حزب در احادیث

حزب در احادیث

۱۶ بهمن ۱۳۹۳ 0 اهل بیت علیهم السلام

حزب خدا

پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :

مَن أحَبَّ أنْ يَركَبَ سَفينَةَ النَّجاةِ ، و يَسْتَمسِكَ بالعُرْوَةِ الوُثْقى ، و يَعْتَصِمَ بحَبلِ اللّه ِ المَتينِ ، فلْيُوالِ علِيّا بَعدي ، و لْيُعادِ عَدُوَّهُ ، و لْيَأْتَمَّ بالأئمّةِ الهُداةِ مِن وُلدِهِ ؛ فإنَّهُم خُلَفائي و أوْصيائي ··· حِزبُهُم حِزبي، و حِزبي حِزبُ اللّه ِ عزّ و جلّ، و حِزبُ أعْدائهِم حِزبُ الشّيطانِ .
هركه دوست دارد بر كشتى نجات بنشيند و به دستگيره محكم چنگ زند و به ريسمان ناگسستنى خداوند بياويزد ، پس از من، با على دوستى ورزد و با دشمنش دشمنى نمايد و از امامان هدايتگر نسل او پيروى كند ؛ زيرا كه آنان جانشين و وصى من هستند ··· حزب آنان، حزب من است و حزب من، حزب خداوند عزّ و جلّ است و حزب دشمنان آنان، حزب شيطان است .

امام على عليه السلام :

أ يَسُرُّكَ أنْ تَكونَ مِن حِزبِ اللّه ِ الغالِبينَ ؟ اتَّقِ اللّه َ سُبحانَهُ و أحْسِنْ في كُلِّ اُمورِكَ ؛ فإنَّ اللّه َ مَع الّذينَ اتَّقَوا و الّذينَ هُم مُحْسِنونَ .
 آيا خوش دارى كه از حزب پيروز خدا باشى ؟ از خداوند سبحان بترس و در همه كارهايت خوب عمل كن ؛ زيرا كه خداوند با تقوا پيشگان و نيكوكاران است .

امام على عليه السلام :

نَحنُ النُّجَباءُ و أفْراطُنا أفْراطُ الأنْبياءِ ، حِزبُنا حِزبُ اللّه ِ ، و الفِئَةُ الباغِيَةُ حِزبُ الشّيطانِ .
ماييم آن بزرگان والا تبار ، پرچمهاى ما پرچمهاى پيامبران است و حزب ما حزب خداست و آن گروه ياغىِ تجاوزگر حزب شيطان اند .

امام على عليه السلام :

علَيكُم بالتَّمَسُّكِ بحبلِ اللّه ِ و عُرْوَتِهِ ، و كونوا مِن حِزبِ اللّه ِ و رسولِهِ ، و الْزَموا عَهدَ اللّه ِ و مِيثاقَهُ علَيكُم ؛ فإنَّ الإسلامَ بَدأ غَريبا و سيَعودُ غَريبا .
 به ريسمان خدا و دستگيره او چنگ زنيد و از حزب خدا و پيامبر او باشيد و عهد و پيمانى را كه با خدا بسته ايد پاس داريد ؛ كه اسلام غريبانه آغاز شد و بزودى غريب خواهد شد .

امام على عليه السلام :

 طُوبى لِنَفْسٍ أدَّتْ إلى رَبِّها فَرْضَها ··· في مَعْشَرٍ أسْهَرَ عُيونَهُم خَوفُ مَعادِهِم ، و تَجافَتْ عَن مَضاجِعِهِم جُنوبُهُم، و هَمْهَمَتْ بذِكْرِ ربِّهم شِفاهُهُم ، و تَقَشّعَتْ بطُولِ اسْتِغفارِهِم ذُنوبُهُم ، اُولئكَ حِزبُ اللّه ِ، ألاَ إنَّ حِزبَ اللّه ِ هُمُ المُفلِحونَ .
خوشا كسى كه وظيفه خود را در برابر پروردگارش ادا كرد ··· آنان كه خوف روز رستخيز، شب هنگام، چشمانشان را بيدار نگه داشته و پهلوهايشان را از بستر نرم دور ساخته و لبهايشان به ذكر خداوند مى جنبد و از بسيارى استغفار، گناهانشان زدوده شده است ؛ آنان حزب خداوندند و بدانيد كه حزب خدا همان رستگارانند.

امام صادق عليه السلام :

 نَحنُ و شيعَتُنا حِزبُ اللّه ِ، و حِزبُ اللّه ِ هُمُ الغالِبونَ .
ما و شيعيانمان حزب خداييم و حزب خدا پيروز است .

امام صادق عليه السلام ـ در زيارت امام حسين عليه السلام ـ گفت :

و ثَبِّتْ قُلوبَ شِيعَتِهِم و حِزْبِكَ على طاعَتِهِم و وِلايَتِهم و نُصْرَتِهِم و مُوالاتِهِم .
[خداوندا] دلهاى شيعيان آنان و حزب خودت را در فرمانبردارى از ايشان و يارى دادنشان و دوستيشان استوار گردان .

حزب شيطان

امام على عليه السلام :

 أيُّها النّاسُ ، إنّما بَدْءُ وُقوعِ الفِتَنِ أهْواءٌ تُتَّبَعُ ··· و لَو أنَّ الحَقَّ خَلَصَ لَم يَكُنِ اخْتِلافٌ ، و لكنْ يُؤخَذُ مِن هذا ضِغْثٌ و مِن هذا ضِغْثٌ فيُمْزَجانِ فيَجيئانِ مَعا ، فهُنالِكَ اسْتَحْوَذَ الشّيطانُ على أوْليائِه ، و نَجا الّذينَ سَبَقَتْ لَهُم مِن اللّه ِ الحُسْنى .
اى مردم ! جز اين نيست كه فتنه ها، به سبب پيروى از خواهشهاى نفسانى، آغاز مى شود ··· اگر حقّ خالص و يكدست بود اختلافى پيش نمى آمد . اما اندكى از حقّ و مشتى از باطل گرفته و درهم آميخته مى شوند . در اين جاست كه شيطان بر دوستداران خود چيره مى شود ، اما آنان كه نيكى (لطف) خداوند پيشاپيش شامل حالشان شده نجات يابند .

امام على عليه السلام :

و لكنَّني آسى أنْ يَليَ أمرَ هذهِ الاُمّةِ سُفَهاؤها و فُجّارُها ، فَيتّخِذوا مالَ اللّه ِ دُوَلاً ، و عِبادَهُ خَوَلاً ، و الصّالِحينَ حَرْبا ، و الفاسِقينَ حِزْبا .
··· اما اندوه و تأسف من از اين است كه بي خردان و نابكاران، كار اين امت را به دست گيرند و مال خدا را دست به دست گردانند و بندگان او را، به بندگى خود گيرند و با صالحان بستيزند و تبهكاران را دار و دسته خود كنند .

امام على عليه السلام ـ در قسمتى از خطبه خويش ، پس از شنيدن خبر ناكثين (بيعت شكنان در جنگ جمل) ـ فرمود :

ألاَ و إنَّ الشّيطانَ قَد ذَمَّرَ حِزْبَهُ ، و اسْتَجْلَبَ جَلَبَهُ ، لِيَعودَ الجَورُ إلى أوْطانِهِ ، و يَرجِعَ الباطِلُ إلى نِصابِهِ . و اللّه ِ ، ما أنْكروا علَيَّ مُنْكَرا ، و لا جَعلوا بَيني و بَينَهُم نَصَفا .
هان ! شيطان حزب خود را برانگيخته و لشكر خويش را فرا خوانده است، تا ستم به جاى خود باز آيد و باطل به جايگاه نخستش بازگردد ؛ به خدا سوگند، ناروايى نبود كه به من نسبت ندهند و ميان من و خودشان منصفى را به داورى نگماشتند .

امام على عليه السلام :

ألاَ و إنَّ الشَّيطانَ قد جَمعَ حِزْبَهُ ، و اسْتَجْلَبَ خَيْلَهُ و رَجِلَهُ ، و إنَّ مَعي لَبَصيرتي .
هان ! شيطان دار و دسته خود را گرد آورده و نيروهاى سواره و پياده خود را از هر سو فرا خوانده است ، اما من بصيرت خود را دارم .

امام على عليه السلام ـ در قسمتى از خطبه خويش در توصيف منافقان ـ فرمود :

 فَهُم لُمَةُ الشَّيطانِ ، و حُمَةُ النِّيرانِ ، اُولئكَ حِزبُ الشَّيطانِ ، ألاَ إنَّ حِزبَ الشَّيطانِ هُمُ الخاسِرونَ .
آنان گروه شيطان و شعله آتش جهنم هستند. آنان حزب شيطانند و بدانيد كه حزب شيطان بازنده و زيان كارند .

امام حسين عليه السلام ـ

 فنِعْمَ الرَّبُّ رَبُّنا ، و بِئْسَ العِبادُ أنْتُم : أقْرَرْتُم بالطّاعَةِ ، و آمَنْتُم بالرَّسولِ محمّدٍ صلى الله عليه و آله ثُمَّ أنتُم رَجَعْتُم إلى ذُرِّيَّتِه و عِتْرَتِهِ تُريدونَ قَتْلَهُم ، لَقدِ اسْتَحْوَذَ علَيكُم الشَّيطانُ فأنْساكُمْ ذِكْرَ اللّه ِ العَظيمِ
در سخنانى در كربلا وقتى چشمش به سپاهيان كوفه افتاد كه سيل آسا به سويش سرازير شده بودند و از انبوهى ، چون شب تار سياه مى نمودند ـ : فرمود : چه خوب پروردگارى است پروردگار ما و چه بد بندگانى هستيد شما ؛ به فرمانبرى از خدا اعتراف كرديد و به پيامبر، محمّد، ايمان آورديد و اينك كمر به قتل فرزندان و عترت او بسته ايد . هر آينه شيطان بر شما چيره شده و ياد خداى بزرگ را از ذهن شما برده است .
 

کانال قرآن و حدیث را درشبکه های اجتماعی دنبال کنید.
آپارات موسسه اهل البیت علیهم السلام
کانال عکس نوشته قرآن و حدیث در اینستاگرام
تلگرام قرآن و حدیث
کانال قرآن و حدیث در ایتا
کانال قرآن و حدیث در گپ
پیام رسان سروش _ کانال قرآن و حدیث