لباس و آراستگی امام جواد علیه السلام

لباس و آراستگی امام جواد علیه السلام

۰۱ اردیبهشت ۱۳۹۴ 0 فرهنگ و اجتماع

لباس افراد نوعی پوشش برای معرفی و تشخیص و تمییز افراد از یکدیگر است و به مقتضای زمان و مکان تغییر شکل داده می شود و در زمانهای مختلف از جهت کمیت و کیفیت متفاوت است

نگاهی کوتاه به پوشش در زمان  ائمه معصومین علیه السلام:

در دورانی همه مردم   عربستان به یک پیراهن اکتفا می کردند به طوری که رسول خدا صلی الله علیه و آله و امام علی علیه السلام به دو جامه کهنه وصله زده قناعت داشتند تا مانند پایین ترین افراد طبقه مردم باشند.

 در دورانی که  کوکبه سلطنت رومیان به امویان رسید و قصرها و کاخها و تجملات به وجود آمد باید لباس متناسب با آن داشت که انسان در نظر بی خردان به لباس شناخته می شود.

در عصر بین عباس که خلفای عصر با جبه های خز دار و لباس ای زربافت و جواهرنشان بیرون می آمدن و صتدوق بیت المال مسلمین مملو از درامد بود.

  • امام محمد باقر علیه السلام و امام جعفر صادق علیه السلام هم در مجالس رسمی جبه خز،ترمه،و لباس های قیمتی می پوشیندند تا مردم به نظر حقارت ننگرند.

در زمان امام جواد علیه السلام نیز همین مقتضیات وجود داشت . به همین جهت،امام جواد علیه السلام لباس قیمتی سفید عالی به تن می کرد،ولی به جهت زهد و ورعی که داشت لباس خشن سیاه زیر جامه و روی بدن می پوشید که از سنت جدش خارج نباشد و می فرمود:ان برای مردم و این برای خداست.(1)

برای کسانی که عقلشان در چشمشان قرار دارد این لباس رو ظاهر را پوشیده ام تا امام را در عصری که قدرت مالی امپراطوری اسلام همه را عیان و متمول نشان می دهد خوار و خفیف ننگرند و برای آنها که عقلشان در دلشان قرار دارد،لباس خشن زیر را پوشیده ام تا بدانند علامت تقوا این است که انسان همیشه به یاد خدا افتاد و خد ا را در هر حال فراموش نکند.

آراستگی امام جواد علیه السلام:

  • امام جواد علیه السلام در صورت،لباس وآراستگی بسیار موقر و مودب به آدبا بود. متین راه می رفت ،لباس پاکیزه می پوشید.
  • کلینی از امام جواد علیه السلام روایت کرده است که فرمود: ما خاندان پیامبر،خز و لباس های قیمتی می پوشیم.
  • بن مهزیار می گوید:«دیدم امام جواد علیه السلام را که نمازهای واجب را با جامه خز و سایر لباس های قیمتی می خواند و به من جامه ای که از خز بود پوشانید و فرمود:که من خود آن را پوشیده و در آن نماز خوانده ام و دستور داد که در ان نماز بخوانم.»(2)

پی نوشت:

(1)بحارالانوار،ج50،ص253.

(2)اعیان الشیعه:ج4 جزء3،ص219.

(3)زندگانی حضرت امام محمد تقی جواد الائمه علیه السلام،مرحوم استاد حسین عماد زاده،حسینیه عمادزاده:1386،صص57-66

کانال قرآن و حدیث را درشبکه های اجتماعی دنبال کنید.
آپارات موسسه اهل البیت علیهم السلام
کانال عکس نوشته قرآن و حدیث در اینستاگرام
تلگرام قرآن و حدیث
کانال قرآن و حدیث در ایتا
کانال قرآن و حدیث در گپ
پیام رسان سروش _ کانال قرآن و حدیث