بخشهایی از خطبه غدیر  (1)  (+عکس نوشته و پوستر)

بخشهایی از خطبه غدیر (1) (+عکس نوشته و پوستر)

۱۴ شهریور ۱۳۹۶ 0 صوتی و تصویری
خطبه غدیر: من در تبليغ آن‏چه خداوند بر من نازل فرموده، كوتاهى نكرده‏  و اكنون سبب نزول آيه را بيان مى‏ كنم:

يا أَيُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ ما أُنْزِلَ إِلَيْكَ مِنْ رَبِّكَ وَ إِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَما بَلَّغْتَ رِسالَتَهُ وَ اللَّهُ يَعْصِمُكَ مِنَ النَّاسِ إِنَّ اللَّهَ لا يَهْدِي الْقَوْمَ الْكافِرينَ»

ای مردم!
من در تبليغ آن‏چه خداوند بر من نازل فرموده، كوتاهى نكرده‏ و اكنون سبب نزول آيه را بيان مى‏ كنم: همانا جبرئيل از سوى سلام (نام خداوند) سه مرتبه بر من فرود آمد و فرمانى آورد كه در اين مكان به ‏پا خيزم و به هر سفيد و سياهى اعلام كنم كه علىّ ‏بن ابى‏طالب، برادر و وصىّ و جانشين من در ميان امّت و امام پس از من است. جایگاه او نسبت به من، مانند جایگاه هارون است نسبت به موسى(ع) ؛ جز اين‏كه پيامبرى پس از من نخواهد بود.

خطبه غدیر: علی(ع) پس از خدا و رسول(ص) صاحب اختيار شماست و خداوند تبارك و تعالى آيه ‏اى بر من نازل فرموده

ای مردم!
علی(ع) پس از خدا و رسول(ص) صاحب اختيار شماست و خداوند تبارك و تعالى آيه ‏اى بر من نازل فرموده كه: «همانا تنها ولى و سرپرست و صاحب اختيار شما، خداوند و پيامبرش و مؤمنانى‏ اند كه نماز به ‏پا مى ‏دارند و در ركوع زكات مى‏ پردازند» . (مائده / 55) و قطعاً علىّ‏ بن ابى‏طالب، نماز به‏ پا داشته و در ركوع زكات پرداخته و پيوسته خداخواه است.

خطبه غدیر: خداوند او را سرپرست و امام شما قرار داده و پيروى ‏اش را بر مهاجران و انصار  و تابعین واجب نموده است.

ای مردم!
خداوند او را سرپرست و امام شما قرار داده و پيروى ‏اش را بر مهاجران و انصار و تابعین واجب نموده است. اجراى گفتار و فرمانش بر صحرانشينان و شهروندان، و بر عجم و عرب و آزاده و برده و كوچك و بزرگ و سفيد و سياه و هر يكتاپرست لازم است. امرش نافذ است و مخالف او از درگاه خداوند رانده می شود. و رحمت خدا بر کسی است که او را تصدیق و از او تبعیت نماید. البتّه كه خداوند، او و شنوايان سخنش و پيروان راهش را آمرزيده است .

خطبه غدیر: براى آخرين بار در اين اجتماع به پا ايستاده، (با شما سخن مى ‏گويم) سخنم را شنيده، پيروى كني

ای مردم!
براى آخرين بار در اين اجتماع به پا ايستاده، (با شما سخن مى ‏گويم) سخنم را شنيده، پيروى كنيد و فرمان پروردگارتان را گردن گذاريد كه خداوند عزّوجلّ صاحب اختيار و سرپرست و معبود شماست و سپس فرستاده و پيامبر او سرپرست شماست که اكنون با شما سخن مى‏ گويد و سپس به فرمان خداوند على ولى و امام شماست و پس از علی(ع)  امامت در فرزندان من از نسل على خواهد بود تا برپايى رستاخيز كه خدا و رسول او را ديدار كنيد .
 

خطبه غدیر: حلالی نيست مگر آن‏چه خدا و رسول(ص) او و امامان(ع) حلال بدانند و  حرامی مگر آن‏چه آنان حرام بدانند.

ای مردم! حلالی نيست مگر آن‏چه خدا و رسول(ص) او و امامان(ع) حلال بدانند و  حرامی مگر آن‏چه آنان حرام بدانند. خداوند عزّوجلّ حلال و حرام را به من شناسانده و من آموخته ‏هايم را از كتاب خدا و حلال و حرام در اختيار على گذاشته ‏ام . هيچ دانشى نيست مگر اين‏كه خداوند آن را  در قلب من جای داده  و من تمامى آن را در جان على، امام پرهيزكاران، ضبط كرده‏ ام و دانشى نبوده مگر آن‏كه به على آموخته ‏ام .

 

خطبه غدیر: او را فراموش نكنيد و از امامتش برنتابيد و از سرپرستى‏ اش نگريزيد.

ای مردم! او را فراموش نكنيد و از امامتش برنتابيد و از سرپرستى‏ اش نگريزيد. چرا كه شما را به درستى و راستى هدایت می کند  و خود نيز بدان عمل مى ‏كند . او باطل را نابود كرده و شما را از آن بازدارد و هرگز نكوهشِ نكوهش‏گران او را از كار خدا باز ندارد. او نخستين مؤمن به خدا و رسول اوست  و هیچ کس در ايمان به من از او سبقت نجسته است. او جان خود را فداى رسول‏ خدا كرده و با او همراه بوده است. تنها او همراه رسول‏ خدا عبادت مى ‏كرد و جز او از مردان كسى چنين نبود. على اوّلين نمازگزار و پرستش ‏كننده‏ ى همراه من است .از جانب خدا به ‏او دستوردادم تا (در شب هجرت) در بستر من بيارامد و او نيز فرمان برده، پذيرفت كه جان خود را فداى من كند .
خطبه غدیر: او رابرتر بدانيد كه خداوند او را برترى داده و پيشوايى او را پذيرا باشيد كه خداوند او را (به امامت) نصب كرده است

ای مردم!  او رابرتر بدانيد كه خداوند او را برترى داده و پيشوايى او را پذيرا باشيد كه خداوند او را (به امامت) نصب كرده است .او امام از جانب خداست و خداوند هرگز توبه ‏ى منكر او را نپذيرد و چنين كسى را نيامرزد قطعاً خداوند مخالف او را به عذاب دردناك جاودانه كيفر خواهد كرد . پس، بترسید از مخالفت کردن با او و گرنه در آتشى خواهيد افتاد كه آتش‏گيره ‏ى آن مردمان‏اند و سنگ ها هستند و براى کافران مهیا شده است.

 

خطبه غدیر: به خدا قسم پيامبران پيشين به ظهورم بشارت داده ‏اند و همانا من آخرین پیامبر و  حجت خدا بر همه آفريدگانِ آسمانها و زمينم.

ای مردم! به خدا قسم پيامبران پيشين به ظهورم بشارت داده ‏اند و همانا من آخرین پیامبر و  حجت خدا بر همه آفريدگانِ آسمانها و زمينم. هر ‏كس در این موضوع تردید کند  به كفر جاهلىت درآمده و هر کس در چیزی از سخنان امروزم ترديد کند، در تمامى محتواى رسالت من شک کرده است. و هر کس در امامت يكى از امامان (ع) شک کند در همه آنان شک کرده است و جايگاه ناباوران امامت ما، آتش دوزخ خواهد بود.
خطبه غدیر: همانا على و پاكان از فرزندانم از نسل او امانت‏داران خداوند در ميان آفريدگان و حاكمان او، در زمين ‏اند .

ای مردم!  همانا على و پاكان از فرزندانم از نسل او امانت‏داران خداوند در ميان آفريدگان و حاكمان او، در زمين ‏اند . هشدار كه من وظيفه‏ ى خود را ادا كردم . وظيفه ‏ام را ابلاغ كردم و به گوش شما رساندم . هشدار كه روشن نمودم . بدانيد كه اين سخن خدا بود و من از سوى او سخن گفتم. بدانيد که هرگز به جز اين برادرم، كسى نبايد «اميرالمؤمنين» خوانده شود . هشدار كه پس از من، امارت مؤمنان براى كسى جز او روا نباشد .

 

خطبه غدیر: كيست سزاوارتر از شمايان به شما؟ گفتند: خداوند و رسول او . آن‏گاه فرمود:

ای مردم! كيست سزاوارتر از شمايان به شما؟ گفتند: خداوند و رسول او . آن‏گاه فرمود: آن‏كه من سرپرست اويم، پس اين على ولى و سرپرست اوست . خداوندا! پذيراى ولايت او را دوست بدار و دشمن او را دشمن دار و يار او را يارى كن و رهاكننده‏ ى او را تنها گذار . ای مردم!  اين على است برادر و وصى و نگاهبان دانش من و جاى‏نشين من در ميان امّت و ايمان آورندگان به من و بر تفسير كتاب خدا . او مردمان را به سوى خدا بخواند و به آن‏چه موجب خشنودى اوست، عمل كند و با دشمنان او ستيز نمايد.
خطبه غدیر: اين على (ع) است. ياورترين، سزاوارترين، نزديك‏ترين و گران‏قدرترين شما است نسبت به من.

ای مردم!  اين على (ع) است. ياورترين، سزاوارترين، نزديك‏ترين و گران‏قدرترين شما است نسبت به من. خداوند عزّوجلّ و من از او خشنوديم. آيه‏ ى رضايتى در قرآن نيست مگر درباره‏ ى او و هرگاه خداوند مؤمنان را خطاب نموده، به او آغاز كرده است و آيه‏ ى ستايشى نازل نگشته مگر درباره‏ ى او و در سوره‏ ى «هل أتى على الإنسان» گواهى بر بهشت نداده مگر براى او و آن را در حقّ غير او فرو نياورده و به ‏وسيله‏ ى آن جز او را نستوده است .

 

خطبه غدیر: على ياور دين خدا و دفاع ‏كننده ‏ى از رسول اوست. و او پرهيزكار، پاكيزه و هدایتگر و هدایت شده است.

ای مردم! على ياور دين خدا و دفاع ‏كننده ‏ى از رسول اوست. و او پرهيزكار، پاكيزه و هدایتگر و هدایت شده است. پيامبرتان برترين پيامبران، جانشينش در ميان شما برترين جانشينان و فرزندانش برترين اوصيايند .فرزندان پيامبران از نسل آنان‏اند و فرزندان من از نسل اميرالمؤمنين على (ع) است.
خطبه غدیر:  به ‏راستى كه شيطانِ اغواگر، آدم را بخاطر حسد از بهشت راند. مباد شما به على  حسد ورزيد

ای مردم!   به ‏راستى كه شيطانِ اغواگر، آدم را بخاطر حسد از بهشت راند. مباد شما به على  حسد ورزيد كه آن‏گاه كرده‏هايتان نابود و گام‏هايتان لغزان خواهد شد. آدم (ع) كه برگزيده‏ ى خداى عزّوجلّ بود به خاطر يك اشتباه به زمين هبوط كرد. پس حال شما که برگزیده خدا نیستید- و دشمنان خدا نيز از ميان شمايند چگونه خواهد بود؟

 

 

کانال قرآن و حدیث را درشبکه های اجتماعی دنبال کنید.
آپارات موسسه اهل البیت علیهم السلام
کانال عکس نوشته قرآن و حدیث در اینستاگرام
تلگرام قرآن و حدیث
کانال قرآن و حدیث در ایتا
کانال قرآن و حدیث در گپ
پیام رسان سروش _ کانال قرآن و حدیث