نقش زیارت اربعین در ایجاد امت واحد اسلامی - سید محمد مهدی میرباقری ( صوت + متن )

نقش زیارت اربعین در ایجاد امت واحد اسلامی - سید محمد مهدی میرباقری ( صوت + متن )

۲۱ مرداد ۱۳۹۶ 0 صوتی و تصویری

دانلود

مردم تا پیش از اینکه پیامبری برای هدایت آنها مبعوث نشود یک امت هستند یعنی همه بر حالت گمراهی قرار دارند اما با بعثت پیامبران دو گروه و دو امت می شوند. گروهی که پیامبر  را تصدیق می کنند و از هدایت او بهره می برند و گروهی که راه ظلالت قبل را ادامه  می دهند.  «كانَ النَّاسُ أُمَّةً واحِدَةً فَبَعَثَ اللَّهُ النَّبِيِّينَ مُبَشِّرينَ وَ مُنْذِرين...» (بقره/213)

بعد از اینکه خداوند عالم را با وجود مقدس پیامبر اسلام(ص) و امیرالمؤمنین علی (ع) اصلاح فرمود فسادی به وسیله دستگاه شیطان ایجاد شد و حقیقت ولایت در حجاب قرار گرفت  تا امت اسلام را به ظلالتی که داشتند بازگرداند و امام حسین (ع) برای اصلاح این فساد در امت با حماسه ای در مقیاس عاشورا اقدام فرمود.

آنچه که موجب اصلاح امت اسلام می شود تجمع ارواح بر گرد امام(ع) و گذر از حجابها برای رسیدن به حقیقت ولایت است که این با زیارت ایجاد می شود.  عبادات بعضی فردی است و گاهی جمعی است. امت سازی نیاز به عبادت جمعی دارد. و زیارت عبادت جمعی است که امتی را با محوریت امام (ع) ایجاد می کند. امت در تمدن مادی فقط برای برطرف شدن نیاز های مادی ایجاد می شود  اما تجمع حول ائمه (ع) و امت سازی با محوریت امام (ع) برای عبادت و پرستش خداوند است.

نقش سفر به غرب درایجاد انقلاب فرهنگی 

 صنعت توریسم موجب انتقال فرهنگ است که مبدأ انقلاب فرهنگی می شود . وابسته شدن ایران به غرب با سفر روشنفکران و شاهزاده ها به غرب آغاز شد. آنها بدون توجه به باطن تمدن غرب به ظاهر باشکوه آن فریفته می شوند. این موجب سیر به سمت تمدن مادی می شود. در غرب برای گسترش توریسم امکانات خوبی ایجاد می کنند. از شهوتی به شهوت دیگر با تنوع فراوان و انسان با دیدن آن امکانات مست دنیای آنها می شود.

زیارت اربعین و مقابله با توسعه فرهنگ غرب

اما سفر دیگری که شیعه به عنوان زیارت انجام می دهد که نقطه مقابل این سفرها  است. یعنی موجب ایجاد امت و با محوریت امام (ع) می شود. امتی که برای عبادت و پرستش خداوند تشکیل می شود. جامعه ای که حول زیارت شکل می گیرد همه مشخصه هایش بر اساس صفات امام (ع) است زیارت همه ارکان ایجاد یک امت با محوریت امام (ع) برای حرکت به عصر ظهور را دارست. از بین این زیارات اربعین ویژگی های خاصی دارد. در این زیارت تجلی خاصی از ضیافت امام و عصر ظهور محقق شده است که این را در محبین امام (ع) مشاهده می کنید. این تجلی گوشه ای از خلق امام حسین (ع) است که در مهمانداران اربعین مشاهده می کنید. تجلی گوشه ای از عصر ظهور است. در عصر ظهور همه روابط مؤمنین تجلی حالات امام (ع) است. ضیافت امام اینگونه است که: «وَ يُطْعِمُونَ الطَّعامَ عَلى‏ حُبِّهِ مِسْكيناً وَ يَتيماً وَ أَسيراً» (انسان/8)  و در اربعین گوشه ای از این حالت را می توانید مشاهده کنید.

اربعین نقطه مقابل و ضد بسط و توسعه غربی است و لذا غرب و تمام شبکه غرب گرایان در دنیای اسلام با این زیارت مخالف هستند. جبهه نفاق در دنیای اسلام که خود را خادم الحرمین می داند هم با این حرکت مخالف است و آن را رقیب خود می داند. لذا برای مختل کردن این جریان برنامه ریزی وجود دارد و برای اختلال ایجاد اختلاف قومی و مذهبی و ... را در دستور کار دارند. ما هم باید در مقابل تلاش کنیم اربعین را محور همگرایی کل موحدین جهان قرار دهیم چون این ظرفیت در اربعین وجود دارد. باید همه موحدین جهان را به شرکت در اربعین دعوت کنیم. همه مذاهب اسلامی و همه ادیان را باید به اربعین دعوت کرد.  

 

 

 

 

 

کانال قرآن و حدیث را درشبکه های اجتماعی دنبال کنید.
آپارات موسسه اهل البیت علیهم السلام
کانال عکس نوشته قرآن و حدیث در اینستاگرام
تلگرام قرآن و حدیث
کانال قرآن و حدیث در ایتا
کانال قرآن و حدیث در گپ
پیام رسان سروش _ کانال قرآن و حدیث