گوشه ای از معجزات رسول خدا صلی الله علیه و آله

گوشه ای از معجزات رسول خدا صلی الله علیه و آله

۲۹ خرداد ۱۳۹۸ 0 اهل بیت علیهم السلام

اخبار پيامبر (ص) از سپاه موته‏

  •  پيامبر اكرم- صلّى اللَّه عليه و آله- سپاهى را به فرماندهى زيد بن حارثه به موته فرستاد. روزى فرمود: «زيد بن حارثه شهيد شد. و جعفر پرچم را برداشت».بعد فرمود: «جعفر نيز شهيد شد».ساعتى توقف كرد بعد فرمود: «پرچم را عبد اللَّه بن رواحه برداشت». و مكث پيامبر به خاطر اين بود كه عبد اللَّه در گرفتن پرچم مثل جعفر سرعت به خرج نداد.بعد فرمود: «عبد اللَّه نيز شهيد شد». سپس پيامبر به خانه جعفر رفت. بعدها خبر رسيد كه در همان روز و همان گونه كه پيامبر فرموده بود، شهيد شده ‏اند «1».

 شقى ‏ترين مردم‏

  • در يكى از جنگها، پيامبر اكرم- صلّى اللَّه عليه و آله- على- عليه السّلام- را روى خاك خوابيده ديد و فرمود: اى ابو تراب! تو را خبر دهم از شقى‏ترين مردم؛ يكى پى‏كننده شتر صالح و ديگرى كسى است كه به اينجا ضربه مى‏زند- دستش را بر سر على- عليه السّلام- گذاشت- و خون تا اينجا مى‏آيد- به محاسن على- عليه السّلام- اشاره كرد- «2».

خبر پيامبر (ص) از ناكثين، قاسطين و مارقين‏

  •  پيامبر اكرم- صلّى اللَّه عليه و آله- به على- عليه السّلام- فرمود: بعد از من با ناكثين، قاسطين و مارقين جنگ خواهى كرد «3».

جارى ساختن آب و بركت غذا

  •  در جنگ خندق، مشركين، مدينه را محاصره كردند. در مدينه، آذوقه كمياب شد. و مردم دچار گرسنگى شدند. حضرت پارچه‏اى را گسترد و يك مشت خرما در آن ريخت و دعا كرد. بعد به يك نفر دستور داد كه مردم را براى غذا فراخواند. اهل مدينه جمع شدند و از آن خرما خوردند و سير شدند. همان طور خرما از اطراف پارچه مى‏ريخت «4».
  •  هنگامى كه در حديبيه، مشركين جلو پيامبر را گرفتند و مانع ورود حضرت به مكّه شدند، مردم از كمبود آب شكايت كردند. حضرت يك سطل آب خواست. بعد در آن وضو گرفت و مضمضه كرد و در سطل ريخت و از تركش خود تيرى درآورد و دستور داد آب را در چاه ريختند و تير را به چاه پرتاب كرد. در اين موقع آب فوران كرد و به لبه چاه رسيد و مردم از آن برداشتند و مصرف نمودند. در اين هنگام اوس بن خولى به عبد اللَّه بن ابى سلول گفت: آيا وقتش نرسيده كه چشمهايت را باز كنى و ببينى «5».
  •  مسلمانان در حديبيه بيشتر از ده روز ماندند. و ره توشه آنها تمام شد. دچار گرسنگى گرديدند. از اين جهت به پيامبر شكايت كردند. رسول خدا- صلّى اللَّه عليه و آله- سفره‏اى را پهن كرد و فرمود: «اگر از غذا چيزى مانده بياوريد». همه را جمع كردند، يك مشت خرما شد. حضرت برخاست و دعا كرد تا خدا به آن بركت دهد. بعد از آن، دستور داد تمام ظروف خود را آوردند و پر كردند تا اينكه چيزى خالى نماند «6».
  • در جنگ تبوك مسلمانان به بى‏آبى مبتلا شدند، و نزديك بود كه مردم و چارپايانشان تلف شوند. پيامبر اكرم- صلّى اللَّه عليه و آله- در آب كمى كه مانده بود، دعا كرد و داخل مشك ريخت و انگشتان را در آن گذاشت. در اين هنگام آب از زير انگشتان آن حضرت جوشيد تا تمام سى هزار لشكر، بعلاوه چهارپايان آشاميدند و سيراب شدند «7».

تسبيح سنگريزه‏

  • پيامبر اكرم- صلّى اللَّه عليه و آله- سنگ ريزه‏هايى را بر كف دستش گذاشت و همه گفتند: سبحان اللَّه و الحمد للَّه و لا اله الّا اللَّه و اللَّه اكبر «8».

خبر شهادت عمّار

  • رسول خدا- صلّى اللَّه عليه و آله- به عمّار فرمود: «تو را گروه ستمكارى خواهند كشت و آخرين غذاى تو شيرى است آميخته با آب».در جنگ صفين شيرى آوردند، عمّار خورد و به ميدان رفت و شهيد شد «9».

(1)  سيره ابن هشام: 3/ 322.

(2) بحار: 18/ 119، حديث 33.

(3) بحار: 18/ 119.

(4) بحار: 20/ 247، حديث 16.

(5) بحار: 20/ 357، حديث 6.

(6) بحار: 20/ 357، حديث 7.

( 7) بحار: 21/ 232، حديث 7.

(8) بحار: 17/ 379، حديث 48.

(9) بحار: 18/ 119.

منبع: جلوه‏هاى اعجاز معصومين، غلامحسین محرمی 

کانال قرآن و حدیث را درشبکه های اجتماعی دنبال کنید.
آپارات موسسه اهل البیت علیهم السلام
کانال عکس نوشته قرآن و حدیث در اینستاگرام
تلگرام قرآن و حدیث
کانال قرآن و حدیث در ایتا
کانال قرآن و حدیث در گپ
پیام رسان سروش _ کانال قرآن و حدیث