حضرت محمد صلی الله علیه وآله در نگاه اندیشمندان جهان (تصویر و پاورپوینت)

حضرت محمد صلی الله علیه وآله در نگاه اندیشمندان جهان (تصویر و پاورپوینت)

۲۷ خرداد ۱۳۹۴ 0 صوتی و تصویری

میشائیل هارت (م 1932)

محقق معاصر آمریکایی در كتابش به نام "رتبه بندی صد انسان تاثیر گذار در تاریخ"، محمد [صلی الله علیه وآله] را در ابتدای فهرست خود جای می دهد. وی سپس این گونه توضیح می‌دهد:
"انتخاب من برای جای دادن نام محمد [صلی الله علیه وآله] در سرآغاز شخصیتهای تاثیر گذار جهان ممكن است موجب تعجب بعضی خوانندگان گردد و ممكن است برای دیگران سوال برانگیز باشد، اما او در تاریخ تنها مردی بود كه فوق العاده در دو بعد دین و دنیا موفق بود."میشاییل هارت در كتاب “100 شخصیت تاثیر گذار تاریخ“، ص 33، نیویورك، چاپ 1978

M.H. Hart, THE 100: A RANKING OF THE MOST INFLUENTIAL PERSONS IN HISTORY ,New York, 1978, p.33..


انتخاب من برای جای دادن نام محمد [صلی الله علیه وآله] در سرآغاز شخصیتهای تاثیر گذار جهان ممكن است موجب تعجب بعضی خوانندگان گردد و ممكن است

توماس کارلایل (م 1881-1795)

او تاریخ دان و اندیشمند شهیر اسکاتلندی است. آثار وی تاثیر به سزایی بر تفکر سیاسی، ادبی و مذهبی سده نوزدهم میلادی بریتانیا داشته است. مهم‌ترین اثر او تاریخ انقلاب کبیر فرانسه است. او در کتاب قهرمان و قهرمان پرستی (Hero And Hero worship)  در مورد حضرت محمد (صلی الله علیه وآله) چنین می‌نویسد:
"دروغ ها و تهمت های غرب، که ریشه در تعصب های بی معنی پیرامون این مرد دارد، فقط موجب خفت خود ماست."
در جای دیگر چنین می‌گوید:
"این فرزند صحرا با قلبی عمیق و چشمانی نافذ و با روح اجتماعی وسیع و پر دامنه‌ای، همه نوع افکاری با خود همراه داشت غیر از جاه طلبی. چه روح آرام و بزرگی! او از کسانی بود که جز با شور عشق و حرارت سر و کاری ندارد و از کسانی بود که طبیعت، آن‌ها را مخلص و صمیمی قرار داده است. در حالی که دیگران در طریق فرمول‌های (شعارهای) گمراه کننده و بدعت‌ها سیر می‌کردند و با همان حال راضی و خرسند بودند، این مرد نمی‌توانست خودش را در آن شعارها بپیچد و محصور کند.
رمز بزرگ هستی با همه دهشت و جبروت و با همه جلال و شکوه در نظر او روشن و آشکار می‌درخشید. هیچ گونه بدعت و ضلالتی، آن حقیقت غیر قابل وصف را نمی‌توانست از او مکتوم و مستور بدارد و ندای همان حقیقت بود که می‌گفت: من وجود دارم. کلام چنان مردی، صدایی است مستقیم از قلب طبیعت. مردم باید به آن گوش دهند و اگر به چنان کلامی گوش ندهند، به هیچ صدایی نباید اعتماد کنند؛ زیرا همه چیز در برابر آن باد است."
 ترجمه ای از: THOMAS CARLYLE’S COLLECTEF WORKS ,LIBRARY EDITION, IN THIRTY VOLUME, Vol. XII, Hero AND HERO_WORSHIP, London, Chapman and Hall,1869.p.53,64,65.

"این فرزند صحرا با قلبی عمیق و چشمانی نافذ و با روح اجتماعی وسیع و پر دامنه‌ای

کارِن آرمسترانگ (م 1944)

نویسنده و پژوهشگر انگلیسی‌ است که تا کنون دوازده کتاب درباره دین‌شناسی تطبیقی تألیف کرده‌است. وی به مدت ۷ سال راهبه‌ای کاتولیک بوده و در دانشگاه آکسفورد ادبیات کلاسیک و مدرن خوانده است. او کتابی دارد با عنوان زندگی نامه پیامبر اسلام که یک ماه بعد از 11 سپتامبر منتشر شد و به پرفروش ترین کتاب سال آمریکا تبدیل شد. در قسمت هایی از این کتاب آمده است:
"اگر ما محمّد [صلی الله علیه وآله] را از همان دیدگاهی که چهره‌های بزرگ تاریخی را می‌نگریم، ببینیم، به راحتی به این باور خواهیم رسید که او بزرگ‌ترین نابغه‌ی طول تاریخ بشریت بوده است، این باور نه به خاطر آوردن قرآن یا ایجاد یک دین بزرگ یا فتوحات نظامی او، بلکه به خاطر شرایط خاصی که او در آن رشد یافته، ایستادگی کرده و پیروز گردید، در ما ایجاد می‌گردد."
"طی قرنها در غرب، ما سعی کرده‌ایم از محمد [صلی الله علیه وآله] چهره مردی خشن، جنگجویی بی رحم و سیاستمداری خودخواه را بسازیم. در صورتی که او مردی بسیار عاطفی و رئوف بود. او به قدری رئوف و مهربان بود که حتی از آزار حیوانات هم ابا داشت."
محمد [صلی الله علیه وآله]: زندگی نامه پیامبر اسلام، ص 38 و 201، کارن آرمسترانگ، ترجمه کیانوش حشمتی، انتشارات حکمت.

اگر ما محمّد [صلی الله علیه وآله] را از همان دیدگاهی که چهره‌های بزرگ تاریخی را می‌نگریم

 گوستاو لوبون (م 1931-1841)

وی از جمله خاورپژوهان پرآوازه فرانسوی است. او مطالعات ارزشمندی در مورد تاریخ و تمدن برخی ملتها از جمله درباره اسلام و تمدن مسلمانان انجام داده است. او در کتابش به نام  "تمدن عرب" محمد [صلی الله علیه وآله] و دین او را تحلیل می‌کند. او در قسمتی از این کتاب چنین آورده است:
"معجزه کبرای پیغمبر این بود که توانست پیش از مرگ خود، قافله پراکنده عرب را گرد هم آورد و از این کاروان سرگردان و پریشان، ملت واحدی تشکیل بدهد بدان سان که همه را در برابر یک دین، خاضع، فرمانبر و مطیع یک پیشوا گرداند."
"اگر بخواهیم ارزش اشخاص را به کردار و آثار نیک شان بسنجیم، مسلماً محمد [صلی الله علیه وآله]، بزرگترین مرد تاریخ است."
او در مورد اعتقادات دین حضرت محمد صلی الله علیه وآله این چنین می‌گوید:
"این افتخار، تنها بهره اسلام است که نخستین دینی است که توحید خالص را در جهان آورده و باید در این باره به خود ببالد."
"سهولت بی نظیر اسلام، بر اساس توحید خالص است، و رمز پیشرفت اسلام نیز در همان سهولت و آسانی آن بوده است. پی بردن به اسلام به همین دلیل، بسیار آسان است. اسلام از مطالبی که عقل سلیم از پذیرش آن خودداری می‌کند و در ادیان دیگر نمونه های آن بسیار است، کاملا مبرا است؛ یعنی تناقضات و پیچیدگی هایی که غالبا در کیش ها و آیین های دیگر دیده می‌شود، در دین اسلام، وجود ندارد. هر چه شما فکر کنید، ساده تر از اصول اسلام نیست که می‌گوید: خدا یگانه است؛ مردم همگی در برابر خدا یک سان اند؛ با انجام چند فریضه دینی، انسان به بهشت (سعادت) می‌رسد. و با رو گرداندن از انجام آن به دوزخ درآید. شما به هر مسلمان از هر طبقه ای که برخورد کنید، می‌بینید تمام اصول اسلام و آنچه بر او واجب است، همه را در قالب چند جمله کوتاه با کمال آسانی می‌ریزد و همه را به خوبی می‌داند."
تمدن اسلام و عرب، ص 128، 129،141، 142، گوستاولوبون،  ترجمه سید هاشم رسولی محلاتی (هاشمی)، انتشارات کتابچی.

معجزه کبرای پیغمبر این بود که توانست پیش از مرگ خود، قافله پراکنده عرب را گرد هم آورد

 لورا واکسیا واگلیری (م 1989-1893)

پروفسور ادبیات عرب و استاد تاریخ تمدن اسلام در دانشگاه ناپل (ایتالیا)، رساله ای در مورد پیامبر خاتم نوشته است که در قسمتهایی از آن آمده:
"پیامبر عربی با صدایی که بر اثر ارتباط عمیق با پروردگارش به او وحی شده بود، خالص ترین و پاک ترین نوع یگانه پرستی را به پرستندگان خرافات و سحر و جادو و به پیروان مسیحیت و یهودیت که کیششان به فساد گراییده بود ارایه کرد."
"او آشکارا با تمایلات ارتجاعی و رغبت های کهنه پرستی بشر که منتهی به شریک قرار دادن سایر موجودات با آفریننده می‌شود، مقابله کرد."
"محمد [صلی الله علیه وآله] با کمال تواضع و فروتنی برای درهم شکستن سد خودخواهی و خودپرستی قیام کرد. او به عنوان داعی و مبلغ دین خدایی حتی نسبت به دشمنان شخص خودش رئوف و رحیم بود. در نهاد او دو صفت ممتاز عدالت و رحم که مورد احترام فکر انسانی است، ممزوج شده است."
 پیشرفت سریع اسلام ، ص338،332 و337، لورا واکسیا واگلیری، ضمیمه کتاب عذر تقصیر به پیشگاه محمد و قرآن، جان دیون پورت، ترجمه سید غلامرضا سعیدی به کوشش و مقدمه سید هادی خسروشاهی، انتشارات اطلاعات.

امبر عربی با صدایی که بر اثر ارتباط عمیق با پروردگارش به او وحی شده بود

 آنا ماری شیمل (م 2003-1922)

خاورشناس آلمانی و متخصص در تاریخ مذاهب و مطالعات اسلامی و ایران شناسی در کتاب ”محمّد رسول خدا“ می‌گوید:
"پدیدار شناسان ادیان و نیز روانشناسان در خواهند یافت که اسلام نمونه بسیار جالب از اخلاص عاشقانه نسبت به پیامبر [صلی الله علیه وآله] را در اختیارشان قرار می‌دهد. همه بر این قول خواهند آمد که شخصیت محمد [صلی الله علیه وآله] براستی در کنار قرآن، کانون زندگی مسلمانان است. پیامبر آن کسی است که تا ابد اسوه‌ی حسنه (احزاب، 21) و نمونه نیکو برای زندگی همه کسانی باقی می‌ماند که در تشهد، تصدیق می‌کنند که او براستی «رسول خدا» است."
 محمد [صلی الله علیه وآله] رسول خدا، مقدمه مولف ص 7، خانم آنه ماری شیمل، ترجمه حسن لاهوتی، انتشارات علمی فرهنگی.

دیدار شناسان ادیان و نیز روانشناسان در خواهند یافت که اسلام نمونه بسیار جالب از اخلاص عاشقانه نسبت

کانال قرآن و حدیث را درشبکه های اجتماعی دنبال کنید.
آپارات موسسه اهل البیت علیهم السلام
کانال عکس نوشته قرآن و حدیث در اینستاگرام
تلگرام قرآن و حدیث
کانال قرآن و حدیث در ایتا
کانال قرآن و حدیث در گپ
پیام رسان سروش _ کانال قرآن و حدیث