كتابشناسي كاظمين

كتابشناسي كاظمين

۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۴ 0 نرم افزار
«كتابشناسي كاظمين» شامل اطلاعات آثار منتشر شده به زبانهاي مختلف درباره امام كاظم و امام جواد (عليهما السلام) و نيز شهر كاظمين از ابتدا تا مهرماه ۱۳۹۳ است. اين كتاب به كوشش اباذر نصراصفهاني در پژوهشكده حج و زيارت تهيه شده و توسط نشر مشعر منتشر شده است.
اين كتاب‌شناسي، گزارشي از آثار و منابع منتشره، اعم از كتاب‌ها، مقاله‌ها و پايان‌نامه‌هاي حوزوي دانشگاهي درباره امام كاظم و امام جواد (عليهما السلام) است. همچنين به جهت اهميت شهر «كاظمين»، كه حرم اين دو امام معصوم در آن واقع است و از همين رو به اين نام مشهور شده است، نوشته‌هايي كه درباره اين شهر در حوزه‌هاي تاريخي، جغرافيايي، معماري، مردم‌شناسي، فرهنگي و سایر موضوعات منتشر شده نيز معرفي شده اند.
اطلاعات گردآوري شده توسط محقق، در سه فصل تنظيم شده است؛ در فصل نخست، آثاري كه درباره امام موسي كاظم (ع) نوشته شده، معرفي شده است. فصل دوم، به معرفي آثار نوشته شده درباره امام جواد (ع) اختصاص دارد و در فصل سوم اطلاعات آثاري كه درباره شهر «كاظمين» منتشر شده، آمده است. همچنين در هر فصل، اطلاعات آثار در سه بخشِ كتاب‌ها، پايان‌نامه‌ها و مقالات تفكيك شده‌اند و نيز در هر قسمت، منابع بر اساس زبان متن تفكيك شده‌اند.
گزارش آماري: در اين كتاب‌شناسي ۱۳۵۱ اثر معرفي شده است. ۷۷۳ مورد از اين آثار درباره حضرت امام موسي كاظم (ع)، ۵۳۵ مورد درباره امام جواد (ع) و ۴۳ مورد درباره شهر كاظمين است.
آثاري كه درباره امام كاظم (ع) است، شامل ۳۹۹ عنوان كتاب (از اين تعداد ۶۱ عنوان ويژه گروه سني كودكان و نوجوانان است)، ۴۷ عنوان پايان‌نامه و ۳۲۷ عنوان مقاله است. از نظر زباني، ۴۶۶ اثر به زبان فارسي، ۲۷۷ اثر به زبان عربي و ۳۳ عنوان به زبان‌هاي ديگر است.
همچنين آثاري كه درباره امام جواد (ع) شناسايي شده، شامل ۳۲۲ كتاب (از اين تعداد ۵۳ عنوان ويژه گروه سني كودك و نوجوان است)، ۱۸۳ مقاله و ۳۰ پايان‌نامه است. بررسي زباني ۵۳۵ اثر، بيانگر اين است كه ۴۰۰ مورد به فارسي، ۱۲۲ مورد به زبان عربي و ۱۳ اثر به زبان‌هاي ديگر است.
كتاب «كتاب‌شناسي كاظمين: فهرست‌واره آثار منتشر شده درباره امام كاظم و امام جواد (عليهما السلام) » به كوشش اباذر نصراصفهاني در پژوهشكده حج و زيارت تهيه شده و توسط نشر مشعر در ۲۱۲ صفحه و در قطع رقعي در ارديبهشت ماه ۱۳۹۴ منتشر شده است.
کانال قرآن و حدیث را درشبکه های اجتماعی دنبال کنید.
آپارات موسسه اهل البیت علیهم السلام
کانال عکس نوشته قرآن و حدیث در اینستاگرام
تلگرام قرآن و حدیث
کانال قرآن و حدیث در ایتا
کانال قرآن و حدیث در گپ
پیام رسان سروش _ کانال قرآن و حدیث