اسباب عنايت الهى در شناساندن شب قدر

اسباب عنايت الهى در شناساندن شب قدر

۱۱ اسفند ۱۳۹۴ 0 ادعیه و زیارات
الجزء الأول؛ أبواب أحكام شهر رمضان؛ الباب الرابع فيما نذكره مما يختص بأول ليلة من شهر رمضان‏؛ فصل فيما نذكره من أسباب العناية بمن يراد تعريفه بليلة القدر
جلد اول، باب های احکام ماه رمضان؛ باب چهارم از اعمالی که مختص شب اول ماه رمضان است؛ فصل هجدهم: اسباب عنايت الهى به ويژگان درگاه در شناساندن شب قدر :
اعلم أن الله جل جلاله قادر أن يعرف بليلة القدر من يشاء كما يشاء و بما يشاء فلا تلزم هذه العلامة من التعريف و اطلب زيادة الكشف من المالك الرحيم الرءوف اللطيف فإنني عرفت و تحققت من بعض من أدركته أنه كان يعرف ليلة القدر كل سنة على اليقين و إذا جاز من لا يتمكن من التلفظ في الأدعية يطلبها في باقي الشهر بل يصرف لسانه و قلبه عن الاختيار الذي كان عليه قبل الظفر بها و هي رحمة أدركته من رب العالمين و ليست بأعظم من رحمة الله جل جلاله بمعرفة ذاته المقدسة و صفاته المنزهة و معرفة سيد المرسلين و خواص عترته الطاهرين و إياك أن تكذب بما لم تحط به علما من فضل الله جل جلاله العظيم فتكون كما قال الله جل جلاله‏ (وَ إِذْ لَمْ يَهْتَدُوا بِهِ فَسَيَقُولُونَ هذا إِفْكٌ قَدِيمٌ‏)[1] فكل المعلومات لم تكن محيطا بها ثم علمت بعد الاستبعاد لها و لو قال لك قائل إنه رأى ترابا يمشي على الأرض باختياره و يحيط بعلوم كثيرة في أسراره و يغلب من هو أقوى منه مثل السبع و الفيل و الأمور التي يتمكن منها ابن آدم في اقتداره كنت قد استبعدت هذا القول من قائله و تطلعت إلى تحقيقه و دلائله فإذا قال لك هذا التراب الذي أشرت إليه هو أنت على اليقين فإنك تعلم أنك من تراب و تعود إلى تراب و إنما صرت كما أنت بقدرة رب العالمين فذلك الذي أقدرك مع استبعاد قدرتك هو الذي يقدر غيرك على ما لم تحط به علما بفطنتك يقول السيد الإمام العامل العالم الفقيه الكامل العلامة الفاضل رضي الدين ركن الإسلام جمال العارفين أنموذج السلف الطاهر أبو القاسم علي بن موسى بن جعفر بن محمد بن محمد الطاوس العلوي الفاطمي مصنف هذا الكتاب و سأذكر بعض ما وقفت عليه من اختلاف رواية المسلمين في ليلة القدر ليعرف الطالب لها من أين يطلبها و ليعلم المدرك لها قدر منة الله جل جلاله في الظفر بها
خداوند-جلّ جلاله-مى‌ تواند شب قدر را به هركس كه مى‌ خواهد و به هر صورت كه مشيّت او به آن تعلّق مى‌ گيرد و به هر وسيله‌ اى كه اراده مى‌ كند، بشناساند. بنابراين، در شناساندن شب قدر، وجود نشانه‌ هاى ياد شده در بخش گذشته لازم و ضرورى نيست. از اين‌ رو، از خداوندگار مهربان و مهرورز و لطيف، كشف افزون را بخواه؛ زيرا به قطع و يقين برخى از افراد را درك كرده‌ ام كه هر سال به صورت يقينى شب قدر را درك مى‌ كنند. بنابراين، براى كسى كه چنين امكانى فراهم نيست جايز است در باقيمانده‌ ماه در دعاها درك شب قدر را تقاضا نموده و به زبان بياورد، ولى چنين كسى بايد زبان و دل خود را از اختيارى كه پيش از درك شب قدر داشت، باز دارد. و اين رحمتى است كه من از پروردگار جهانيان دريافته‌ ام و البته اين رحمت از رحمت خداوند-جلّ جلاله-در شناساندن ذات مقدس و صفات پاك خود و شناخت سرور پيامبران و اهل بيت پاك و ويژه‌ او برتر نيست. بنابراين، مبادا تفضّل خداوند -جلّ جلاله العظيم-را كه بدان احاطه ندارى، تكذيب كنى و در نتيجه جزو كسانى باشى كه خداوند-جلّ جلاله-درباره‌ آنان مى‌ فرمايد: (و چون بدان رهنمون نگرديدند، خواهند گفت: اين دروغ ديرينه است.) تمامى معلومات تو نيز اين‌ چنين بوده كه زمانى بدان احاطه نداشتى، سپس بعد از استبعاد بدان آگاه شدى. براى نمونه اگر كسى به تو بگويد كه خاكى را ديده كه به اختيار خود بر روى زمين راه مى‌ رفته و به دانستنى‌ ها و اسرار بسيار احاطه داشته و بر موجودات نيرومندتر از خود مانند شير و فيل غلبه مى‌ كرده و ديگر امورى را كه آدمى با نيروى خود توان انجام آن را دارد، قطعا سخن او را بعيد شمرده و براى بررسى سخن او و دلايل آن دست به تحقيق مى‌ زدى، ولى اكنون اگر به تو بگويد كه خاكى كه بدان اشاره كردم، خود تويى؛ مى‌ بينى كه راست مى‌ گويد، زيرا تو از خاكى و به خاك برمى‌ گردى و به قدرت پروردگار جهانيان، خاك به صورت تو درآمده است. بنابراين، خدايى كه تو را باوجود استبعاد، قادر ساخته است، غير تو را بر امورى قادر ساخته كه با فطانت خود نمى‌ توانى بدان احاطه داشته باشى. در هر حال، در اينجا برخى از روايات مختلفى را كه مسلمانان درباره‌ى شب قدر نقل كرده‌اند، نقل مى‌كنيم، تا هركس كه درصدد پيدا كردن شب قدر است بداند كه چه وقت آن را جست‌وجو كند و كسى كه آن را درك كرده است، ارزش منّتى را كه خداوند-جلّ جلاله-در درك اين شب به او عطا فرموده است، بداند.
فَمِنَ الِاخْتِلَافِ فِيهَا مَا ذَكَرَهُ مُحَمَّدُ بْنُ أَبِي بَكْرِ بْنِ أَبِي عِيسَى الْمَدِينِيُّ [الْمَدَنِيُ‏] فِي الْجُزْءِ الثَّالِثِ مِنْ كِتَابِ دُسْتُورِ الْمُذَكِّرِينَ وَ مَنْشُورِ الْمُتَعَبِّدِينَ-: وَ رُوِيَ فِيهِ عَنْ أَنَسٍ عَنِ النَّبِيِّ ص‏
«انس» مى‌ گويد: رسول خدا-صلّى اللّه عليه و آله و سلّم-فرمود:
الْتَمِسُوا لَيْلَةَ الْقَدْرِ فِي أَوَّلِ لَيْلَةٍ مِنْ شَهْرِ رَمَضَانَ أَوْ فِي تِسْعٍ أَوْ فِي أَرْبَعَ عَشْرَةَ أَوْ فِي إِحْدَى وَ عِشْرِينَ أَوْ فِي آخِرِ لَيْلَةٍ مِنْهُ‏
«شب قدر را در شب اوّل ماه رمضان يا شب نهم يا شب چهارم يا شب بيست و يكم يا شب آخر آن جست‌ و جو كنيد.»
وَ فِي رِوَايَةٍ عَنْ أَبِي ذَرٍّ عَنِ النَّبِيِّ ص‏
«ابو ذر» -رحمه اللّه-به نقل از پيامبر اكرم -صلّى اللّه عليه و آله و سلّم-:
أَنَّهَا فِي الْعَشْرِ الْأَوَّلِ مِنْهُ‏
«شب قدر در دهه‌ اوّل ماه رمضان است.»
وَ فِي رِوَايَةٍ عَنْهُ ع‏
روايت ديگر از آن حضرت-صلّى اللّه عليه و آله و سلّم-:
أَنَّهَا فِي لَيْلَةِ سَبْعَ عَشْرَةَ
«شب قدر در شب هفدهم ماه رمضان است.»
وَ فِي رِوَايَةٍ عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ عَنِ النَّبِيِّ ص‏
«ابو هريره» به نقل از پيامبر اكرم «صلّى اللّه عليه و آله و سلّم»:
أَنَّهَا لَيْلَةَ إِحْدَى وَ عِشْرِينَ وَ يَوْمَهَا وَ لَيْلَةَ اثْنَتَيْنِ وَ عِشْرِينَ وَ يَوْمَهَا وَ لَيْلَةَ ثَلَاثٍ وَ عِشْرِينَ وَ يَوْمَهَا
«شب قدر در شب و روز بيست و يكم و روز بيست و دوّم و شب و روز بيست و سوّم ماه رمضان است.»
وَ فِي رِوَايَةٍ عَنْ بِلَالٍ عَنِ النَّبِيِّ ص
«بلال» -رحمه اللّه-به نقل از پيامبر اكرم -صلّى اللّه عليه و آله و سلّم-:
‏ أَنَّهَا لَيْلَةَ أَرْبَعٍ وَ عِشْرِينَ‏
«شب قدر در شب چهاردهم ماه رمضان است.»
وَ فِي رِوَايَةِ الْمَدِينِيِّ عَنْ أَبِي سَعِيدٍ الْخُدْرِيِّ عَنِ النَّبِيِّ ص‏
«ابو سعيد خدرى» به نقل از پيامبر-صلّى اللّه عليه و آله و سلّم-:
أَنَّهَا فِي الْعَشْرِ الْأَوَاخِرِ
«شب قدر در دهه‌ى آخر ماه رمضان است.»
وَ فِي رِوَايَةٍ عَنْ عُبَادَةَ بْنِ الصَّامِتِ عَنِ النَّبِيِّ ص‏
«عبادة بن صامت» به نقل از پيامبر -صلّى اللّه عليه و آله و سلّم-:
الْتَمِسُوهَا فِي التَّاسِعَةِ وَ السَّابِعَةِ وَ الْخَامِسَةِ
«شب قدر را در شب نهم و هفتم و پنجم جست‌وجو كنيد.»
وَ فِي رِوَايَةٍ عَنِ النَّبِيِّ ص‏
روايت ديگر از پيامبر اكرم-صلّى اللّه عليه و آله و سلّم-:
الْتَمِسُوهَا فِي سَبْعٍ بَقِينَ أَوْ خَمْسٍ بَقِينَ أَوْ ثَلَاثٍ بَقِينَ‏
«شب قدر را در هفت يا پنج يا سه شب باقيمانده از ماه رمضان جست‌وجو كنيد.»
وَ فِي رِوَايَةٍ عَنِ النَّبِيِّ ص‏
حديث ديگر از پيامبر-صلّى اللّه عليه و آله و سلّم-:
أَنَّهَا لَيْلَةُ سَبْعٍ وَ عِشْرِينَ‏
«شب قدر در شب بيست و هفتم ماه رمضان است.»
وَ فِي رِوَايَةٍ عَنْ عُبَادَةَ بْنِ الصَّامِتِ عَنْهُ ع‏
در روايت ديگر «عبادة بن صامت» به نقل از آن حضرت-صلّى اللّه عليه و آله و سلّم-:
أَنَّهَا فِي خَمْسٍ وَ عِشْرِينَ أَوْ سَبْعٍ وَ عِشْرِينَ أَوْ تِسْعٍ وَ عِشْرِينَ أَوْ فِي آخِرِ لَيْلَةٍ مِنْ شَهْرِ رَمَضَانَ‏
«شب قدر در شب بيست و پنجم يا بيست و هفتم يا بيست و نهم و يا در شب آخر ماه رمضان است.»
وَ فِي رِوَايَةٍ عَنْ أَبِي بَكْرٍ عَنِ النَّبِيِّ ص‏
«ابوبكر» به نقل از پيامبر-صلّى اللّه عليه و آله و سلّم-:
الْتَمِسُوهَا فِي الْعَشْرِ الْأَوَاخِرِ لِتَاسِعَةٍ تَبْقَى أَوْ سَابِعَةٍ تَبْقَى أَوْ خَامِسَةٍ تَبْقَى أَوْ ثَالِثَةٍ تَبْقَى أَوْ آخِرِ لَيْلَةٍ
«شب قدر را در دهه‌ى آخر ماه رمضان، 9  يا  7  يا  5  يا  3  روز مانده از ماه رمضان و يا در شب آخر ماه رمضان جست‌وجو كنيد.»
و روي عن أبي حذيفة أنها في جميع ليالي [في ليالي جميع‏] أيام السنة و روي أنها تنتقل في العشر و روي أنها إذا كانت سنة في ليلة تكون في السنة الأخرى في ليلة أخرى أقول فهذا ما أردنا ذكره من الاختلاف فإذا ظفرت بها فتلك سعادة عظيمة الأوصاف‏
«ابو حنيفه»: «شب قدر يكى از شب‌ هاى سال است.» بنابر روايت ديگر: «در هر ده سال به شب ديگر منتقل مى‌ شود.» بنابر حديث ديگر: «اگر در سالى در شبى باشد، در سال آينده در شب ديگر است.» اين بود روايات گوناگون درباره‌ شب قدر كه خواستيم ذكر كنيم. در هر حال، اگر شب قدر را درك كردى، به نيكبختى بزرگى دست‌ يافته‌ اى.

[1]) سوره الاحقاف، آیه 11
کانال قرآن و حدیث را درشبکه های اجتماعی دنبال کنید.
آپارات موسسه اهل البیت علیهم السلام
کانال عکس نوشته قرآن و حدیث در اینستاگرام
تلگرام قرآن و حدیث
کانال قرآن و حدیث در ایتا
کانال قرآن و حدیث در گپ
پیام رسان سروش _ کانال قرآن و حدیث