آیت الله العظمي صافی گلپایگانی (ره) در کلام علما و بزرگان

آیت الله العظمي صافی گلپایگانی (ره) در کلام علما و بزرگان

۱۳ بهمن ۱۴۰۰ 0 فرهنگ و اجتماع

رهبر انقلاب حضرت آیت‌الله خامنه‌ای:

آیت الله العظمي صافی گلپایگانی (ره) از استوانه‌های حوزه‌ی علمیه قم و از برجستگان علمی و عملی و پر سابقه‌ترین عالم دینی در آن حوزه‌ی مبارک بودند. در دوران مرحوم آیة الله بروجردی در شمار برترین تلامذه‌ی آن استاد بزرگ، در زمان مرحوم آیة الله سید محمدرضا گلپایگانی همراه و مشاور علمی و عملی ایشان، و در دوران انقلاب، امین و مورد اعتماد حضرت امام خمینی رحمةالله علیهم به شمار می رفتند.
سالها در شورای نگهبان رکن اصلی آن شورا محسوب می‌شدند و پس از آن هم همواره درباره‌ی مسائل انقلاب و کشور، دلسوزانه و مسئولانه ورود میکردند و بارها اینجانب را از نظرات و مشورتهای خود مطلع و بهره‌مند میساختند. قریحه‌ی شعری، حافظه‌ی تاریخی، پرداختن به مسائل اجتماعی از دیگر ابعاد شخصیت این عالم کهنسال و بزرگوار بود.

آیت الله العظمی شبیری زنجانی:

آیت‌الله‌العظمی آقای حاج شیخ لطف‌الله صافی گلپایگانی (رضوان‌الله‌علیه) که ارادت خاص به ساحت حضرت ولی‌عصر (عجل‌الله فرجه‌الشریف) داشت، عمر با برکت خویش را در راستای ترویج تعالیم نورانی اسلام و آموزه‌های مکتب اهل‌بیت (علیهم‌السلام)، و مبارزۀ با افکار و جریان‌های انحرافی گذراند و با تربیت فضلا و تألیفات ارزنده و خدمات اجتماعی، حسنات فراوان از خویش به یادگار گذاشت.
خدمات آن مرجع عالی‌قدر به حوزه‌های علمیه و محققان و مبلغان مذهب شیعه فراموش‌ناشدنی است. خداوند متعال روح آن فقیه پارسا را با انبیا و اولیای الهی محشور گرداند.

آیت‌الله العظمی مظاهری:

آیت الله صافی گلپایگانی حقّاً تندیس اخلاص، اخلاق، ادب و مجسّمۀ تقوا، وارستگی و معنویّت بودند.
این فقیه جلیل‌القدر، که از ارکان حوزه علمیه قم و از افتخارات نهاد مرجعیّت تشیّع بودند، حقّاً تندیس اخلاص و اخلاق و ادب و مجسّمۀ تقوا و وارستگی و معنویّت بوده و علاوه بر مقامات برجستۀ علمی و عملی و جایگاه ممتاز در حوزه‌های علمیّه، همواره شخصیّتی خبیر و دارای نگاهی جامع و احساس مسئولیّت عالمانه در قبال مسائل اجتماع و دلسوز حقیقی برای عموم مدم به شمار می‌آمدند.
مراتب محبّت و مودّت والا و خالصانۀ ایشان به آستان حضرات اهل‌بیت عصمت و طهارت «علیهم‌السّلام» به ویژه حضرت بقیة‌الله‌الأعظم «ارواحناله‌الفداء» و تلاش‌ها و خدمات علمی شاخص و کم‌نظیر این عالم عظیم‌القدر در مسیر ترویج و تحکیم معارف تابناک آن اولیا طاهرین «صلوات‌الله‌علیهم‌اجمعین» و دفاع مجاهدت‌آمیز از کیان تشیّع، از نقاط برجسته و روشن زندگی پربرکت این فقیه آگاه و بینا محسوب می‌گردد.
عمر شریف و حیات درخشان این فقیه وارسته، حقیقتاً سراسر خیر و برکت و علم و عمل و تقوا و معنویّت و تعلیم و تربیت بود و فقدان ایشان، امروز خسارتی عظیم و جبران‌ناپذیر است.
خداوند روح مطهر این فقیه بزرگوار را در اعلی‌علیّین و در جوار اولیا معصومین «صلوات‌الله‌علیهم‌اجمعین»، متنعّم فرموده و رحمت واسعه و رضوان بی‌کران خود را بر این عبد صالح، نازل فرماید.

آیت الله العظمی سبحانی:

درگذشت عالمی که متجاوز از ۷۰ سال با بیان و قلم مشغول تدریس و تالیف بود و آثار ماندگار و ارزشمند به یادگار گذاشته، مصداق روشن «ثلمة فی الاسلام» است.
او در عین اشتغال به فقاهت و استنباط احکام، پیوسته مراقب اعتراض دشمنان بود. و با قلم روان به روشنگری می‌پرداخت.
او پاسی از عمر خود را در نجف اشرف گذرانده و میوه‌های شیرین فقه را همراه داشته و سپس در قم از آیات عظام بهره مند شد و یکی از محورهای هیأت استفتاء آیت الله العظمی بروجردی بود.
استاد اخیر ایشان را مکلف کرد که کتابی درباره حضرت ولی عصر (عج) تألیف کند و شیوه تألیف را برای ایشان بیان کرد. وی به انجام امر استاد پرداخته و اثر ارزشمندی که مرجع نویسندگان امروزی است، تألیف نمود و اخیراً در سه جلد به نام «منتخب الاثر فی الامام الثانی عشر» تألیف نمود که بسیار درخشان و پرفائده است.

حضرت آیت الله سید محمد علی علوی گرگانی:

شیخ الفقهاء و المجتهدین، مرجع عالیقدر جهان تشیع حضرت آیت الله العظمی حاج شیخ لطف الله صافی گلپایگانی عمر شریف خود را در راه ترویج معارف دینی و حمایت از مبانی دین مبین اسلام و تبیین احکام شرعی و نصیحت و دلسوزی نسبت به مسئولین نظام سپری نمودند.
تربیت شاگردان فاضل و تألیف کتب مفید در حمایت از ولایت و مهدویت و اجتهاد فقهی و نصایح دلسوزانه و هدایت مسلمین و عضویت در شورای نگهبان و مجلس خبرگان رهبری ذخیره‌ای برای ایشان در روز قیامت خواهد بود.

آیت الله العظمی مکارم شیرازی:

حضور مؤثر آیت الله العظمی صافی گلپاگیانی در عرصه‌های مختلف اجتماعی همچون مبارزات با رژیم سابق و عضویت در مجلس خبرگان قانون اساسی و شورای نگهبان منشأ برکات زیادی برای اسلام و انقلاب بود.

آن مرد بزرگ که از برجسته‌ترین شاگردان آیت الله العظمی بروجردی قدّس سرّه و یکی از برترین فقهای عصر ما بود آثار فراوانی در عرصه‌های مختلف از جمله کتب فقهی و کلامی و مبارزه با فرقه‌های منحرف و احداث و تجدید بناهای مذهبی همچون مسجد عظیم امام حسن عسکری علیه السلام را از خود به یادگار گذاشت.

آیت الله العظمی حسین نوری همدانی:

 آیت الله العظمی صافی یکی از ارکان اسلام و حوزه‌های علمیه و از برجستگان شاگردان آیت الله العظمی بروجردی و مورد عنایت و اعتماد خاص امام «رحمة الله علیهما» بودند و ارادت خاص ایشان به حضرات معصومین «علیهم السلام» و مبارزه با فرقه‌های منحرف و تألیف کتب فقهی و کلامی و حضور مؤثر اجتماعی و سیاسی از ویژگی‌های آن مرحوم بود.

آیت الله العظمی بشیر حسین نجفی:

آیت الله العظمی صافی یکی از شخصیت‌های بزرگ جهان اسلام و وفادار به اهل بیت (ع) بودند
ایشان عمر طولانی را در خدمت حوزه علمیه قم مقدس و خدمت به دین در تربیت علما و حمایت از شیعیان اهل بیت (علیهم السلام) سپری کردند.
این فقید مرحوم یکی از شخصیت‌های بزرگ دینی در جهان اسلام بوده و در عشق و ولایت به اهل بیت عصمت و طهارت (علیهم السلام) معروف بودند و با موضع گیری ها و قلم خود از اسلام و مسلمین دفاع کردند.

حجت الاسلام والمسلمین سید محمد مرتضی عاملی:

حضرت آیت الله العظمی حاج شیخ لطف الله صافی گلپایگانی رضوان الله تعالی علیه از استوانه‌های سترگ علمی، معنوی و انقلابی حوزه های علمیه بودند که سالیان متمادی عمر پربرکت خود را در نشر و ترویج معارف نورانی اهل بیت علیهم السلام، با تألیفات کتاب‌های ارزشمند و گرانسنگ و تربیت طلاب و فضلا و فعالیت های انقلابی جهت حفظ کیان نظام اسلامی سپری نمودند.
ایشان با اخلاص تمام در خدمتگزاری به آستان ملک پاسبان مولای خود حضرت بقیة‌الله الاعظم ارواح العالمین لتراب مقدمه الفداء افتخار خدمت داشت و تشنگان فضیلت و کمال را از چشمه‌ی جوشان حقایق قرآنی و معارف ولایی سیراب می‌نمودند.
مرحوم علامه والد ضمن ارتباط عمیق با ایشان همیشه در آثار خود به تالیفات ایشان استناد کرده و از محضر ایشان بهره می بردند.

آیت‌الله العظمی سید علی حسینی سیستانی:

فقدان آیت الله العظمی صافی گلپایگانی که از اساطین حوزه علمیه مقدسه قم و حسنات این دوران و خدمت گزاران نمونه دین و مذهب بودند، خسارتی عظیم است.

 

کانال قرآن و حدیث را درشبکه های اجتماعی دنبال کنید.
آپارات موسسه اهل البیت علیهم السلام
کانال عکس نوشته قرآن و حدیث در اینستاگرام
تلگرام قرآن و حدیث
کانال قرآن و حدیث در ایتا
کانال قرآن و حدیث در گپ
پیام رسان سروش _ کانال قرآن و حدیث