وقایع روز دهم ذی الحجه

وقایع روز دهم ذی الحجه

۰۷ آذر ۱۳۹۵ 0 فرهنگ و اجتماع

۱- عيد قربان

          رسول خداصلى‌الله‌عليه‌وآله‌وسلم بعد از جنگ بنى قَينُقاع كه به قول اكثر در شوال سال دوم قمرى بعد از جنگ بدر بود به مدينه برگشت و به مصلّى رفت و با مسلمانان نماز عيد اضحى را خواند و يك يا دو گوسفند قربانى كرد و ساير اشخاص متمكن هم در اين روز قربانى كردند واين اولين نماز قربان واولين قربانى بود كه در اسلام به عمل آمد.رسول خداصلى‌الله‌عليه‌وآله‌وسلم در قربانى كردن عادتش اين بود كه دو گوسفند نر و چاق و شاخدار مى خريد. چون از نماز عيد و خطبه فارغ مي شد يكى را از گوسفندان در مصلى با دست خود ذبح مى كرد و مى گفت : خدايا اين قربانى از جانب من مى باشد از طرف آنهائى که  به وحدانيت تو و رسالت من شهادت مى دهند. سپس ديگرى را مى آوردند از جانب خود ذبح مى كرد و مى گفت : خدايا اين از جانب محمد و آل محمد باشد و خود و خانواده اش از گوشت هر دوقربانى مى خوردند و بقيه را به فقراء مى دادند.

۲- نزول تورات بر حضرت موسی علیه السلام پس ازگذشت  چهل شب از وعده خداوند                     

            چهل شب از وعده خداوند گذشت  . كتاب توراة در الواح آسمانى مسطور به حضرت موسى عليه‌السلام نازل گرديد كه شرايع و قوانين در آن نوشته شده بود و خداوند متعال در سوره اعراف آيه ۱۴۲ فرموده : و واعدنا موسى ثلثين ليلة و اتممناها بعشر فتمّ ميقات ربّه اربعين ليلة الى آخر يعنى ما به موسى سى شب وعده گذارديم سپس آن را با ده شب ديگر تكميل كرديم به اين ترتيب ميعاد پروردگارش با او چهل شب تمام شد.ظاهرا اين چهل شب يك ماه ذوالقعده و ده روز از ذوالحجّه بوده و تعبير از شب آوردن به جهت اينست كه مناجات موسى و گفتگوهايش با پروردگار در شب انجام مى گرفت.

         در وسائل احكام شهر رمضان باب ۱۸ حديث ۱۶آمده است که: امام صادق عليه‌السلام فرمود : تورات در ششم ماه مبارك رمضان و انجيل در دوازدهم و زبور در هيجدهم و قرآن مجيد در شب قدر نازل گرديده.

         بعيد نيست بگوئيم که : اين چهار كتاب در ماه رمضان به آسمان دنيا نازل گرديده و در روزهاى ديگر به زمين فرستاده شده است .

          چنانكه قرآن مجيد در شب قدر به آسمان دنيا آمده و در مدت ۲۳ سال تدريجا به پيامبر اسلام نازل شده است.

۳- وفات ابوعلى فضل بن الحسن بن فضل طبرسى ملقب به امين الدين و امين الاسلام.

          مرحوم در سال ۵۲۳ قمری از مشهد به سبزوار رفت و در سال ۵۴۸ قمری روز عيد قربان در سبزوار رحلت نمود و جنازه مطهرایشان را به مشهد مقدس انتقال دادند و در قبرستان معروف به قتلگاه به خاك سپردند.

             معظم له صاحب كتاب مجمع البيان در تفسير قرآن است كه به فرموده مرحوم شهيد ره مانند آن در تفسير نوشته نشده و تاءليفات ديگراز جمله :  كتاب الوسيط - الوجيز - جوامع الجمع - اعلام الورى و غيرها که قريب به بيست كتاب مى باشد از ايشان به يادگار مانده و لازم به يادآوريست كه امروز بدن مبارك آن بزرگوار در ميان پارك در اطاقى زيارتگاه مجيّن شده است و در تاريخ آمده  است : كه اين بزرگوار را شهيد كرده اند و كيفيت شهادتش را ننوشته اند.

منبع:
کتاب حوادث الایام ، سید مهدی مرعشی نجفی
 

 

کانال قرآن و حدیث را درشبکه های اجتماعی دنبال کنید.
آپارات موسسه اهل البیت علیهم السلام
کانال عکس نوشته قرآن و حدیث در اینستاگرام
تلگرام قرآن و حدیث
کانال قرآن و حدیث در ایتا
کانال قرآن و حدیث در گپ
پیام رسان سروش _ کانال قرآن و حدیث