«طواف عشق» بازنویسی لهوف سید ابن طاووس

«طواف عشق» بازنویسی لهوف سید ابن طاووس

۱۵ مهر ۱۳۹۵ 0 اهل بیت علیهم السلام

 کتاب «طواف عشق» را «محمد حسین رجبی دوانی» با تلخیص از لهوف تحریر کرده است و اولین اثر از مجموعه  کتابهای«بازنویسی واقعه» است.

این کتاب، بازنویسی کتاب «لهوف» اثر «سیدبن طاووس» است که حاوی نکات و مطالب اختصاصی و تحلیل علل و فلسفه قیام حضرت اباعبدالله(ع) و پاسخ به شبهه‌های اهل تسنّن در خصوص قیام امام(ع) است. 

لهوف به معنی غم‌ها است که در میان شیعیان به سبب شخصیت برجسته نویسنده‌اش، یعنی سید بن طاووس اعتبار فراوانی دارد. سید بن طاووس در مقدمه کتاب هدفش از نگارش لهوف را عرضه مقتلی مختصر و مفید برای زائران حرم حسینی ذکر کرده تا آنها را از حمل مقاتل مفصل و مراجعه به آنها بی‌نیاز کند.

اگرچه مقتل «لهوف» برخی خلاها یا ضعف های تاریخی دارد اما برای مقتل خوانی، مناسب ترین مقتل و کتابی اثرگذار، سلیس و تأثرانگیز و حاوی مطالبی است که تا پیش از آن در مقاتل دیگر نیامده بود، نویسنده در نگارش «طواف عشق» مطالب اصلی را بازنویسی کرده و مطالبی که کم ارتباط بوده و همچنین اشعار عربی و روایات ضعیف را حذف کرده است.

درباره نویسنده

محمدحسین رجبی دوانی مورخ و پژوهشگر تاریخ اسلام است که در سال ۱۳۳۹ در شهر قم و در خانواده‌ای روحانی به دنیا آمد. وی دارای دکتری تاریخ و تمدن ملل اسلامی از دانشگاه تهران و عضو هیئت علمی دانشگاه امام حسین می‌باشد.

فصل های کتاب

در این کتاب ابتدا مقدمه ای درباره ی لهوف و سیدبن طاووس بیان شده است و سپس سه فصل تحت عناوین؛
فصل اول: «از ولادت تا قیام»،
فصل دوم: «در وصف جنگ در کربلا و حوادث آن»
وفصل سوم: «در حوادث پس از شهادت امام حسین(ع)» مطالب کتاب را تشکیل می دهند.
 
کتاب«طواف عشق» را انتشارات امیر کبیر در قطع جیبی و جلد شومیز و با بهای 5 هزار تومان برای ششمین بار(دی ماه1394) تجدید چاپ کرده و به بازار کتاب فرستاده است.
 
منبع:
 
 
کانال قرآن و حدیث را درشبکه های اجتماعی دنبال کنید.
آپارات موسسه اهل البیت علیهم السلام
کانال عکس نوشته قرآن و حدیث در اینستاگرام
تلگرام قرآن و حدیث
کانال قرآن و حدیث در ایتا
کانال قرآن و حدیث در گپ
پیام رسان سروش _ کانال قرآن و حدیث