بيعت  مردم با ابوبکر پس از سقیفه

بيعت مردم با ابوبکر پس از سقیفه

۱۶ آذر ۱۳۹۴ 0 اهل بیت علیهم السلام

پس از بيعت با ابوبکر در سقيفه، کساني که با او بيعت کرده بودند وي را، چون دامادي که به حجله مي برند، شادي کنان به مسجد پيامبر بردند. چون ابوبکر و پيروانش وارد مسجد شدند کار خلافت تثبيت شد[1] .مسجد پيامبر دارالحکومه بود؛ محل بستنِ عَلَم، اعزام لشکر، ديدارهاي رسمي پيامبر و رسيدگي به اختلافات مسلمانان بود. در واقع همه کارهاي جامعه مسلمانان آن روز در مسجد النّبي انجام مي شد. منبر پيامبر نيز حکم راديو و تلويزيون امروز را داشت. کودتا گران، در آغاز هر انقلاب، کوشش مي کنند که راديو و تلويزيون و دارالحکومه را تصرّف کنند. اين سه را تصرف کنند دولت را تصرف کرده اند.

در روز سه شنبه، فرداي روزي که در سقيفه بني ساعده با ابوبکر بيعت به عمل آمد، کودتاچيان ابوبکر را آوردند وتا بر منبر رسول خدا(ص) نشست. عمر، پيش از آن که او سخني بگويد، برخاست و پس از حمد خداوند گفت: که سخن ديروزش انکار وفات رسول خدا(ص) - نه برا اساس کتاب خدا و نه دستوري از پيامبر(ص) بوده است؛ بلکه او چنان مي پنداشته که پيامبر شخصاًبه تدبير کارها خواهد پرداخت و حضرتش آخرين کسي است که از جهان مي رود![2] و در پايان سخن گفت: خداوند کتاب خود را، که دستمايه هدايت و راهنمايي پيامبرش نيز بوده، در ميان شما نهاده است. اگر به آن چنگ بزنيد، خداوند شما را هم به همان راه که پيامبرش را هدايت فرمود راهنمايي خواهد کرد. اکنون، خداوند شما را بر زمامداريِ بهترينتان، که يار و همدمِ غار رسول خدا(ص) بود، همرأي و هماهنگ کرده است. پس برخيزيد و با او بيعت کنيد[3] .

بدين ترتيب، عمومِ مردم، پس از بيعت بعضي از افراد در سقيفه، با ابوبکر بيعت کردند.در صحيح بخاري آمده است:

پس از آن که گروهي در سقيفه بني ساعده با ابوبکر بيعت کردند، بيعت عمومي با او، بر فراز منبر پيامبر خدا، به عمل آمد[4] . انس بن مالک مي گويد: من در آن روز به گوش خود شنيدم که عمر، پي درپي به ابوبکر مي کفت که بر منبر بالا رود، تا اين که سرانجام ابوبکر بر فراز منبر نشست و حاضران همه با او بيعت کردند.آن گاه ابوبکر خطبه اي خواند و گفت:اي مردم، من از شما بهتر نيستم و زمام حکومت بر شما را به دست گرفتم. پس، اگر رفتارم را خوب و کارم را شايسته يافتيد مرا ياري دهيد و اگر بدي کردم و دچار لغزش و خطا شدم، مرا به راه آوريد...اينک برخيزيد و نمازتان را بخوانيد که خدايتان رحمت کند[5] .

پس از آن، به امامت او، نماز جماعت گزاردند و سپس به خانه هاي خويش بازگشتند. (مردم مدينه از روز دوشنبه تا شامگاه روز سه شنبه، از کفن و دفن پيامبر خود بي خبر بودند!) در اين مدّت، نخست به سخنراني هاي ايراد شده در سقيفه بني ساعده و بعد بيعت گرفتن براي ابوبکر در کوچه هاي مدينه و سپس بيعت عمومي با او در مسجد النّبي و آن گاه به سخنان عمر بن خطّاب و ابوبکر سرگرم بودند، تا که سرانجام ابوبکر به امامت نماز جماعت با ايشان برخاست.

 


[1] طبقات ابن سعد،2: 263؛ کنزالعمّال،2: 262 - 263 و7: 178 - 179؛ وَقْعَه صِفّين، نصر بن مزاحم، تحقيق و شرح عبد السَّلام محمّد هارون، ص 224، چاپ دوم، قم.
[2] عبداللّه بن سبا،1: 121، به نقل از طبري و بسياري مدارک ديگر.
[3] همان منبع.
[4] صحيح بخاري، کتاب البيعه، 4: 165.
[5] ظاهراً نماز ظهر بوده است. شرح نهج البلاغه ابن ابي الحديد، 1: 134 و صفوه الصفوه، 1: 98.


منبع: کتاب سقیفه علامه عسکری 

کانال قرآن و حدیث را درشبکه های اجتماعی دنبال کنید.
آپارات موسسه اهل البیت علیهم السلام
کانال عکس نوشته قرآن و حدیث در اینستاگرام
تلگرام قرآن و حدیث
کانال قرآن و حدیث در ایتا
کانال قرآن و حدیث در گپ
پیام رسان سروش _ کانال قرآن و حدیث