توصیه‌های اخلاقی آیت‌الله فاطمی‌نیا (ره) (3)

توصیه‌های اخلاقی آیت‌الله فاطمی‌نیا (ره) (3)

۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ 0 معارف
(1) توصیه‌هایی برای شرکت در مجالس عزای سیدالشهدا(ع):
۱) خالصانه در مجالس عزاداری شرکت کنید. طوری باشید که غیر از امام حسین(ع) چیزی نبینید.
۲) با پاکی ظاهر و باطن به این مجالس مشرف شوید؛ همانطور که با وضو و طهارت در این جلسات شرکت می‌کنیم، با استغفار طهارت باطنی هم کسب کنیم.
۳) قبل از ورود به مراسم عزای ابی عبدالله(ع بگوییم: خدایا اگر در وجود من مانعی از کسب فیض ابی عبدالله(ع) هست، آن را برطرف بفرما.
۴) دهه محرم، دهه تحول است؛ جناب حر یک شخص است، اما حر شدن یک جریان می‌باشد. در این دهه باید متحول شویم.
(2) خداوند امر کرده در هر نماز «اهدنا الصراط المستقیم» بگوییم تا توفیق هدایت خاصه به معرفت اهل‌بیت پیدا کنیم. چون این‌ها باب الله هستند و واصل شدن به خدا ممکن نیست، جز با معرفت و متابعت از این‌ها. تعارف نداریم تا امیرالمومنین و حضرت مجتبی را نشناسی و دنبال نکنی، خداشناسی ممکن نیست.
(3) مقام شهید از عقول ما خارج است. شهید با شهادتش دین را نگه می‌دارد. شهدا در ردیف انبیا و علما هستند. در حدیث داریم، سه طایفه روز قیامت شفاعت می‌کنند و شفاعت آن‌ها پذیرفته می‌شود: انبیا، علما و شهدا.

دهه محرم، دهه تحول است؛ جناب حر یک شخص است، اما حر شدن یک جریان می باشد

(4) ابن ابی الحديد تفسير زيبایی از ضربت بر فرق مبارک امیرالمؤمنین علیه السلام آورده است. می‌گويد شخصيت اميرالمومنين مانند شيشه عطر بود؛ دشمن‌ها خواستند شيشه را بشكنند؛ نمی‌دانستند كه اگر شيشه عطری را بشكنی تازه عطر آن بلند می‌شود...
(5) یادت باشد، اگر یک نقطه سفید در پرونده‌ات باشد همان نقطه یک روز به دادت می‌رسد. امان از وقتی که یک نقطه سفید هم نباشد.
(6) می‌گوید من می‌دانم غیبت گناه است، اما چه کنم آتش گرفتم؛ باید بگویم! بله؛ غیبت خیلی راحت است؛ زینت المجالس است؛ نه اسنپ می‌خواهد و نه ماشین و نه رفت و آمد. در جا شروع کن! پناه می‌بریم بر خدا...
(7) هرکس به آنچه می‌داند عمل کند، خدا به او چیزی را که نمیداند، میدهد. به قول یکی از علما بعضی‌ها فکر میکنند حتماً باید عباوعمامه و سابقه قم داشته باشند تا بشود؛ نه! نه نیازاست قم بروید نه نجف. اگر به همین که می‌دانید مثلاً به مادرت خشم کنی گناه است، عمل کنید چیزی در کاسه‌ات میگذارند.
(8) رجب، ماه توبه است. از ادعیه‌ای که اگر به معنایش توجه کنیم بسیارموثراست، دعای «یا مقیل العثرات» است. (یعنی ای خدایی که لغزشها را اقاله میکند)
خدای مهربانی داریم که گناهان را اقاله میکند، به این معنا که اگر پشیمان شویم و توبه کنیم با ما طوری معامله میکند که گویی گناهی مرتکب نشده‌ایم!
(9) ماه رجب ماه بسیار پر فضیلتی است و آن را اصبّ گويند زيرا ماه ريزش رحمت الهی است. آنچه در اين ماه مهم است، توجه باطنی به اعمال و ادعيه آن می‌باشد. عمده كار در اين ماه، استغفار است و بسيار مهم می‌باشد.

خدای مهربانی داریم که گناهان را اقاله می کند

(10) از عالمی سنی در مورد امام علی(ع) پرسیدند. پاسخ بسيار لطيفی داد؛ گفت: «چه بگويم درباره كسی كه دشمنش از روی حسد و بغض و دوستانش به سبب ترس و تقيه از دشمن، فضائلش را كتمان كردند اما از بين اين دو كتمان آنقدر فضيلت خارج شده كه مشرق و مغرب عالم را پر كرده است!»
الله اكبر از اين عظمت!
(11) فرد در حالی که تصور دارد خبری است وارد روز قیامت میشود اما ناگهان تعجب میکند؛پس نمازها و عمره‌ها چه شد؟ میگویند دل شکستی! ریا کردی! زهر زبان ریختی! جوان عزیز اگر می‌خواهی به جایی برسی از خانه‌تان شروع کن! اگر دل خواهرت را شکستی، دل مادروپدر را شکستی،برو درستش کن.از خانه شروع کنید.
(12) سفره خدا بزرگ است. پیرزن نابینایی جلوی حضرت موسی را گرفت و گفت: دعا کن خدا چشمانم را برگرداند. حضرت موسی گفت: باشد. پیرزن گفت: دعا کن جمالم را هم برگرداند. حضرت یک توقفی کرد، با خود گفت: چشمانش را خدا داد، دیگر... وحی آمد که موسی چرا فکر می‌کنی؟ مگر از تو می‌خواهد؟
(13) شیطان قوی نیست، ما رو میدهیم! بچه بودیم در محلات تبریز بازی میکردیم. یکدفعه ناله یکی بلند شد. دیدیم عقربی پیدا شده از مورچه کمی بزرگتر.آن طفلک داشت سیاه میشد. نمیتوان گفت عقرب قوی است ولی موذی است رو بدهی میاید در آستین آدم.عقرب فقط یک لنگه کفش میخواهد. شیطان هم قوی نیست؛موذی است.
(14) «عالم بی‌عمل» این نیست که یکی عبا و عمامه دارد و عمل نمی‌کند. شمایی که طلبه نیستی و لباس روحانیت هم نداری اگر چیزی را می‌دانی و عمل نمی‌کنی، می‌شوی عالم بی‌عمل. ما غافلیم! حضرت دستور می‌دهد:
«ای مردم! اگر چیزی را دانستید، به آن عمل کنید تا شاید هدایت یابید.»
منظور هدایت خاصه است!
(15) توسل باید همراه با آدابی باشد که مهمترین آنها رعایت ادب است. افرادی که قصد هتک حرمت حریم اهل‌بیت را دارند باید شناسایی شوند و مردم نیز لازم است در تمام مواقع به‌خصوص در اوضاع ویژه ضمن پایبندی به قوانین والزامات اجتماعی بیشتر از همیشه هشیار باشند تا مبادا از افراد مغرض پیروی کنند.
(16) حتی هنگام ورود به حرمها لازم است انسان پاک باشد و با خضوع و ادب وارد شود.این اذن ورود که عرضه می‌داریم
«أأدخل یا رسول الله؟ أأدخل یا ملائکة الله؟»
نشانه آن است که این مکان مطهر محل رفت‌وآمد رسول خدا(ص) است.در این شرایط جا ندارد انسان با بی‌احترامی و فریاد وارد این حریم مقدس شود.
(17) يكی از اولیا می‌فرمود:
«روایات دلالت می‌كنند كه رجب و شعبان مثل دو چشمه هستند تا مهمانان خدا قبل از ورود به ماه رمضان، خود را در آن شست‌وشو دهند و آماده‌ی مهمانی خدا شوند.»
ماه شعبان را مغتنم بدانيم، زياد استغفار كنيم و تصميم بگيريم بر ترک معاصی! ترک معصيت اولين قدم عبوديت است!
(18) دردعای کمیل میفرماید:
«کم من ثناءالجمیل لست اهل له نشرته»
ازاین کرم باید عمری شرمنده باشیم.اگرامثال من ازکسی چیزی بدانیم،چیزی هم میگذاریم رویش و میگوییم؛اما خدا قبایح مارا میپوشاند که هیچ بلکه آرایشی هم میدهد.طرف نمازصبحش قضاست اما برزبان‌ها انداخته که نمازشبش ترک نمیشود!عجب خدایی

شیطان قوی نیست، ما رو می دهیم

(19) برخی که قادر به گرفتن روزه نیستند می‌گویند سعادت نداشتم! این چه جمله‌ای است؟! تو به دستور خدا روزه نگرفته‌ای! این جمله یعنی خدا مرا بی‌سعادت کرد! این بی‌ادبی است به خداوند و باید ترک شود؛همانطور که روزه‌دار به امر خدا عمل میکند آن که به‌خاطر مریضی روزه نمی‌گیرد هم به فرمان خداست.
(20) دردعای ابوحمزه ثمالی آمده:
«حُبی لك شفيعی الیک»
اين خيلی اميد بخش است. خدايا! اينكه من تو را دوست دارم، شفيع من است نزد تو. خدا دوست بودن نعمت بزرگی است كه خدا به انسان موهبت فرموده. هرچه معرفت ما به پروردگار بيشتر، محبت بيشتر. انسان اگر خدا را دوست داشته باشد، سرمايه عظيمی دارد.
(21) آیا امثال آيت‌الله بهجت كه به مقامات عاليه رسيدند قرآن‌وامامان دیگری داشتند یا واجبات و مستحبات دیگری انجام می‌دادند؟ خیر؛بی‌گمان،آنان هم اعمال عبادی‌شان مثل دیگر مسلمانان بوده است! آنچه آن‌ها را به این مقامات رساند،حفظ نور حاصل از اعمال وتوجه خالصانه و دقیق به افعالشان بوده است.
 
منبع: صفحه توئیتری منتسب به آیت‌الله فاطمی‌نیا (ره) که توسط شاگردان آیت‌الله فاطمی‌نیا مدیریت می‌شود.
1 2 3

 

کانال قرآن و حدیث را درشبکه های اجتماعی دنبال کنید.
آپارات موسسه اهل البیت علیهم السلام
کانال عکس نوشته قرآن و حدیث در اینستاگرام
تلگرام قرآن و حدیث
کانال قرآن و حدیث در ایتا
کانال قرآن و حدیث در گپ
پیام رسان سروش _ کانال قرآن و حدیث