شرح دعای روز سی ام ماه مبارک رمضان از آیت الله مجتهدی (ره)

شرح دعای روز سی ام ماه مبارک رمضان از آیت الله مجتهدی (ره)

۲۳ خرداد ۱۳۹۴ 0 فرهنگ و اجتماع

 

اللَّهُمَّ اجْعَلْ صِيَامِي فِيهِ بِالشُّكْرِ وَ الْقَبُولِ عَلَى مَا تَرْضَاهُ وَ يَرْضَاهُ الرَّسُولُ

مُحْكَمَةً فُرُوعُهُ بِالْأُصُولِ‏ بِحَقِّ سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ الطَّاهِرِينَ وَ الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِين‏

 اللَّهُمَّ اجْعَلْ صِيَامِي فِيهِ بِالشُّكْرِ وَ الْقَبُولِ؛ خدایا در برابر اين روزه‌ای كه می گيريم جزای خير و مقبول قرار بده

این خیلی خوب است یعنی روزه مون انشاء الله روزه بوده است. گناه نکردیم و اعمال مستحب دعا در نیمه شب و .. را انجام دادیم و نورانی

عَلَى مَا تَرْضَاهُ وَ يَرْضَاهُ الرَّسُولُ؛ آن طوری كه مورد پسند خودت و پيامبرت باشد

يعنی از آن پاداش هایی به ما بده كه قابل اعتنا و مهم باشد.

مُحْكَمَةً فُرُوعُهُ بِالْأُصُولِ؛ و فروع آن را به واسطه آن اصول محكم گردان

مسائل دين بنا به تقسيمی دو دسته هستند:

الف- اصول دين:

اصول دین پنج بخش است كه از اين پنج مورد ، توحيد و نبوت و معاد جزو اصول دين هستند و عدل و امامت از اصول مذهب اند.

ب- فروع دين:

فروع دین عبارتند از نماز، روزه، حج، زکوه، خمس، جهاد، امربه معروف و نهی از منکر، تولی و تبری كه جمعا ده مورد است.

و این‌ كه در اين دعا می گوييم: اصول آن فرع، محكم باشد به معنی آن است كه هنگامی كه من به فروعی مثل نماز و روزه مشغول هستم در همان حال در اصول دينم هم اهل يقين باشم و باور داشته باشم كه خدا دارم .
يكی از علماء می گفتند : به حضرت عباس قسم، كه ما خدا داريم ؛ اگر اين عبادت كه از فروع می باشد به اصول وصل بود، ثمر می دهد.

مثال :

ميوه اگر بر شاخه ای نشسته است كه به ريشه راه دارد و به آن ارتباط پيدا كرده ؛ اين ميوه باقی می ماند و شيرين می گردد، اما اگر شاخه شكست و به ريشه و اصول آن درخت مرتبط نبود، آن ميوه بعد از مدتی خشك می شود و از بين می رود؛ حال اگر نماز و روزه ما هم بر اساس باور و يقين باشد و بدانیم كه خدايی هست ؛ اين عمل براي ما خواهد ماند، اما اگر عبادت ما از روی شك باشد و پشتوانه آن نیز يقين بر خاسته از اصول دين نباشد، آن عمل از بين خواهد رفت.

اهل بازار درس بخوانند

در سابق اهل بازار مقيد بودند از عالمی درس بگيرند و بعد در دكان را باز می كردند ؛ كتاب شرح باب حادی عشر در اصول و كتابی هم مربوط به مسائل احكام درس می گرفتند و با علم  به حلال و حرام، كاسبی می كردند.

تاكيد امير المومنين به علم آموزی اهل بازار

بازاری بايد مسائل دينش را ياد بگيرد و آشنا به حلال و حرام كاسبی باشد، لذا مولی علي (عليه السلام) می فرمودند: « الفقه ثم المتجر » اول مسائل شرعي خود را بياموزيد و بعد تجارت كنيد . اگر مسائل شرعي را ندانيد و تجارت كنيد وارد ربا و گناه وارد می شويد.

لذا از خدا می خواهيم كه روزه ای بگيرم كه اين فرع دینی به اصول متصل باشد. مثل شاخه درختی که میوه دارد اگر متصل به اصول باشد به ریشه درخت، این میوه اثر دارد و الا میوه خشک می شود.

بِحَقِّ سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ الطَّاهِرِينَ وَ الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِين‏؛ خدايا به حق سيد ما حضرت محمد‌ (ص) و خاندان پاك و طاهرش، و همه حمدها و ستايش ها برای توست.

اين دعاها را در حق ما مستجاب كن


منبع: سایت عمارنامه

کانال قرآن و حدیث را درشبکه های اجتماعی دنبال کنید.
آپارات موسسه اهل البیت علیهم السلام
کانال عکس نوشته قرآن و حدیث در اینستاگرام
تلگرام قرآن و حدیث
کانال قرآن و حدیث در ایتا
کانال قرآن و حدیث در گپ
پیام رسان سروش _ کانال قرآن و حدیث