امام حسين و قرآن : فروتنى براى مؤمنان‏

امام حسين و قرآن : فروتنى براى مؤمنان‏

۱۹ بهمن ۱۳۹۳ 0 اهل بیت علیهم السلام

قلب اولیاء خدا تجلیگاه آیات قرآن و همه شئون حیات  ایشان  آیینه تمام نمای آیات الهی است. امام حسین علیه السلام, آن حجت آسمانی و قرآن ناطق, هر لحظه از حیات با برکتش تصویری از آیات قرآن بود. حسین ابن علی چنان زیست که اگر تاریخ زندگیش را چون صفحاتی گرد هم آریم چیزی جز قرآن کریم فرا هم نیاید. در نوشتار پیش رو آیه ای از قرآن را در آیینه حیات او به نظاره می نشینیم:


 

رفتار امام حسين عليه السلام با طبقات تهى‏دست، متواضعانه بود و با افراد محروم و نيازمند جامعه، بسيار دوستانه و صميمانه رفتار مى‏ كرد. آنان كه در نظر سطحى ‏نگر و ظاهر بين دنيادوستان و ماده ‏پرستان، ارزشى نداشتند، در نظر ژرف‏ نگر و خدابينانه امام حسين عليه السلام احترام داشتند و از مهر و صفاى آن حضرت برخوردار مى ‏شدند. او از تكبر و خودبينى، سخت پرهيز مى ‏كرد و از آن بيزار بود.
آرى، بنابر كلام صريح آن‏حضرت، اين منش انسان دوستانه، برگرفته از قرآن كريم است؛ چنان كه خداوند درباره مستكبران مى‏فرمايد:
 «لا جَرَمَ أَنَّ اللَّهَ يَعْلَمُ ما يُسِرُّونَ وَما يُعْلِنُونَ إِنَّهُ لا يُحِبُّ المُسْتَكْبِرِينَ». «نحل/23»
قطعاً خداوند به آن‏چه آنان درپنهانى انجام مى ‏دهند وآن‏چه آشكارا مرتكب مى ‏شوند؛ آگاهى دارد و خداوند، مستكبران را دوست نمى ‏دارد.
 
مسعدة بن صدقه نقل مى‏كند كه حضرت حسين بن على عليه السلام گروهى مستمند را در راه ديد كه نشسته‏ اند پاره‏ هاى نانى را مى ‏خورند. آنان از امام حسين عليه السلام خواستند كه بر بساط آنان بنشيند و از غذاى آنان تناول فرمايد. حضرت در كنار آنان نشست و با آنان غذا خورد. آن‏گاه اين آيه را تلاوت فرمود:
 
«... إِنَّهُ لا يُحِبُّ المُسْتَكْبِرِينَ». او گردن‏كشان را دوست نمى ‏دارد
 
آن گاه فرمود: «من شما را اجابت كردم. اكنون شما مرا اجابت كنيد». عرض كردند:
 «آرى، اى زاده رسول‏ اللَّه!» و با آن حضرت، به خانه ايشان آمدند. حضرت به رباب فرمود: «آن چه را ذخيره كرده ‏اى، بياور» « بحارالانوار، ج 44، ص 189» و همه را در راه خدا به آنان بذل فرمود.
حضرت سيدالشهدا عليه السلام با آن تواضع بى ‏نظيرشان و قرائت آيه كريمه، به وضوح به ما فهماند كه آن اخلاق كريمانه و رفتار بزرگوارانه، برگرفته از قرآن كريم است.

منبع:  امام حسين و قرآن‏, محمد جوادمغنيه‏

 

 

کانال قرآن و حدیث را درشبکه های اجتماعی دنبال کنید.
آپارات موسسه اهل البیت علیهم السلام
کانال عکس نوشته قرآن و حدیث در اینستاگرام
تلگرام قرآن و حدیث
کانال قرآن و حدیث در ایتا
کانال قرآن و حدیث در گپ
پیام رسان سروش _ کانال قرآن و حدیث