فواید ازدواج‏

فواید ازدواج‏

۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۴ 0 فرهنگ و اجتماع

فواید ازدواج‏ از نظر آیت الله مظاهری

* ارضاء غريزه جنسى و تحويل نسل سالم

يكى از منافع ازدواج ارضاء غريزه جنسى است که از نظر روانى و از نظر اسلام، فايده مهمى است. و ديگرى تحويل نسل سالم به جامعه ى بشری که مرهون تشكيل خانواده است. دشمن بشريت هميشه براى اين كه نسل سالم تحويل جامعه داده نشود به خانواده ضربه زده است. و حتى دنياى روز بی حيائى را به جائى رسانده است كه مكتب كمونيسم جنسى را ارائه داده است. نسل سالم است که می تواند دلسوز اجتماعش باشد؛ نسل سالم است که می تواند آبادانی بیاورد. شما عزيزان بايد به اين تشكيل خانواده اهميت بدهيد تا بتوانيد نسل سالمى تحويل جامعه بدهيد كه اين گر چه خود يك فايده مهمى است، اما تو دهانى به دنياى غرب و به دنياى وحشيگرى و به حزب صهيونيسم هم می باشد.

* آرامش خاطر

فايده ى دیگر ازدواج اين است كه از نظر قرآن شريف زن براى مرد و مرد براى زن موجب آرامش خاطر است. اين را يكى از آيات پروردگار عالم حساب كرده است. می فرمايد:
«و من آياته أن خلَقَ لكم من انفسكم ازواجاً لتسكنوا اليها». (روم، 21) از آيات و نشانه هاى خدا اين است كه زن را براى مرد و مرد را براى زن خلق كرده است تا در كنار يكديگر آرامش داشته باشند.
ما اگر طبيعت را بررسى كنيم بايد بگوئيم مرد منهاى زن يك عضو ناقصى است و زن منهاى مرد هم يك وجود ناقصى است و در حقيقت زن و مرد با هم يك وجود كاملند و تكيه گاه هر دو به يكديگر است. معمولًا جفت همين است كه تكيه گاه هر جفتى به جفت ديگر است. تكيه گاه مرد از نظر قرآن، از نظر طبيعت، از نظر روانى به زن است و تكيه گاه زن به مرد است. در اين جهان هر كسى بايد كسى را داشته باشد تا با او درد دل كند. اگر در قرآن و طبيعت دقت كنيم می بينيم كسى دلسوزتر از زن و شوهر به يكديگر نيستند.
لذا قرآن شريف در همين آيه كه می فرمايد هر كدام موجب آرامش ديگری اند می فرمايد تكيه گاه هر كدام نيز به ديگرى است: «وجعل بينكم مودّة و رحمة».  پروردگار عالم از نظر خلقت زن و مرد را دلسوز يكديگر قرار داده است. از نظر خلقت زن و مرد به يكديگر محبت دارند.
اگر ما اين تكيه گاه را نشكنيم، اگر ما ضربه به اين قرص آرام بخش نزنيم زن و مرد موجب آرامش يكديگرند. و بدا به حال آن خانه اى كه در آن براى مرد يا زن آرامش نيست. و اين نظير فردى است كه خواب ندارد. شما ببيند اگر كسى را بی خوابى گرفت چقدر ناآرام است فكرش كار نمی كند، جسمش مريض می شود، قوه ى تخيلش قوى می شود. به قول قرآن شريف: خواب براى انسان موجب آرامش است. می گويد: زن و شوهر براى يكديگر موجب آرامش اند. يعنی آن كسى كه زن ندارد نظير اين است كه خانه ندارد. آن كسى كه شوهر ندارد همانند كسى است كه خواب ندارد. و زن و شوهرند كه آرام بخش يكديگرند. و بايد مواظب باشيم اين آرامش را، اين تكيه گاه را نشكنيم.

* زن و مرد زينت يكديگرند

از نظر قرآن نه تنها زن و مرد آرام بخش يكديگرند بلكه زينت‏ يكديگر نيز می باشند. قرآن شريف می فرمايد: «هنّ لباس لكم و انتم لباس لهنّ»(بقره، 187). زنها لباس شما هستند و شما هم لباس زنهائيد.
و لباس در اين آيه ى شريفه دو سه معنى دارد: يكى اين كه زن زينت مرد است چنانکه لباس زينت اوست و مرد زينت زن است چنانکه لباس زينت براى اوست. و معناى "هن لباس لكم و انتم لباس لهن" اين گونه می شود كه زنها زينت شما و شما زينت آنهائيد.
معناى ديگر اين است كه زن سبب می شود كه مرد انحراف نداشته باشد و مرد سبب می شود كه زن انحراف نداشته باشد. و معنای سوم اين است كه زن و مرد ساتر يكديگرند. آن مردى كه زن ندارد همانند اين است كه ستر عورت ندارد. و آن زنى كه شوهر ندارد نظير آن است كه ستر عورت ندارد.
امام صادق (علیه السلام) می فرمايد: زن مثل گلوبند است. گلوبند براى زن چگونه زينت است؟ زن براى مرد اين گونه است. بعد می فرمايد: مواظب باش چه زنى انتخاب می كنى.
و در ذيل همين روايت می فرمايد: اگر زن خوب داشته باشى بدان نعمت بزرگى دارى. و اگر زن خوب باشد از هر طلا ونقره اى قيمتش بالاتر است. و مرد هم همين طور است. اگر راستى مرد مردانگى داشته باشد و زن از او راضى باشد بايد بداند كه نعمت بزرگ دارد كه از دنيا و آنچه در آن است بزرگتر است.
امام صادق (علیه السلام) می فرمودند: اگر زن و شوهر با يكديگر سازگار باشند، زينت يكديگر باشند، بدانند نعمت دارند و نعمتشان بسيار بزرگ است.

* زن و مرد مایه تفريح‏ يكديگرند

علاوه بر اين كه زن و مرد آرام بخش و زينت يكديگرند خانه تفريحگاه آنها نيز می باشد. اگر بدرستى خانه آن خانه اى باشد كه اسلام می خواهد، اگر زن آن زنى باشد كه اسلام گفته است، اگر مرد آن مردى باشد كه اسلام گفته است بهترين تفريحگاه خانه است. از اين جهت پيغمبر اكرم (صلی الله علیه وآله) می فرمود:
«ما استفاد امرء مسلم فائدة بعد الاسلام افضل من زوجة مسلمة تسرّه اذا نظر اليها».1 هيچ فائده اى بعد از اسلام مفيدتر از اين نيست كه انسان زنى داشته باشد كه وقتى به او نگاه می كند مسرت آميز باشد؛ تبسم زن و مرد در روى يكديگر موجب مسرت باشد. با ملاحظه ى روايات می بينيم ارزش زن خوب نه مثل طلا و نقره و همه ى دنيا كه بعد از اسلام هيچ چيز با ارزشى بهتر از زن خوب نداريم. و آن كسانى كه زن خوب دارند آن كسانى كه شوهر خوب دارند و براستى زن و شوهرى كه تفريحگاه يكديگرند خيلى حمد خدا كنند. و اسلام همين را می خواهد كه خانه هاى ما تفريحگاه باشد. و بهترين مسرتها براى زن اين باشد كه با شوهرش بگويد و بخندد. شما بايد كارى بكنيد كه موجب مسرت خانم باشيد. خانم بايد كارى كند كه موجب مسرت همسرش گردد.
شخصى خدمت رسول اكرم رسيد و عرض كرد يا رسول الله همسرى دارم كه وقتى به منزل می روم خود در را باز می كند و در صورتم تبسم می كند. با من می نشيند و می گويد و می خندد و بالاخره اگر غمى، اندوهى، خستگی اى داشته باشم رفع می كند. پيغمبر فرمودند اين زن يكى از کارگزاران خداست، او فرشته است و ثوابش هم نظير فرشته و عملش خيلى ارزش دارد.
مرد هم همين طور است. بايد مواظب باشيد اگر اين تكيه گاه را شكستيد ديگر كسى را نداريد با او درد دل كنيد. اين همسر است كه می تواند آرامش بدهد كه ضعف اعصاب پدا نشود. تبسم هاى يك زن، گفت و شنود با او، درد دل با او منزل را تفريحگاه می كند. و اگر محبت و دلسوزى در منزل از بين رود محيط خانه فوق ‏العاده آلوده می شود. آن هم نه آلوده براى خودش. اى كاش اين محيط آلوده براى زن و شوهر تنها بود. براى بچه ها از هر جاى فاسدى فاسدتر می شود. و اين كه می بينيد بچه ها استعدادشان كم است حافظه هاشان ضعيف است و روز به روز هم كمتر می شود بدانيد تقصير شماست. اين نا آراميهائى كه در بچه پيدا می شود معمولًا تقصير زن و شوهر است. وقتى آرامش در خانه نباشد براى زن سلول است. موجب ضعف اعصاب است. ديگر تفريحگاه نيست.
_________________________
پی نوشت:
1. وسائل الشيعه جلد 14 ص 23.

منبع: اخلاق در خانه، آیت الله حسین مظاهری

کانال قرآن و حدیث را درشبکه های اجتماعی دنبال کنید.
آپارات موسسه اهل البیت علیهم السلام
کانال عکس نوشته قرآن و حدیث در اینستاگرام
تلگرام قرآن و حدیث
کانال قرآن و حدیث در ایتا
کانال قرآن و حدیث در گپ
پیام رسان سروش _ کانال قرآن و حدیث