الگوی زندگی غربی- سید  محمد مهدی میرباقری (صوت + متن)

الگوی زندگی غربی- سید محمد مهدی میرباقری (صوت + متن)

۱۳ تیر ۱۳۹۶ 0 فرهنگ و اجتماع

خلاصه  سخنرانی استاد سید مهدی میرباقری در زمینه سبک زندگی غربی. 



در نگاه غرب ارزش انسان تابع سرمایه است و قیمت هر انسان تنها بر اساس میزان ظرفیت و مهارت او برای تولید سرمایه تعیین می شود.  بنابراین انسانی که غرب تربیت می کند انسانی است که می تواند ابزار توسعه ثروت قرار بگیرد. مثل قطعه ای که مهندسان متالورزی برای جایگاهی خاص در یک کارخانه تولید می کنند انسانها نیز به نوعی تربیت سفارشی و با ویژگی های خاص می شوند تا کارایی لازم برای به کار گرفته شدن در مسیر توسعه سرمایه  را داشته باشند.

مصرف گرایی

مثلاً یکی از ویژگیهای انسان مطلوب غرب مصرف گرا بودن است.  تا منافع کارخانه های تولیدی به نفع گروهی خاص تضمین شود. مثل کسی که ابتدا با دست کلاه می بافت و به مردم می فروخت اما زمانی که کارگاه تولید کلاه ایجاد کرد با هر ترفندی بود حتی به کسانی که به کلاه نیاز نداشتند کلاه فروخت و به اصطلاح سر همه کلاه گذاشت. این ضرب المثل ناظر به همین موضوع است.

ماجرای تبلیغات وسیعی که در رسانه ها انجام می شود همین است. این رسانه ها با تبلیغات وسیع حرص نسبت به دنیا را در مردم تشدید می کنند تا از طریق بیشتر شدن خواسته های مردم تولید بیشتری داشته باشند و ثروت بیشتری به دست بیاورند.در آماری که سالها پیش منتشر شد معلوم شد زنان انگلیسی سالانه 25 جفت کفش خریداری می کنند. آیا به این تعداد کفش نیاز دارند؟ قطعاً نه.  اما با تحریک تنوع طلبی در آنان و خرید 25 جفت کفش سود کارخانه های تولید کفش تضمین شده است. به این ترتیب عواطف انسانها منبع توسعه سرمایه قرار گرفته است.

به همین دلیل غرب برای تربیت انسانهایی متناسب با مسیر توسعه سرمایه برای تمام زندگی انسان الگو دارد. الگوی تولد و تحصیل و ازدواج و اشتغال و..

الگوهایی که به هم پیوسته هستند و لازمه پذیرش یک  بخش از این الگو این است که سایر بخشهای آن نیز پذیرفته و اجرا شود. به عنوان نمونه در  الگوی کنترل جمعیت غربی افزایش سن ازدواج تعریف می شود تا  فرصت کمتری برای باروری وجود داشته باشد.آنگاه برای افزایش سن ازدواج، تحصیل به شیوه غربی برای خانمها پیشنهاد می شود به گونه ای که تحصیل به عنوان اصل و سایر شئون زندگی مثل ازدوج و فرزند آوری به عنوان فرع مطرح شود. از سوی دیگر  کنترل غریضه در سالهای تجرد از طریق دوست گیری و روابط نا مشروع انجام می شود. اینها الگوهای به هم پیوسته ای هستند که هر کدام دیگری را به دنبال دارد.

برده داری مدرن

به این ترتیب در هیچ دوره ای مانند دو قرن اخیر بانوان به بردگی گرفته نشده اند البته بردگی مدرن. به گونه ای که بانوان ابزار توسعه سرمایه قرار گرفته اند که کاملاً با کرامت انسانی زنان در تضاد است. در برخی کشورها در کنار منوی غذا آلبومی نیز قرار می دهند و به اسم ارائه خدمات از زنان سوء استفاده می کنند و حتی از آن خانها مالیات بر در آمد میگیرند. این نتیجه پیاده کردن الگوی زندگی غربی است.

البته ما با تحصیل بانوان مخالف نیستیم بلکه ما مخالف تحصیل آنها با این الگوی غربی هستیم. این الگوی اشتغال و تحصیل و پوشش غربی قطعاً با اسلام در تضاد است و پذیرفته نیست. 

کانال قرآن و حدیث را درشبکه های اجتماعی دنبال کنید.
آپارات موسسه اهل البیت علیهم السلام
کانال عکس نوشته قرآن و حدیث در اینستاگرام
تلگرام قرآن و حدیث
کانال قرآن و حدیث در ایتا
کانال قرآن و حدیث در گپ
پیام رسان سروش _ کانال قرآن و حدیث