متن کوتاه درباره معراج پیامبر (ص)

متن کوتاه درباره معراج پیامبر (ص)

۲۳ خرداد ۱۳۹۷ 0 اهل بیت علیهم السلام

معراج سیر آسمانی رسول الله است. سیری که حقیقتش را فقط آن عبد کامل خدا می داند که این تاج کرامت را بر سرش نهادند. مقدمه آن سیر آسمانی سیری زمینی بوده از مکه به سوی مسجدالاقصي که خداوند در آغاز سوره اسراء بیانش نموده است:

«منزه است آن خدايي كه بنده اش را شبانگاهي از مسجدالحرام به سوي مسجدالاقصي كه پيرامون آن را بركت داده ايم سير داد تا از نشانه هاي خود به او بنمايانيم كه او همان شنواي بيناست»
سپس سفر رسول الله تا آسمان هفتم آغاز می شود که حکایتش با زبانی رمزگونه در سوره نجم بیان شده است. در این سفر آسمانی پیامبر (ص) با پروردگارش گفتگو می فرماید. بخشی از آن سخنان در «حدیث معراج» از ایشان به یادگار مانده است. دربخشی از این حدیث خداوند به رسولش می فرماید: 
اى احمد! آیا مى دانى بنده در چه حالى به من نزدیک است؟ پیامبر عرض کرد: پروردگارا! نمى دانم. خداوند فرمود: وقتى که گرسنه یا در سجده است.
اى احمد! آیا مى دانى عیش گوارا و زندگى جاودانى چیست؟ 
پیامبر عرض کرد: نه! خداوندا نمى دانم. خداوند فرمود: عیش گوارا آن است که صاحب آن، هیچ گاه از یاد من خسته نشود و نعمت مرا فراموش نکند. از من غافل و بى خبر نشود. به حق من جاهل نباشد و شب و روزش در پى خشنودى من به سرآید. 
امّا زندگى جاودان، 
از آن کسى است که براى نفس خویش تلاش مى کند تا جایى که دنیا برایش خوار و در چشمش خُرد و آخرت در نزدش بزرگ گردد و خواست مرا بر خواسته خود برگزیند و در پى رضایت و خشنودى من باشد و آن گونه که باید و شاید مرا عظیم و بزرگ بشمارد و همواره آگاهى من به خودش را در یاد داشته باشد و شب و روز و هنگام پیش آمد بدى ها و گناهان، مرا مراقب باشد و قلبش از هر چه که من ناخوش دارم پاک شود و شیطان و وسوسه هایش را دشمن دارد و براى او هیچ راه نفوذ و تسلّطى بر دلش، باقى نگذارد.
هنگامى که بنده چنین کند: 
قلبش را با محبّت خویش آرامش بخشم تا این که آن را یک باره از آن خود گردانم و آسودگى، گرفتارى و تلاشش را همه از خود سازم و سخنش را بر بازگویى نعمت هایى که بر اهل محبّت مخصوص گردانیدم، باز کنم و دیده قلبش و شنوایى اش را بگشایم تا با دلش از ناحیه من به همه چیز شنوا گردد و با دیده دل به جلال و عظمت من بنگرد. 
دنیا را بر او تنگ کنم و لذّات و خوشى هاى دنیا را در نظرش مبغوض و ناپسند قرار دهم و او را از دنیا و آن چه در آن است بر حذر دارم; همان گونه که چوپان، گوسفندانش را از چراگاه هاى مرگبار بر حذر مى دارد. 

منبع: نرم افزار باد صبا 

کانال قرآن و حدیث را درشبکه های اجتماعی دنبال کنید.
آپارات موسسه اهل البیت علیهم السلام
کانال عکس نوشته قرآن و حدیث در اینستاگرام
تلگرام قرآن و حدیث
کانال قرآن و حدیث در ایتا
کانال قرآن و حدیث در گپ
پیام رسان سروش _ کانال قرآن و حدیث