کتاب واجب فراموش شده

کتاب واجب فراموش شده

۱۵ مرداد ۱۳۹۴ 0 معارف

زبان:

 

 

کتاب واجب فراموش شده مجموعه کاملی از راهبردهای مقام معظم رهبری در زمینه ی امر به معروف و نهی از منکر است که در ۹ فصل گرد آوری شده است. در این مجموعه به طور تفصیلی و کامل در خصوص آن چه که پیرامون امر به معروف و نهی از منکر نیاز بوده صحبت شده است.

گزیده ای از متن کتاب:

بزرگترین حربه در مقابل گناهکار، گفتن و تکرار کردن است. اینکه یک نفر بگوید اما ده نفر ساکت بنشینند و تماشا کنند، نمی ‏شود. اگر یکى دچار ضعف نفس بشود، یکى خجالت بکشد و یکى بترسد، اینکه نهى از منکر نخواهد شد.
چرا کسانى از گفتن ابا می ‏کنند؟ یک عده بر اثر ضعف نفس از گفتن ابا می ‏کنند، یک عده هم خیال مى‏کنند که گفتن فایده‏ اى ندارد؛ باید با دست جلو بروند! نه، زبان از دست خیلى مهم‏تر است.
چرا این واجب امر به‏ معروف‏، امر به کارهاى خوب در جامعه ‏ى اسلامى هنوز اقامه نشده است؟ نگویید به من چه؛ او هم نمی ‏تواند بگوید به تو چه؛ اگر هم گفت، شما اعتنا نکنید.
اما همه نمی ‏کنند. همه تجربه نمی ‏کنند، می ‏گویند آقا چرا اثر نمی ‏کند؛ تجربه کنید. منکرى را که دیدید، با زبان تذکّر دهید.
در فصل اول این مجموعه رهنمودهای رهبرمعظم انقلاب پیرامون ضرورت این فریضه آورده شده است، در فصل دوم به وجوب امر به معروف، فصل سوم تاثیرات امر به معروف و نهی از منکر، فصل چهارم مصادیق معروف و منکر با محور رهنمودهای رهبر معظم انقلاب تدوین شده است.
همچنین فصل پنجم شامل شیوه ی صحیح و موثر امر به معروف و نهی از منکر و فصل ششم شامل وظیفه ی مردم در مورد این فریضه است.
در فصل هفتم وظیفه ی مسئولین درباره امر به معروف و نهی از منکر، در فصل هشتم هشدارها و در فصل پایانی احکام و استفتائات پیرامون این فریضه بر اساس رهنمودهای رهبر معظم انقلاب آورده شده است.
در بخشی از این مجموعه می خوانیم:
«موضوع امر به‏ معروف‏ که موضوع جدیدى نیست. این، تکلیف همیشگى مسلمانان است. جامعه اسلامى، با انجام این تکلیف زنده می‏ماند.»
در فصل دوم این کتاب آمده است:
«امر به‏ معروف‏، یک مرحله‏ ى گفتن و یک مرحله‏ ى عمل دارد. مرحله‏ ى عمل، یعنى اقدام با دست و با زور. این مرحله، امروز به عهده‏ ى حکومت است و باید با اجازه‏ ى حکومت انجام بگیرد و لا غیر. اما گفتن با زبان، بر همه واجب است و همه باید آن را بدون ملاحظه انجام بدهند.»
کانال قرآن و حدیث را درشبکه های اجتماعی دنبال کنید.
آپارات موسسه اهل البیت علیهم السلام
کانال عکس نوشته قرآن و حدیث در اینستاگرام
تلگرام قرآن و حدیث
کانال قرآن و حدیث در ایتا
کانال قرآن و حدیث در گپ
پیام رسان سروش _ کانال قرآن و حدیث