منوی اصلی

زیارت امام حسین (ع) در روز عید قربان (اقبال الاعمال)

زیارت امام حسین (ع) در روز عید قربان (اقبال الاعمال)

الجزء الأول؛ هذا مبدأ ذكر الأعمال الأشهر الثلاثة أعني شوال و ذي قعدة و ذي حجة من كتاب الإقبال‏، الباب الرابع فيما نذكره مما يتعلق بليلة عيد الأضحى و يوم عيدها، فصل فيما نذكره من الإشارة إلى فضل زيارة الحسين ع يوم الأضحى و بما ذا يزار
جلد اول، شروع ذکرهای اعمال ماه های سه گانه، یعنی شوال، ذی القعده و ذی الحجه از کتاب اقبال الاعمال، باب چهارم، اعمالی که متعلق به شب و روز عید قربان است، فصل سوم،آنچه اشاره به فضیلت زیارت امام حسین علیه السلام در روز عید قربان دارد:
 
اعلم أن عمل الشيعة على زيارته ع في هذا الميقات‏ يغني عن ذكر الروايات و قد كنا قدمنا عند ذكر ليلة عرفة حديث مولانا الباقر ع بما معناه أن الإقامة عند الحسين ع حتى يعيد للأضحى يحفظ المقيم عنده من شر سنته و أما لفظ ما نذكره في هذا اليوم في [من‏] زيارته فقد كنا ذكرنا في كتاب مصباح الزائر و جناح المسافر زيارتين يختص بهذا الميقات و ليس هذا الكتاب مما نقصد به ذكر الزيارات فإن وجدت تلك الزيارتين و إلا فزر الحسين ع ليلة الأضحى و يوم الأضحى بما ذكرناه في هذا الكتاب من الزيارة ليوم عرفة فإنها كافية عند أهل المعرفة
با وجود سيره‌ى عملى شيعيان بر زيارت امام حسين-عليه السّلام- در روز عيد قربان، نيازى به ذكر روايات درباره‌ى فضيلت زيارت آن حضرت در اين روز نيست. با اين حال، در ضمن اعمال شب عرفه حديثى بدين مضمون از مولايمان امام باقر-عليه السّلام- يادآور شديم كه: «هركس [شب عرفه] نزد قبر امام حسين-عليه السّلام-اقامت كند و در روز عيد قربان بازگردد، از همه‌ى شرور آن سال محفوظ مى‌ماند.»[1]اما درباره‌ى متن زيارتنامه‌ى آن حضرت در اين روز بايد توجه كرد كه ما در كتاب «مصباح الزّائر و جناح المسافر» دو زيارتنامه مخصوص اين روز را يادآور شده‌ايم و هدف ما در اين كتاب (اقبال الاعمال) ذكر زيارات نيست. بنابراين، اگر آن دو زيارت را يافتى كه چه بهتر، وگرنه آن حضرت را با زيارتنامه‌اى كه در اين كتاب در ضمن اعمال روز عرفه ذكر كرده‌ايم، در شب و روز عيد قربان زيارت كن؛ كه آن نزد اهل معرفت كافى است.

[1]) مصباح المتهجد، صلی الله علیه وآله 715.

 

افزودن دیدگاه جدید