علت دشمنی مردم با علی (ع)

علت دشمنی مردم با علی (ع)

۱۹ فروردین ۱۳۹۷ 0 ادعیه و زیارات
الجزء الأول؛ هذا مبدأ ذكر الأعمال الأشهر الثلاثة أعني شوال و ذي قعدة و ذي حجة من كتاب الإقبال‏، الباب الخامس فيما نذكره مما يختص بعيد الغدير في ليلته و يومه من صلاة و دعاء و شرف ذلك اليوم و فضل صومه‏، فصل 
جلد اول، شروع ذکرهای اعمال ماه های سه گانه، یعنی شوال، ذی القعده و ذی الحجه از کتاب اقبال الاعمال، باب پنجم، اعمالی که متعلق به شب عید غدیر و روز آن است از نماز و دعا و شرافت این شب و فضیلت روزه گرفتن در عید غدیر، فصل دهم: علت دشمنی مردم با علی(ع)
 
و لقد حكى أبو هلال العسكري في كتاب الأوائل و هو من المخالفين المعاندين كلاما جليلا في سبب عداوة الناس لمولانا علي بن أبي طالب ع فقال في مدح ابن [أبي‏] الهيثم بن التيهان إنه أول من ضرب على يد رسول الله ص في ابتداء أمر نبوته ثم قال بإسناده إلى الهيثم بن التيهان خطيبا بين يدي أمير المؤمنين علي بن أبي طالب فقال إن حسد قريش إياك على وجهين أما خيارهم فتمنوا أن يكونوا مثلك منافشة [منافسة] في الملإ و ارتفاع الدرجة و أما شرارهم فحسدوا حسدا أثقل القلوب و أحبط الأعمال و ذلك أنهم رأوا عليك نعمة قدمها إليك الحظ [الخبط] و أخرهم عنها الحرمان فلم يرضوا أن يلحقوا حتى طلبوا أن يسبقوك فبعدت و الله عليهم الغاية و سقط المضمار فلما تقدمتهم بالسبق و عجزوا عن اللحاق بلغوا منك ما رأيت و كنت و الله أحق قريش يشكر قريش نصرت نبيهم حيا و قضيت عنه الحقوق ميتا و الله ما بغيهم إلا على أنفسهم و لا نكثوا إلا بيعة الله‏ (يَدُ اللَّهِ فَوْقَ أَيْدِيهِمْ)[1]‏ فيها و نحن معاشر الأنصار أيدينا و ألسنتنا معك فأيدينا على من شهد و ألسنتنا على من غاب أقول فهذا أبو الهيثم بن التيهان من أشرف الأنصار و قد حضر أول أمر النبوة و ما جرت الحال عليه و قوله حجة على قريش و غيرهم فيما أشار رحمه الله فليكن تعظيم عيد أهل الشرائع على قدر ما فيه من المنافع و على قدر ما سلم الله جل جلاله الظافر بما فيه من الحوائل و القواطع فإن كل نعمة لله على عباده على قدر ما سلمهم فيها من أخطار غضبه و إبعاده و على قدر مفارقتهم لأهل عناده و موافقتهم لمراده‏

«ابو هلال عسكرى» -كه از مخالفان و دشمنان سرسخت شيعه است-در كتاب «الاوائل»، سخنى شگرف درباره‌ى علت دشمنى مردم با مولى على بن ابى طالب -عليه السّلام-ذكر كرده است. او در ستايش «ابو الهيثم بن تيّهان» آورده است: «او اولين كسى است كه در آغاز نبوت رسول خدا-صلّى اللّه عليه و آله و سلّم-دست بر دست آن حضرت زد و با ايشان بيعت كرد.» سپس مى‌گويد: «ابو الهيثم بن تيّهان» در پيشاروى امير مؤمنان على بن ابى طالب -عليه السّلام-ايستاد و اين‌گونه خطبه ايراد كرد: حسادت قريش بر تو دو علت دارد: علت رشك نيكان و برگزيدگان قريش بر تو آن بود كه آرزو كردند در افتخار به كمالات و فضايل در ميان مردم، همانند تو باشند و افراد شرور قريش چنان به تو رشك بردند كه دل‌هايشان در اثر آن سنگين گرديد و اعمالشان باطل و نابود شد، به دليل اين‌كه آنان نعمتى را در وجود تو ديدند كه تو به واسطه‌ى نيكبختى بدان نايل گرديده و آنان از آن محروم شده بودند. از اين‌رو، به تو نپيوستند، بلكه خواستند كه از تو جلو بيفتند. به همين دليل، -به خدا سوگند-رسيدن به منتهاى مقصود و مسابقه‌ى با تو بر آنان دور از دسترس گرديد و به دليل اين‌كه تو از آنان پيش افتادى و نتوانستند به تو ملحق شوند، درباره‌ى تو آن‌گونه كه ديدى رفتار كردند، در حالى كه-به خدا سوگند- سزاوارتر از همگان براى سپاسگزارى، «قريش» بودند؛ زيرا تو پيامبر آنان را در حال حيات يارى كردى و بعد از رحلت او حقوق او را ادا نمودى. به خدا سوگند كه بر خود ستم كردند و بيعت خدا را شكستند، در حالى كه دست خدا بالا دست آن‌ها بود؛ ولى دست و زبان ما-گروه انصار-همراه او بود، دست‌هاى ما بر حاضران شمشير مى‌كشيد و زبان‌مان عليه افراد غايب سخن مى‌گفت.» بايد دانست كه «ابو الهيثم بن تيّهان» از بزرگان انصار است و در آغاز امر نبوت حضور داشته و ماجراهايى را كه در آن زمان رخ داده، مشاهده كرده است و سخن او -رحمه اللّه-در آنچه بدان اشاره كرد، بر «قريش» و غير آنان حجت است. بنابراين، اهل شريعت بايد عيد غدير را به اندازه‌ى منافعى كه در آن نهفته است و موانع و امور باز دارنده‌اى كه خداوند-جلّ جلاله-و اصلان به آن را از گزند آن‌ها سالم نگاه داشته است، بزرگ بداند و تعظيم هر نعمت كه خداوند بر بندگان ارزانى داشته است، بايد به اندازه‌ى ايمنى‌بخشى خداوند از خشم و دور ساختن از رحمتش و به اندازه‌ى جدايى از ستيزه‌جويان و موافقت با خواسته‌هاى او، باشد.


[1]) سوره فتح، آیه 10

 

کانال قرآن و حدیث را درشبکه های اجتماعی دنبال کنید.
آپارات موسسه اهل البیت علیهم السلام
کانال عکس نوشته قرآن و حدیث در اینستاگرام
تلگرام قرآن و حدیث
کانال قرآن و حدیث در ایتا
کانال قرآن و حدیث در گپ
پیام رسان سروش _ کانال قرآن و حدیث