امت از نظر احادیث

امت از نظر احادیث

۰۴ بهمن ۱۳۹۳ 0 اهل بیت علیهم السلام

جايگاه امّت اسلامى

پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :

اُمّتي اُمّةٌ مُبارَكَةٌ، لا يُدْرى أوَّلُها خَيْرٌ أو آخِرُها خَيْرٌ .
امّت من امّت خجسته اى است كه معلوم نيست كه اوّل آن بهتر است يا آخر آن.

[كنز العمّال : 34451.]

پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :

اُمَّتي هذهِ اُمّةٌ مَرْحومةٌ .
اين امّت من، امّتى مرحوم (در سايه رحمت حق) است.

[كنز العمّال : 34452.]

پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :

إنَّكُمْ تُتِمُّونَ سَبْعينَ اُمّةً ،أنتُمْ خَيْرُها و أكْرَمُها علَى اللّه ِ.
شما هفتادمين امّت هستيد و شما بهترين و گراميترين آنها نزد خداونديد.

[كنز العمّال : 34462 .]

پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :

بَشِّرْ هذِهِ الاُمَّةَ بالسَّناءِ ، و الدِّينِ ، و الرِّفْعَةِ ، و النَّصْرِ ، و التَّمْكينِ في الأرضِ .
بشارت باد اين امّت را به ارجمندى، ديندارى، سربلندى، پيروزى و قدرت يافتن در روى زمين.

[كنز العمّال : 34465 .]

پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :

ما اُعْطِيَتْ اُمَّةٌ مِنَ اليقينِ أفضلَ مِمّا اُعْطِيَتْ اُمَّتي .
به هيچ امّتى يقينى برتر از يقين امّت من داده نشده است.

[كنز العمّال : 34483 .]

بهترين هاى امّت

پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :

خِيارُ اُمّتي، فيما أنْبَأَني المَلأُ الأعلى : قَوْمٌ يَضْحَكُونَ جَهْرا في سَعَةِ رحمةِ ربِّهِمْ ، و يَبْكُونَ سِرّا مِن خَوفِ عَذابِ رَبِّهم .
بهترين هاى امّت من، آن گونه كه از عالم بالا به من خبر داده اند، گروهى هستند كه در گستره رحمت پروردگارشان آشكارا مى خندند و از ترس عذاب پروردگارشان نهانى مى گريند.

[كنز العمّال : 815 .]

پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :

خَيْرُ اُمّتي أزْهَدُهُمْ فِي الدُّنْيا، و أرْغَبُهُمْ فِي الآخِرَةِ .
بهترين افراد امّت من آنهايند كه به دنيا بى اعتناتر و به آخرت مشتاق تر باشند.

[تنبيه الخواطر : 2/123 .]

پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :

خَيْرُ اُمّتي مَنْ هَدَمَ شَبابَهُ في طاعةِ اللّه ِ ، و فَطَمَ نَفْسَهُ عَنْ لَذّاتِ الدُّنْيا و تَوَلَّهَ بالآخِرَةِ ، إنّ جَزاءهُ علَى اللّه ِ أعلى مَراتِبِ الجنّةِ .
بهترين فرد امّت من كسى است كه جوانى خويش را در طاعت خدا گذراند و نفس خويش را از خوشيهاى دنيا باز دارد و به آخرت دل بندد. بالاترين درجه بهشت پاداش خداوند به اوست.

[تنبيه الخواطر : 2/123 .]

پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :

خَيْرُ اُمّتي الّذينَ لَم يُوَسَّعْ عَلَيْهِمْ حتّى يَبْطَروا ، و لَم يُضَيَّقْ عَلَيْهِمْ حتّى يَسألُوا .
بهترين افراد امّت من كسانى هستند كه نه چندان در رفاه قرار مى گيرند كه سرمست شوند و نه آن گونه تنگ دست مى شوند كه دست سؤال دراز كنند.

[تنبيه الخواطر : 2/123 .]

پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :

خَيْرُ اُمّتي مَن إذا سُفِهَ عَلَيْهِمْ احْتَمَلوا ، و إذا جُنِيَ عَلَيْهِمْ غَفَروا، و إذا اُوذُوا صَبَروا.
بهترين افراد امّت من آنانند كه هرگاه نسبت به آنان جسارتى شود، تحمّل و بردبارى مى نمايند، و چون در حقّ آنان جرم و ستمى شود گذشت مى كنند، و هرگاه آزار و اذيت شوند شكيبايى مى ورزند.

[تنبيه الخواطر : 2/123 .]

امّت ميانه

پيامبر خدا صلى الله عليه و آله ـ در بيان آيه «و اين چنين شما را امّتى ميانه گردانيديم» ـ فرمود :

 عَدْلاً .
يعنى معتدل .

[الدرّ المنثور : 1/349 .]

امام على عليه السلام :

نَحْنُ شُهَداءُ اللّه ِ على خَلْقِهِ ، و حُجَّتُهُ في أرضِهِ ، و نَحْنُ الّذينَ قالَ اللّه ُ جلّ اسمه : «وَ كَذلِكَ جَعَلْناكُمْ اُمَّةً وَسَطا»
ماييم گواهان خدا بر آفريدگانش و حجّت او در زمينش و ما همانان هستيم كه خداوند متعال فرموده است: «و اين چنين شما را امّتى ميانه گردانيديم».

[شواهد التنزيل : 1/119/129 .]

امام باقر عليه السلام ـ آنگاه كه ابو بصير درباره كلام وى : «ماييم نمط حجازحديث » پرسيد ـ فرمود :

أوْسَطُ الأنْماطِ،إنّ اللّه َ يقولُ: «وَ كذلِكَ جَعَلْناكُمْ اُمَّةً وَسَطا». ثُمَّ قالَ : إلَيْنا يَرْجِعُ الغالي ، و بِنا يَلْحَقُ المُقَصِّرُ .
آنچه در ميانه ديگر نمط ها مى گسترند . خداوند مى فرمايد: «و اين چنين شما را امّت ميانه قرار داديم» . [آن گاه فرمود: ]پيش تاخته به سوى ما باز مى گردد و عقب مانده به ما مى پيوندد.

[تفسير العيّاشي: 1/63/111 .]

امام صادق عليه السلام ـ درباره آيه «و اين چنين شما را امّتى ميانه گردانيديم» ـ فرمود :

نَحْنُ الاُمّةُ الوُسْطى ، و نَحْنُ شُهَداءُ اللّه ِ على خَلْقِهِ، و حُجَجُهُ في أرضِهِ .
ماييم آن امّت ميانه و ماييم گواهان خدا بر مردمان و حجّتهاى او در زمين.

[الكافي : 1/190/2 .]

امام صادق عليه السلام ـ در تفسير آيه «شما بهترين امّتى هستيد كه براى مردم پديدار گشته است» ـ فرمود :

 يَعْني الاُمّةَ الّتي وَجَبَتْ لَها دَعْوَةُ إبراهيمَ عليه السلام ، فَهُمُ الاُمّةُ الّتي بَعَثَ اللّه ُ فيها و منها و إليها ، و هُمُ الاُمّةُ الوُسْطى ، وَ هُمْ خَيْرُ اُمّةٍ اُخْرِجَتْ للنّاسِ .
 مقصود امّتى است كه دعوت ابراهيم عليه السلام درباره آنان اجابت شده است. آنان امّتى هستند كه خداوند پيامبرى را در ميان آنها، از ميان آنها و براى آنها قرار داده است. آنان امّت ميانه اند و بهترين امّتى هستند كه از ميان مردم برخاسته اند.

[تفسير العيّاشي 1/195/130 .]

موجبات خير و خوبى امّت

پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :

لا تَزالُ اُمّتي بِخَيْرٍ ما تَحابُّوا و أدَّوا الأمانَةَ ، و اجْتَنَبوا الحَرامَ، و قَرَوُا الضَّيْفَ ، و أقامُوا الصَّلاةَ ، و آتَوا الزَّكاةَ .
امّت من، تا زمانى كه يكديگر را دوست بدارند، امانت را [به صاحبش ]بازگردانند، از حرام دورى كنند، ميهمان را گرامى بدارند، نماز بگزارند و زكات بپردازند، پيوسته در خير و خوبى خواهند بود.

.[بحار الأنوار : 69/394/77 .]

پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :

لا تَزالُ اُمّتي بِخَيْرٍ ما لَم يَتخاوَنُوا ، و أدَّوا الأمانةَ ، و آتَوا الزَّكاةَ ، فإذا لَم يَفْعَلوا ذلكَ ابتُلُوا بالقَحْطِ و السِّنِينَ .
امّت من تا زمانى كه به هم خيانت نكنند، امانت را به صاحبش برگردانند و زكات بپردازند، در خير و خوبى به سر خواهند بُرد و اگر چنين نكنند به قحطى و خشكسالى گرفتار مى آيند.

[بحار الأنوار : 75/172/10 .]

پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :

لا تَزالُ هذِهِ الاُمّةُ تَحْتَ يَدِ اللّه ِ و في كَنَفِهِ ما لَم يُداهِنْ قُرّاؤها اُمَراءَها ، و لَم يُزَكِّ عُلَماؤها فُجّارَها ، و ما لَم يُهَنِّ خِيارُها أشْرارَها ، فإذا فَعَلوا ذلكَ رَفَع اللّه ُ عَنْهُمْ يَدَهُ ثُمَّ سَلَّطَ عَلَيْهِمْ جَبابِرَتَهُمْ .
تا زمانى كه قاريان اين امّت با فرمانروايانش سازش نكنند و علماى آن گنه كارانش را تبرئه و بى گناه معرفى نكنند و نيكان آنان بدانش را پشتيبانى نكنند، دست خدا بر سر اين امّت خواهد بود و در سايه حمايت او به سر خواهند برد. اما چنانچه اين كارها را مرتكب شوند، خداوند دست قدرت خود را از سر آنها برخواهد داشت و ستمگرانشان را بر ايشان مسلّط خواهد كرد.

[تنبيه الخواطر : 1/84 و فيه «يزل» بدل «يُزكِّ» و هو تصحيف .]

مقام امّت اسلامى در آخرت

پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :

أنا أكْثَرُ النَّبِيِّينَ تَبَعا يومَ القِيامةِ .
در روز رستاخيز، من بيش از هر پيامبرى پيرو دارم.

[بحار الأنوار : 7/130/1 .]

پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :

أهلُ الجنَّةِ عِشْرونَ و مائةُ صَفٍّ ، هذهِ الاُمّةُ منها ثَمانُونَ صَفّا .
اهل بهشت يكصد و بيست صف اند كه هشتاد صف آن را اين امّت تشكيل مى دهد.

[بحار الأنوار : 7/130/2 .]

پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :

إنّ في الجنّةِ عِشْرينَ و مائةَ صَفٍّ ، اُمّتي منها ثَمانُونَ صَفّا .
در بهشت يكصد و بيست صف است كه هشتاد صف آن ، امّت من است.

[بحار الأنوار : 7/130/3 .]

چيرگان و قيام كنندگان امّت اسلامى

پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :

لَن يَبْرَحَ هذا الدِّينُ قائما يُقاتِلُ عَلَيْهِ عِصابةٌ مِنَ المُسلِمينَ حتّى تَقُومَ السّاعةُ .
اين دين همواره پا بر جا خواهد بود و گروهى از مسلمانان تا قيام قيامت، به خاطر آن مى جنگند.

[كنز العمّال : 34495 .]

پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :

لا تَزالُ طائفةٌ مِنْ اُمّتي ظاهِرِينَ حتّى يَأْتِيَهُمْ أمْرُ اللّه ِ وَ هُمْ ظاهِرونَ
هميشه گروهى از امّت من چيره و مسلّط بر امورند تا آنكه فرمان خدا ايشان را در همان حال دررسد.

[كنز العمّال : 34496 .]

پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :

لا تَزالُ طائفةٌ مِن اُمّتي قَوّامةً على أمْرِ اللّه ِ لا يَضُرُّها مَنْ خالَفَها .
همواره گروهى از امّتم فرمان خدا را نگاه مى دارند و مخالفانشان نمى توانند به ايشان گزندى برسانند.

[كنز العمّال : 34497 .]

پيامبر خدا صلى الله عليه و آله ـ پس از قرائت آيه «و از ميان كسانى كه آفريديم امّتى هستند كه به سوى حق راهنمايى مى كنند و به حق دادگرى مى كنند» ـ فرمود :

إنَّ مِنْ اُمّتي قَوما علَى الحَقِّ حتّى يَنْزِلَ عيسَى بنُ مريمَ عليه السلام .
 از ميان امّت من گروهى هستند كه تا زمان بازگشت عيسى بن مريم عليه السلام [از آسمان]، بر حق هستند.

[مجمع البيان : 4/773 .]

سنن ابن ماجة ـ به نقل از معاويه ـ :

أينَ عُلَماؤكُمْ ؟! أينَ عُلَماؤكُمْ ؟! سَمِعْتُ رسولُ اللّه ِ صلى الله عليه و آله يقولُ : لا تَقومُ السّاعةُ إلاّ و طائفةٌ من اُمّتي ظاهِرونَ علَى النّاسِ لا يُبالُونَ مَنْ خَذَلَهُمْ و لا مَنْ نَصَرَهُمْ .
كجايند علماى شما؟! كجايند علماى شما؟! شنيدم كه پيامبر خدا صلى الله عليه و آله فرمود: قيامت فرا نمى رسد مگر آن كه گروهى از امّت من بر مردم تسلّط و چيرگى دارند و باكى ندارند كه چه كسى آنها را يارى نمى رساند و چه كسى يارى مى رساند.

[سنن ابن ماجة : 1/5/9 .]

هجوم ملّتها بر ضدّ امّت اسلام

پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :

إذا عَظَّمَتْ اُمّتي الدُّنيا نَزَعَ اللّه ُ منها هَيْبَةَ الإسلامِ .
هرگاه امّت من دنيا را بزرگ بدارند، خداوند شكوه اسلام را از آنان مى گيرد.

[تنبيه الخواطر : 1/75 .]

الملاحم و الفتن ـ به نقل از ثوبان ، بنده رسول خدا ـ :

 الملاحم و الفتن عن ثوبان مَولى رسولِ اللّه ِ صلى الله عليه و آله :قال رسول اللّه صلى الله عليه و آله : يُوشِكُ الاُمم تَداعى عَلَيْكُمْ تَداعِيَ الأكَلَةِ على قَصْعَتِها .قالَ قائلٌ مِنْهُمْ : مِنْ قِلّةٍ نَحْنُ يَوْمَئذٍ ؟ قالَ : بَلْ أنْتُمْ كَثِيرٌ ، و لكنّكُمْ غُثاءٌ كَغُثاءِ السَّيْلِ ، وَ ليَنْزِعَنَّ اللّه ُ مِنْ عَدُوِّكُمُ المَهابةَ منهم ، و لَيَقْذِفَنَّ في قُلوبِكُمُ الوَهْنَ !
قالَ قائلٌ : يا رسولَ اللّه ، و ما الوَهْنُ ؟ قالَ : حُبُّ الدُّنيا و كَراهِيَةُ المَوتِ .

 پيامبر خدا صلى الله عليه و آله فرمود : زود باشد كه ملّتها بر شما هجوم آورند، همچون هجوم گرسنگان به ظرف غذا.يكى از آن ميان گفت: آيا به علت آن كه در آن هنگام شمارمان اندك است [چنين مى كنند]؟ فرمود: بر عكس، تعدادتان بسيار زياد است اما چونان كف و خاشاك روى سيلاب هستيد، خداوند هيبت و شكوه شما را از دلهاى دشمنانتان بر مى گيرد و در دلهاى شما «وهن» مى افكند. يكى پرسيد: اى پيامبر خدا! «وهن» چيست؟ فرمود: دوست داشتن دنيا و ناخوش داشتن مرگ.

[الملاحم و الفتن : 307/428 .]

آنچه پيامبر از آنها بر امّتش بيمناك بود

پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :

إنّما أخافُ على اُمّتي ثَلاثا : شُحّا مُطاعا ، و هَوىً مُتَّبعا ، و إماما ضالاًّ .
من از سه چيز بر امّت خود بيم دارم: گردن نهادن به فرمان آزمندى و بخل، پيروى از هوا و هوس ، و پيشواى گمراه.

[بحار الأنوار : 77/161/178 .]

پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :

ثَلاثةٌ أخافُهُنَّ على اُمّتي : الضَّلالةُ بَعْدَ المَعْرِفةِ، و مُضِلاّتُ الفِتَنِ ، و شَهْوَةُ البَطْنِ و الفَرْجِ .
سه چيز است كه از آنها بر امّت خود بيمناكم: گمراهى بعد از شناخت، فتنه هاى گمراه كننده، و شكم بارگى و شهوترانى.

[الأمالي للطوسي : 157/263 .]

پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :

أخافُ على اُمّتي مِن بَعْدي ثَلاثةً : زَلَّةَ عالِمٍ، و جِدالَ مُنافِقٍ بِالقرآنِ ، و التَّكْذيبَ بالقَدَرِ .
پس از خود، درباره سه چيز، بر امّتم بيمناكم : لغزش عالِم، مجادله منافق به وسيله قرآن، و دروغ انگاشتن تقدير.

[كنز العمّال : 28966 .]

پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :

أخافُ على اُمّتي ثَلاثا : ضَلالةَ الأهواءِ ، و اتّباعَ الشَّهَواتِ في البُطُونِ و الفُرُوجِ ، و الغَفْلَةَ بَعْدَ المَعْرِفةِ .
از سه چيز براى امّت خود بيمناكم: گمراه كنندگى هواهاى نفسانى، و شكم بارگى و شهوترانى، و غفلت بعد از شناخت.

[كنز العمّال : 28967 .]

مستدرك الوسائل ـ به نقل از انس ـ :

دَخلتُ علَى النَّبيِ صلى الله عليه و آله و هُوَ نائمٌ على حَصيرٍ قد أثَّرَ في جَنْبِهِ، قالَ : أ مَعَكَ أحَدٌ غيرُكَ؟ قُلْتُ: لا ، قالَ : اعْلَمْ أنَّهُ قَدِ اقْتَرَبَ أجَلي و طالَ شَوْقي إلى لِقاءِ ربّي و إلى لِقاءِ إخوانيَ الأنبياءِ قَبْلي.
ثُمَّ قالَ: لَيْسَ شَيْءٌ أحَبَ إليَّ مِنَ الموتِ، و لَيْسَ للمُؤمنِ راحةٌ دُونَ لِقاءِ اللّه ِ، ثُمَّ بَكى، قُلْتُ: لِمَ تَبكي ؟ قالَ : و كيفَ لا أبكي و أنا أعْلَمُ ما يَنْزِلُ باُمّتي مِنْ بَعدي ؟! قُلْتُ : و ما يَنْزِلُ مِنْ بَعْدِكَ يا رسولَ اللّه ِ ؟! قالَ : الأهواءُ المُخْتَلِفةُ ، و قَطِيعَةُ الرَّحِمِ ، و حُبُّ المالِ و الشَّرَفِ ، و إظهارُ البِدْعةِ .

به حضور پيامبر صلى الله عليه و آله رسيدم و ديدم بر بوريايى خفته كه بر پهلوى مباركش رد انداخته است. حضرت از من پرسيد: كس ديگرى نيز با تو هست؟ گفتم: خير، فرمود: بدان كه اجل من نزديك شده و اشتياقم به ديدار پروردگارم و ديدار برادرانم، پيامبران پيش از من، به درازا كشيده است.آن گاه فرمود: هيچ چيز نزد من دوستداشتنى تر از مرگ نيست و مؤمن جز با ديدار خداوند آسوده نيست. آن گاه گريست. من عرض كردم: چرا گريه مى كنيد؟ فرمود: چگونه نگريم وقتى مى دانم كه بعد از من چه بر سر امّتم مى آيد. عرض كردم: اى پيامبر خدا! بعد از تو چه بر سر امّتت مى آيد؟ فرمود: خواسته هاى گوناگون، و بريدن رشته خويشاوندى و عشق به مال و مقام و پديدار شدن بدعت [ در دين].

[مستدرك الوسائل : 12/64/13519 .]

بيمناك ترين چيزهايى كه پيامبر از آنها بر امّتش مى ترسيد

پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :

أشَدُّ ما يُتَخَوَّفُ على اُمّتي ثَلاثةٌ : زَلّةُ عالِمٍ ، أو جِدالُ منافقٍ بِالقرآنِ ، أو دُنيا تَقْطَعُ رِقابَكُمْ فاتَّهِمُوها على أنفُسِكُمْ .
آنچه بيش از هر چيز درباره امّتم نگران كننده است، سه چيز مى باشد: لغزش عالِم، يا مجادله منافق به وسيله قرآن، يا دنيايى كه شما را قربانى خود مى كند؛ پس از دنيا بر خويش بترسيد.

[الخصال : 163 / 214 .]

پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :

إنّ أخْوَفَ ما أتَخَوَّفُ على اُمّتي مِن بَعْدي : هذهِ المَكاسِبُ المُحَرَّمةُ ، و الشَّهْوَةُ الخَفِيّةُ ، و الرِّبا .
ترسناكترين چيزهايى كه بعد از خود بر امّتم مى ترسم اينهاست: درآمدهاى ناروا، شهوتهاى نهفته، و ربا.

[بحار الأنوار : 73 / 158 / 3 .]

پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :

إنّ أخْوَفَ ما أخافُ عَلى اُمّتِي الهَوى و طُولُ الأملِ ؛ أمّا الهوى فَإنّهُ يَصُدُّ عَنِ الحقِّ ، و أمّا طُولُ الأملِ فَيُنْسي الآخِرَةَ .
بدانيد كه آنچه مرا بيش از همه نگران امّتم كرده است دو خصلت است: خواهشهاى نفس و آرزوى دراز؛ زيرا هوا و هوس ، آدمى را از حق باز مى دارد و آرزوى دراز ، آخرت را از ياد مى برد.

[بحار الأنوار : 70 / 75 / 3 .]

پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :

إنّ أخْوَفَ ما أخافُ عَلَيْكُمُ الشِّرْكُ الأصْغَرُ . قالُوا : و ما الشِّرْكُ الأصْغَرُ يا رسولُ اللّه ِ ؟ قال : هُوَ الرِّياءُ .
ترسناكترين چيزى كه مى ترسم به آن مبتلا شويد شرك اصغر است؛ گفتند: اى رسول خدا! شرك اصغر چيست؟ فرمود: ريا.

[بحار الأنوار : 72 / 303 / 50 .]

پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :

إنّ أخْوَفَ ما أخافُ عَلى اُمّتِي كُلُّ مُنافقٍ عَليمِ اللِّسانِ .
وحشتناكترين چيزى كه بر امّتم مى ترسم، منافق زبان باز است.

[كنز العمّال : 28969 و 28968 و 28970 .]

پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :

إنّ أخْوَفَ ما أخافُ على اُمّتي الأئمّةُ المُضِلّونَ .
وحشتناكترين چيزى كه از آن براى امّتم مى ترسم ، پيشوايان گمراه كننده اند.

[كنز العمّال : 28986 .]

پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :

أخْوَفُ ما أخافُ على اُمّتي زَهْرَةُ الدُّنيا و كَثْرَتُها .
ترسناكترين چيزى كه از آن براى امّت خود مى ترسم زرق و برق و وفور متاع دنياست.

[تفسير الطبري : 13 / الجزء 25 / 30 .]

پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :

أخْوَفُ ما أخافُ على اُمّتي: أنْ يَكْثُرَ لَهُمُ المالُ فَيَتَحاسَدُونَ و يَقْتَتِلُونَ .
بيشترين چيزى كه مرا نگران امّتم كرده اين است كه مال و ثروتشان زياد شود و در نتيجه به هم حسد ورزند و به جان يكديگر افتند.

[تنبيه الخواطر : 1 / 127 .]

پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :

أخْوَفُ ما أخافُ على اُمّتي : زَلاّتُ العُلَماءِ ، و مَيْلُ الحُكَماءِ ، و سُوءُ التّأويلِ .
بيشترين ترس من براى امّتم: لغزشهاى علما، حق كشى قاضيان و تأويلهاى نادرست [از قرآن] است.

[تنبيه الخواطر : 2 / 227 .]

پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :

أخْوَفُ ما أخافُ على اُمّتي ثلاثٌ : ضَلالةُ الأهواءِ ، و اتّباعُ الشَّهَواتِ في البَطْنِ و الفَرْجِ ، و العُجْبُ .
سه چيز مرا بيش از هر چيزى نگران امّتم كرده است: گمراه كنندگى خواهش هاى نفسانى، شكم بارگى و شهوترانى ، و خودپسندى.

[الدرّ المنثور : 3 / 403 .]

پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :

أكْثَرُ ما أتَخَوَّفُ على اُمّتي مِن بَعْدي : رَجُلٌ يَتأوَّلُ القرآنَ يَضَعُهُ على غيرِ مَواضِعِهِ ، و رَجُلٌ يَرى أنّهُ أحَقُّ بهذا الأمرِ مِن غيرِهِ .
بيشترين ترس و نگرانى من براى امّتم بعد از خودم: وجود مردى است كه قرآن را نابجا تأويل و تفسير كند، و مردى كه خود را به اين امر (حكومت) سزاوارتر و شايسته تر از ديگرى بداند.

[كنز العمّال : 28978 .]

تنبيه الخواطر ـ به نقل از ابو سعيد خدرى ـ :

قال رسولُ اللّه صلى الله عليه و آله : إنّي أكْثَرُ ما أخافُ عَلَيْكُمْ ما يُخْرِجُ اللّه ِ لَكُمْ مِن بَرَكاتِ الأرضِ. فَقِيلَ : و ما بَرَكاتُ الأرضِ ؟ قالَ : زَهْرَةُ الدُّنيا .
 پيامبر خدا صلى الله عليه و آله فرمود: بيشترين چيزى كه از آن براى شما مى ترسم بركاتى است كه خداوند از زمين نصيب شما مى كند. عرض شد: بركات زمين چيست؟ فرمود: زرق و برق دنيا.

[تنبيه الخواطر : 1 / 133 .]

كنز العمّال :

قالَ عُمَرُ لِكَعْبٍ : إنّي أسألُكَ عَنْ أمْرٍ فلا تَكْتُمْني . قالَ : لا و اللّه ِ لا أكْتُمُكَ شَيْئا أعْلَمُهُ . قالَ : ما أخْوَفُ شَيْءٍ تَخَوَّفُهُ على اُمّةِ مُحمّدٍ صلى الله عليه و آله ؟ قالَ: أئمّةً مُضِلِّينَ. قال عُمَرُ: صَدَقْتَ، قَدْ أسَرَّ إليَّ ذلِكَ و أعْلَمَنِيهِ رسولُ اللّه ِ صلى الله عليه و آله .
عمر به كعب گفت : مطلبى از تو مى پرسم، جواب آن را از من پوشيده مدار. كعب گفت: به خدا قسم چيزى را كه بدانم از تو پوشيده نمى دارم. عمر گفت: بيشترين نگرانى تو براى امّت محمّد صلى الله عليه و آله چيست؟ كعب گفت: وجود پيشوايان گمراه كننده. عمر گفت: درست گفتى. پيامبر خدا اين مطلب را پنهانى به من گفته و مرا از آن آگاه ساخته است!

[كنز العمّال : 14293.]


منبع: میزان الحکمه، جلد اول

مجموعه حدیث درباره امت (در قالب پوستر و پاورپوینت)

کانال قرآن و حدیث را درشبکه های اجتماعی دنبال کنید.
آپارات موسسه اهل البیت علیهم السلام
کانال عکس نوشته قرآن و حدیث در اینستاگرام
تلگرام قرآن و حدیث
کانال قرآن و حدیث در ایتا
کانال قرآن و حدیث در گپ
پیام رسان سروش _ کانال قرآن و حدیث