کتاب جايگاه و مسائل زنان در فرهنگ اسلام و تجدّد

کتاب جايگاه و مسائل زنان در فرهنگ اسلام و تجدّد

۱۹ خرداد ۱۳۹۷ 0 نرم افزار

زبان:

 

درباره کتاب
ضرورت توجّه به مسائل زنان از دیرباز مورد توجّه مقام معظّم رهبری(مدّظله العالی) بوده است. ایشان در مصاحبه با مجلّه‌ی زن روز فرموده‌اند: «آن مقدارى كه بنده راجع به مسائل زن در ايران در طول اين ده ـ بيست سال رنج برده‌ام و ناراحت شده‌ام، خيلى از زنان حتّی گوشه‌اى از آن را نفهميدند و ناراحت هم نبودند.» ایشان در مسائل زنان معتقد به اولویّت‌یابی هستند تا بتوان با یک حرکت اساسی مظلومیّت تاریخی زن را برطرف کرد؛ مظلومیّتی که در خانواده و اجتماع، در شرق و غرب و در گذشته تا کنون برای زن بوده است و وضعیّت خطرناک‌تری که امروزه در غرب به خود گرفته است و آن التذاذ از زن با شعار آزادی در غرب و تزلزل موقعیّت خانوادگی و سوءاستفاده‌ی اقتصادی از زن میباشد. در مقابل، با ارائه‌ی نگاه جامع و کامل اسلام در مورد زن، میتوان زن را به آن جایگاه والا و شأن انسانی خود رساند. در اسلام ضمن به رسمیّت شناختن تفاوتهای زن و مرد، برابری آنها در عرصه‌های کمال انسانی مورد تأکید قرار گرفته است.
در این کتاب، با ارائه‌ی موضوعی و عنوانی بیانات مقام معظّم رهبری، در سه فصل، اهميّت و ريشه‌يابی مسائل زنان، زن در فرهنگ غرب، منزلت و جايگاه زن در انديشه‌ي اسلامي، میتوان با ریشه‌یابی مسائل زنان، تفاوت نگاه غرب و نگاه اسلام را در موضوع زن بازشناسی کرد.
در استخراج، گردآورى و دسته‌بندى سخنان معظّمٌ‌له و ارائه‌ی آن در قالب اثر حاضر، تمامی سخنرانیها و پيامهاى ايشان دربارهی زنان، از آغاز پيروزى انقلاب اسلامى تا سال1392، حتّی سخنانی که رسانه‌ای نشده است ـ مانند توصیه‌هایی که هنگام خواندن خطبه‌ی عقد به جوانان داشته‌اند ـ امّا در مخزن اسناد دفتر معظّمٌ‌له موجود بوده، مورد بررسى قرار گرفته است كه حجم گسترده‌ی آنها، توجّه و اهتمام رهبرمعظّم انقلاب را نسبت به مسائل زنان نشان میدهد.
منبع:  انتشارات انقلاب اسلامی
کانال قرآن و حدیث را درشبکه های اجتماعی دنبال کنید.
آپارات موسسه اهل البیت علیهم السلام
کانال عکس نوشته قرآن و حدیث در اینستاگرام
تلگرام قرآن و حدیث
کانال قرآن و حدیث در ایتا
کانال قرآن و حدیث در گپ
پیام رسان سروش _ کانال قرآن و حدیث