داستانهای علما: جواب حکیم سبزواری به کشیش مسیحی

داستانهای علما: جواب حکیم سبزواری به کشیش مسیحی

۱۲ دی ۱۳۹۵ 0 فرهنگ و اجتماع
از وقایع مهمی که در مدت تحصیل مرحوم ملاهادی سبزواری در اصفهان اتفاق افتاد، بالنتیجه موجب شهرت و معروفیت آن جناب در آن شهر شد. انعقاد مجلس و محاوره به مناظره مذهبی کشیش نصارا با علماء اصفهان بوده و شرح قضیه چنین است که:
حکایت کنند که در محلی از اصفهان گاهگاهی از هر صنفی گروه بسیاری‏ از تماشاچیان از کوچک و بزرگ و دانا و نادان حاضر می‌شدند و سخنان دانشمندانی‏ را که برای اثبات دعوی خود دلیل‏ها و برهان‏ها برپا می‌کردند گوش می‌دادند تا آنکه کشیشی از نصرانیان پس از کشمکش بسیار و جدلهای بی‌شمار محکوم و درمانده گردید و بخیال اینکه اطرافیان را به مسئله قلندری و به عبارت دیگر به هوچی‏گری از میدان جدال بیرون کند و امر را برمردم مشتبه سازد، از علماء پرسید:
«ده بز و بیست خر و سی اسب و چهل گاو و شصت شتر و هفتاد بگیر و ببند چیست؟» 
اگر این قضیه را حل کنید، من به حقانیت شما اعتراف و به محکومیت خود اقرار می‏ نمایم.
علما در جواب این معمای قلندری معطل ماندند. همه به فکر فرو رفتند که یعنی چه و این سوال بی موردی است. ولی خوب اگر جواب داده نشود در میان عوام مردم به معنای شکست علماء است. در این گیر و دار مرحوم حکیم سبزواری که در آن هنگام جوانی غریب و طلبه‏‌ای گمنام‏ بود و در ردیف تماشاچیان معرکه بشمار میرفت قدم پیش نهاد و با کمال احترام‏ از دانشمندان مجلس اجازه خواست که پرسش قلندری کشیش را بوی برگذار نماید! دانشمندان درخواست ایشان را پذیرفتند و در ردیف خود جایگاهی‏ برای او قرار دادند، در این هنگام تمام مردم گردن‏ها را کشیده و چشم‏ها بوی‏ دوخته و نگران شدند که چگونه این جوان گمنام پاسخ این دانشمند را خواهد داد؟! سپس اسرار خاموشی مجلس را درهم شکست و با خوشروئی و گشاده روئی‏ خطاب به کشیش کرد و با بیانی بسیار جالب آغاز سخن نمود و چنین معما را حل‏ کرد:
آقای محترم، پرسش شما کنایه از حالات و اطواری است که از سن کودکی تا رسیدن به پیری به انسان دست می ‏دهد در هر مرحله از مراحل عمر و زندگی، فطرت و طبع بشر مقتضی بروز کیفیاتی است که در اوقات دیگر عمر علاوه بر آنکه آن کردار بعید است به نظر و عقیده او نامناسب و قبیح است.
 بشر در اولین مرحله زندگی به بز که حیوانی است پرجست و خیز شباهت تامی دارد. و از پنج سالگی شروع به این رفتار نموده و غالباً در پانزده سالگی این حالت خاتمه می ‏یابد.
و پس از طی این منزل؛ در مرحله شهوت رانی داخل شده. اندک اندک این سجیه و رویه رو به ازدیاد می‏ گذارد. تا سن بیست سالگی که آخرین مرتبه قوت و شدت مشابهت انسان است به خر(زیرا این حیوان در این صفت خصوصیت دارد)، سپس این حالت نیز رو به نقص می ‏رود تا سن بیست و پنج سالگی که غالباً شدت این غریزه را از دست داده است.
در حالت سوم که فراست و تیز هوشی و چست و چابکی است شروع به سیر می‏ کند. کمال این حالت در سن سی سالگی است. بعداً این حالت هم مانند حالات سابق رو به نقص و سستی می ‏گذارد و در بسیاری از نوع بشر در سن سی و پنج سالگی این صفت ضعیف می‏ گردد و با آن شدت و قوت اولی باقی نمی ‏ماند.
و پس از این مرتبه سنگینی و وقار برای انسان حاصل می ‏شود، مانند گاو که راه رفتنش با وقار خاصی همراه است. لذا در این مرحله از عمر طرز رفتار آدمی را به گاو تشبیه نموده‏ اند و حد کمال وقار و سنگینی در بشر در سن چهل سالگی است.
و بعداً حالت شتری که دوربینی و صبر و طاقت در حوادث زندگانی است حاصل می‏ گردد و آخرین شدت این رویه در شصت سالگی است؛ زیرا این حالت نیز مانند حالات دیگر از بین می ‏رود. در این هنگام چون انسان خودش را ازکار افتاده و زمین‏گیر می‏‌بیند با تجربه‏‌هائی که در مدت عمر حاصل نموده و بر فایده ‏ها و اهمیت ثروت و قدر و قیمت آن کاملا پی می‌برد و بسیار آزمند و حریص می‌گردد بطوریکه از اول کودکی تا آن وقت چنان مشتاق بگرد آوردن مال میشود که هیچگاه در خود ندیده بوده است! آری او به اندازه ‏ای در چنگال آن گرفتار می‌شود که اگر بتواند می‏‌خواهد درآمد موهوم آینده را نیز هم‏ اکنون بدست آورد و در صندوقی نهاده و در آن را بسته و یک دینار به هیچکس‏ ندهد تا آنجا که اگر طبیعت کشنده (پناه بر خدا) شدت پیدا کند ممکن است‏ بحد نیازمندی هم مصرف ننماید.
در این موقع صدای تحسین مردم از اطراف بلند شد و این موضوع انعکاس خوبی پیدا کرد.
____________________________________
منابع:
  • مردان علم در میدان عمل، سید نعمت الله حسینی، دفتر انتشارات اسلامی(وابسته به جامعه مدرسین حوزه علمیه قم)، جلد 1.
  • تاریخ فلاسفه اسلام، مرتضی مدرسی چهاردهی

 

کانال قرآن و حدیث را درشبکه های اجتماعی دنبال کنید.
آپارات موسسه اهل البیت علیهم السلام
کانال عکس نوشته قرآن و حدیث در اینستاگرام
تلگرام قرآن و حدیث
کانال قرآن و حدیث در ایتا
کانال قرآن و حدیث در گپ
پیام رسان سروش _ کانال قرآن و حدیث