ناخوشنودی کافران از ولایت امام علی (ع) و نقشه ها برای ترور پیامبر (ص)

ناخوشنودی کافران از ولایت امام علی (ع) و نقشه ها برای ترور پیامبر (ص)

۱۶ فروردین ۱۳۹۷ 0 ادعیه و زیارات

الجزء الأول؛ هذا مبدأ ذكر الأعمال الأشهر الثلاثة أعني شوال و ذي قعدة و ذي حجة من كتاب الإقبال‏، الباب الخامس فيما نذكره مما يختص بعيد الغدير في ليلته و يومه من صلاة و دعاء و شرف ذلك اليوم و فضل صومه‏، فصل 

جلد اول، شروع ذکرهای اعمال ماه های سه گانه، یعنی شوال، ذی القعده و ذی الحجه از کتاب اقبال الاعمال، باب پنجم، اعمالی که متعلق به شب عید غدیر و روز آن است از نماز و دعا و شرافت این شب و فضیلت روزه گرفتن در عید غدیر، فصل هفتم: ناخوشنودی کافران از ولایت مولی علی و نقشه ها برای ترور پیامبر
 
و ذكر الزمخشري في كتاب الكشاف و هو ممن لا يتهم عند أهل الخلاف فقال في تفسير قوله تعالى‏ (لَقَدِ ابْتَغَوُا الْفِتْنَةَ مِنْ قَبْلُ وَ قَلَّبُوا لَكَ الْأُمُورَ)[1] ما هذا لفظه و عن ابن جريح
«زمخشرى» -كه نزد مخالفان شيعه به دروغ‌گويى متهم نيست-در كتاب «كشّاف» ، ؛ در تفسير سخن خداوند متعال كه مى‌فرمايد: «به راستى كه پيش از اين نيز در صدد فتنه‌جويى برآمدند و كارها را بر تو وارونه ساختند.» به نقل از «ابن جريح» آورده است: 
 
وقفوا لرسول الله ليلة الثنية على العقبة و هم اثنا عشر رجلا ليفتكوا به من قبل غزاة تبوك‏ (وَ قَلَّبُوا لَكَ الْأُمُورَ)[2]
دوازده تن پيش از غزوه‌ى «تبوك» در گردنه به كمين نشستند تا رسول خدا-صلّى اللّه عليه و آله و سلّم-را ترور كنند، «و كارها را بر تو وارونه ساختند (سپاه اسلام را تجزيه و مردم را دلسرد كردند تا فاجعه احد رخ داد)»
و دبروا لك الحيل و المكايد و دوروا الآراء في إبطال أمرك و قرئ و قلبوا بالتخفيف‏
يعنى نقشه‌ها كشيدند و مكرها كردند و براى از بين بردن امر تو راى‌زنى كردند. برخى از قرّاء واژه‌ى «قلبوا» را بدون تشديد يعنى به صورت «قلبوا» قرائت كرده‌اند، 
(حَتَّى جاءَ الْحَقُّ وَ ظَهَرَ أَمْرُ اللَّهِ‏)[3]
«تا اين‌كه حق آمد و امر خدا آشكار گرديد» 
ثم قال الزمخشري أيضا في الكتاب في تفسير قوله جل جلاله‏ (وَ كَفَرُوا بَعْدَ إِسْلامِهِمْ وَ هَمُّوا بِما لَمْ يَنالُوا)[4] ما هذا لفظه
نيز زمخشرى در كتاب «كشّاف» در تفسير اين سخن خداوند-جلّ جلاله-كه مى‌فرمايد: «و پس از اسلام‌آوردنشان كفر ورزيدند و بر كارى كه نتوانستند بكنند، همت گماشتند.» آورده است: 
و هو الفتك برسول الله و ذلك عند مرجعه من تبوك تواثق خمسة عشر منهم على أن يدفعوه عن راحلته إلى الوادي إذا تسنم العقبة بالليل
مقصود تروررسول خدا-صلّى اللّه عليه و آله و سلّم-هنگام بازگشت از «تبوك» است كه  پانزده نفر هم‌پيمان شدند كه شب‌هنگام، وقتى حضرت به سر گردنه رسيد، او را از شترى كه بر آن سوار بود به درّه بيندازند، 
و أخذ [فأخذ] عمار بن ياسر رضي الله عنه بخطام [بزمام‏] راحلته يقودها و حذيفة خلفه يسوقها فبينا
ولى «عمار بن ياسر» -رضى اللّه عنه-پيش افتاد و افسار شتر آن حضرت را گرفت و كشيد و «حذيفه» از پشت سر مشغول راندن شتر آن حضرت شد. 
هو كذلك إذ سمع حذيفة توقع أخفاف الإبل و قعقعة [بقعقعة] السلاح فالتفت قوم متلثمون فقال إليكم أعداء الله فهربوا
در اين هنگام «حذيفه» صداى پاى شتر و اسلحه [كشيده شدن شمشير از غلاف]را شنيد و چند نفر را كه نقاب بر چهره كشيده بودند، ديد و صدا زد: دشمنان خدا را بگيريد و آنان گريختند.[5]

[1]) سوره توبه، آيه  48                                  [2]) همان                                  [3]) همان
[4]) همان، آیه 74                                         [5]) كشّاف، ج  2، ص  1291
کانال قرآن و حدیث را درشبکه های اجتماعی دنبال کنید.
آپارات موسسه اهل البیت علیهم السلام
کانال عکس نوشته قرآن و حدیث در اینستاگرام
تلگرام قرآن و حدیث
کانال قرآن و حدیث در ایتا
کانال قرآن و حدیث در گپ
پیام رسان سروش _ کانال قرآن و حدیث