مصاحبه با تولیت و مدیرعامل موسسه تحقیقات و نشر معارف اهل البیت؛ رمضان المبارک 1443

مصاحبه با تولیت و مدیرعامل موسسه تحقیقات و نشر معارف اهل البیت؛ رمضان المبارک 1443

۰۷ اردیبهشت ۱۴۰۱ 0 موسسه
ابتدا ضمن معرفی خود، برنامه ریزی های موسسه نسبت به بسط و توسعه فرهنگ قرآنی در راستای تعمیق ارزش های فرهنگ شیعه و ضرورت جامعه به فهم دقیق و درست از مفاهیم قرانی را بیان فرمائید؟
اینجانب سیدحسین رضازاده تولیت و مدیرعامل موسسه تحقیقات و نشر معارف اهل البیت(ع)، به توفیق الهی و تلاش همکاران موسسه، وبسایت های موسسه اهل البیت(ع) پربازدید ترین سایت در حوزه قرآن و علوم اسلامی به زبان فارسی می باشد که با روزانه نزدیک به یک میلیون بازدید در ماه رمضان سهم ارزشمندی در ارائه خدمت به کاربران در حوزه قرآن را دارا می باشد.

پایگاه دانشنامه اسلامی

روزانه در موتورهای جستجو چندین میلیون جستجوی قرآنی انجام می‌گردد که در اکثر موارد وبسایت موسسه نخستین نتیجه برای کاربران است. این موضوع مسئولیت سنگینی بر دوش ما گذاشته است. که به لطف الهی و تلاش همکاران توانسته ایم پاسخگوی نیاز کاربران باشیم.
از جمله فعالیت های شاخص دیگر این موسسه، دانشنامه بزرگ قرآنی موسسه می باشد که ترجمه‌، تفسیر، معانی کلمات و منابع مختلف برای هر آیه را در کنار هم قرار داده، با تجمیع اطلاعات و ایجاد امکان مقایسه، کمک بسیار بزرگی به محققین قرآنی داشته است.
روخوانی صوتی و تندخوانی از پربازدیدترین بخش‌های سایت موسسه در ماه رمضان بوده که موسسه با جمع‌آوری یک مجموعه غنی و نسبتا کامل پاسخگوی نیازهای کاربران در همه اوقات به ویژه در ماه قرآن، ماه مبارک رمضان بوده است. دانلود روزانه چند ده ترابایت اطلاعات از این بخش گویای این مسئله است.
واحد طراحی موسسه روزانه آیات و معانی قرآن کریم را تبدیل به یک اثر گرافیکی چشم‌نواز میکنند که مختص استفاده در شبکه‌های اجتماعی بوده و بازخورد و استقبال بسیار خوبی داشته است. 
از دیگر فعالیتهای سایتهای موسسه ارائه کتب و مقالات دیجیتالی در موضوعات اسلامی مختلف از جمله موضوعات قرآنی و تفاسیر قرآن معتبر و معروف هست که حدود 1500 جلد کتاب و 2000 مقاله در این حوزه در کتابخانه دیجیتالی موسسه جمع آوری و برای مشتاقان قابل ارائه است.
از جمله تفاسیر موجود، تفسیر البیان، نمونه، نور، منهج الصادقین، المیزان و تفسیر مخزن العرفان بانو مجتهده امین در 15 جلد.
خواهشمند است درمورد شخصیت خانم بانو مجتهده امین توضیحات بیشتری بیان کنید؟
بانومجتهده سیده امین التجار اصفهانی از عالمان و عارفان بنام شیعه ایران و جهان اسلام است. او در اصفهان به دنیاآمد و پس از عمری تلاش در راه حقانیت قرآن و اهل بیت عصمت و طهارت و بحث و فحص در باب حکمت و معرفت دین از دنیا رفتند و در تخت فولاد اصفهان به خاک سپرده شدند.

مدفن و مقبره ایشان اینک زیارتگاه عاشقان و عارفان شیعه و مشتاقان به درک فیوضات معرفت قرآن و حکمت اهل بیت(ع) است.
ایشان صاحب آثار زیادی هم به فارسی و هم عربی در باب و حوزه تفسیر است که می توان به تفسیر مخزن العرفان اشاره داشت.
نسب آن بزرگوار با سی واسطه به امام سجاد(ع) می رسد.
ایشان از دوران صباوت به تحصیل وآموزش قرآن و علوم قرآنی پرداخت و از عنفوان جوانی به تحصیل فقه و اصول و تفسیر روی آورد و پس از فراگیری حکمت و فلسفه به عرفان روی آورد و استاد زمانه ی خود شد و در چهل سالگی به درجه اجتهاد نائل گردید.
ایشان شاگرد استادان بنام و اعاظم روزگار و دهر چونان آیات عظام ابوالقاسم زفره ای، سیدابوالقاسم دهکردی و دیگر اجله اعاظم بودند و از علما و مراجع بزرگوار شیعه چون آیت الله محمدکاظم شیرازی و عبدالکریم حائری یزدی موسس حوزه علمیه قم و محمد رضا نجفی اصفهانی اجازه اجتهاد داشتند.
اوبا تاسیس مدرسه علمیه به نام مکتب فاطمه(س)
شاگردان بسیاری را با معارف قرآن و اهل بیت آشنا نمودند.
از شاگردان برجسته ایشان بانو همایونی که منشا خدمات بسیاری در زمینه های فرهنگ دینی بودند از شاگردان بنام ایشان هستند که امر ازدواج بنده را منشاء خیر و برکت شدند که با توصیه ایشان به این امرخطیر دینی بحمدالله خانواده تشکیل دادم.
رحمت الله علیهما اجمعین
مشی و راه و راهبرد قرآنی این بزرگوار بودکه در کنار خدمات اجتماعی وگسترش فرهنگ دینی و توصیه گرانسنگ مرحوم ابوی خود وسرکارخانم همایونی به امر بسیار مهم و حیات بخش توسعه معارف قرآنی پرداختم و در عنفوان نوجوانی با تاسیس مکتب العمار و با بهره گیری از محضر ایشان و تلمذ درمکتب تفسیر عرفانی مصمم به گسترش و بسط معارف قرآنی شدم و فعالیت های قرآنی را با تاسیس سایت قرآن در موسسه اهل البیت طالبان و عاشقان به معارف حقه جعفری را خدمتگزار شده ام.
نقش تفاسیر قرآنی از جمله تفسیر عرفانی در رمزگشایی از مفاهیم قرآنی را بیان کنید؟
تفسیر عرفانی بر این اندیشه است که قرآن کریم علاوه بر ظواهر خود دارای بواطنی است به گونه ای که باب فی باب است که از طریق کشف و شهود عرفانی می توان به آن دست یافت.
عارف به قرآن از طریق شهود باطنی به تاویل ظواهرآیات قرآن می پردازد.
زبان اشارات و مصطلحات روشی است که به کمک این نوع تفسیر می آید.
و یکی دیگر از مبانی این نوع تفسیر، قراردادن منبع کشف و شهود که مبتنی برتجربه زیست عارفانه است، می باشد.
می دانیم اصولا عرفان یکی از راه های شناخت آدمی از جهان است که از راه دریافت های باطنی بر اثر سیر و سلوک و مجاهدت با نفس به دست می آید.
تفسیرعرفانی دارای بایسته ها و مولفه ها و شاخصه هایی است که می توان به اختصار در ذیل به آن اشاره داشت:
  1. تفسیر عرفانی براساس رمز و اشاره و نماد و سمبل های عرفانی است.
  2. هرکلام و واژه قرآنی دارای بواطنی عمیق به لحاظ معنا و مفهوم است و اشاره به اسرار نهفته ای داردکه صرفا خواص و اهل دل بدان راه دارند.
  3. تفسیرعرفانی چون ازنوع تفسیر باطن است به تاویل بیشتر شبیه است تا تفسیر و بیشتر باذوق عرفانی افراد سروکار دارد که به آن اشراق درونی و باطنی می گویند.
  4. چون این تفسیربرپایه تاویل و فاقد ضابطه خاصی است و مبتنی برتجربه شهودی فرداست لذا صرفا بروفق مقتضای ذوق و سلیقه افراد مبتنی است.
می توان به تفاسیری ازاین دست اشاره داشت:
  1. تفسیرالتستری
  2. کشف الاسرار وعده الابرار
  3. تفسیرابن عربی
لازم به ذکراست که این نوع تفسیر جای بحث و جدل کلامی از سوی صاحبان تفسیر و اعاظم مفسران شیعه است که بیان نظرمرحوم علامه طباطبایی در این رابطه قابل دقت و امعان نظر می باشد.
ایشان اعتقاد داشتند که چنانچه توجه به ظاهر و باطن توامان باشد و مفسر را ازظاهر آیه غافل نکند رعایت روش در تفسیرشده است.
متن مصاحبه سیدحسین رضازاده تولیت و مدیرعامل موسسه تحقیقات و نشر معارف اهل البیت(ع) با رادیو گفتگو -سه شنبه 6 اردیبهشت 1401
 
گزیده ای از تصاویر تقدیر از فعالان قرآنی با حضور سیدحسین رضازاده 
مدیرعامل موسسه تحقیقات و نشر معارف اهل البیت(ع)
        
کانال قرآن و حدیث را درشبکه های اجتماعی دنبال کنید.
آپارات موسسه اهل البیت علیهم السلام
کانال عکس نوشته قرآن و حدیث در اینستاگرام
تلگرام قرآن و حدیث
کانال قرآن و حدیث در ایتا
کانال قرآن و حدیث در گپ
پیام رسان سروش _ کانال قرآن و حدیث