
بدانيد كه هرگز جماعت در نماز مستحبى جايز نيست، لذا مردم متفرّق شده و هركدام به تنهايى و به‌ صورت فرادى نماز خواندند. هنگامى كه شب نوزدهم فرارسيد، رسول خدا-صلّى اللّه عليه و آله و سلّم-هنگام غروب آفتاب غسل نمود و نماز مغرب را با غسل به‌ جا آورد. 
فَلَمَّا صَلَّى الْمَغْرِبَ وَ صَلَّى أَرْبَعَ رَكَعَاتٍ الَّتِي كَانَ يُصَلِّيهَا فِيمَا مَضَى فِي كُلِّ لَيْلَةٍ بَعْدَ الْمَغْرِبِ دَخَلَ إِلَى بَيْتِهِ فَلَمَّا أَقَامَ بِلَالٌ صَلَاةَ عِشَاءِ الْآخِرَةِ
وقتى نماز مغرب و  4 ركعت بعد از آن را كه در گذشته در هر شب بعد از نماز مغرب مى‌ خواند به‌ جا آورد، به منزل رفت و هنگامى كه «بلال» براى نماز عشا، اقامه گفت، 
خَرَجَ النَّبِيُّ ص فَصَلَّى بِالنَّاسِ فَلَمَّا انْفَتَلَ صَلَّى الرَّكْعَتَيْنِ وَ هُوَ جَالِسٌ كَمَا كَانَ يُصَلِّي كُلَّ لَيْلَةٍ
پيامبر اكرم -صلّى اللّه عليه و آله و سلّم-از منزل خارج شد و با مردم نماز جماعت خواند و وقتى از نماز عشا فارغ شد و مثل شب‌ هاى گذشته دو ركعت نماز نافله‌ عشا را در حال نشسته خواند، 
ثُمَّ قَامَ فَصَلَّى مِائَةَ رَكْعَةٍ يَقْرَأُ فِي كُلِّ رَكْعَةٍ فَاتِحَةَ الْكِتَابِ مَرَّةً وَ قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ عَشْرَ مَرَّاتٍ فَلَمَّا فَرَغَ مِنْ ذَلِكَ صَلَّى صَلَاتَهُ الَّتِي كَانَ يُصَلِّي فِي كُلِّ لَيْلَةٍ فِي آخِرِ اللَّيْلِ
به‌ پا خاست و  100  ركعت نماز خواند و در آن نماز در هر ركعت بعد از فاتحة الكتاب، 10  بار «قُلْ هُوَ اَللّٰهُ أَحَدٌ» قرائت نمود و پس از فراغت از آن، نماز شب را كه در هر شب، در آخر شب مى‌ خواند به‌ جا مى‌ آورد 
وَ أَوْتَرَ فَلَمَّا كَانَ لَيْلَةُ عِشْرِينَ مِنْ شَهْرِ رَمَضَانَ فَعَلَ كَمَا كَانَ يَفْعَلُ قَبْلَ ذَلِكَ مِنَ اللَّيَالِي فِي شَهْرِ رَمَضَانَ ثَمَانَ رَكَعَاتٍ بَعْدَ الْمَغْرِبِ وَ اثْنَتَيْ عَشْرَةَ رَكْعَةً بَعْدَ عِشَاءِ الْآخِرَةِ
و نيز نماز وتر را خواند و در شب بيستم مانند شب‌ هاى گذشته عمل كرد؛ 8 ركعت بعد از نماز مغرب و  12  ركعت بعد از نماز عشا؛ 
فَلَمَّا كَانَ لَيْلَةُ إِحْدَى وَ عِشْرِينَ اغْتَسَلَ حِينَ غَابَتِ الشَّمْسُ وَ فَعَلَ فِيهَا مِثْلَ مَا فَعَلَ فِي لَيْلَةِ تِسْعَ عَشْرَةَ فَلَمَّا كَانَ فِي لَيْلَةِ اثنتي [اثْنَتَيْنِ‏] وَ عِشْرِينَ زَادَ فِي صَلَاتِهِ فَصَلَّى ثَمَانَ رَكَعَاتٍ بَعْدَ الْمَغْرِبِ
ولى در شب بيست و يكم باز هنگام غروب آفتاب غسل نمود و مانند شب نوزدهم عمل كرد و بعد از شب بيست و دوّم به نماز نافله‌ ماه رمضان افزود و در هر شب 8 ركعت بعد از نماز مغرب 
وَ اثنتي [اثْنَتَيْنِ‏] وَ عِشْرِينَ رَكْعَةً بَعْدَ عِشَاءِ الْآخِرَةِ فَلَمَّا كَانَ لَيْلَةُ ثَلَاثٍ وَ عِشْرِينَ اغْتَسَلَ أَيْضاً كَمَا اغْتَسَلَ فِي لَيْلَةِ تِسْعَ عَشْرَةَ وَ كَمَا اغْتَسَلَ فِي لَيْلَةِ إِحْدَى وَ عِشْرِينَ ثُمَّ فَعَلَ مِثْلَ ذَلِكَ
و  22  ركعت بعد از نماز عشا، نماز مستحبى به‌ جا آورد و وقتى شب بيست و سوّم فرارسيد باز مانند شب نوزدهم و بيست و يكم غسل نمود و مانند آن دو شب عمل نمود.» 
قَالَ فَسَأَلْتُهُ عَنْ صَلَاةِ الْخَمْسِينَ مَا حَالُهَا فِي شَهْرِ رَمَضَانَ- قَالَ كَانَ رَسُولُ اللَّهِ ص يُصَلِّي هَذِهِ الصَّلَاةَ وَ يُصَلِّي صَلَاةَ الْخَمْسِينَ عَلَى مَا كَانَ فَعَلَ فِي غَيْرِ شَهْرِ رَمَضَانَ لَا يَنْقُصُ مِنْهَا شَيْئاً
در اينجا از امام-عليه السّلام- پرسيدم: «پس نماز  50 ركعتى  در ماه رمضان چه مى‌ شود؟» فرمود: «رسول خدا-صلّى اللّه عليه و آله و سلّم-علاوه بر اين‌ كه نمازهاى نافله‌ ماه رمضان را به‌ جا مى‌ آورد، نماز  50 ركعتى را كه در غير ماه رمضان مى‌ خواند، بدون كم و كاست انجام مى‌ داد.»
أقول هذا آخر لفظ هذه الروايات من أصل مصنفه الذي كتب في حياته تغمده الله برحمته و حيث قد ذكرنا الرواية بترتيب نافلة شهر رمضان على هذا الوصف فينبغي أن نذكر الرواية بالترتيب الآخر في نافلة شهر رمضان فإنه أبلغ في الاستظهار و الكشف‏
اين بود آخر لفظ روايات ياد شده كه از روى متن اصلى نگارنده‌ آنكه خود او در حال حياتش نوشته-خداوند غريق رحمتش كند! -نقل گرديد. از آنجا كه روايت بيان‌كننده‌ ترتيب انجام نوافل ماه رمضان به صورت گذشته را ذكر كرديم، شايسته است به خاطر رعايت احتياط و كشف واقعيّت، روايت ديگرى را نيز كه ترتيب ديگرى را ذكر كرده است، يادآور شويم:
وَ رَوَى أَيْضاً عَلِيُّ بْنُ عَبْدِ الْوَاحِدِ النَّهْدِيُّ فِي كِتَابِهِ قَالَ حَدَّثَنَا عَبْدُ اللَّهِ بْنُ مُحَمَّدٍ قَالَ أَخْبَرَنَا عَلِيُّ بْنُ حَاتِمٍ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ جَعْفَرِ بْنِ بُطَّةَ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ الْحَسَنِ يَعْنِي الصَّفَّارَ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ الْحُسَيْنِ بْنِ أَبِي الْخَطَّابِ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ سِنَانٍ عَنِ الْمُفَضَّلِ بْنِ عُمَرَ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ وَ أَخْبَرَنَا عَبْدُ اللَّهِ بْنُ مُحَمَّدٍ قَالَ‏ أَخْبَرَنَا الْحُسَيْنُ بْنُ عَلِيِّ بْنِ سُفْيَانَ عَنْ أَحْمَدَ بْنِ إِدْرِيسَ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ الْحَسَنِ الصَّفَّارِ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ الْحُسَيْنِ عَنِ ابْنِ سِنَانٍ عَنِ الْمُفَضَّلِ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ‏
«ابن سنان» مى‌ گويد: «مفضّل» براى من نقل كرد كه امام صادق-عليه السّلام-فرمود:
يُصَلِّي فِي شَهْرِ رَمَضَانَ زِيَادَةَ أَلْفِ رَكْعَةٍ قَالَ قُلْتُ وَ مَنْ يَقْدِرُ عَلَى هَذَا
«در ماه رمضان  1000  ركعت بيشتر نماز نافله مى‌ خوانى.» عرض كردم: «چه كسى مى‌ تواند اين مقدار نماز را [در هر شب] به‌ جا آورد؟» 
قَالَ لَيْسَ حَيْثُ تَذْهَبُ أَ لَيْسَ يُصَلِّي فِي تِسْعَةَ عَشَرَ مِنْهُ فِي كُلِّ لَيْلَةٍ عِشْرِينَ رَكْعَةً وَ فِي لَيْلَةِ تِسْعَ عَشْرَةَ مِائَةَ رَكْعَةٍ وَ فِي لَيْلَةِ إِحْدَى وَ عِشْرِينَ مِائَةَ رَكْعَةٍ
فرمود: «اين‌ گونه نيست كه تو گمان مى‌ كنى. مگر تو در  19  شب از آن  20  ركعت و در شب نوزدهم و بيست و يكم و بيست و سوّم در هريك  100  ركعت، 
وَ فِي لَيْلَةِ ثَلَاثٍ وَ عِشْرِينَ مِائَةَ رَكْعَةٍ وَ يُصَلِّي فِي ثَمَانِ لَيَالٍ مِنَ الْعَشْرِ الْأَوَاخِرِ فِي كُلِّ لَيْلَةٍ ثَلَاثِينَ رَكْعَةً فَهَذِهِ تِسْعُمِائَةٍ وَ عِشْرُونَ رَكْعَةً
و در  8  شب آخر از دهه‌ آخر در هر شب  30  ركعت نمازنمى‌ خوانى؟ ! مجموع همين‌ ها  920  ركعت مى‌ شود.» 
قَالَ قُلْتُ جَعَلَنِيَ اللَّهُ فِدَاكَ فَرَّجْتَ عَنِّي لَقَدْ كَانَ ضَاقَ بِيَ الْأَمْرُ فَلَمَّا أَنْ أَتَيْتَ بِالتَّفْسِيرِ فَرَّجْتَ عَنِّي فَكَيْفَ تَمَامُ الْأَلْفِ رَكْعَةً
عرض كردم: «خدا مرا فداى شما كند كه مشكلى را كه خيلى بر من فشار آورده بود، برطرف و تفسير نموديد، بقيّه‌  1000  ركعت چه؟»
قَالَ تُصَلِّي فِي كُلِّ يَوْمِ جُمُعَةٍ فِي شَهْرِ رَمَضَانَ أَرْبَعَ رَكَعَاتٍ لِأَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ ع وَ تُصَلِّي رَكْعَتَيْنِ لِابْنَةِ مُحَمَّدٍ ع وَ تُصَلِّي بَعْدَ الرَّكْعَتَيْنِ أَرْبَعَ رَكَعَاتٍ لِجَعْفَرٍ الطَّيَّارِ ع
فرمود: «در هر روز جمعه از ماه رمضان  4  ركعت نماز امير المؤمنين-عليه السّلام-، 2  ركعت نماز دختر حضرت محمّد-عليهما السّلام-و  4  ركعت نماز جعفر طيّار-عليه السّلام-را به‌جا مى‌ آورى 
وَ تُصَلِّي فِي لَيْلَةِ جُمُعَةٍ فِي الْعَشْرِ الْأَوَاخِرِ فِي آخِرِ جُمُعَةٍ لِأَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ ع عِشْرِينَ رَكْعَةً وَ تُصَلِّي عَشِيَّةَ الْجُمُعَةِ لَيْلَةَ السَّبْتِ عِشْرِينَ رَكْعَةً لِابْنَةِ مُحَمَّدٍ ع وَ عَلَى ذُرِّيَّتِهِمَا [ذريتها]
و در شب جمعه‌ آخر دهه‌ آخر  20  ركعت نماز امير المؤمنين-عليه السّلام-و در جمعه شب آخر يعنى آخرين شب شنبه‌ دهه‌ آخر ماه رمضان  20  ركعت نماز دختر حضرت محمّد-درود خدا بر آن دو و بر فرزندانشان باد! -را به‌ جا مى‌ آورى.» 
ثُمَّ قَالَ اسْمَعْ وَ عِهْ وَ عَلِّمْ ثِقَاتِ إِخْوَانِكَ هَذِهِ الْأَرْبَعَ وَ الرَّكْعَتَيْنِ فَإِنَّهَا أَفْضَلُ الصَّلَوَاتِ بَعْدَ الْفَرَائِضِ
سپس فرمود: «بشنو و حفظ كن و اين نماز  4  ركعتى و  2  ركعتى  را به برادران مورد اعتمادت بياموز؛ زيرا اين نمازها به جز نمازهاى واجب، از تمام نمازها برتر هستند. 
فَمَنْ صَلَّاهَا فِي شَهْرِ رَمَضَانَ أَوْ غَيْرِهِ انْفَتَلَ وَ لَيْسَ بَيْنَهُ وَ بَيْنَ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ مِنْ ذَنْبٍ قَالَ
هركس اين نمازها را در ماه رمضان يا غير آن بخواند، از نماز جدا مى‌ شود درحالى‌ كه ميان او و خداوند -عزّ و جلّ- گناهى باقى نمانده است.» 
ثُمَّ قَالَ يَا مُفَضَّلَ بْنَ عُمَرَ تَقْرَأُ فِي هَذِهِ الصَّلَوَاتِ كُلِّهَا أَعْنِي صَلَاةَ شَهْرِ رَمَضَانَ الزِّيَادَةَ مِنْهَا بِالْحَمْدِ وَ قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ إِنْ شِئْتَ مَرَّةً وَ إِنْ شِئْتَ ثَلَاثَ مَرَّاتٍ وَ إِنْ شِئْتَ خَمْسَ مَرَّاتٍ وَ إِنْ شِئْتَ سَبْعاً وَ إِنْ شِئْتَ عَشْراً
سپس فرمود: «اى مفضّل بن عمر! در تمام اين نمازها، يعنى نمازهاى نافله‌ ماه رمضان، بعد از سوره‌ حمد به دلخواه خود  1  يا 3  يا  5  يا  7  و يا  10  بار «قُلْ هُوَ اَللّٰهُ أَحَدٌ» مى‌ خوانى 
وَ أَمَّا صَلَاةُ أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ ع فَإِنَّهُ تَقْرَأُ فِيهَا بِالْحَمْدِ فِي كُلِّ رَكْعَةٍ وَ خَمْسِينَ مَرَّةً قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ
و در نماز امير المؤمنين-عليه السّلام-در هر ركعت يك بار سوره‌ حمد و 50 بار سوره‌ «قُلْ هُوَ اَللّٰهُ أَحَدٌ» را مى‌ خوانى 
وَ تَقْرَأُ فِي صَلَاةِ ابْنَةِ مُحَمَّدٍ ص فِي أَوَّلِ رَكْعَةٍ بِالْحَمْدِ وَ إِنَّا أَنْزَلْنَاهُ فِي لَيْلَةِ الْقَدْرِ[3] مِائَةَ مَرَّةٍ وَ فِي الرَّكْعَةِ الثَّانِيَةِ بِالْحَمْدِ وَ قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ مِائَةَ مَرَّةٍ
و در نماز دختر حضرت محمّد -صلى اللّه عليهما-در ركعت اوّل، سوره‌ حمد و  100  بار «إِنّٰا أَنْزَلْنٰاهُ فِي لَيْلَةِ اَلْقَدْرِ» و در ركعت دوّم، سوره‌ حمد و 100 بار «قُلْ هُوَ اَللّٰهُ أَحَدٌ» مى‌ خوانى 
فَإِذَا سَلَّمْتَ فِي الرَّكْعَتَيْنِ سَبِّحْ تَسْبِيحَ فَاطِمَةَ ع وَ هُوَ اللَّهُ أَكْبَرُ أَرْبَعٌ وَ ثَلَاثُونَ مَرَّةً وَ سُبْحَانَ اللَّهِ ثَلَاثٌ وَ ثَلَاثُونَ مَرَّةً وَ الْحَمْدُ لِلَّهِ ثَلَاثٌ وَ ثَلَاثُونَ مَرَّةً
و وقتى دو ركعت را تمام كردى، تسبيح حضرت فاطمه-عليها السّلام-را به اين صورت: 34  أللّه أكبر، 33  سبحان اللّه، 33 ألحمد للّه، مى‌ گويى. 
فَوَ اللَّهِ لَوْ كَانَ شَيْ‏ءٌ أَفْضَلَ مِنْهُ لَعَلَّمَهُ رَسُولُ اللَّهِ ص إِيَّاهَا وَ قَالَ لِي تَقْرَأُ فِي صَلَاةِ جَعْفَرٍ ع فِي الرَّكْعَةِ الْأُولَى الْحَمْدَ وَ إِذَا زُلْزِلَتْ[4] وَ فِي الثَّانِيَةِ الْحَمْدَ وَ الْعَادِيَاتِ[5] 
به خدا سوگند، اگر چيزى برتر از اين نماز بود، رسول خدا-صلّى اللّه عليه و آله و سلّم-به دخترش مى‌ آموخت.» آن‌ گاه فرمود: «در نماز جعفر-عليه السّلام-، در ركعت اوّل سوره‌ حمد و سوره‌ «إِذٰا زُلْزِلَتِ» و در ركعت دوّم سوره‌ حمد و سوره‌ى «اَلْعٰادِيٰاتِ» 
وَ فِي الثَّالِثَةِ الْحَمْدَ وَ إِذَا جَاءَ نَصْرُ اللَّهِ وَ فِي الرَّابِعَةِ الْحَمْدَ وَ قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ ثُمَّ قَالَ لِي يَا مُفَضَّلُ‏ ذلِكَ فَضْلُ اللَّهِ يُؤْتِيهِ مَنْ يَشاءُ وَ اللَّهُ ذُو الْفَضْلِ الْعَظِيمِ‏
و در ركعت سوّم حمد و «إِذٰا جٰاءَ نَصْرُ اَللّٰهِ» و در ركعت چهارم حمد و «قُلْ هُوَ اَللّٰهُ أَحَدٌ» را مى‌ خوانى.» و در آخر فرمود: «اى مفضّل، اين تفضّل خدا است كه به هركس بخواهد عطا مى‌ كند، و خداوند صاحب تفضّل و بزرگ است.»
و قال علي بن عبد الواحد النهدي في كتابه و أخبرنا عبد الله بن الحسين الفارسي رحمه الله قال أخبرنا محمد بن علي بن معمر عن محمد بن الحسين بن أبي الخطاب عن محمد بن سنان عن المفضل بن عمر عن أبي عبد الله ع أقول (و قد زكى الفئتين) في كتاب كمال شهر رمضان محمد بن سنان و بالغ في الثناء عليه و روى في ذلك حديثا يعتمد عليه قال السيد الإمام العالم العامل الفقيه الكامل العلامة رضي الدين ركن الإسلام جمال العارفين أنموذج السلف الطاهر أبو القاسم علي بن جعفر بن محمد بن محمد الطاوس مصنف هذا الكتاب قد ذكرنا هاتين الروايتين بألفاظ الرواة احتياطا لمراقبة مالك الأنساب و سنذكر في عمل ليلة تسع عشرة من شهر رمضان من هذا الكتاب ما يكون عندنا من تأويل في الجمع بينهما على ما نرجوه أقرب إلى الصواب و بين الرواة تفاوت في العدالة و الجرح و لم نذكره نحن تنزيها عن الاغتياب و خوفا من يوم الحساب و لعل رواية الحلبي و رواية محمد بن الوليد في ترك نافلة شهر الصيام لعذر مقبول في شريعة الإسلام فإن ظاهر روايتهما المشار إليهما و ظاهر مذهب ابن بابويه رضوان الله عليه ترك هذا الترتيب في نافلة صلاة شهر رمضان و الاقتصار على نافلة اليوم و الليلة كغيره من الأزمان‏
اين روايت را «علىّ بن عبد الواحد نهدى» به واسطه‌ «محمّد بن سنان» از «مفضّل بن عمر» از امام صادق-عليه السّلام-نقل كرده است و شيخ «مفيد»  -رحمه اللّه-در كتاب «كمال شهر رمضان» ، «محمّد بن سنان» را ستوده و در مدح او بسيار سخن گفته و حديثى مورد اعتماد در اين‌ باره نقل كرده است. در هر حال، ما به خاطر رعايت احتياط و مراقبه‌ خداوند مالك حساب، اين دو روايت را درست با الفاظى كه راويان نقل كرده‌ اند در اينجا آورديم. در بخش اعمال شب نوزدهم ماه رمضان از اين كتاب نيز توجيهى در جمع بين اين دو دسته از روايات يادآور خواهيم شد  كه اميد مى‌ رود درست باشد. نيز بايد توجه داشت راويان اين احاديث در عدالت و عدم آن متفاوت‌ اند و ما به خاطر پرهيز از غيبت و بيم از روز حساب، سخنى در اين‌ باره ذكر نكرديم. شايد براى روايت «حلبى» و «محمّد بن وليد» درباره‌ ترك نافله‌ ماه صيام توسط رسول خدا-صلّى اللّه عليه و آله و سلّم- نيز عذر پذيرفته شده در شريعت اسلام موجود باشد؛ زيرا از ظاهر روايت اين دو نفر و نيز از ظاهر شيوه‌ «ابن بابويه» -رضوان اللّه عليه-برمى‌ آيد كه اين‌ ها ترتيب مذكور در نوافل ماه رمضان را ترك نموده و مانند ساير زمان‌ ها به نوافل يوميّه بسنده نموده‌ اند.
وَ قَالَ الشَّيْخُ عَلِيُّ بْنُ الْحَسَنِ بْنِ فَضَّالٍ فِي كِتَابِ الصِّيَامِ وَ قَدْ أَثْنَى عَلَيْهِ بِالثِّقَةِ جَدِّي أَبُو جَعْفَرٍ الطُّوسِيُّ وَ أَبُو الْعَبَّاسِ النَّجَاشِيُّ مَا هَذَا لَفْظُهُ حَدَّثَنِي هَارُونُ بْنُ مُسْلِمٍ عَنْ مَصْعَدَةَ بْنِ صَدَقَةَ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ‏
شيخ «علىّ بن حسن بن فضّال» -شخصى كه جدّم «ابو جعفر طوسى» و نيز «ابو العبّاس نجاشى» او را توثيق نموده و ستوده‌ اند -در كتاب «الصّيام» نقل كرده است: «هارون بن مسلم» از «مسعدة بن صدقه» نقل كرده است كه امام صادق -عليه السّلام-فرمود:
وَ مَا كَانَ يَصْنَعُ فِي شَهْرِ رَمَضَانَ كَانَ يَتَنَفَّلُ فِي كُلِّ لَيْلَةٍ وَ يَزِيدُ عَلَى صَلَاتِهِ الَّتِي كَانَ يُصَلِّيهَا قَبْلَ ذَلِكَ مُنْذُ أَوَّلِ لَيْلَةٍ إِلَى تَمَامِ عِشْرِينَ لَيْلَةً فِي كُلِّ لَيْلَةٍ عِشْرِينَ رَكْعَةً
از جمله اعمالى كه رسول خدا-صلّى اللّه عليه و آله و سلّم-در ماه رمضان انجام مى‌ داد، اين بود كه در هر شب نماز نافله مى‌ خواند؛ از شب اوّل تا تمام  20  شب ماه رمضان علاوه بر نمازهاى مستحبى كه پيش از ماه رمضان مى‌ خواند، در هر شب  20  ركعت مى‌ افزود؛
ثَمَانٌ مِنْهَا بَعْدَ الْمَغْرِبِ وَ اثْنَتَيْ عَشْرَةَ بَعْدَ الْعِشَاءِ الْآخِرَةِ وَ يُصَلِّي فِي الْعَشْرِ الْأَوَاخِرِ فِي كُلِّ لَيْلَةٍ ثَلَاثِينَ رَكْعَةً اثْنَتَيْ عَشْرَةَ رَكْعَةً مِنْهَا بَعْدَ الْمَغْرِبِ وَ ثَمَانِيَ عَشْرَةَ بَعْدَ الْعِشَاءِ الْآخِرَةِ
 8  ركعت بعد از نماز مغرب و  12  ركعت بعد از نماز عشا و در دهه‌ آخر در هر شب  30  ركعت نماز مى‌ خواند؛ 12  ركعت بعد از نماز مغرب و  18  ركعت بعد از نماز عشا 
وَ كَانَ يَجْتَهِدُ فِي لَيْلَةِ تِسْعَ عَشْرَةَ اجْتِهَاداً شَدِيداً وَ كَانَ يُصَلِّي فِي لَيْلَةِ إِحْدَى وَ عِشْرِينَ مِائَةَ رَكْعَةٍ وَ يُصَلِّي فِي لَيْلَةِ ثَلَاثٍ وَ عِشْرِينَ مِائَةَ رَكْعَةٍ وَ يَجْتَهِدُ فِيهِمَا
و در شب نوزدهم بسيار در عبادت مى‌ كوشيد و در هر يك از شب‌ هاى بيست و يكم و بيست و سوّم  100 ركعت نماز مى‌ خواند و در عبادت مى‌ كوشيد.
أقول و لو ذكرنا كل ما وقفنا عليه من اختلاف الترتيب بين الرواة كنا قد خرجنا عما قصدناه‏
اگر تمام روايات متفاوت درباره‌ ترتيب انجام نمازهاى مستحبى ماه رمضان را يادآور شويم، از مقصود خود از نگارش اين كتاب دور مى‌ شويم، لذا به همين مقدار بسنده مى‌ كنيم.

[1]) سوره الفاتحه(الحمد)                     [2]) سوره الاخلاص(التوحید)                 [3]) سوره القدر               [4]) سوره الزلزله          [5]) سوره العادیات

 

کانال قرآن و حدیث را درشبکه های اجتماعی دنبال کنید.
آپارات موسسه اهل البیت علیهم السلام
کانال عکس نوشته قرآن و حدیث در اینستاگرام
تلگرام قرآن و حدیث
کانال قرآن و حدیث در ایتا
کانال قرآن و حدیث در گپ
پیام رسان سروش _ کانال قرآن و حدیث