فضیلت روزه ماه رجب (مصباح المتهجد)

فضیلت روزه ماه رجب (مصباح المتهجد)

۰۳ اردیبهشت ۱۳۹۴ 0 ادعیه و زیارات

شهر رجب هو آخر أشهر الحرم في السنة على الترتيب الذي قدمناه من أن أول شهور السنة شهر رمضان و هو شهر عظيم البركة شريف كانت الجاهلية تعظمه و جاء الإسلام بتعظيمه و هو الشهر الأصم سمي بذلك لأن العرب لم تكن تغير فيه و لا ترى الحرب و سفك الدماء فكان لا يسمع فيه حركة السلاح و لا صهيل الخيل و يسمى أيضا الشهر الأصب لأنه يصب الله فيه الرحمة على عباده و يستحب صومه.

ماه رجب، آخرین ماه حرام در سال است به ترتیبی که ذکر شد، از اول ماه های حرام که ماه رمضان است و رجب ماه شريف و پر برکت است . رجب، «شهرالله الأصمّ (بي سر و صدا)» است; و بدان سبب آن را «اصمّ» ناميدند كه هيچ ماهى به پايه عظمت آن نمى رسد; مردم زمان جاهليت به رجب حرمت مى نهادند و آنگاه كه اسلام درخشيدن گرفت، بر حرمت آن افزود. و عرب به احترام اين ماه، جنگ و خونريزی را تعطيل می کردند. صدای اسلحه و صيحه‏ ی اسبان و جوش و خروش جنگجويان به گوش نمی رسيد و سکوت حاکم می شد. و رجب را «اصبّ» [يعنى فروريزنده ‏تر] مى‏ گويند، زيرا رحمت خدا در اين ماه بر امّت‏ من بسيار ريخته مى ‏شود، و روزه در آن مستحب است.

رُوِيَ عَنْ أَمِيرِ اَلْمُؤْمِنِينَ ع

از امام علی علیه السلام روایت شده که:

أَنَّهُ كَانَ يَصُومُهُ وَ يَقُولُ رَجَبٌ شَهْرِي وَ شَعْبَانُ شَهْرُ رَسُولِ اَللَّهِ ص وَ شَهْرُ رَمَضَانَ شَهْرُ اَللَّهِ تَعَالَى.

حضرت ماه رجب را روزه می گرفت و می فرمود رجب ماه من و شعبان ماه رسول خدا صلی الله علیه و آله و ماه رمضان ماه خدای تعالی است،

وَ رَوَى سَمَاعَةُ بْنُ مِهْرَانَ عَنْ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ ع قَالَ قَالَ رَسُولُ اَللَّهِ ص

و روایت شده از سماعه بن مهران که ابی عبدالله فرمود: پیامبر صلی الله علیه و آله فرمودند:

مَنْ صَامَ ثَلاَثَةَ أَيَّامٍ مِنْ رَجَبٍ كَتَبَ اَللَّهُ لَهُ بِكُلِّ يَوْمٍ صِيَامَ سَنَةٍ وَ مَنْ صَامَ سَبْعَةَ أَيَّامٍ مِنْ رَجَبٍ غُلِّقَتْ عَنْهُ سَبْعَةُ أَبْوَابِ اَلنَّارِ وَ مَنْ صَامَ ثَمَانِيَةَ أَيَّامٍ مِنْ رَجَبٍ فُتِحَتْ لَهُ أَبْوَابُ اَلْجَنَّةِ اَلثَّمَانِيَةُ وَ مَنْ صَامَ خَمْسَةَ عَشَرَ يَوْماً حَاسَبَهُ اَللَّهُ حِسٰاباً يَسِيراً وَ مَنْ صَامَ رَجَباً كُلَّهُ كَتَبَ اَللَّهُ لَهُ رِضْوَانَهُ وَ مَنْ كَتَبَ اَللَّهُ لَهُ رِضْوَانَهُ لَمْ يُعَذِّبْهُ.

هر کس سه روز از روزهای ماه رجب را روزه بگیرد، خدا برای او ثواب روزه تمام سال را می نویسد، و هرکس هفت روز از روزهای ماه رجب را روزه بگیرد، هفت در از درهای جهنم بر او بسته شود، و هرکس هشت روز روزه بگیرد، هشت در از درهای بهشت بر او باز گردد و هرکس پانزده روز روزه بگیرد، خدا حسابش را آسان گیرد و هرکس تمام ماه رجب را روزه بگیرد، خدا برای او خشنودى بزرگش را می نویسد و هر کس که خدا برای او رضوان و خشنودی را نوشت، خشم از او دور مى ‏گردد و عذاب نخواهد شد.

رَوَى أَبُو سَعِيدٍ اَلْخُدْرِيُّ قَالَ:

روایت شده از ابو سعید خدری که گفت:

قَالَ رَسُولُ اَللَّهِ ص أَلاَ إِنَّ رَجَباً شَهْرُ اَللَّهِ اَلْأَصَمُّ وَ ذَكَرَ فَضْلَ صِيَامِهِ وَ مَا لِصَائِمِ أَيَّامِهِ مِنَ اَلثَّوَابِ ثُمَّ قَالَ فِي آخِرِهِ قِيلَ يَا رَسُولَ اَللَّهِ فَمَنْ لَمْ يَقْدِرْ عَلَى هَذِهِ اَلصِّفَةِ يَصْنَعُ مَا ذَا لِيَنَالَ مَا وَصَفْتَ قَالَ يُسَبِّحُ اَللَّهَ تَعَالَى فِي كُلِّ يَوْمٍ مِنْ رَجَبٍ إِلَى تَمَامِ ثَلاَثِينَ بِهَذَا اَلتَّسْبِيحِ مِائَةَ مَرَّةٍ

پیامبر صلی الله علیه و آله فرمود: بدرستی که ماه رجب، ماه اصم (بی سر و صدا) خدا است و از فضیلت روزه و پاداش برای روزه در این ایام سخن گفتند. از رسول خدا پرسیدند پس کسی که قادر به روزه گرفتن نباشد، عملی در عوض آن؟ فرمود:خداوند متعالی را در هر روز از ماه رجب، تسبیح کند تمام سی روز را، هرروز صد مرتبه اين تسبيحات را بخواند تا ثواب روزه بيابد:

سُبْحَانَ اَلْإِلَهِ اَلْجَلِيلِ سُبْحَانَ مَنْ لاَ يَنْبَغِي اَلتَّسْبِيحُ إِلاَّ لَهُ

سُبْحَانَ اَلْأَعَزِّ اَلْأَكْرَمِ سُبْحَانَ مَنْ لَبِسَ اَلْعِزَّ وَ هُوَ لَهُ أَهْلٌ .

کانال قرآن و حدیث را درشبکه های اجتماعی دنبال کنید.
آپارات موسسه اهل البیت علیهم السلام
کانال عکس نوشته قرآن و حدیث در اینستاگرام
تلگرام قرآن و حدیث
کانال قرآن و حدیث در ایتا
کانال قرآن و حدیث در گپ
پیام رسان سروش _ کانال قرآن و حدیث