اولين بانويي که خدا و جبرئيل به او سلام دادند

اولين بانويي که خدا و جبرئيل به او سلام دادند

۲۶ خرداد ۱۳۹۴ 0 اهل بیت علیهم السلام

پيامبر مکرم اسلام (صلی الله علیه و آله و سلم) فرمودند "شبي كه در معراج بودم، به هنگام بازگشت، جبرئيل نزد من آمد، به او گفتم: اي جبرئيل! آيا حاجتي داري؟ پاسخ داد: حاجت من اين است كه از طرف خدا و من به خديجه(علیها السلام) سلام برساني".

حجت الاسلام والمسلمين عباسي خراساني با تسليت فرا رسيدن سالروز رحلت ام المومنين حضرت خديجه کبري(علیها السلام)، گفت: دهمين روز از ماه مبارك رمضان سال دهم بعثت، هنگامي كه مسلمانان در شعب ابي‌طالب در محاصره بودند، پيامبر گرامي اسلام (صلی الله علیه و آله و سلم) يار ديرينه و همسر محبوب خويش، حضرت خديجه كبري(علیها السلام) را از دست دادند.
وي افزود: حضرت خديجه(علیها السلام) بانوي فداكار و همسر مهرباني بودند كه براي حمايت از اسلام و نبي مکرم(صلی الله علیه و آله و سلم) از جان و مال خود گذشتند. حزن درگذشت اين بانوي بزرگوار چنان پيامبر(صلی الله علیه و آله و سلم) را محزون ساخت كه حضرت سال درگذشت خديجه(علیها السلام) را عام الحزن (سال غم و اندوه) ناميدند.

فضائل ام المومنين
استاد حوزه علميه قم خاطرنشان کرد: حضرت خديجه(علیها السلام) زني صاحب نام و اصيل بود كه در زمان جاهليت، با اخلاق، بزرگ‌منشي و ثروت فراوان در ميان قريش جايگاهي والا پيدا كرد، به گونه‌اي كه او را «ملكة عرب» و «سيده بطحاء» لقب دادند؛ زني انديشمند و فهيم كه لياقت همسري برترين مخلوق عالم، وجود مقدس پيامبر(صلی الله علیه و آله و سلم) و مادري سرور زنان عالم، حضرت فاطمه(علیها السلام) را دارا بود. همسري فداكار و عفيف بود كه در راه محبت به همسر خويش از همه كس و همه چيز خود گذشت و تمام ثروتش را وقف پيامبر(صلی الله علیه و آله و سلم) و اسلام كرد، به طوري كه حتي به اندازة كفني هم براي خود مالي باقي نگذاشت.

يکي از بهترين زنان بهشت
وي افزود: حضرت خديجه(علیها السلام) مادر سرور زنان عالم، فاطمة زهرا(علیها السلام) است و تنها زني است كه هنگام تولد فرزندش، 4 زن بهشتي از بهترين زنان عالم به بالينش آمدند و در خدمت او قرار گرفتند؛ او «أم المؤمنين» و جزء چهار زني است كه بهشت مشتاق او است. حضرت رسول اکرم (صلي‏ الله‏ عليه‏ و ‏آله) فرمودند:«اَفْضَلُ نِساءِ اَهْلِ الْجَنَّهِ خَديجهُ بِنْتُ خُوَيْلَدٍ وَ فاطِمهُ بِنْتُ مُحَمَّدٍ وَ مَرْيَمُ ابْنَهُ عِمْرانَ وَ آسِيَهُ بِنْتُ مُزاحِمٍ اِمْرَأهُ فِرْعَوْنَ؛(  استيعاب، ج۴، ص۱۸۲۱) بهترين زنان بهشت اينانند: خديجه دختر خويلد، فاطمه دختر محمد و مريم دختر عمران و آسيه دختر مزاحم، همسر فرعون.

اولين زن مسلمان
حجت الاسلام والمسلمين عباسي خراساني خاطرنشان کرد: هنگامي كه پيامبر(صلی الله علیه و آله و سلم) در ماه مبارك رمضان، در غار حراء معتكف بودند و سورة علق بر ايشان نازل شد، خديجه کبري(علیها السلام)، پس از حضرت علي(علیه السلام) اولين كسي بود كه به پيامبر(صلی الله علیه و آله و سلم) ايمان آورد و اولين زن مسلمان شد.

سلام خدا بر خديجه(علیها السلام)
وي تصريح کرد: حضرت خديجه(علیها السلام) كسي كه خدا توسط پيامبر(صلی الله علیه و آله و سلم) و جبرئيل براي ايشان سلام فرستاده ‌است؛ پيامبر مکرم اسلام(علیها السلام) فرمودند "شبي كه در معراج بودم، به هنگام بازگشت، جبرئيل نزد من آمد؛ به او گفتم: اي جبرئيل! آيا حاجتي داري؟ پاسخ داد: حاجت من اين است كه از طرف خدا و من به خديجه(علیها السلام) سلام برساني؛ چون رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) پيغام جبرئيل را به خديجه(علیها السلام) رساند، پاسخ داد: إن الله هو السلام و منه السلام و إليه السلام و علي جبرائيل السلام؛ بدرستي كه خدا سلام است و سلام از او است و سلام به سوي او است و بر جبرئيل سلام باد".

منزلت حضرت خديجه(علیها السلام ) نزد پيامبراعظم(صلی الله علیه و آله و سلم)
استاد حوزه علميه قم خاطرنشان کرد: پيامبر(صلی الله علیه و آله و سلم  ) به قدري خديجه(علیها السلام ) را دوست داشت كه تا آخر عمر ايشان را فراموش نكرد و همواره از او تقدير و تمجيد مي‌كرد؛ عايشه گفته است: «رسول خدا(صلی الله علیه و آله و سلم  ) از خانه بيرون نمي رفت مگر اين که به نوعي از خديجه ياد مي کرد و از وي به نيکي ستايش مي نمود؛ روزي او را به ياد آورد؛ رشک و حسد وجودم را فرا گرفت. گفتم آيا او بيش از يک پيرزن بود؟ خداوند زن بهتري به تو عطا فرموده است پيغمبر خشمگين شد، آن گاه فرمود: سوگند به خدا، پروردگار بهتر از او را به من نداد؛ او به من ايمان آورد در هنگامي که مردمان به من کفر مي ورزيدند و از او به من فرزنداني عطا کرد در حالي که مرا از فرزندانِ ديگر زنان محروم نمود»؛ عايشه گفت: «با خود گفتم ديگر هرگز خديجه را به بدي ياد نخواهم کرد».

وصيت ام المومنين به پيامبر(صلی الله علیه و آله و سلم)
حجت السلام والمسلمين عباسي خراساني با اشاره به وصيت ام المومنين به نبي مکرم اسلام(صلی الله علیه و آله و سلم)،گفت: وقتي بيماري خديجه(علیها السلام )شدت يافت، سه وصيت به پيامبر(صلی الله علیه و آله و سلم  )كرد، عرض كردند: "يا رسول الله! چند وصيت دارم: من در حق تو كوتاهي كردم، مرا عفو كن؛ پيامبر(صلی الله علیه و آله و سلم  ) فرمود: هرگز از تو تقصيري نديدم و نهايت تلاش خود را به كار بردي؛ در خانه ام بسيار خسته شدي و اموالت را در راه خدا مصرف كردي؛ عرض كرد يا رسول الله! وصيت دوم من اين است كه مواظب اين دختر باشيد و به فاطمه زهرا(علیها السلام )اشاره كرد؛ چون او بعد از من يتيم و غريب خواهد شد؛ پس مبادا كسي از زنان قريش به او آزار برساند؛ مبادا كسي به صورتش سيلي بزند؛ مبادا كسي بر او فرياد بكشد؛ مبادا كسي با او برخورد زننده اي داشته باشد؛ اما وصيت سوم را شرم مي كنم بگويم؛ آن را به فاطمه مي گويم تا برايت بازگو كند؛ سپس فاطمه را فراخواند و به او فرمود:"نور چشمم! به پدرت رسول الله بگو: مادرم مي گويد: من از قبر در هراسم از تو مي خواهم مرا در لباسي كه هنگام نزول وحي به تن داشتي، كفن كني؛" پس فاطمه زهرا(علیها السلام ) ازاتاق بيرون آمد و مطلب را به پيامبر(صلی الله علیه و آله و سلم  ) منتقل كرد".

هديه پيامبر(صلی الله علیه و آله و سلم) به ام المومنين
اين محقق حوزوي ادامه داد: پيامبر اكرم (صلی الله علیه و آله و سلم) آن پيراهن را براي خديجه(علیها السلام )فرستاد و او بسيار خوشحال شد؛ هنگام وفات حضرت خديجه(علیها السلام) نبي مکرم اسلام(صلی الله علیه و آله و سلم) غسل و كفن وي را به عهده گرفت؛ ناگهان جبرئيل در حالي كه كفن از بهشت همراه داشت، نازل شد و عرض كرد"يا رسول الله، خداوند به تو سلام مي رساند و مي فرمايد: "ايشان اموالش را در راه ما صرف كرد و ما سزاوار تريم كه كفنش را به عهده بگريم."(شجره طوبي، ج2،ص235پند تاريخ، ج2،ص22. )"

غلبه بر تحريم‌ها
حجت الاسلام والمسلمين عباسي خراساني خاطرنشان کرد: مسلمانان سه سال توسط كفار و مشركان مكه تحريم شدند و شرايط سختي را گذراندند؛ در اين مدت مسلمانان با تدبير پيامبر(صلی الله علیه و آله و سلم)، سرماية خديجه(علیها السلام) و شجاعت حمزه و علي(علیه السلام) اداره مي‌شدند.
وي افزود: تنها چيزي كه اسلام را پيروز كرد كه لازم است ذكر شود تا همه بدانند و بفهمند، اعتماد به نيروهاي داخلي و استعدادهاي دروني بود. همان‌طور كه مقام معظم رهبري فرمودند "راه برون رفت ما از تحريم‌ها اتكاء به نيروهاي داخلي و استعدادهاي دروني خودمان است".

برخي خصلت‌هاي خديجه(علیها السلام )
اين استاد حوزه خاطرنشان کرد: از خصلت هاي حضرت ام المومنين مي توان به ياد خدا بودن، حيا و عفت، بخشندگي و سخاوت، شريك و مشاور پيامبر(صلی الله علیه و آله و سلم)، صبر بر مشكلات و صبوري، قدرت بالاي مديريت در مسائل مختلف، فداكاري نسبت به پيامبر(صلی الله علیه و آله و سلم) و درايت و خردمندي خاص اشاره کرد.

حرز خديجه(علیها السلام )
اين محقق حوزوي يادآور شد: حضرت خديجه(علیها السلام) سه حرز داشتند: نخست، "بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ يَا اللَّهُ يَا حَافَظُ يَا حَفِيظُ يَا رَقِيبُ"، دوم "بسم الله الرحمن الرحيم يا حيُّ يا قَيّوم برحمتك أَستَغيثُ فأغِثني و لاتَكِلني إلي نَفسي طَرفةَ عينٍ أبداً و اصلِحني شَأني كلَّه" و سوم "إن الله هو السلام و منه السلام و إليه السلام و علي جبرائيل السلام".
حجت الاسلام والمسلمين عباسي خراساني در پايان خاطرنشان کرد: حضرت خديجه(علیها السلام) در رفع حوائج مؤمنين و مؤمنات بسيار دستشان باز است؛ اگر در حاجات خود به ايشان متوسل شويم، دست خالي رد نمي‌ مانيم؛ بخصوص در چنين روزي بايد به ايشان متوسل شد و حاجات خود را از بي بي خديجه كبري(علیها السلام) بخواهيد.

منبع: خبرگزاري حوزه

کانال قرآن و حدیث را درشبکه های اجتماعی دنبال کنید.
آپارات موسسه اهل البیت علیهم السلام
کانال عکس نوشته قرآن و حدیث در اینستاگرام
تلگرام قرآن و حدیث
کانال قرآن و حدیث در ایتا
کانال قرآن و حدیث در گپ
پیام رسان سروش _ کانال قرآن و حدیث