کنگره نکوداشت آیت الله العظمی مظاهری

کنگره نکوداشت آیت الله العظمی مظاهری

۲۶ آذر ۱۳۹۵ 0 موسسه

این کنگره با حضور حضرات آیات طباطبائی نژاد، جزایری، مقتدایی، نمازی، و همچنین وزیر محترم وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، دکتر بانک  معاون نهاد جمهوری اسلامی، دکتر زرگرپور استاندار اصفهان ، دکتر جمالی نژاد شهردار اصفهان، سردار اشتری فرماندار استان اصفهان، مهندس باهنر و نماینده دفتر سیستانی با حضور جمع کثیری از شاگردان و دوستداران وی برگزار گردید.

 

در ابتدای جلسه آیاتی چند از کلام الله مجید توسط دکتر نیکدستی قرائت گردید. سپس ریس کنگره ضمن تبریک ولادت پیامبر و امام جعفر صادق علیهما السلام، به عالمان و ارادتمندان به آیت االه مظاهری خیر مقدم  گفته و گزارشی از فعالیتهای صورت گرفته را ارائه نمود.

رئیس جمهور:
بسم الله الرحمن الرحیم
نکوداشت حضرت آیت الله حاج شیخ حسین مظاهری را در اصفهان به عنوان اقدامی پسندیده و موثر، صمیمانه ارج می گزارم. نکوداشت مقام و آثار بزرگانی که با منش و رفتار معنوی خویش مردم را به سوی اخلاق ، مودت و محبت فرا می خوانند، حرمت نهادن به ارزشها و معیارهایی است که به جامعه قوام و دوام و حیات می بخشد. آیت الله العظمی مظاهری که از آغاز، مسئولیت نخست خویش را بر آموزش عملی «اخلاق محمدی(ص) و عدالت علوی» قرار دادند، توانستند نه تنها در اصفهان، بلکه در سراسر کشور زیبندگی و چهره رحمانی اسلام را به میان خانواده ها واجتماع ببرند. این شخصیت ارزنده نمادی از اعتدال و انصاف و دوری از افراط و بی اخلاقی است. خدا را شاکریم در آستانه میلاد فرخنده پیامبر رحمت و امام معرفت، مسئولان و بزرگان اصفهان به نام این عالم بزرگوار راهی را گشودند که در هر جای دیگر ایران اسلامی می تواند به قدردانی و پاسداشت اخلاق و انصاف و اعتدال منتهی شود. امروز بیش از همیشه باید در پی گسترش و تعمیق موازین اخلاقی باشیم چرا که اخلاق گوهر درخشان جامعه ای است که همه به نام اسلام و انقلاب، در پی آن بوده و هستیم . طول عمر و سلامتی روزافزون این ذخیره گرانقدر فقاهت و معنویت را از خداوند متعال خواستارم. حسن روحانی
امام جمعه اصفهان:
 
بضاعت ما برای معرفی شخصیت آیت الله مظاهری اندک است آیت الله طباطبایی نژاد ضمن حضور در کنگره بزرگداشت آیت الله مظاهری در اصفهان، ولادت باسعادت حضرت نبی اکرم(ص) و امام صادق(ع) را تبریک گفت و عنوان نمود: علما بر روی زمین مانند ستارگان در آسمان هستند، همانطور که در تاریکی زمین و دریا، به وسیله ستارگان راه را پیدا می کنیم، در زمین نیز به وسیله علما می توان راه مستقیم الهی را پیدا کرد. وی افزود: اگر ستارگان غروب کنند، حتی آنهایی که راه را پیدا کرده اند نیز راه را گم می کنند. کشتی بان همواره باید به ستاره نگاه کند تا راه را گم نکند، در روی زمین هم مردم همواره باید در کنار علما باشند تا راه را گم نکنند. نماینده ولی فقیه در استان اصفهان ادامه داد: علما مسائل دینی را فراگرفته اند، پس مردم هر لحظه در امور زندگی و مسائل اجتماعی و فرهنگی باید راه را از آنان دریابند، اگر علما نباشند بی شک چراغ های نورانی خاموش می شوند و ادامه راه گم خواهد شد. وی با اشاره به اینکه در استان اصفهان بعد از فوت برخی از علمای بزرگ همچون آیت الله خادمی، آیت الله صافی و آیت الله صادقی به حضور شخصیتی بزرگ و عالم نیاز بود تا محوریت حوزه علمیه اصفهان را به دست گیرد اظهار داشت: حضرت آیت الله العظمی مظاهری شخصیتی است که راه بزرگان حوزه علمیه اصفهان را ادامه داده و از تدبیرهای مقام معظم رهبری در اداره آن بهره مند گردید. وی ادامه داد: ایشان از مراجع حوزه علمیه قم بود که به امر مقام معظم رهبری حوزه علمیه قم را ترک نمود، که چنین امری کم اتفاق می افتد که مرجعی حوزه علمیه قم را ترک کند، مگر اینکه انسانی ایثارگر باشد. چرا که ایشان در حوزه علمیه قم نیز از جایگاه تدریس بسیار خوب و درس اخلاق و فقه بسیار برجسته ای برخوردار بود. امام جمعه اصفهان شخصیت آیت الله مظاهری را شخصیتی جامع دانست و گفت: ایشان در جهات مختلف و زمینه های گوناگون درس و تحصیل از اساتید برجسته هستند و در رشته های مختلف همچون فقه، اصول، عرفان و فلسفه دارای آثاری درخشان و ماندگارند. وی ادامه داد: باید توجه داشت که رها کردن کرسی حوزه علمیه قم از سوی ایشان به دستور مقام معظم رهبری دارای جنبه ایثاری و ولایی است. بنده در کمتر مواقعی به خدمت ایشان رسیده ام که سخن از اطاعت از ولایت نداشته و از شخص مقام معظم رهبری سخن به میان نیاورند. وی خاطرنشان کرد: چنین وحدت و اتحادی در میان همه علما وجود دارد، اما اینکه این مسئله ازسوی ایشان به کرات به زبان آورده شود چندان معمول نیست. آیت الله طباطبایی نزاد با اشاره به اینکه برگزاری این کنگره برای معرفی شخصیت آیت الله مظاهری کافی نیست عنوان داشت: برای حضرت ایشان کنگره مناسب نیست. این کنگره باید در سطح ملی و بین المللی برگزار می شد، اما بضاعت ما اندک است. لذا عظمت این بزرگوار باید از طریق رسانه های اعلام عمومی شود. وی در پایان با تاکید بر ویژگی های بارز شخصیتی آیت الله مظاهری گفت: ایشان با وجود کهولت سن در هر صبح پس از اقامه نماز جماعت کرسی درس تفسیر دارند و این نشان از اهمیتی که ایشان برای علم و دین قائل هستند دارد. وی ادامه داد: امیدواریم توفیق بهره مندی از وجود ارزشمند ایشان به ما اعطا شود
 
مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی:
 
اعزام آیت الله مظاهری هجرتی بزرگ و تاریخ ساز در اصفهان شد مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: رهبر معظم در سال 74 با اعزام آیت الله مظاهری به اصفهان سرآغاز هجرتی بزرگ و تاریخ ساز در اصفهان شدند حجت الاسلام حبیب ارزانی ضمن حضور در کنگره بزرگداشت آیت الله مظاهری در اصفهان، با تشکر از تمامی مسئولان کشوری در برگزاری این مراسم اظهار داشت: فروردین ماه سال 94 به محضر آیت الله مظاهری رسیدیم و به ایشان عرض کردیم که قصد برگزاری مراسم نکوداشت شما رو داریم ایشان شدیدا مخالفت کردند بعد از اینکه برایشان توضیح دادیم که این مراسم در جهت احیای آثار شماست، فرمودند احیای اثار نیازی به کنگره ندارد. وی افزود: با این حال به سراغ وزیر فرهنگ سابق رفتیم و موضوع مطرح شد و مورد استقبال قرار گرفت و اعلام کردند که این برنامه مقدمه ای برای اجرا و نکوداشت سایر علما در کشور خواهد بود. حجت الاسلام ارزانی گفت: برای برگزاری این مراسم تمامی ارگان ها هماهنگی را لازم را انجام داده و مخالفتی نداشته ایم و همه این مراسم را به نیکی یاد می کردند. وی با اشاره به این نکته که رهبر معظم در سال 74 با اعزام ایشان به اصفهان سرآغاز هجرتی بزرگ و تاریخ ساز در اصفهان شدند، تاکید کرد: ما مردم اصفهان نیز قدردان این اعزام بوده و هستیم و همواره به روحانیت و شخصیت ایشان عشق می ورزیم. مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: مردم اصفهان مردمی قدردان هستند و همین ویژگی این شهر و دیار را مجاب کرد تا این کنگره برگزار شود و این خود نشانی است از قدردانی و قدرشناسی مردم اصفهان از عالمان خودشان است. وی در پایان از بیت آیت الله مظاهری تشکر کرد و بیان داشت: آیت الله مظاهری خانواده خود را در برگزاری این مراسم منع کرده بودند ولی مرتبا در مراجعه به بیت ایشان این نکته از سوی خانواده آقای مظاهری عنوان شد که به ما امر فرموده اند دخالتی نکنید ولی در احیای آثار بسیار به ما کمک کردند
 
استاندار اصفهان:
آیت‌الله مظاهری مورد رجوع مسؤولان کشوری است رسول زرگرپور در کنگره نکوداشت آیت‌الله حسین مظاهری اظهار کرد: در جایگاهی نیستم که در مورد زعیم حوزه‌های اصفهان و مرجعی وحدت بخش و امید دهنده که مورد رجوع مسؤولان تراز اول کشور است، صحبتی کنم. وی افزود: مسؤولان کشور همواره به ملاقات و کسب فیض از محضر ایشان اشتیاق و علاقه‌مندی وافر داشته اند؛یکی از برنامه‌های اصلی مسؤولان هم ملاقات با ایشان است. استاندار اصفهان عنوان کرد: مسئولان پس از ملاقات در محضر آیت الله مظاهری به احاطه کامل ایشان به مسائل منطقه و کشور و استان اذعان داشته‌اند.
پیام معاون اول رئیس جمهور:
بسم الله الرحمن الرحیم
بسیار خوشحال بودم که توفیق حضور در کنگره نکوداشت آیت الله العظمی حاج شیخ حسین مظاهری را می یافتم. مایل بودم به آن معلم وارسته و فرزانه اخلاق و معنویت از نزدیک ادای احترام کنم و از مسئولان و محققان محترم استان و تربیت یافتگان مکتب آن بزرگوار بهره گیرم. اشتغالات روز و اقدامات کار اجرایی مرا وظیفه ای است که مرا واداشت تا حداقل در حد همین نوشته باور و تمایل قلبی ام را ابراز کنم. جامعه ما امروز بیش از هر زمان نیازمند اندیشه و رفتار عالمان و متفکرانی است که با منطق عقلانی و اخلاق رحمانی همگان را بسوی وفاق مودت و محبت فرا خوانند. اخلاق و انصاف پایه ها و مبانی بقا و استحکام جامعه ای است که در معرض تهدیدها و تفریق های درونی و بیرونی وا دارد. رمز بقای جامعه اسلامی و ایرانی وجود شخصیت های دیندار و عالمان دردمند، آگاه و مورد وثوق مردم است که در هر شهر و منطقه ای موجب وصل و همبستگی آحاد و گروه های مختلف بوده اند. حضرت آیت الله العظمی مظاهری نیز بی تردید در شمار همین ارکان و سرمایه های جامعه اند. من از دیرباز و از نزدیک در زمانی که توفیق خدمت در اصفهان را داشتم و پس از آن آثار اجتماعی، صفای دل و حسن خلق ایشان را دیده ام و از آن بهره مند بوده ام. خداوند بزرگ به ایشان طول عمر وسلامت و به مسئولان توفیق عمل به سجایا اخلاقی و به جامعه و جوانان امکان دریافت این بینش را عطا نماید. اسحاق جهانگیری
دبیر شورای عالی حوزه‌های علمیه:
آیت‌الله استادی پیش از ظهر امروز در کنگره نکوداشت آیت‌الله مظاهری بیان داشت: هرگاه پیامبر اکرم (ص) کار خوبی می دیدند آن را تشویق میکردند و هرگاه کار بدی می دیدند سرزنش و ملامت میکردند و اگر امروز ما اینگونه عمل کنیم، مشکلات بسیاری حل خواهد شد.
دبیر شورای عالی حوزه‌های علمیه ادامه داد: هر جا کار به نفع مملکت و اسلام بود باید تشویق کنیم و هرموقع کاراره ضرر کشور و دین بود نه تنها باید سرزنش کنیم بلکه باید کار را سست کنیم و اصلا نباید توجه کنیم که چه کسی و از کدام جناح این کار صحیح یا غلط را انجام داده است.
وی  با اشاره به حدیثی از امام صادق اظهار کرد: امام صادق (ع) در جایی به کسی از مربوطان دور خود فرمودند "کار خوب از هرکسی خوب است، اما چون تو با ما ارتباط داری از تو خوب‌تر است و کار بد از همه بد است اما چون تو به ما منسوب هستی از تو بدتر است"  امروز نیز همه ی مسئولان و معممین، مربوطان به امام صادق هستند و کار خوب آن ها خوبتر از بقیه و کار بدشان بدتر از بقیه است.
آیت الله استادی همچنین به موضوع برکت اشاره کرد و گفت: گاهی ممکن است پولی که باید مشکل یک نفر را حل کند، مشکل چندین نفر را حل کند، آن موقع میگوییم این پول بابرکت است.یعنی عوامل غیرمحسوس و غیبی در انجام کار به ما کمک می‌کند.
وی افزود: حدود 60 سال است آیت‌الله مظاهری صحبت می‌کنند و هنوز ادامه دارد، خیلی‌ها مدتی حرف می‌زنند و تمام می‌شوند اما این عادی نیست که بعد از این همه سال کسی حرف بزند و هنوز هم تازگی داشته باشد و در سراسر کشور مردم با ذوق و شوق به سخنان او گوش دهند. این یعنی اینکه صحبت های آیت الله مظاهری با برکت بوده است.
عضو هیئت رئیسه کنگره نکوداشت آیت‌الله مظاهری همچنین افزودند: آیت الله مظاهری هم از حیث سخن و هم از نظر قلم بسیار با برکت بوده اند. همچنین هجرت ایشان به اصفهان برای این شهر و مردمش و حوزه ی علمیه آن موجب برکت شده است. 
وی ادامه داد: اینکه آیت‌الله مظاهری نزدیک به 60 سال است که مرتب در حال تدریس بوده اند و این نیز نشان از زندگی با برکت ایشان دارد. همان گونه که می‌گویند یک انسان، قرآن مجید و آب باران مبارک است که البته هر کدام توضیح و تفسیری دارد، در همین راستا همه باور دارند که زندگی آیت‌الله مظاهری زندگی بسیار با برکتی بوده است.
آیت‌الله استادی همچنین با معرفی کتاب اخلاق ایشان افزود: از حدود قرن سوم هجری تا کنونهفت یا هشت جلد کتاب مرجع در زمینه ی اخلاقی داریم که این ها همیشه مصدر مطالعات اخلاقی بوده اند اما متاسفانه این کتاب ها گاهی ناخالصی دارند و کمتر از آیات و روایات اهل بیت در آن ها استفاده شده است. اما کتاب اخلاق آیت الله مظاهری صد در صد خالص است و صرفا از آیات و روایات اهل بیت در آن استفاده شده است.
دبیر شورای عالی حوزه‌های علمیه ادامه داد: به نظر بنده یکی از خدمات بزرگ آیت الله مظاهری همین کتاب اخلاق ایشان است که متاسفانه به درستی معرفی و شناخته نشده است.
وی در پایان اظهار کرد: کتب اخلاقی آیت الله مظاهری نقطه عطفی در حوزه های علمیه است و امیدوارم در آینده کتاب اخلاق ایشان با کمک شاگردان و دیگر علما تکمیل شود تا به عنوان یک روش صحیح در مباحث اخلاقی برای حوزه های علمیه باقی بماند
نماینده ولی فقیه در استان خوزستان:
 
آیت الله مظاهری، واقعادرد دین دارند و هیچ انگیزه ای غیر از خدا ندارند آیت الله موسوی جزایری با بیان خاطره ای پیرامون شخصیت آیت الله مظاهری، گفت: حدود 20 سال پیش در استان خوزستان جریانی به وجود آمد که ما به شدت احساس نگرانی کردیم. در آن دوران گرایشی نسبت به کنار گذاشتن چادر به وجود آمده بود وحتی خانواده های مذهبی و حزب اللهی نیز دچار این گرایش شده بودند. آن زمان ما در جلسات امر به معروف استان این موضوع را مطرح کردیم و قرار شد فعالیت هایی انجام شود. اما در گوشه و کنار مسئولینی وجود داشتند که با مقابله با این جریانمخالف بودند. نماینده ولی فقیه در استان خوزستان ادامه داد: آن زمان آیت الله مظاهری هنوز در قم حضور داشتند. من با سفر به قم و دیدار با مراجع و علما این موضوع را در جریان گذاشتم و آنها نیز از ما حمایت کردند. اما تنها کسی که احساس مسئولیت کرد و شخصا به استان خوزستان سفر کرد، حضرت آیت الله مظاهری بودند. ایشان در جلسات متعدد حتی در شهرهای کوچک استان حضور یافتند و از ما حمایت کردند. حتی زمانی که متوجه شدند بعضی مسئولین در تهران نیز با برخورد با این جریان مخالفند، به تهران سفر کردند و مسئولین مربوطه را توجیه کردند. در آن زمان بود که من فهمیدم ایشان واقعادرد دین دارند و هیچ انگیزه ای غیر از خدا ندارند و صرفا از روی احساس تکلیف دینی به ما کمک کردند.
 
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی:
 
آیت الله مظاهری و دیگر مراجع عالیقدر و سلسه روحانیت ما ریشه های فرهنگ و هویت و اخلاق این جامعه هستند سید عباس صالحی در کنگره بزرگداشت آیت الله مظاهری اظهارکرد: دولت، روحانیت و مرجعیت را چشمه ی زلالی میداند که همه انسانهای تشنه در همه ادوار می توانند از آن سیراب شوند. وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: هویت ما، دیانت ما، هویت دینی ما و تدام حیات دولت و نظام اسلامی به حیات فقاهت و روحانیت بستگی دارد، امروز از شخص تجلیل نمی کنیم بلکه از شخصیتی تجلیل میکنیم که پرچمدار فقاهت و اخلاق است. وی ادامه داد: امروز بیش از هر زمان دیگری جامعهی ما نیازمندبه اخلاق و اخلاقمداری در عمل و نه در گفتار و لسان است. صالحی با اشاره به اینکه آیت الله مظاهری پرچم دارد فقاهت است، تصریح کرد: حضور پررنگ آیات عظام از سراسر کشور و حضور پر رنگ دولت در این کنگره یک پیام روشن دارد که ما همه وفادار به شعار اخلاق و معرفت، فضیلت و دیانت هستیم. وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: اگر در گذشته تاریخی اصفهان که نقطه کانونی تمدنی جامعه است، دین در کنار نهاد قدرت بود و امروز که به تعبیر مقام معظم رهبری عصر نوین تمدن اسلامی آغاز شده است، نهاد دین و فقاهت در راس قدرت است و از این منظر اصحاب فکر و قلم باید حرکت جدیدی را برای تبیین دقیق ابعاد، اضلاع و اجزای تمدن نوین اسلام آغاز کنند. وی همچنین تصریح کرد: پیام روشن دولت این است که جامعه و نسل جوان بیش از هر زمان دیگر امروز به محراب و موعظه و اخلاق و معرفت و همگرایی و هم نوایی نیاز دارد. صالحی با بیان اینکه امروز جامعه بیش از هر زمان دیگری به زیست فرهنگی نیاز دارد، افزود: این زیست فرهنگی باید از منشا و مجرای دین به جامعه تزریق شود. اینجاست که امروز نیازمند یک دژ مستحکم و مقاوم در مقابل تهاجم فرهنگی بیگانه هستیم. وی افزود: فرهنگ بیگانه مبتنی بر سکولاریسم و فمینسم و اومانیسم و پلاریسم است اما فرهنگ ما مبتی بر وحدانیت، فقاهت، شریعت، معرفت، معنویت و اخلاق است. وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین ابراز داشت: خداوند را شاکریم که عزیزان ما در اصفهان این حرکت را در این ایام با برکت و در روز اخلاق و مهرورزی بسیار خوب را آغاز کردند. وی افزود: بیش از آنکه آیت الله مظاهری به تکریم ما نیاز داشته باشد این نسل نیاز به شناخت ریشه های خود دارد. آیت الله مظاهری و دیگر مراجع عالیقدر و سلسه روحانیت ما ریشه های فرهنگ و هویت و اخلاق این جامعه هستند. صالحی خاطرنشان کرد: اگر امروز درخت انقلاب اسلامی سبز است و میوه می دهد به این خاطر است که ریشه های آن در فقاهت و معنویت ما است و بدانید که اگر روزی این درخت دچار صدمه شده است از آسیب زدن به ریشه هاست. وی با ابراز امیدواری نسبت به تکرار اینگونه جلسات گفت: ما امیدواریم امروز در سطوح عالی تر در اقصی نقاط کشور این موج مبارک تکرار شود خصوصا با رویکرد بازمعرفی شخصیت های بزرگ به نسل جوان. ما امروز نیاز به الگو سازی و اسطوره سازی داریم برای جوانان داریم. جوان ما باید بداند انقلاب اسلامی محصول صدها هزار خون شهید همچون چمران باکری و همت هاست. و این ها اسطوره های ما در شهامت وشجاعت و شهادت هستند. . صالحی تصریح کرد: باید زبان جدیدی برای سخن به نسل جوان پیدا کنیم نسل جوان تشنه است و ما باید مسیرهای اتصال به این چشمه های جوشان را بیابیم و این انقطاع را جبران کنیم. مطمئن باشید دنیای غرب تمی تواند داروی شفابخش جامعه ما باشد و ما برای تداوم حیات هویتی خود به مسجد و محراب و حوزه و روحانیت مرجعیت و فقاهت امروز بیش از هر زمان دیگری نیاز داریم. وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: برخلاف تحلیل های غلط بیگانگان، جامعه ایران دچار چالش نیست بلکه دارای باورهای عمیق ملی است. همه سنجش های میدانی نشان میدهد جامعه ایران دارای معنویت و اخلاق است دلیل روشن این سخنان در روز عاشورا و یا مراسم اربعین است که میلیونها انسان به سمت حرم حضرت اباعبدالله حرکت میکنند. جامعه ایران دچار بحران نیست چراکه بنیان این جامعه بر پایه مرجعیت و فقاهت استوار شده است. وی در پایان گفت: دولت معتقد است که برای حرکت به سمت قله های توسعه و پیشرفت نیاز اساسی به روحانیت دارد. روحانیت هموار کننده مسیرهای جامعه به سمت قله های فضیلت است. این روحانیت است که با تبیین دقیق ابعاد معرفت و فضیلت و اخلاق جامعه را به سمت قله های انسانی هدایت کند و ما امروز بیش از توسعه ی اقتصادی به توسعه ی انسانی نیاز داریم.
 
رئیس دفتر تبلیغات اسلامی قم
 
حجت الاسلام و المسلمین واعظی در کنگره بزرگداشت آیت الله العظمی مظاهری اظهار داشت: این کنگره به سبب اینکه همزمان با جمع آوری آثار آیت الله مظاهری برگزار می شود، باید دو هدف عمده را دنبال کند. رئیس دفتر تبلیغات اسلامی قم تصریح کرد: شاید بسیاری از اهل فضل و اهل علم حقیقتا نمی دانند که آیت الله مظاهری غیر از ابعاد اخلاق و فقهی در سایر ابعاد نیز آثار قابل توجهی دارند. آثار ایشان قبلا به صورت پراکنده منتشر شده است اما اینکه این اثار یکجا جمع آوری شود و در مجموعه ای به چاپ برسد این فرصت را فراهم کند که جامعه علمی کشور از این آثار بهره مند شوند. وی ادامه داد: نکته ی مهم دیگر در این کنگره، معرفی اسوه های فضیلت و تقوا به نسل جوان به ویژه در حوزه های علمیه است. در همین استان اصفهان شاگردان آیت الله مظاهری جلساتی را با طلاب اصفهان برگزار کردند که در این جلسات طلاب جوان بسیار مشتاقانه خواهان آشنایی با آیت الله مظاهری بودند. حجت الاسلام و المسلمین واعظی افزود: نسل های گذشته ی حوزه ی علمیه، الگوهایی همچون شهید مطهری علامه طباطبایی داشتند و نسل جدید نیز باید باچهره های برجسته حال حاضر حوزه علمیه آشنا شوند تا از آنها الگو بگیرند و در مسیر آن ها گام بردارند و دستگاه های مرتبط با فرهنگ دینی نیز باید ستاره های درخشان حوزه علمیه را که اسوه های اخلاق و فضیلت هستند به جوانان معرفی کنند. رئیس دفتر تبلیغات اسلامی قم در پایان ابراز داشت: نکته ی بعدی در رابطه با این کنگره این است که این موسوعه نیاز به تکمیل دارد و در گام بعدی به کمک دستگاه های مسئول این موسوعه به حوزه های علمیه سراسر کشور فرستاده شود تا در معرض دید و بهره برداری همگان قرار بگیرد و این کار خوبی که صورت گرفته است به یک فضای کنگره محدود نشود و عملا از آن بهره برداری کنیم و اثربخشی آن را در اقصی نقاط کشور مشاهده کنیم.

 

 
 
بخش پایانی کنگره بزرگداشت آیت الله العظمی مظاهری به رونمایی از آثار و تمبر بادبود  این مرجع عالیقدر اختصاص یافت.
از جمله آثاری که در این مراسم رونمایی شد عبارت اند از:
الحاشیه الی العروة الوثقی، مناسک حج، احکام عمره مفرده، ولایت فقیه و حکومت دینی، رساله التفات جلد نخست، شرح و تفسیر دعای کمیل، شرح و تفسیر دعای سحر، شرح و تفسیر دعای عهد، فلسفه دعا، اسلام آیین رستگاری، معاد سرنوشت جاودانه انسان، الیوم الاخر، دانش اخلاق اسلامی، عوامل کنترل غرایز، اخلاق در اداره، تربیت فرزندان، جهاد با نفس و اخلاق در خانه.
کانال قرآن و حدیث را درشبکه های اجتماعی دنبال کنید.
آپارات موسسه اهل البیت علیهم السلام
کانال عکس نوشته قرآن و حدیث در اینستاگرام
تلگرام قرآن و حدیث
کانال قرآن و حدیث در ایتا
کانال قرآن و حدیث در گپ
پیام رسان سروش _ کانال قرآن و حدیث