صله رحم؛ اتصال به  رحمانیت خداوند

صله رحم؛ اتصال به رحمانیت خداوند

۰۴ بهمن ۱۳۹۴ 0 معارف

صله مصدر از ریشه "وصل" و به معنای پیوستن و متصل شدن دو چیز است.(1)  و  رَحِم در لغت و عرف به معناى نزدیکان و بستگان انسان است(2) . بنابراین  صله رَحِم به معنای پیوند و پیوست به خویشاوندان و بستگان است.

رَحِم و رحمت در واژه از یک ریشه اند  اما این اشتراک تنها در قاموس واژگان  نیست بلکه در واقع هستی نیز رَحِم و رحمت قرین یکدیگرند. رسول خدا(ص) در حدیثی قدسی می فرمایند:

 إِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ أَنَا الرَّحْمَنُ خَلَقْتُ الرَّحِمَ وَ شَقَقْتُ‏ لَهَا اسْماً مِنِ اسْمِي فَمَنْ وَصَلَهَا وَصَلْتُهُ وَ مَنْ قَطَعَهَا قَطَعْتُه‏ (3)

من رحمان هستم و نام رحم را از اسم خود مشتق کرده ام . پس هر کس صله رحم کند و با بستگان خود پیوند برقرار سازد،

من او را با رحمت خود وصل خواهم کرد و هر کس قطع کند، من رحمت خود را از او خواهم برید.

رحمت عامل رشد و شکوفایی

راز آن برکات سرشاری که خداوند به صله رحم کنندگان وعده داده در همین نکته است.  چرا که  سر و کارشان با رحمانیت خداوند است. رحمتی که در دنیا عامل رویش و حیات و شکوفایی است. قرآن کریم می فرماید:

فَانْظُرْ إِلى‏ آثارِ رَحْمَتِ اللَّهِ كَيْفَ يُحْيِ الْأَرْضَ بَعْدَ مَوْتِها إِنَّ ذلِكَ لَمُحْيِ الْمَوْتى‏ وَ هُوَ عَلى‏ كُلِّ شَيْ‏ءٍ قَديرٌ (50روم)

پس با تأمل به آثار رحمت خدا بنگر كه چگونه زمين را پس از مردگى‏اش زنده مى‏كند، بى‏ترديد اين [خداى قدرتمند] زنده‏ كننده مردگان است و او بر هر كارى تواناست.

طول عمر، آبادی شهرها و فراوانی اموال، جلب محبت بستگان و ... همه و همه نتیجه  بارش رحمت خدا بر ساکنان زمین است.  رحمتی که همه موجودات فراخور حالشان از آن بهره ای دارند.  از این  رو کسانی که پیوند خویشی را نگاه  دارند خواه  بدکردار باشند یا نیکو رفتار سهمی از این بارش رحمانی خواهند داشت. هرچند شایستگاه بهره بیشتری دارند و دامنه رحمت الهی در قیامت نیز آنها را فرا خواهد گرفت.  رسول حق محمد مصطفی(ص) فرمود: 

إِنَّ الْقَوْمَ لَيَكُونُونَ فَجَرَةً وَ لَا يَكُونُونَ بَرَرَةً فَيَصِلُونَ أَرْحَامَهُمْ فَتَنْمِي أَمْوَالُهُمْ وَ تَطُولُ أَعْمَارُهُمْ فَكَيْفَ إِذَا كَانُوا أَبْرَاراً بَرَرَةً.(4)

گاهی مردمی بد کردارند و نیکو کار نیستند و صله ی رحم می کنند پس مالشان زیاد می شود و عمرشـــان دراز می گردد تا چه رسد که نیکو کار باشد و صله رحم کنند.

قاطعان رحم محرومان از رحمت

و اما سکه ای که یک روی آن رحمت است سوی دیگری دارد و آن غضب و لعنت خداوند است و آن شامل کسانی است که حق خویشاوندی را نادیده انگارند و پیوند  خود را با بستگان قطع کنند. قرآن کریم می فرماید: 

فَهَلْ عَسَيْتُمْ إِنْ تَوَلَّيْتُمْ أَنْ تُفْسِدُوا فِي الْأَرْضِ وَ تُقَطِّعُوا أَرْحامَكُمْ . أُولئِكَ الَّذينَ لَعَنَهُمُ اللَّهُ فَأَصَمَّهُمْ وَ أَعْمى‏ أَبْصارَهُمْ (23 و22 محمد)

آیه گویای این حقیقت است  که  قطع رحم، لعن خداوند را در پی دارد و لعن خداوند و دور شدن انسان از رحمت حیات بخش الهی نتیجه ای جز کری و کوری دل برای انسان نخواهد داشت. 


(1).( قاموس قرآن، ج‏7، ص: 222)

(2).(المنجد، رحم؛ ذو رحم ای ذو قرابه)

(3).بحار الأنوار (ط - بيروت) ؛ ج‏47 ؛ ص212 

(4). الكافي (ط - الإسلامية) ؛ ج‏2 ؛ ص155 


نویسنده: سید مهدی خدایی

کانال قرآن و حدیث را درشبکه های اجتماعی دنبال کنید.
آپارات موسسه اهل البیت علیهم السلام
کانال عکس نوشته قرآن و حدیث در اینستاگرام
تلگرام قرآن و حدیث
کانال قرآن و حدیث در ایتا
کانال قرآن و حدیث در گپ
پیام رسان سروش _ کانال قرآن و حدیث