جایزه فرهنگی ولایت به برگزیدگان کنگره هزار و چهارصدمین سال شهادت امام علی (ع)

جایزه فرهنگی ولایت به برگزیدگان کنگره هزار و چهارصدمین سال شهادت امام علی (ع)

۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۸ 0 موسسه
مقدمه: 
الحمدلله رب العالمین  و الصلوه و السلام علی سید الانبیاء و المرسلین حبیب اله العالمین ابی القاسم محمد و علی اله الطیبین الطاهرین المعصومین 
اللهم کن  لولیک الحجه الحسن صلواتک علیه و علی آبائه فی هذه الساعه و فی کل الساعه ولیاً و حافظاً و قاعداً و ناصراً و دلیلاً و عیناً حتی تسکنه ارضک طوعا و تمتعه فیها طویلا.
«اللَّهُ نُورُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ مَثَلُ نُورِهِ كَمِشْكَاةٍ فِيهَا مِصْبَاحٌ الْمِصْبَاحُ فِي زُجَاجَةٍ الزُّجَاجَةُ كَأَنَّهَا كَوْكَبٌ دُرِّيٌّ يُوقَدُ مِن شَجَرَةٍ مُّبَارَكَةٍ زَيْتُونِةٍ لَّا شَرْقِيَّةٍ وَلَا غَرْبِيَّةٍ يَكَادُ زَيْتُهَا يُضِيءُ وَلَوْ لَمْ تَمْسَسْهُ نَارٌ نُّورٌ عَلَى نُورٍ يَهْدِي اللَّهُ لِنُورِهِ مَن يَشَاء وَيَضْرِبُ اللَّهُ الْأَمْثَالَ لِلنَّاسِ وَاللَّهُ بِكُلِّ شَيْءٍ عَلِيمٌ». (سوره نور آیه 35)
ولایت در آموزه های دینی و حکمی ما اصطلاحی است که به صورت مشترک لفظی در سه علم کلام، عرفان و فقه به کار می رود گرچه با تأمل در معنای هر یک از این اصطلاحات به یک معنای مشترک معنوی می توان دست یافت. 
ولایت تکوینی، مقامی است که به واسطه ی آن می توانند به اذن خدا در خلقت تصرف کنند و طبیعت مسخر آنها می باشد. ولایت تشریعی به معنای برخورداری از مقام تشریع است پیامبر مکرم اسلام صلی الله علیه و آله و سلم و ائمه هدی علیهم السلام از آن جایی که به لوح محفوظ متصل و از علوم غیبی برخوردار بودند می توانند تشریع احکام کنند و به واسطه ی اینکه از جانب خداوند مأذون هستند از این حق تشریع برخودار می باشند لذا حق تشریع بالذات برای خداوند و بالعرض طبق فرموده امام جعفر صادق علیه السلام: سبحان الذی سخر للامام کلی شیء مربوط به ائمه معصومین علیهم السلام است.
براساس معارف اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام اولین کسانی که بر همه مخلوقات خداوند بر میثاق الهی سبقت جسته اند و ولایت الهیه را به نحو اتم و اکمل پذیرفته اند و معصومانه و با تمام وجودشان تسلیم تام و راضی تام بدان شده اند، شخص نبی اکرم صلی الله علیه و آله و سلم و امیرالمؤمنین علی علیه السلام و صدیقه شهیده فاطمه زهراء و براهين‏ پروردگار حضرت امام حسن بن على‌ المجتبی و حضرت امام حسين بن على سيدالشهداء و حضرت امام على بن الحسين زین العابدین و حضرت امام محمّد بن على الباقر و حضرت امام جعفر بن محمّد الصادق و حضرت امام موسى بن جعفر الکاظم و حضرت امام على بن موسى الرضا و حضرت امام محمّد بن على الجواد و حضرت امام على بن محمّد الهادي و حضرت امام حسن بن على العسکري و يادگار پيامبران و امامان و هدايتگر هدايت ‏يافته و وارث رسولان، امام حيّ حضرت حجة‌ابن الحسن‌العسکری صلوات الله علیهم می باشند. 
این امر باعث شده تا خدای متعال ولایت ایشان را بر همۀ مخلوقات تکویناً و تشریعاً الزام نموده و از همه مخلوقات نسبت به امر ولایت نبی اکرم صلی الله علیه و آله و سلم و حضرت امیرالمؤمنین علیه السلام و اهل بیت علیهم السلام میثاق بگیرد؛ چه اینکه پذیرش برای همگان اجباری و فرض است و حتی تمام درجات رشد عوالم نیز تابع پذیرش این ولایت است و ولایت حضرت علی علیه السلام و ائمه معصومین علیهم السلام در عرض ولایت الهیه و توحید نیست بلکه در طول توحید و از شروط آن است؛ بنابراین پذیرش ولایت امیرالمؤمنین علی علیه السلام و ائمه هدی چیزی جز پذیرش ولایت الله، نیست  حقیقت و گوهر ناب دین نیز چیزی جز پذیرش تام ولایت الله و ولایت اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام و اعراض تام و تمام از ولایت دشمنان و اعداء ایشان نیست و مصداق بارز خیر کثیر، طاعت خداوند و معرفت امام معصوم علیهم السلام اند؛
یاوران ولایت پایداران بر تبعیت از رسولند که محبت خدا را کسب کرده اند چرا که شرط آن را به جای آورده اند.
بزرگداشت این یاوران که به هر وسیله در کسب رضایت خدا می کوشند به دنبال شمول دعای رسول مکرم اسلام در حق خودشان می باشند که فرمود وانصر من نصره، بزرگداشت راه و هدف آنهاست.
اصفهان از دیرباز محل  خیزش های حرکت به سوی دریافت و فهم ولایت بوده است و اکنون، نشان ولایت به عنوان همان نشان و علامت، از این مهم به بالندگی نشسته تا زینت آن دسته از دوستان ولی خدا حجه ابن الحسن شود که به بهترین وجه در تبیین ولایت و تاثیر آن در تمامی وجوه فرهنگی و اجتماعی می کوشند.
موسسه تحقیقات و نشر معارف اهل البیت علیهم السلام در راستای هدف غائی خود مبنی بر نشر معارف اسلامی بر مبنای اصول فرهنگ شیعی با مدد جستن از ظرفیت های علمی، ادبی و فرهنگی دانشمندان، ادیبان و هنرمندان متعهد در نظر دارد "جایزه فرهنگی ولایت" را با رویکرد حمایت از آثار ارزشمند فرهنگی کشور و با محوریت مؤلفه های فرهنگ اسلامی برگزار نماید.
اطمینان داریم که همکاری و مساعدت همه وفاداران به ولایت اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام تحقق این مهم را سهل و ممکن خواهد نمود. ان شاءا...

فصل اول: کلیات و اهداف


الف) کلیات
ماده 1: جایزه فرهنگی ولایت، عامل تقدیر و تجلیل از آثاری است که در یکی از قالب های زیر با هدف "تبیین ولایت" نگارش یافته است.
الف. قصه و رمان
ب. نمایشنامه و فیلمنامه
ج. شعر و نثر
د. مباحث نظری
ه. گزارش، گزارش تحلیلی، وقایع نگاری و تاریخی
و. آثار تجسمی مکتوب شامل: آثار گرافیکی، عکس
ز. آثار هنری شامل: نقاشی و معماری
ح: تبلیغ ولایت در عرصه های نو و ابداعی
تبصره 1: هیچ محدودیتی در ارسال آثار وجود نداشته و علاقه مندان می توانند در یک یا چند رشته از بخش های مورد اشاره شرکت کنند.
ماده 2: به برگزیدگان آثار ضمن تقدیر و دریافت تندیس، ..................... اعطا خواهد شد.
تبصره 2: سازمانها و نهادهای دولتی و اشخاص حقیقی و حقوقی و موسسات عام المنفعه و امور خیریه مردمی با تأیید شورای سیاست گذاری می توانند جوایزی را به جوایز فوق بیافزایند.
ماده 3: معیارهای آثار برگزیده در قالب آئین نامه ی داخلی توسط هیأت داوران که باید معطوف به مصادیق ذیل ماده پنج اهداف باشد، تدوین و ملاک عمل قرار خواهد گرفت.
ماده 4: به منظور تمهید شرایط حضور مؤثر و همه جانبه افراد، نهادها و مجامع گوناگون فرهنگی، تبلیغات این رویداد فرهنگی به صورت سراسری و از طریق فراخوان در رسانه های جمعی به آگاهی عموم خواهد رسید.
 
ب): اهداف
ماده 5: جایزه فرهنگی ولایت به آثاری که اهداف زیر را با محوریت اعتقادات شیعه اثنی عشری مستند به معارف اهل بیت علیهم السلام دنبال کرده اند اعطا می گردد؛
1-5. تبیین کلیات فرهنگ و تمدن اسلامی از منظر ولایت (تاریخچه، ضرورت، اهداف، چیستی و چرایی)
2-5. تبیین و تعمیق و تقویت الگوی اسلامی پیشرفت و ابعاد آن از نگاه اسلامی
3-5. تبیین مؤلفه ها و ارزشها و معارف اسلامی در موضوعاتی نظیر:
الف. معماری
ب. سبک زندگی
ج. نظام تربیت و لزوم تولید فکر و پرورش انسان در تمدن سازی
د. مدیریت
ه. جایگاه تدوین و معنویت و اخلاق و علم در توسعه اندیشه ی ولایت
و. تقابل دیگر فرهنگها با حقیقت جوهره تفکر ناب ولایت شیعی (چگونگی، شناسایی و راه های مقابله با آن)
 

فصل دوم: ارکان ستاد "جایزه ولایت"


ماده 6: به منظور برگزاری جایزه ولایت، ستاد اجرایی از حوزه های زیر تشکیل می شود:
الف- شورای سیاست گذاری  ب- دبیرخانه  ج- کارگروه های تخصصی  د- هیأت داوران

الف- شورای سیاست گذاری

ماده 7: شورای سیاست گذاری مرکب از نهادهای فرهنگی و اجتماعی استان است که در رأس ستاد جشنواره تشکیل می شود و ضمن تعیین ضوابط و شرایط کلی بخش های مختلف جایزه و تدوین ضوابط و معیارهای داوری و ارزیابی آثار و آئین نامه های داخلی و دستورالعمل های مربوط به جشنواره، نسبت به هماهنگی و همسویی دستگاههای ذیربط و حمایت های مادی و معنوی آنها اقدام خواهد نمود.
ماده 8: ترکیب شورای سیاست گذاری به قرار زیر خواهد بود:
1-مدیر عامل موسسه تحقیقات و نشر معارف اهل بیت علیهم السلام به عنوان رئیس شورای سیاستگذاری
2-ریاست حوزه علمیه اصفهان
3-مدیریت حوزه علمیه اصفهان
4-رئیس سازمان تبلیغات اسلامی
5-رئیس دفتر تبلیغات حوزه 
6-معاون اجتماعی استانداری اصفهان
7-شهردار اصفهان
8-مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان
9-رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاههای استان
10-مدیر کل سازمان صدا و سیمای استان
11-سه نفر از شخصیتهای فرهنگی به انتخاب مدیر عامل مؤسسه تحقیقات و نشر معارف اهل البیت علیهم السلام که یکی از آنان دبیر جشنواره خواهد بود.(آقایان شيخ مهدي انصاري قمي و آقای حمیدرضا چاکری و .....................)
تبصره3: هر یک از سازمانها و اشخاص حقوقی میتوانند بر اساس دعوت رییس شورای سیاست گذاری برای شرکت در جلسات هم اندیشی و اتخاذ تصمیم برای شرکت در جلسات، نماینده تام الاختیار خود را کتباً معین و اعلام نمایند.
تبصره 4: اعضای شورای سیاست گذاری جشنواره با ابلاغ رئیس شورای سیاستگذاری به انجام وظابف محوله به آنان خواهد پرداخت.
ماده 9: دبیر جشنواره با مشورت شورای سیاستگذاری و بوسیله رئیس شورای سیاستگذاری تعیین خواهد شد.
تبصره 5: وظایف دبیر از سوی شورای سیاست گذاری مشخص و بوسیله رئیس شورا ابلاغ می شود و اخذ تصمیمات مبتنی بر رأی اکثریت حاضران می باشد.
ب- دبیرخانه
ماده 10: دبیرخانه به عنوان رکن اجرایی ستاد جشنواره در محل مؤسسه تحقیقات و نشر معارف اهل البیت علیهم السلام اصفهان استقرار می یابد.
ماده 11: به منظور اجرای مطلوب برنامه ها و نیز تقسیم وظایف مربوطه کمیته های اجرایی زیر نظر دبیرخانه به شرح زیر عهده دار برپایی مراسم خواهند بود.
  • کمیته تبلیغات و انتشارات
  • کمیته ارتباطات و رسانه
  • کمیته تدارکات و پشتیبانی
  • کمیته تشریفات و انتظامات
تبصره 6: تعداد کمیته های اجرایی و شرح وظایف آنها در آئین نامه ی جداگانه ای پس از طرح و تصویب در شورای سیاست گذاری مشخص و ابلاغ خواهد شد.
ج- کارگروه های تخصصی
ماده 12: برای ارزیابی آثار رسیده به دبیرخانه جشنواره در هر یک از قالب های الف- ماده یک، کارگروه های تخصصی متشکل از 5 نفر افراد ذیصلاح و صاحب نظر در موضوع و محورهای یادشده به وسیله دبیر جشنواره پیشنهاد و به تصویب شورای سیاست گذاری خواهد رسید.
ماده 13: افراد یاد شده با حکم رئیس شورای سیاست گذاری نسبت به انجام وظایف خود مطابق شرح وظایف مطرح در ابلاغیه اقدام می کنند.
ماده 14: هر یک از کارگروه های تخصصی از میان آثار رسیده، حداکثر سه اثر برجسته را انتخاب و به دبیر جشنواره اعلام می کند.
 
د- هیأت داوران
ماده 15: هیأت داوران جشنواره متشکل از رئیس شورای سیاست گذاری، نمایندگان کارگروه های تخصصی و دبیر جشنواره، مسئولیت انتخاب آثار برتر از میان آثار معرفی شده توسط کارگروه های تخصصی را به عهده خواهد داشت.
ماده 16: هیأت داوران از میان آثار برگزیده در هر قالب حداقل یک اثر برتر و از میان تمام آثار در تمام قالب ها حداکثر 10 اثر برتر و از میان آنها 3 اثر ممتاز را انتخاب می نمایند.
ماده 17: به هر یک از صاحبان آثار ................................... اعطا خواهد شد.
ماده 18: احکام و شرح وظایف اعضای هیأت داوران از سوی رئیس شورای سیاست گذاری صادر و ابلاغ خواهد گردید.
تبصره 7- آثار برتر انتخاب شده توسط هیأت داوران پس از تصویب شورای سیاستگذاری و تأیید رئیس شورا نهایی تلقی و اعلام خواهد شد.
تبصره 8- پیش نویش معیارها و ملاک های درجه بندی شده براساس قواعد داوری از سوی دبیر تدوین و تنظیم و پس از تصویب شورای سیاستگذاری به هیأت داوران ابلاغ خواهد گردید.
تبصره 9- اعضای هیأت داوران نمی توانند در بخش مسابقه شرکت نمایند.

فصل سوم: مراحل اجرایی


ماده 19: دبیرخانه موظف است آثار رسیده را گردآوری و ضمن اعلام وصول به صاحبان آثار، در موعد مقرر در اختیار هیأت داوران قرار دهند.
ماده 20: هیأت داوران آثار رسیده را براساس معیارهای مربوطه مصرح در مصادیق اهداف ماده پنج شناسایی و مطابق موضوعات طبقه بندی خواهند نمود.
تبصره 10: هیأت داوران موظف است نتیجه داوری خود را حداکثر یک هفته قبل از برپایی جایزه به صورت محرمانه به رئیس شورای سیاست گذاری جایزه تحویل دهند.
ماده 21: زمان و مکان برپایی جشنواره توسط دبیر جشنواره مشخص خواهد شد.

فصل چهارم: مقدمات ضروری


ماده 22: به منظور حسن اجرای جایزه فرهنگی ولایت و ضرورت دقت در محتوا و تمهید شرایط لازم و نیز تأمین اهداف آئین نامه رعایت مفاد زیر ضروری است؛
الف- مدت برپایی جایزه فرهنگی حداکثر یک روز خواهد بود.
ب- هزینه و اعتبارات جایزه فرهنگی با مشارکت ارگان ها و سازمان های همسو براساس مصوبات شورای سیاست گذاری تأمین می گردد.
ج- حذف یا اضافه هر پیشنهاد با موضوعی در این آئین نامه تنها با تصویب و تأیید اعضای شورای سیاستگذاری و در قالب تکمله ممکن خواهد بود.
ماده 23: این آئین نامه با یک مقدمه و در چهار فصل، بیست و سه ماده و ده تبصره تدوین و از زمان تصویب و ابلاغ آن، به مرحله اجرا در خواهد آمد.
 

جهت اطلاعات بیشتر به پایگاه امام علی(ع) مراجعه فرمایید.

 

کانال قرآن و حدیث را درشبکه های اجتماعی دنبال کنید.
آپارات موسسه اهل البیت علیهم السلام
کانال عکس نوشته قرآن و حدیث در اینستاگرام
تلگرام قرآن و حدیث
کانال قرآن و حدیث در ایتا
کانال قرآن و حدیث در گپ
پیام رسان سروش _ کانال قرآن و حدیث