تلقین میت

تلقین میت

۰۸ تیر ۱۳۹۴ 0 ادعیه و زیارات
آداب اموات و ادعیه متعلق به آن:
مؤلف گويد: غير از زمان احتضار در دوجا براى ميّت خواندن تلقين مستحبّ است: يكى زمانى كه او را در قبر مى‏ گذارند. و بهتر آن است با دست راست دوش راست، و با دست چپ دوش چپ او را بگيرند، و وى را حركت دهند و تلقين كنند. و ديگر زمانى‏ كه از دفن او فارغ شدند، پس از آن‏كه مردم رفتند، مستحبّ است ولىّ ميّت نزديك‏ترين خويشان او نزد سر ميّت بنشيند، و به صداى‏ بلند به او تلقين كند، و خوب است دو كف دستش را روى قبر گذارد، و دهان را نزديك قبر ببرد، و اگر ديگرى را هم نايب كند خوب است. و در اخبار وارد شده: چون ميّت را اين گونه تلقين كنند منكر به نكير گويد: بيا برويم تلقين حجّتش كردند احتياج به پرسيدن نيست، پس باز مى‏ گردند و ديگر سال نمى‏ كنند. علاّمه مجلسى رحمه اللّه فرموده: اگر تلقين كننده به اين صورت بگويد جامع ‏تر است:
اِسْمَعْ اِفْهَمْ يا فُلانَ بْنَ فُلانٍ
بشنو، بفهم اى فلان بن فلان
 
نام او و پدرش را بگويد:
 
هَلْ اَنْتَ عَلَى الْعَهْدِ الَّذى فارَقْتَنا عَلَيْهِ مِنْ شَهادَةِ
آيا بر آن پيمانى كه از ما بر پايه‏ آن جدا شدى مى ‏باشى
اَنْ لا اِلهَ اِلا اللَّهُ وَحْدَهُ لا شَريكَ لَهُ
از گواهى بر اينكه معبودى جز خدا نيست، يگانه و بى‏ شريك است،
وَ اَنَّ مُحَمَّداً صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ عَبْدُهُ
و اينكه محمّد (درود خدا بر او و خاندانش) بنده و فرستاده اوست
وَ رسُولُهُ وَ سَيِّدُ النَبِّييّنَ وَ خاتَمُ الْمُرْسَلينَ
و سرور پيامبران و خاتم رسولان است
وَ اَنَّ عَلِيّاً اَميرُ الْمُؤْمِنينَ وَ سَيّدُ الْوَصِيّينَ
و اينكه علىّ امير مؤمنان است وآقاى جانشينان
وَ اِمامٌ افْتَرَضَ اللَّهُ طاعَتَهُ عَلَى الْعالَمينَ
و امامى كه خدا اطاعتش را بر جهانيان واجب كرده
وَ اَنَّ الْحَسَنَ وَالْحُسَيْنَ وَ عَلِىَّ بْنَ الْحُسَيْنِ وَ مُحَمَّدَ بْنَ عَلِي
و اينكه حسن و حسين، و على بن الحسين، و محمّد بن على
وَ جَعْفَرَ بْنَ مُحَمَّدٍ وَ مُوسَى بْنَ جَعْفَرٍ وَ عَلِىَّ بْنَ مُوسى
و جعفر بن محمّد، و موسب بن جعفر، و على بن موسى
وَ مُحَمَّدَ بْنَ عَلِي وَ عَلِىَّ بْنَ مُحَمَّدٍ وَالْحَسَنَ بْنَ عَلِىٍّ
و محمّد بن على و على بن محمّد، و حسن بن على
وَالقآئِمَ الْحُجَّةَ الْمَهْدِىَّ صَلَواتُ اللَّهِ عَلَيْهِمْ اَئِمَّةُ الْمُؤْمِنينَ
و قائم حجت مهدى (درودهاى خدا بر ايشان) امامان مؤمنان
وَ حُجَجُ اللَّهِ عَلَى الْخَلْقِ اَجْمَعينَ
و حجّت هاى خدا بر همه آفريدگانند،
وَ اَئِمَّتُكَ اَئِمَّةُ هُدَىً اَبْرارٌ يا فُلانَ بْنَ فُلانٍ
و امامانت امامان هدايت و نيكانند اى فلان بن فلان،
اِذا اَتاكَ الْمَلَكانِ الْمُقَرَّبانِ رَسُولَيْنِ مِنْ عِنْدِاللَّهِ تَبارَكَ وَ تعالى
هنگامى كه دو فرشته مقرّب، و دو فرستاده خداى تبارك و تعالى‏ نزد تو آيند
وَ سَئَلاكَ عَنْ رَبِّكَ وَ عَنْ نَبِيِّكَ وَ عَنْ دينِكَ وَ عَنْ كِتابِكَ 
از پروردگارت و پيامبرت و دينت و كتابت 
وَ عَنْ قِبْلَتِكَ وَ عَنْ اَئِمَّتِكَ فَلا تَخَفْ وَ قُلْ فى جَوابِهِما: 
و قبله‏ ات و امامانت از تو سؤال كنند نترس، و در جواب آنها بگو
 اَللَّهُ جَلَّ جَلالُهُ رَبّى وَ مُحَمَّدٌ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ نَبِيّى
خدا جلّ جلاله پروردگارم و محمّد (درود خدا بر او و خاندانش) پيامبرم
وَالاِْسْلامُ دينى وَ الْقُرْآنُ كِتابى وَالْكَعْبَهُ قِبْلَتى
و اسلام دينم و قرآن كتابم و كعبه قبله ‏ام
وَ اَميرُالْمُؤْمِنينَ عَلِىُّ بْنُ اَبيطالِبٍ اِمامى وَالْحَسَنُ بْنُ عَلِي الْمُجْتَبى اِمامى.
 امير مؤمنان‏ على بن ابيطالب امامم، و حسن بن على مجتبى امامم،
وَ الْحُسَيْنُ بْنُ عَلِي الشَّهيدُ بِكَرْبَلاءَ اِمامى وَ عَلِىُّ زَيْنُ الْعابِدينَ اِمامى
و حسين بن على شهيد در كربلا امامم و على زين العابدين امامم،
وَ مُحَمَّدٌ باقِرُ عِلْمِ النَّبِيّينَ اِمامى وَ جَعْفَرٌ الصّادِقُ اِمامى
و محمّد شكافننده دانش پيامبران امامم و جعفر صادق‏ امامم
وَ مُوسَى الْكاظِمُ اِمامى وَ عَلىُّ الرِّضا اِمامى
و موسى كاظم امامم و علىّ الرضا امامم،
وَ مُحَمَّدٌ الْجَوادُ اِمامى وَ عَلِىُّ الْهادى اِمامى
و محمد جواد امامم و على هادى‏ امامم
وَ الْحَسَنُ الْعَسْكَرىُّ اِمامى وَالْحُجَّةُ الْمُنْتَظَرُ اِمامى
و حسن عسگرى امامم و حجّت منتظر امامم مى ‏باشند
هؤُلاءِ صَلَواتُ اللَّهِ عَلَيْهِمْ اَجْمَعينَ اَئِمَّتى
اينان كه درودهاى خدا بر همگى آنان باد
وَ سادَتى وَقادَتى وَ شُفَعآئى بِهِمْ اَتَوَلّى
امامان من و آقايانم و پيشروانم و شفيعان من هستند با آنان دوستى مى‏ كنم
وَ مِنْ اَعْدآئِهِمْ اَتَبَرَّءُ فِى الدُّنْيا وَالاْخِرَةِ
و از دشمنانشان در دنيا و آخرت بيزارى مى‏ جويم
ثُمَّ اعْلَمْ يا فُلانَ بْنَ فُلانٍ
سپس بدان اى فلان
اَنَّ اللَّهَ تَبارَكَ وَ تَعالى نِعْمَ الرَّبُّ
 به درستى كه خداى تبارك و تعالى نيكو پروردگارى است
وَ اَنَّ مُحَمَّداً صَلَّى اللَّه عَلَيْهِ وَ آلِهِ نِعْمَ الرَّسُولُ
و محمّد (درود خدا بر او و خاندانش) نيكو رسولى است
 وَ اَنَّ اَميرَ الْمُؤْمِنينَ عَلِىَّ بْنَ اَبى طالِبٍ وَ اَوْلادَهُ الاْئِمَّةَ الاَْحَدَ عَشَرَ
و امير مؤمنان على بن ابطالب، و فرزندانش يازده‏ امام
نِعْمَ الاَْئِمَّةُ وَ اَنَّ ما جآءَ بِهِ مُحَمَّدٌ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ حَقُّ
نيكو امامانى هستند و آنچه را محمّد (درود خدا بر او و خاندانش) آورده حق است
وَ اَنَّ الْمَوْتَ حَقُّ وَ سُؤالَ مُنْكَرٍ وَ نَكيرٍ فِى الْقَبْرِ حَقُّ
و مرگ حق‏ است، و سؤال نكير و منكر در قبر حق است
وَالْبَعْثَ حَقُّ وَالنُّشُورَ حَقُّ وَ الصِّراطَ حَقُّ وَالْميزانَ حَقُّ وَ تَطائُرَ الْكُتُبِ حَقُّ
و بعث و نشر حق،و صراط و ميزان‏ و پراكنى نامه اعمال حق است
وَالْجَنَّةَ حَقُّ وَ النّارَ حَقُّ وَ اَنَّ السّاعَةَ آتِيَةٌ لارَيْبَ فيها
و بهشت و دوزخ حق است و قيامت آمدنى است، شكّى در آن نيست
وَ اَنَّ اللَّهَ يَبْعَثُ مَنْ فِى الْقُبُورِ
و خدا هركه را در گورها برانگيزد.
 
آنگاه بگويد :
 
اَفَهِمْتَ يا فُلانُ
اى فلان آيا فهميدى؟
 
در حديث آمده: ميّت در جواب مى ‏گويد: آرى فهميدم، سپس بگويد:
 
ثَبَّتَكَ اللَّهُ بِالْقَوْلِ الثّابِتِ
خدا بر گفتار ثابت، ثابت ‏قدمت بدارد
هَداكَ اللَّهُ اِلى صِراطٍ مُسْتَقيمٍ
به راه استوار هدايتت‏ كند
عَرَّفَ اللَّهُ بَيْنَكَ وَ بَيْنَ اَوْلِيائِكَ فى مُسْتَقرٍّ مِنْ رَحْمَتِهِ
بين تو و اوليائش در قرارگاهى از رحمتش آشنايى برقرار كند.
سپس بگوید:
اَللّهُمَّ جافِ الاَْرْضَ عَنْ جَنْبَيْهِ وَاصْعَدْ بِرُوحِهِ اِلَيْكَ
خدايا زمين را از دو پهلويش خالى گذار و روانش را به سويت بالا ببر،
وَلَقِّهِ مِنْكَ بُرْهاناً اَللّهُمَّ عَفْوَكَ عَفْوَكَ
و از جانب خود حجّت را تلقين او فرما، خدايا ببخش و درگذر.
 
اين رساله را به كلمه شريفه «عفو» پايان دادم، و رجاى واثق دارم كه عفو الهى‏ شامل حال اين روسياه و همه كسانى كه به اين رساله عمل مى‏ كنند شود.
کانال قرآن و حدیث را درشبکه های اجتماعی دنبال کنید.
آپارات موسسه اهل البیت علیهم السلام
کانال عکس نوشته قرآن و حدیث در اینستاگرام
تلگرام قرآن و حدیث
کانال قرآن و حدیث در ایتا
کانال قرآن و حدیث در گپ
پیام رسان سروش _ کانال قرآن و حدیث