یقین از نظر احادیث

یقین از نظر احادیث

۲۹ تیر ۱۳۹۴ 0

يقين

پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :
 ألاَ إنّ النّاسَ لَم يُؤتَوا في الدُّنيا شَيئا خَيرا مِن اليَقينِ و العافِيَةِ ، فاسألُوهُما اللّه َ .
 بدانيد كه در دنيا چيزى بهتر از يقين و عافيت به مردم داده نشده است. پس، اين دو [نعمت] را از خداوند بخواهيد.
پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :
 أيُّها النّاسُ ، سَلُوا اللّه َ المُعافاةَ ؛ فإنّهُ لَم يُعطَ أحَدٌ مِثلَ اليَقينِ بعدَ المُعافاةِ ، و لا أشَدَّ مِن الرِّيبَةِ بعدَ الكُفرِ .
 اى مردم! از خداوند عافيت مسألت كنيد؛ زيرا نه پس از عافيت چيزى چون يقين به كسى داده شده است و نه بعد از كفر چيزى بدتر از شكّ.
پيامبر خدا صلى الله عليه و آله : 
 خَيرُ ما اُلقِيَ في القَلبِ اليَقينُ .
بهترين چيزى كه در دل افكنده شده، يقين است.
پيامبر خدا صلى الله عليه و آله : 
كفَى بِاليَقينِ غِنىً .
بهترين توانگرى، يقين است.
فلاح السائل ـ به نقل از معاذ بن جبل ـ :
قُلتُ : يا رسولُ اللّه ِ ما أعمَلُ ؟ قالَ : اِقتَدِ بنَبيِّكَ يا مُعاذُ في اليَقينِ . قالَ : قلتُ : أنتَ رسولُ اللّه ِ و أنا مُعاذُ بنُ جَبَلٍ ! قالَ : و إن كانَ في عملكَ تَقصيرٌ ··· يا مَعاذُ فاقْطع لِسانك عن إخوانِك ··· [ ثُمَّ عدَّ رسولُ اللّه اعمالاً كثيرةً ··· فقال معاذُ: ]مَن يُطيقُ هذه الخصالَ؟ قال: يا معاذُ أما إنَّه يَسيرٌ على مَن يَسّر اللّه ُ .
 به پيامبر خدا صلى الله عليه و آله عرض كردم : چه عملى انجام دهم؟ حضرت فرمود : اى معاذ! در يقين، به پيامبرت تأسّى جوى. عرض كردم: شما رسول خدايى و من معاذ هستم! فرمود: اگر چه در دانش و معرفت تو كاستى باشد··· اى معاذ از برادران دينى خود بدگويى مكن [سپس اعمال زيادى بر شمرد ]عرض كردم : چه كسى طاقت اين همه را دارد؟ فرمود: هان اى معاذ! اين خصلتها براى كسى كه خدا بخواهد آسان مى شود .
امام على عليه السلام :
 أيُّها النّاسُ ، سَلُوا اللّه َ اليَقينَ ، و ارغَبوا إلَيهِ في العافِيَةِ ؛ فإنّ أجَلَّ النِّعمَةِ العافِيَةُ ، و خَيرُ ما دامَ في القَلبِ اليَقينُ ، و المَغبونُ مَن غُبِنَ دِينَهُ ، و المَغبوطُ مَن غُبِطَ يَقينَهُ .
 اى مردم! از خداوند يقين بخواهيد و عافيت از او مسألت كنيد؛ زيرا بزرگترين نعمت عافيت است و بهترين چيزى كه در دل پايدار ماند يقين است و زيان ديده، كسى است كه در دينش زيان بيند و رشك برده، كسى است كه در يقينش بر او رشك برند.
امام على عليه السلام ـ بارها ـ مى فرمود :
و اسألوا اللّه َ اليَقينَ، و ارغَبوا إلَيهِ في العاقِبَةِ ، و خَيرُ ما دارَ في القَلبِ اليَقينُ .
 از خداوند يقين بخواهيد و عاقبت به خيرى از او مسألت كنيد . بهترين چيزى كه در دل مى چرخد يقين است.
 امام على عليه السلام :
ما أعظَمَ سَعادَةَ مَن بُوشِرَ قَلبُهُ بِبَردِ اليَقينِ ! .
 چه سعادت بزرگى دارد كسى كه دلش خنكاى يقين را چشيده باشد.
امام على عليه السلام : 
مَن أيقَنَ أفلَحَ .
هر كه يقين كرد، رستگار شد.
امام على عليه السلام :
 مَن أيقَنَ يَنجُ .
 هر كه يقين پيدا كند، نجات يابد.
امام على عليه السلام : 
أيقِنْ تُفلِحْ .
يقين كن، تا رستگار شوى.
امام على عليه السلام ـ در وصيت خود به فرزند بزرگوارش حسن عليه السلام ـ فرمود :
أحيِ قَلبَكَ بِالمَوعِظَةِ ، و أمِتْهُ بِالزَّهادَةِ ، و قَوِّهِ بِاليَقينِ .
 دلت را با پند و اندرز زنده بدار و با زهد بميرانش و با يقين نيرويش بخش.
امام على عليه السلام ـ در وصف فرشتگان ـ فرمود :
و لَم تَرْمِ الشُّكوكُ بنَوازِعِها (نَوازِعَها) عَزيمَةَ إيمانِهِم ، و لَم تَعتَرِكِ الظُّنونُ على مَعاقِدِ يَقينِهِم .
 تيرهاى شكّ و ترديدها، ايمان استوار آنها را آماج خود نساخته و گمان و پندارها به پيكار باورهاى يقينى آنها نرفته است.
امام على عليه السلام : 
بِاليَقينِ تُدرَكُ الغايَةُ القُصوى .
با يقين است كه هدف نهايى به دست مى آيد.

يقين ، سرآمد دين است

امام على عليه السلام : 
 اليَقينُ رَأسُ الدِّينِ .
يقين، قله دين است.
امام على عليه السلام : 
أفضَلُ الدِّينِ اليَقينُ .
برترين دين، يقين است.
امام على عليه السلام :
 أفضَلُ الإيمانِ حُسنُ الإيقانِ .
 برترين ايمان، يقين نيكوست.
امام على عليه السلام : 
قَوُّوا إيمانَكُم بِاليَقينِ ؛ فإنّهُ أفضَلُ الدِّينِ .
ايمان خود را با يقين تقويت كنيد؛ زيرا كه يقين برترين دين است.
امام على عليه السلام : 
 نِظامُ الدِّينِ حُسنُ اليَقينِ .
رشته دين، نيكويى يقين است.
امام على عليه السلام : 
 ثَمَرَةُ الدِّينِ قُوَّةُ اليَقينِ .
ثمره دين، نيرومند شدن يقين است.
امام على عليه السلام :
على قَدرِ الدِّينِ تَكونُ قُوَّةُ اليَقينِ .
 نيرومندى يقين به اندازه ديندارى است.

يقين، پايه ايمان است

پيامبر خدا صلى الله عليه و آله : 
 الصَّبرُ نِصفُ الإيمانِ ، و اليَقينُ الإيمانُ كُلُّهُ .
صبر، نيمى از ايمان است و يقين، تمامِ ايمان.
امام على عليه السلام : 
 اليَقينُ عِمادُ الإيمانِ .
يقين، پايه ايمان است.
امام على عليه السلام : 
 مِلاكُ الإيمانِ حُسنُ الإيقانِ .
ملاك و پايه ايمان، يقين نيكوست.
امام على عليه السلام :
يَحتاجُ الإيمانُ إلَى الإيقانِ .
 ايمان، به يقين نياز دارد.
امام صادق عليه السلام : 
المُؤمنُ لَهُ قُوَّةٌ في دِينٍ ، و حَزمٌ في لِينٍ ، و إيمانٌ في يَقينٍ .
مؤمن در دين نيرومند است و نرمش را با قاطعيت توأم كرده است و ايمانى همراه با يقين دارد.

يقين، كمياب ترين چيز است

امام باقر عليه السلام : 
 لَم يُقسَمْ بَينَ النّاسِ شيءٌ أقَلُّ مِن اليَقينِ
هيچ چيز كمتر از يقين در ميان مردم تقسيم نشده است.
امام صادق عليه السلام : 
إنّ الإيمانَ أفضَلُ من الإسلامِ ، و إنّ اليَقينَ أفضَلُ مِن الإيمانِ ، و ما مِن شيءٍ أعَزُّ مِن اليَقينِ
ايمان از اسلام برتر است و يقين از ايمان برتر، و چيزى كميابتر از يقين وجود ندارد.
امام صادق عليه السلام :
 ما اُوتِيَ النّاسُ أقَلَّ مِن اليَقينِ
 به مردم چيزى اندكتر از يقين داده نشده است.
امام صادق عليه السلام : 
 لَم يُقسَمْ بَينَ العِبادِ أقَلُّ مِن خَمسٍ : اليَقينُ ، و القُنوعُ ، و الصَّبرُ ، و الشُّكرُ ، و الّذي يَكمُلُ بهِ هذا كُلُّه العَقلُ
پنج خصلت است كه كمتر از آنها ميان بندگان تقسيم نشده است: يقين، قناعت، شكيبايى، سپاسگزارى و پنجمى كه همه اينها به سبب او كامل مى شود، عقل است.

يقين، عبادت است

پيامبر خدا صلى الله عليه و آله : 
 لا عَمَلَ إلاّ بِنِيَّةٍ ، و لا عِبادَةَ إلاّ بِيَقينٍ .
هيچ عملى جز با نيّت ارزشى ندارد و هيچ عبادتى جز با يقين.
امام على عليه السلام : 
 اليَقينُ عِبادَةٌ 
يقين، عبادت است.
امام على عليه السلام : 
بِاليَقينِ تَتِمُّ العِبادَةُ 
عبادت با يقين به كمال مى رسد.
امام على عليه السلام : 
كَفى بِاليَقينِ عِبادَةً .
براى عبادت، يقين داشتن كافى است.

يقين، برترين عبادت است

امام على عليه السلام :
 اليَقينُ أفضَلُ عِبادَةٍ .
 يقين، برترين عبادت است.
امام على عليه السلام : 
نَومٌ على يَقينٍ خَيرٌ مِن صَلاةٍ في شَكٍّ .
 خوابى كه همراه يقين باشد، بهتر از نمازى است كه همراه شكّ باشد.
امام صادق عليه السلام :
 إنّ العَمَلَ الدّائمَ القَليلَ علَى اليَقينِ أفضَلُ عِندَ اللّه ِ مِن العَمَلِ الكَثيرِ على غَيرِ يَقينٍ .
عملِ پيوسته و اندك كه با يقين همراه باشد، نزد خداوند برتر از عمل بسيار است كه با يقين توأم نباشد.

هدف نهايى ايمان، يقين يافتن است

امام على عليه السلام :
غايَةُ الدِّينِ الإيمانُ ، غايَةُ الإيمانِ الإيقانُ .
 هدف نهايى دين، ايمان است و هدف نهايى ايمان يقين.
الكافى ـ به نقل از عبد الحميد واسطى از ابو بصير ـ : امام صادق عليه السلام به من فرمود : 
 يا أبا محمّدٍ ، الإسلامُ دَرَجَةٌ ، قالَ : قلتُ : نَعَم ، قالَ : و الإيمانُ علَى الإسلامِ دَرَجَةٌ ، قالَ : قلتُ : نَعَم ، قالَ: و التَّقوى علَى الإيمانِ دَرَجَةٌ ، قالَ : قلتُ : نَعَم ، قالَ : و اليَقينُ علَى التَّقوى دَرَجَةٌ ، قالَ : قلتُ : نَعَم ، قالَ : فما اُوتِيَ النّاسُ أقَلَّ مِن اليَقينِ ، و إنّما تَمَسَّكتُم بأدنَى الإسلامِ ، فإيّاكُم أن يَنفَلِتَ مِن أيديكُم .
اى ابو محمّد! اسلام پلّه اوّل است. عرض كردم: آرى. فرمود: و ايمان يك پلّه بالاتر از اسلام است. عرض كردم: آرى. فرمود: و تقوا يك پلّه بالاتر از ايمان است. عرض كردم: آرى. فرمود: و يقين يك پلّه بالاتر از تقواست. عرض كردم: آرى. فرمود: به مردم چيزى به اندكىِ يقين داده نشده است و شما در حقيقت به پايين ترين درجه اسلام چسبيده ايد. پس مواظب باشيد از چنگتان نرود.
امام رضا عليه السلام ـ در پاسخ به سؤال از ايمان و اسلام ـ فرمود :
إنّما هُو الإسلامُ ، و الإيمانُ فَوقَهُ بدَرَجَةٍ و التَّقوى فَوقَ الإيمانِ بدَرَجَةٍ ، و اليَقينُ فَوقَ التَّقوى بدَرَجَةٍ ، و لَم يُقسَمْ بَينَ النّاسِ شيءٌ أقَلُّ مِن اليَقينِ .
 ابو جعفر (حضرت باقر) عليه السلام فرمود: دين همان اسلام است و ايمان يك درجه بالاتر از آن است و تقوا يك درجه بالاتر از ايمان و يقين يك درجه بالاتر از تقواست و ميان مردم چيزى به اندكى يقين تقسيم نشده است.
امام رضا عليه السلام :
الإيمانُ فَوقَ الإسلامِ بدَرَجَةٍ ، و التَّقوى فَوقَ الإيمانِ بدَرَجَةٍ ، و اليَقينُ فَوقَ التَّقوى بدَرَجَةٍ ، و لَم يُقسَمْ بَينَ العِبادِ شيءٌ أقَلُّ مِن اليَقينِ .
 ايمان يك درجه بالاتر از اسلام است و تقوا يك درجه بالاتر از ايمان و يقين يك درجه بالاتر از تقوا و ميان مردم چيزى به كمى يقين تقسيم نشده است.

فاصله ميان ايمان و يقين

مشكاة الأنوار: 
سألَ أميرُ المؤمنينَ عليه السلام الحَسَنَ و الحُسَينَ عليهما السلام فقالَ لَهُما : ما بَينَ الإيمانِ و اليَقينِ ؟ فسَكَتا ، فقالَ لِلحَسَنِ : أجِبْ يا أبا محمّدٍ ! قالَ : بَينَهُما شِبرٌ . قالَ : و كَيفَ ذاكَ ؟ قالَ : لأنَّ الإيمانَ ما سَمِعناهُ بآذانِنا و صَدَّقناهُ بِقُلوبِنا ، و اليَقينُ ما أبصَرناهُ بأعيُنِنا و استَدلَلنا بهِ على ما غابَ عَنّا .
امام على عليه السلام از حسن و حسين عليهما السلام پرسيد: فاصله ميان ايمان و يقين چقدر است؟ آن دو بزرگوار سكوت كردند. امام، به حسن عليه السلام فرمود: جواب بده اى ابا محمّد، عرض كرد: يك وجب. فرمود: چگونه؟ عرض كرد: چون ايمان آن چيزى است كه با گوش هاى خود شنويم و با دل هايمان باورش كنيم و يقين آن چيزى است كه با چشمان خود ببينيم و از آن به آنچه از ديد ما پنهان است راه ببريم.

ايمان در دل است و يقين خطوراتى است

پيامبر خدا صلى الله عليه و آله : 
 الإيمانُ ثابِتٌ في القَلبِ ، و اليَقينُ خَطَراتٌ .
ايمان در دل استوار است و يقين خطوراتى است.
امام باقر عليه السلام :
 الإيمانُ ثابِتٌ في القَلبِ، و اليَقينُ خَطَراتٌ ، فيَمُرُّ اليَقينُ بِالقَلبِ فيَصيرُ كأنّهُ زُبَرُ الحَديدِ ، و يَخرُجُ مِنهُ فيَصيرُ كأنّهُ خِرقَةٌ بالِيَةٌ .
 ايمان در دل استوار است و يقين خطوراتى است. وقتى يقين به دل مى گذرد، دل چونان تكه آهن [استوار و تزلزل نا پذير ]مى شود و چون از دل بيرون مى رود، مانند خرقه اى فرسوده مى گردد.
 بحار الأنوار : 
كَفى بِاليَقينِ غِنىً و بِالعِبادَةِ شُغلاً ، و إنَّ الإيمانَ بِالقَلبِ و اليَقينَ خَطَراتٌ .
روايت شده است كه براى توانگرى، يقين و براى اشتغال عبادت كافى است و ايمان در قلب است و يقين، خطوراتى است.

علم اليقين

پيامبر خدا صلى الله عليه و آله : 
لَيسَ المُعايِنُ كالمُخبَرِ .
كسى كه مى بيند مانند كسى نيست كه به او خبر مى دهند.
پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :
 لَيسَ الخَبَرُ كالمُعايَنَةِ ، إنَّ اللّه َ تعالى أخبَرَ موسى بما صَنَعَ قَومُهُ في العِجلِ فلَم يُلْقِ الألواحَ ، فلَمّا عايَنَ ما صَنَعوا ألقى الألواحَ فانكَسَرَت .
 شنيدن كى بود مانند ديدن؛ زمانى كه خداوند متعال به موسى خبر داد كه قومش با گوساله چه كرده اند الواح را به زمين نينداخت، اما وقتى كارى را كه كرده بودند با چشم خود ديد، الواح را به زمين افكند به طورى كه شكستند.
پيامبر خدا صلى الله عليه و آله : 
 إنّ اللّه َ تعالى يَقولُ : ثَلاثُ خِصالٍ غَيَّبتُهُنَّ عَن عِبادِي لَو رآهُنَّ رجُلٌ ما عَمِلَ سُوءا أبَدا : لَو كَشَفتُ غِطائي فَرَآني حتّى يَستَيقِنَ ، و يَعلَمَ كَيفَ أفعَلُ بخَلقي إذا أمَتُّهُم··· .
خداوند متعال مى فرمايد: سه چيز است كه آنها را از ديد بندگانم پنهان نگه داشته ام و اگر فردى آنها را مشاهده كند، هرگز عمل بد انجام نمى دهد: اگر پرده خود را كنار زنم و مرا ببيند به طورى كه يقين پيدا كند و بداند كه بعد از ميراندن آفريدگانم با آنها چه مى كنم··· .
امام صادق عليه السلام ـ درباره آيه «اگر به علم اليقين بدانيد» ـ فرمود :
 المُعايَنَةُ .
 يعنى با ديدن.

حقّ اليقين

امام على عليه السلام :
  عِبادَ اللّه ِ ، إنّ مِن أحَبِّ عِبادِ اللّه ِ إلَيهِ عَبدا أعانَهُ اللّه ُ على نَفسِهِ ، فاستَشعَرَ الحُزنَ ، و تَجَلبَبَ الخَوفَ ، فزَهَرَ مِصباحُ الهُدى في قَلبِهِ ··· قد أبْصَرَ طَريقَهُ ، و سَلكَ سَبيلَهُ ، و عَرفَ مَنارَهُ ، و قَطعَ غِمارَهُ ، و استَمسَكَ مِن العُرى بأوثَقِها ، و مِن الحِبالِ بأمتَنِها ، فهُو مِن اليَقينِ على مِثلِ ضَوءِ الشَّمسِ 
 اى بندگان خدا! از دوست داشتنى ترين بندگان خداوند نزد او، بنده اى است كه خدا وى را در برابر نَفْسَش يارى رسانده و از اين رو، اندوه را جامه زيرين خود ساخته و ترس را پيراهن رويين خود قرار داده است. چراغ هدايت در دلش مى درخشد··· مسير خود را ديده و راه خود را پيموده، مناره هاى آن را شناخته و خطراتش را پشت سر نهاده و از دستاويزها به محكمترين آنها چنگ در زده و از ريسمان ها به استوارترينشان چسبيده است و يقينى چون پرتو خورشيد دارد.
امام على عليه السلام ـ در توصيف حجتهاى الهى بر روى زمين ـ : 
 هَجَمَ بِهِمُ العِلمُ على حَقيقَةِ البَصيرَةِ ، و باشَرُوا رُوحَ اليَقينِ ، و استَلانُوا ما اسْتَعوَرَهُ المُترَفونَ ، و أنِسُوا بِما استَوحَشَ مِنهُ الجاهِلونَ ، و صَحِبوا الدُّنيا بأبدانٍ أرواحُها مُعلَّقَةٌ بالمَحلِّ الأعلى ، اُولئكَ خُلَفاءُ اللّه ِ في أرضِهِ ، و الدُّعاةُ إلى دِينِهِ ، آهِ آهِ شَوقا إلى رُؤيَتِهِم ! 
علم با نور حقيقت بينى بر آنان تافته و روح يقين را دريافته اند و آنچه را ناز پروردگان، سختى و دشوارى ديده اند، آنان سهل و آسان پذيرفته اند و با آنچه نادانان از آن گريزانند، انس و الفت مى گيرند و در اين دنيا با بدن هايى زندگى مى كنند كه روح آنها به جايگاه برين تعلّق دارد. اينان جانشينان خداوند در زمين او هستند و دعوتگران او به سوى دينش. وه كه چه شوقى به ديدن آنها دارم!

تفسير يقين

المحاسن:
جاءَ جَبرئيلُ عليه السلام إلَى النَّبيِّ صلى الله عليه و آله : فقال : يا رسولَ اللّه ِ ، إنّ اللّه َ تباركَ و تعالى أرسَلَني إلَيكَ بِهَديَّةٍ لَم يُعطِها أحَدا قَبلَكَ . قالَ رسولُ اللّه ِ صلى الله عليه و آله : قلتُ : و ما هِي ؟ قالَ : الصَّبرُ و أحسَنُ مِنهُ ـ إلى أن قالَ ـ قلتُ : فما تَفسيرُ اليَقينِ ؟قالَ : المُوقِنُ يَعمَلُ للّه كأنّهُ يَراهُ ، فإن لَم يَكُن يَرى اللّه َ فإنّ اللّه َ يَراهُ ، و أن يَعلَمَ يَقينا أنَّ ما أصابَهُ لَم يَكُن لِيُخطِئَهُ ، و أنَّ ما أخطأهُ لَم يَكُن لِيُصيبَهُ ، و هذا كُلُّهُ أغصانُ التَّوكُّلِ و مَدرَجَةُ الزُّهدِ .
 جبرئيل نزد پيامبر صلى الله عليه و آله آمد و گفت : اى رسول خدا! خداوند تبارك و تعالى مرا با هديه اى به سوى تو فرستاده كه پيش از تو آن را به هيچ كس نداده است. رسول خدا صلى الله عليه و آله فرمود: آن هديه چيست؟ جبرئيل گفت: صبر و بهتر از آن··· رسول خدا فرمود: گفتم: تفسير يقين چيست؟ گفت: شخصى كه يقين دارد، براى خدا چنان كار مى كند كه گويى او را مى بيند ؛ زيرا اگر او خدا را نمى بيند، خدا كه او را مى بيند و به يقين مى داند كه آنچه به او رسيده نمى شد كه نرسد و آنچه به او نرسيده امكان نداشت كه برسد. همه اينها شاخه هاى توكّل و پلكان زهدند.
الترغيب و الترهيب ـ به نقل از ابو فراس ـ : 
 نادى رجُلٌ فقالَ : يا رسولَ اللّه ِ ما الإيمانُ؟ قالَ : الإخلاصُ ، قالَ : فما اليَقينُ ؟ قالَ : التَّصديقُ .
مردى معناى ايمان را از پيامبر خدا صلى الله عليه و آله پرسيد، حضرت فرمود : اخلاص. عرض كرد: يقين چيست؟ فرمود: تصديق .
امام على عليه السلام :
الإسلامُ هُو التَّسليمُ ، و التَّسليمُ هُو اليَقينُ ، و اليَقينُ هُو التَّصديقُ ، و التَّصديقُ هُو الإقرارُ ، و الإقرارُ هُو الأداءُ ، و الأداءُ هُو العَمَلُ .
 اسلام همان تسليم [در برابر خدا] است و تسليم همان يقين و يقين همان تصديق و تصديق همان اقرار و اقرار همان به جا آوردن و به جا آوردن همان عمل كردن.
امام على عليه السلام :
اليَقينُ نُورٌ .
 يقين، روشنايى است.
امام رضا عليه السلام ـ در پاسخ به سؤال يونس از يقين ـ فرمود: 
 التَّوكُّلُ علَى اللّه ِ ، و التَّسليمُ للّه ِ ، و الرِّضا بِقَضاءِ اللّه ِ ، و التَّفْويضُ إلى اللّه ِ .
توكّل بر خدا و تسليم در برابر خدا و راضى بودن به قضاى خدا و وا گذاردن كارها به خدا.

نشانه هاى اهل يقين

پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :
أمّا عَلامَةُ المُوقِنِ فَسِتَّةٌ : أيْقَنَ باللّه ِ حَقّا فآمَنَ بهِ ، و أيقَنَ بأنّ المَوتَ حقٌّ فحَذِرَهُ ، و أيقَنَ بأنّ البَعثَ حَقٌّ فخافَ الفَضيحَةَ ، و أيقَنَ بأنّ الجَنّةَ حَقٌّ فاشتاقَ إلَيها ، و أيقَنَ بأنّ النّارَ حَقٌّ فظَهَرَ سَعيُهُ لِلنَّجاةِ مِنها ، و أيقَنَ بأنّ الحِسابَ حَقٌّ فحاسَبَ نَفسَهُ .
 نشانه اهل يقين شش چيز است: به حقانيّت خدا يقين پيدا كرده و لذا به او ايمان آورده است، يقين پيدا كرده كه مرگ راست است و لذا از آن بر حذر است، يقين پيدا كرده كه رستاخيز راست است و از اين رو از رسوايى [در آن روز ]مى ترسد، يقين پيدا كرده كه بهشت راست است و از اين رو مشتاق آن است، يقين پيدا كرده كه دوزخ راست است و از اين رو براى نجات از آن مى كوشد و يقين پيدا كرده كه حساب راست است و از اين رو از خود حساب مى كشد.
پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :
 إنّ مِن اليَقينِ أن لا تُرضيَ أحَدا بِسَخَطِ اللّه ِ ، و لا تَحمَدَ أحَدا بِما آتاكَ اللّه ُ ، و لا تَذُمَّ أحَدا على ما لَم يُؤتِكَ اللّه ُ ··· 
 از نشانه هاى يقين اين است كه هيچ كس را با به خشم آوردن خدا خشنود نسازى و به واسطه چيزى كه خدا به تو داده است هيچ كس را نستايى و براى چيزى كه خدا به تو نداده است، هيچ كس را نكوهش نكنى ··· .
امام على عليه السلام : 
 المُوقِنُ أشَدُّ النّاسِ حُزنا على نَفسِهِ .
آنكه يقين دارد، اندوهش براى خود از همه مردم بيشتر است.
امام على عليه السلام : 
 الشَّوقُ شِيمَةُ المُوقِنينَ .
شوق، خصلت اهل يقين است.
امام على عليه السلام :
 يُستَدَلُّ علَى اليَقينِ بِقِصَرِ الأملِ ، و إخلاصِ العَملِ ، و الزُّهدِ في الدُّنيا .
 كوتاهى آرزو، اخلاص در عمل و بى رغبتى به دنيا، دليل بر داشتن يقين است.
امام على عليه السلام : 
مَن أيقَنَ أنّهُ يُفارِقُ الأحبابَ ، و يَسكُنُ التُّرابَ ، و يُواجِهُ الحِسابَ ، و يَستَغني عَمّا خَلَّفَ ، و يَفتَقِرُ إلى ما قَدَّمَ ، كانَ حَرِيّا بِقِصَرِ الأمَلِ ، و طُولِ العَمَلِ .
كسى كه يقين دارد از دوستان جدا مى شود و در خاك جاى مى گيرد و با حساب رو به رو مى شود و آنچه از خود بر جاى مى گذارد به كارش نمى آيد و به آنچه پيش مى فرستد نيازمند است، سزاوار است كه آرزو را كوتاه كند و در كار و عمل بكوشد.
امام على عليه السلام :
التَّقوى ثَمرَةُ الدِّينِ ، و أمارَةُ اليَقينِ .
 پرهيزگارى، ثمره دين و نشانه يقين است.
امام على عليه السلام : 
مَن يَستَيقِنْ يَعمَلْ جاهِدا .
كسى كه يقين داشته باشد، مجدّانه عمل مى كند.
امام على عليه السلام : 
مَن صَحَّ يَقينُهُ زَهِدَ في المِراءِ .
هر كه يقينش درست باشد، به بحث و مجادله بى رغبت است .
امام صادق عليه السلام ـ درباره آيه «و زير آن ديوار گنجى از آنِ آن دو يتيم بود» ـ فرمود : 
أما إنّهُ ما كانَ ذَهَبا و لا فِضَّةً ، إنّما كانَ أربَعَ كَلِماتٍ : أنا اللّه ُ لا إلهَ إلاّ أنا ، مَن أيقَنَ بالمَوتِ لَم يَضحَكْ سِنُّهُ ، و مَن أيقَنَ بالحِسابِ لَم يَفرَحْ قَلبُهُ ، و مَن أيقَنَ بالقَدَرِ لَم يَخشَ إلاّ اللّه َ .
بدانيد كه آن گنج زر و سيم نبود، بلكه چهار جمله بود: مَنَم خدا و هيچ خدايى جز من نيست . هر كه به مرگ يقين داشته باشد دهانش به خنده باز نمى شود و هر كه به حساب يقين داشته باشد دلش شادى نمى كند و هر كه به تقدير يقين داشته باشد، از چيزى جز خدا نمى ترسد.
امام صادق عليه السلام : 
لا عَمَلَ إلاّ بِيَقينٍ ، و لا يَقينَ إلاّ بالخُشوعِ .
هيچ عملى جز با يقين [كامل ]نباشد و هيچ يقينى جز با خشوع.
امام صادق عليه السلام : 
إنّ مِن اليَقينِ أنْ لا تُرضُوا النّاسَ بِسَخَطِ اللّه ِ ، و لا تَلُومُوهُم على ما لَم يُؤتِكُمُ اللّه ُ مِن فَضلِهِ ؛ فإنّ الرِّزقَ لا يَسُوقُهُ حِرصُ حَريصٍ ، و لا يَرُدُّهُ كُرْهُ كارِهٍ .
از نشانه هاى يقين اين است كه مردم را با به خشم آوردن خداوند خشنود نسازيد و از اينكه خداوند از فضل خود به شما عطا نكرده است، آنان را نكوهش و ملامت نكنيد؛ زيرا نه حرص زدنِ حريص، روزى را به سوى او سوق مى دهد و نه بى ميلى شخص بى ميل، آن را از او باز مى دارد.

يقين مؤمن در كردار او نمايان است

پيامبر خدا صلى الله عليه و آله : 
 بَذْلُ المَوجودِ زِينَةُ اليَقينِ .
بخشيدنِ موجودى، زيور يقين است.
امام على عليه السلام : 
 إنَّ المؤمنَ يَرى يَقينَهُ في عَمَلِهِ ، و إنّ المُنافِقَ يَرى شَكَّهُ في عَمَلِهِ .
مؤمن، يقينش در كردارش ديده مى شود و منافق، شكّش در عملش نمايان است.
امام على عليه السلام :
 التّارِكُ لِلعَمَلِ غَيرُ مُوقِنٍ بالثَّوابِ علَيهِ .
 كسى كه عمل را فرو مى گذارد، به پاداش آن يقين ندارد.
امام على عليه السلام : 
 مَن تَيَقَّنَ أنّ اللّه َ سبحانَهُ يَراهُ و هُو يَعمَلُ بِمَعاصيهِ فَقَد جَعَلَهُ أهوَنَ النّاظِرينَ .
كسى كه يقين دارد خداوند سبحان او را مى بيند و با اين حال او را نافرمانى مى كند، بى گمان خداوند را بى مقدارترين بينندگان قرار داده است.
امام على عليه السلام : 
 لا تَجعَلوا يَقينَكُم شَكّا ، و لا عِلمَكُم جَهلاً .
يقين خود را به شكّ تبديل نسازيد و دانش خود را به جهل.

عوامل تباه كننده يقين

امام على عليه السلام :
 يُفسِدُ اليَقينَ الشَّكُّ و غَلَبَةُ الهَوى .
 يقين را شكّ و چيره آمدن هوس، تباه مى سازد.
امام على عليه السلام : 
 مَن كَثُرَ حِرصُهُ قَلَّ يَقينُهُ .
كسى كه حرصش زياد باشد، يقينش اندك است.
امام على عليه السلام :
 طاعَةُ الحِرصِ تُفسِدُ اليَقينَ .
 فرمانبرى از حرص، يقين را تباه مى گرداند.
امام على عليه السلام : 
الحِرصُ يُفسِدُ الإيقانَ .
حرص، يقين را تباه مى كند.
 
امام على عليه السلام : 
سَبَبُ فَسادِ اليَقينِ الطَّمَعُ .
علّت تباهى يقين، طمع است.
امام على عليه السلام :
الجَدَلُ في الدِّينِ يُفسِدُ اليَقينَ .
 مجادله كردن در دين، يقين را از بين مى برد.
 امام على عليه السلام :
حُبُّ المالِ يُوهِنُ الدِّينَ و يُفسِدُ اليَقينَ .
 مال دوستى، دين را سست و يقين را تباه مى گرداند.
 امام على عليه السلام : 
خِلطَةُ أبناءِ الدُّنيا تَشينُ الدِّينَ ، و تُضعِفُ اليَقينَ .
معاشرت با دنيا پرستان دين را عيبناك و يقين را سست مى كند.
امام على عليه السلام : 
 مَن لَم يُوقِنْ بالجَزاءِ أفسَدَ الشَّكُّ يَقينَهُ .
كسى كه به جزا يقين ندارد، شكّ، يقين او را به تباهى كشاند.
امام صادق عليه السلام : 
حُرِمَ الحَريصُ خَصلَتَينِ و لَزِمَتهُ خَصلَتانِ : حُرِمَ القَناعَةَ فافتَقَدَ الرّاحَةَ ، و حُرِمَ الرِّضا فافتَقَدَ اليَقينَ .
انسان آزمند از دو خصلت محروم و دو خصلت پيوسته با اوست: از قناعت محروم است و از اين رو آسايش ندارد و از خرسندى محروم است و از اين رو يقين را از دست داده است.

سستى يقين

پيامبر خدا صلى الله عليه و آله : 
 ما أخافُ على اُمَّتي إلاّ ضَعفَ اليَقينِ 
من براى امّت خود از چيزى جز سستى يقين، نمى ترسم.
پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :
 إنّما أتَخَوَّفُ على اُمَّتي ضَعفَ اليَقينِ .
 من براى امّت خود فقط از سستى يقين مى ترسم.
پيامبر خدا صلى الله عليه و آله : 
 إنّ مِن ضَعفِ اليَقينِ أن تُرضِيَ النّاسَ بِسَخَطِ اللّه ِ تعالى ، و أن تَحمَدَهُم على رِزقِ اللّه ِ تعالى ، و أن تَذُمَّهُم على ما لَم يُؤتِكَ اللّه ُ 
از سستى يقين است كه با به خشم آوردن خداوند متعال مردم را خشنود گردانى و براى روزى اى كه خداوند متعال به تو داده است آنان را بستايى و براى آنچه خداوند به تو نداده است، مردم را نكوهش كنى.
امام على عليه السلام : 
بَخَسَ مُروَّتَهُ مَن ضَعُفَ يَقينُهُ .
كسى كه يقينش سست شود، مروّتش ناقص گردد.
امام على عليه السلام :
و اللّه ِ ، لَقَدِ اعتَرَضَ الشَّكُّ ، و دَخِلَ اليَقينُ ، حتّى كأنَّ الّذي ضُمِنَ لَكُم قَد فُرِضَ علَيكُم ، و كأنَّ الّذي قَد فُرِضَ علَيكُم قَد وُضِعَ عَنكُم! .
 به خدا سوگند كه شكّ عارض گشته و يقين از ميان رفته است، تا آنجا كه آنچه برايتان تضمين شده (روزى) گويى تحصيلش بر شما واجب گشته است و آنچه بر شما واجب شده (انجام فرايض)، انگار از دوش شما برداشته شده است.

كسى كه يقين سودش ندهد

امام على عليه السلام : 
 ألاَ و إنّهُ مَن لا يَنفَعُهُ اليَقينُ يَضُرُّهُ الشَّكُّ ، و مَن لا يَنفَعُهُ حاضِرُ لُبِّهِ و رَأيهِ فغائبُهُ عَنهُ أعجَزُ
بدانيد كه هر كس يقين سودش ندهد، شكّ زيانش رسانَد و هر كس خرد و انديشه خودش او را سود نبخشد، خرد و انديشه ديگران در سود بخشيدن به او ناتوانتر است. 
امام على عليه السلام :
 ألاَ و إنّهُ مَن لَم يَنفَعُهُ الحَقُّ ضَرَّهُ الباطِلُ، و مَن لَم يَستَقِمْ بهِ الهُدى جارَ بهِ الضَّلالُ 
بدانيد كه هر كس حق سودش ندهد، باطلْ زيانش رساند و هر كه را هدايتْ به راه راستش نياورد، گمراهى از راه بِدَرش كند.

ثمرات یقین

1 ـ شكيبايى:

امام على عليه السلام : 

 الصَّبرُ أوّلُ لَوازِمِ الإيقانِ .
شكيبايى، از نخستين لوازم يقين است.
امام على عليه السلام :
الصَّبرُ ثَمَرَةُ اليَقينِ .
 شكيبايى، ثمره يقين است.
امام على عليه السلام :  
سِلاحُ المُوقِنِ الصَّبرُ علَى البَلاءِ ، و الشُّكرُ في الرَّخاءِ .
سلاح انسان يقين مند، شكيبايى در گرفتارى و سپاسگزارى در روزگار برخوردارى است.
امام على عليه السلام :
علَيكَ بالصَّبرِ ؛ فإنّهُ حِصنٌ حَصينٌ و عِبادَةُ المُوقِنينَ .
 شكيبا باش؛ زيرا كه آن دژى استوار و عبادت اهل يقين است.
امام صادق عليه السلام : 
 الصَّبرُ مِن اليَقينِ .
شكيبايى، برخاسته از يقين است.

2 ـ اخلاص:

امام على عليه السلام :
 إخلاصُ العَمَلِ مِن قُوَّةِ اليَقينِ و صَلاحِ النِّيَّةِ .
 اخلاص در عمل، برخاسته از نيروى يقين و درستى نيّت است.
امام على عليه السلام : 
 سَببُ الإخلاصِ اليَقينُ .
سبب اخلاص، يقين است.
امام على عليه السلام : 
على قَدرِ قُوَّةِ الدِّينِ يَكونُ خُلوصُ النِّيَّةِ .
خلوص نيّت، به اندازه توانمندى دين [شخص ]بستگى دارد.
امام على عليه السلام : 
يُستَدَلُّ علَى اليَقينِ بِقِصَرِ الأمَلِ و إخلاصِ العَمَلِ .
كوتاهى آرزو و اخلاص عمل، دليل بر يقين است.
امام على عليه السلام : 
 المُوقِنونَ و المُخلِصونَ و المُؤثِرونَ مِن رِجالِ الأعرافِ .
يقين داران و مخلصان و ايثارگران از مردان اعراف هستند.
امام على عليه السلام :
 غايَةُ اليَقينِ الإخلاصُ ، غايَةُ الإخلاصِ الخَلاصُ .
 غايت يقين، اخلاص است و غايت اخلاص، خلاص و رهايى.
امام على عليه السلام : 
 عِبادَ اللّه ِ ، اِعلَموا أنَّ يَسيرَ الرِّياءِ شِركٌ ، و أنّ إخلاصَ العَمَلِ اليَقينُ .
اى بندگان خدا! بدانيد كه اندكِ ريا شرك است و اخلاصِ عمل [برخاسته از ]يقين است.

3 ـ زهد:

امام على عليه السلام : 
 اليَقينُ يُثمِرُ الزُّهدَ .
يقين، ميوه زهد مى دهد .
 
 امام على عليه السلام :
 الزُّهدُ أساسُ اليَقينِ .
 زهد، شالوده يقين است.
امام على عليه السلام :
 لَو صَحَّ يَقينُكَ لَما استَبدَلتَ الفانِيَ بالباقِي ، و لا بِعتَ السَّنِيَّ بالدَّنِيِّ .
 اگر يقينت درست بود، بى گمان رفتنى (دنيا) را جايگزين ماندنى (آخرت) نمى كردى و بلند مرتبگى را به پستى نمى فروختى.
امام على عليه السلام : 
 زُهدُ المَرءِ فيما يَفنى على قَدرِ يَقينِهِ بما يَبقى .
بى رغبتى انسان به آنچه فناپذير است، به اندازه يقين اوست به آنچه ماندنى مى باشد.
امام على عليه السلام :
 كَذَبَ مَنِ ادَّعَى اليَقينَ بالباقِي و هُو مُواصِلٌ للفانِي .
 دروغ مى گويد كسى كه ادعاى يقين به [جهان ]باقى دارد، اما در پى [جهان ]فانى مى رود.
امام على عليه السلام : 
مَن أيقَنَ بالآخِرَةِ لَم يَحرِصْ علَى الدُّنيا .
كسى كه به آخرت يقين دارد، براى دنيا حرص نمى زند .
امام على عليه السلام :
 أينَ المُوقِنونَ الّذينَ خَلَعوا سَرابِيلَ الهَوى ، و قَطَعوا عَنهُم عَلائقَ الدُّنيا ؟ ! .
 كجايند يقين دارانى كه جامه هاى هوس را بركندند و رشته هاى وابستگى به دنيا را از خود گسستند؟
امام على عليه السلام : 
اليَقينُ أفضَلُ الزَّهادَةِ .
يقين، برترين زهد است.

4 ـ توكّل:

امام على عليه السلام :
بِحُسنِ التَّوكُّلِ يُستَدَلُّ على حُسنِ الإيقانِ .
 نيكويى توكّل، دليل بر نيكويى يقين است.
امام على عليه السلام :
 التَّوكُّلُ مِن قُوَّةِ اليَقينِ .
 توكّل، ناشى از نيرومندى يقين است.
امام على عليه السلام : 
 في التَّوكُّلِ حَقيقَةُ الإيقانِ .
حقيقت يقين، در توكّل است.

5 ـ خشنود بودن:

امام على عليه السلام : 
بالرِّضا بقَضاءِ اللّه ِ يُستَدَلُّ على حُسنِ اليَقينِ 
خشنودى به قضاى خداوند، دليل بر داشتن يقين نيكوست.
امام على عليه السلام :
الرِّضا ثَمَرَةُ اليَقينِ 
 رضايت، ميوه يقين است.
امام على عليه السلام : 
 مَن رَضِيَ بالمَقدورِ قَوِيَ يَقينُهُ .
كسى كه به آنچه مقدّر شده راضى باشد، يقينش نيرومند است.
امام صادق عليه السلام :
الرِّضا بِمَكروهِ القَضاءِ مِن أعلى دَرَجاتِ اليَقينِ .
 رضايت به قضاى ناخوشايند، از بالاترين درجات يقين است.

6 ـ سبك شمردن مصيبت ها:

پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :
إنّ اللّه َ بحِكمَتِهِ و جَلالِهِ جَعَلَ الرَّوحَ و الفَرَجَ في الرِّضا و اليَقينِ
 خداوند از روى حكمت و جلال خود، آسايش و گشايش را در خشنودى و يقين قرار داد.
امام على عليه السلام ـ در سفارش خود به فرزند بزرگوارش حسن عليه السلام ـ فرمود : 
 اِطرَحْ عَنكَ وارِداتِ الهُمومِ (الاُمورِ) بعَزائمِ الصَّبرِ و حُسنِ اليَقينِ 
غم و اندوه هايى را كه به تو مى رسد، با نيروى شكيبايى و يقين نيكو از خود دور كن.
 امام زين العابدين عليه السلام ـ در مناجات ـ گفت :
 أسألُكَ بكَرَمِكَ أن تَمُنَّ علَيَّ مِن عَطائكَ بِما تَقَرُّ بهِ عَيني ··· و مِن اليَقينِ بما تُهَوِّنُ بهِ علَيَّ مُصيباتِ الدُّنيا ، و تَجلو بهِ عَن بَصيرَتي غَشَواتِ العَمى 
 به كَرَم و بزرگواريت از تو مى خواهم كه از عطاى خود آن به من ارزانى دارى كه مايه شادمانى و روشنايى ديدگان من باشد··· و از يقينْ آن به من عطا فرمايى كه به واسطه آن مصيبتهاى دنيا بر من آسان شود و پرده هاى كورى از ديده بصيرتم كنار رود.
 

7 ـ بهشت:

امام على عليه السلام :
عَلَيكُم بِلُزومِ اليَقينِ وَ التَّقوى، فَإنَّهُما يُبلِغانِكُم جَنَّةَ المَأوى .
 همواره با يقين و تقوا باشيد، چرا كه آن دو شما را به سراى بهشت مى رسانند .
امام على عليه السلام ـ در حكمت هايى كه به او نسبت داده شده ـ :
 لَقَد سَبَقَ إلى جَنّاتِ عَدنٍ أقوامٌ ما كانوا أكثَرَ النّاسِ صَلاةً و لا صِياما و لا حَجّا و لا اعتِمارا، و لكِن عَقِلوا عَنِ اللّه ِ أمرَهُ فَحَسُنَت طاعَتُهُم ، و صَحَّ وَرَعُهُم ، و كَمَلَ يَقينُهُم، فَفاقوا غَيرَهُم بِالحُظوَةِ وَ رفيعِ المَنزِلَةِ .
 گروه هايى در راهيابى به بهشت پر طراوت، پيشى گرفتند كه نه نماز و نه روزه و نه حج و نه عمره شان از ديگران بيشتر بود، بلكه درباره امر خداوند انديشيدند و فرمانبرى شان نيكو، پارسايى شان درست و يقينشان كامل بود. از ديگران، در بهره بردن و ارتقاى جايگاه، گوى سبقت را ربودند.

شاخه هاى يقين

پيامبر خدا صلى الله عليه و آله : 
 لِليَقينِ أربَعُ شُعَبٍ : تَبصِرَةُ الفِطنَةِ ، و تَأويلُ الحِكمَةِ ، و مَعرِفَةُ العِبرَةِ ، و اتِّباعُ السُّنَّةِ ، فمَن أبصَرَ الفِطنَةَ تَأوَّلَ الحِكمَةَ ، و مَن تَأوَّلَ الحِكمَةَ عَرَفَ العِبرَةَ ، و مَن عَرَفَ العِبرَةَ اتَّبَعَ السُّنَّةَ ، و مَنِ اتَّبَعَ السُّنَّةَ فكأنّما كانَ في الأوَّلِينَ .
يقين چهار شاخه دارد: بينش هوشمندانه، رسيدن به ژرفاى حكمت، شناخت عوامل عبرت آموز و پيروى از سنّت. پس، هر كه بينش هوشمندانه داشته باشد، به ژرفاى حكمت دست يابد و هر كه به ژرفاى حكمت دست يابد، عبرت شناس شود و هر كه عبرت شناس باشد، از سنّت پيروى كند و هر كه از سنّت پيروى كند، گويى با گذشتگان بوده است.
امام على عليه السلام : 
 اليَقينُ على أربَعِ شُعَبٍ : على غايَةِ الفَهمِ ، و غَمرَةِ العِلمِ ، و زَهرَةِ الحُكمِ ، و رَوضَةِ الحِلمِ ، فمَن فَهِمَ فَسَّرَ جُمَلَ العِلمِ ، و مَن فَسَّرَ جُمَلَ العِلمِ عَرَفَ شَرائعَ الحُكمِ ، و مَن عَرَفَ شَرائعَ الحُكمِ حَلُمَ و لَم يُفَرِّطْ في أمرِهِ ، و عاشَ في النّاسِ 
يقين بر چهار شاخه استوار است: بر فهمِ بالا و دانش ژرف و نور حكمت و تمرين بردبارى؛ كسى كه فهم داشته باشد، دانش هاى مجمل و مبهم را تفسير كند و هركه دانش هاى مجمل را تفسير كند، آبشخورهاى حكمت را بشناسد و هركه آبشخورهاى حكمت را بشناسد، دورانديش و بردبار شود و در كار خود كوتاهى نكند و در ميان مردم [با خوشنامى ]زندگى كند.

افزايش يافتن يقين

پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :
 إنّ عيسَى بنَ مَريمَ كانَ يَمشي علَى الماءِ، و لَو زادَ يَقينا لَمَشى في الهَواءِ .
 عيسى بن مريم روى آب راه مى رفت و اگر يقين بيشترى داشت، در هوا نيز راه مى رفت .
 
پيامبر خدا صلى الله عليه و آله : 
لَو أنَّ أخي عيسى كانَ أحسَنَ يَقينا مِمّا كانَ لَمَشى في الهَواءِ و صَلَّى علَى الماءِ
اگر برادرم عيسى يقينش بهتر از آن بود كه داشت، بى گمان در هوا راه مى رفت و روى آب نماز مى خواند .
امام على عليه السلام : 
مَن يُؤمِنْ يَزدَدْ يَقينا .
كسى كه ايمان داشته باشد، يقين را بيفزايد.
امام على عليه السلام : 
 لَو كُشِفَ الغِطاءُ ما ازدَدتُ يَقينا .
اگر پرده هم كنار رود، بر يقين من چيزى افزوده نشود.
امام صادق عليه السلام : 
اليَقينُ يُوصِلُ العَبدَ إلى كُلِّ حالٍ سَنِيٍّ و مَقامٍ عَجيبٍ ، كذلكَ أخبَرَ رسولُ اللّه ِ صلى الله عليه و آله عَن عِظَمِ شَأنِ اليَقينِ حِينَ ذُكِرَ عِندَهُ أنّ عيسَى بنَ مَريمَ كانَ يَمشي علَى الماءِ ، فقالَ : لَو زادَ يَقينُهُ لَمَشى في الهَواءِ .
يقين، بنده را به هر مرتبه والا و مقام شگفت آورى مى رساند. چنين بود كه رسول خدا صلى الله عليه و آله وقتى در حضورش از عظمت مقام يقين ياد شد و نامى از عيسى بن مريم به ميان آمد كه روى آب راه مى رفته است، فرمود: اگر يقينش بيشتر بود، در هوا نيز راه مى رفت.
امام كاظم عليه السلام :
 تَعاهَدُوا عِبادَ اللّه ِ نِعَمَهُ بإصلاحِكُم أنفُسَكُم تَزدادُوا يَقينا ، و تَربَحوا نَفِيسا ثَمِينا .
 اى بندگان خدا! با اصلاح خود، نعمت هاى خداوند را پاس داريد، تا بر يقين شما افزوده شود و سودى با ارزش و گرانبها به دست آوريد.
امام رضا عليه السلام ـ درباره اين سخن خداوند به ابراهيم كه: «آيا ايمان ندارى؟ گفت: چرا، اما براى اينكه دلم آرام گيرد» سؤال شد كه: مگر در دل او شك بود؟ ـ فرمود :
لا ، كانَ على يَقينٍ ، و لكنَّهُ أرادَ مِن اللّه ِ الزِّيادَةَ في يَقينِهِ .
 نه، او يقين داشت، اما از خداوند خواست به يقين او بيفزايد.
الدرّ المنثور ـ به نقل از بكر بن عبد اللّه ـ :
 فَقَدَ الحَوارِيُّونَ عيسى عليه السلام فخَرَجوا يَطلُبونَهُ ، فوَجَدوهُ يَمشي علَى الماءِ ، فقالَ بَعضُهُم : يا نَبِيَّ اللّه ِ، أ نَمشي إلَيكَ ؟ قالَ : نَعَم ، فوَضَعَ رِجلَهُ ثُمّ ذَهَبَ يَضَعُ الاُخرى فانغَمَسَ ، فقالَ : هاتِ يَدَكَ يا قَصيرَ الإيمانِ ! لَو أنَّ لابنِ آدمَ مِثقالَ حَبَّةٍ أو ذَرَّةٍ مِن اليَقينِ إذَن لَمَشى علَى الماءِ .
 روزى حواريون ، عيسى عليه السلام را نديدند. پس در جستجوى او بيرون رفتند و ديدند كه روى آب راه مى رود. يكى از آنان عرض كرد: اى پيامبر خدا! به طرف تو بياييم؟ فرمود: آرى. آن مرد يك پايش را در آب گذاشت و آمد تا پاى ديگرش را نيز داخل آب بگذارد، به زير آب رفت. عيسى فرمود: دستت را بده اى كوته ايمان! اگر آدميزاد به وزن دانه اى يا ذرّه اى يقين داشت در آن صورت روى آب راه مى رفت.

میزان الحکمه،جلد سیزدهم.

کانال قرآن و حدیث را درشبکه های اجتماعی دنبال کنید.
آپارات موسسه اهل البیت علیهم السلام
کانال عکس نوشته قرآن و حدیث در اینستاگرام
تلگرام قرآن و حدیث
کانال قرآن و حدیث در ایتا
کانال قرآن و حدیث در گپ
پیام رسان سروش _ کانال قرآن و حدیث