کتاب گویا (صوتی)، حماسه حسینی

کتاب گویا (صوتی)، حماسه حسینی

۳۰ مرداد ۱۴۰۱ 0 صوتی و تصویری

کتاب گویا (صوتی)

مشخصات کتاب چاپی

عنوان: حماسه حسینی

نویسنده: مرتضی مطهری

ناشر: صدرا

 

مشخصات کتاب گویا

عنوان: حماسه حسینی

راوی: بهروز رضوی

قالب: روایی

ناشر: کتاب گویا ایران صدا

تعداد فایل صوتی: 15

توضیحات

«حماسه حسینی»،  یکی از آثار برگزیده شهید مرتضی مطهری است که در آن‌ سعی کرده با بررسی اطلاعات و تحلیل تاریخ از تحریفات حماسه‌ی بزرگ عاشورا در كربلا جلوگیری کند. او معتقد بود در مورد واقعه‌ی عاشورا تحریف‌های معنوی و لفظی رخ داده است. این کتاب در چاپ‌های اولیه به صورت سه جلدی، اما چاپ‌های بعدی آن دو جلدی منتشر شده است. جلد اول آن شامل سخنرانی‌ها و جلد دوم مشتمل بر نوشته‌ها و یادداشت‌های استاد است.  در کتاب گویا از کل مجموعه حماسه حسینی بخشی های گزیده در 14 فصل به اجرا درآمده است.

شهید مطهری درباره علت نامگذاری کتاب چنین می گوید: 

کلمه‌ی حماسه به معنای شدت و صلابت است و نیز به معنای شجاعت و حمیت. چنان‌که در ادبیات فارسی و عربی شعر و نثر حماسی داریم، حادثه و شخصیت حماسی نیز هست. شخصیت حسین‌بن‌علی علیه‌السلام صبغه‌ی حماسی دارد و باید با وجود و سرگذشت او یک احساس حماسی داشته باشیم، نه یک احساس تراژدی و مصیبت، رثا و نفله شدن. شخصیت‌های حماسی جنبه‌ی  نژادی و قومی دارند؛ یعنی مخصوص یک قوم و نژاد معین و یک آب و خاکند، اما در مورد امام حسین علیه‌السلام چنین نیست. او یک شخصیت حماسی است، اما حماسه‌ی انسانیت و بشریت، نه حماسه‌ی قومیت. سخن، عمل و روح امام حسین علیه‌السلام هیجان و حماسه‌ی مافوق حماسه‌هاست و علت شناخته نشدن ایشان نیز همین است. شخصیت امام از نظر شدت حماسی بودن و علو و ارتفاع جنبه‌ی انسانی بی‌نظیر است و ما این حماسه را نشناخته ایم..

در بخشی از کتاب حماسه حسینی می‌خوانیم

امر به معروف و نهی از منکر یگانه اصلی است که ضامن بقای اسلام است؛ به اصطلاح، علت مبقیه است. اصلا اگر این اصل نباشد، اسلامی نیست. رسیدگی کردن دائم به وضع مسلمین است. آیا یک کارخانه بدون بازرسی و رسیدگی دائمی مهندسین متخصص که ببینند چه وضعی دارد، قابل بقاست؟ اصلا آیا ممکن است یک سازمان همین طور به حال خود باشد، هیچ درباه‌اش فکر نکنیم و در عین حال به کار خود ادامه دهد؟ ابدا. جامعه هم‌چنین است. یک جامعه اسلامی این طور است بلکه صد درجه برتر و بالاتر. شما کدام انسان را پیدا می‌کنید که از پزشک بی‌نیاز باشد؟ یا انسان باید خودش پزشک بدن خود باشد یا باید دیگران پزشک او باشند و او را معالجه کنند: متخصص چشم، متخصص گوش و حلق و بینی، متخصص اعصاب. انسان همیشه انواع پزشک‌ها را در نظر می‎گیرد برای آن‌که اندامش را تحت نظر بگیرند، ببینند در چه وضعی است. آن‌وقت جامعه نظارت و بررسی نمی‌خواهد؟! جامعه رسیدگی نمی‌خواهد؟! آیا چنین چیزی امکان دارد؟! ابدا.
            

پخش قسمتهای مختلف کتاب گویا

پخش فصل اول

 

پخش فصل دوم

 

پخش فصل سوم

 

پخش فصل چهارم

 

پخش فصل پنجم

 

پخش فصل ششم

 

پخش فصل هفتم

 

پخش فصل هشتم

 

پخش فصل نهم

 

پخش فصل دهم

 

پخش فصل یازدهم

 

پخش فصل دوازدهم

 

پخش فصل سیزدهم

 

پخش فصل چهاردهم

 

پخش کل کتاب

 

 

دانلود: 
فایل فصل اول (8.35 MB)
فایل فصل دوم (7.89 MB)
فایل فصل سوم (7.66 MB)
فایل فصل چهارم (8.36 MB)
فایل فصل پنجم (8.32 MB)
فایل فصل ششم (8.2 MB)
فایل فصل هفتم (8.67 MB)
فایل فصل هشتم  (7.65 MB)
فایل فصل نهم (8.49 MB)
فایل فصل دهم (8.3 MB)
فایل کل کتاب (113.89 MB)
کانال قرآن و حدیث را درشبکه های اجتماعی دنبال کنید.
آپارات موسسه اهل البیت علیهم السلام
کانال عکس نوشته قرآن و حدیث در اینستاگرام
تلگرام قرآن و حدیث
کانال قرآن و حدیث در ایتا
کانال قرآن و حدیث در گپ
پیام رسان سروش _ کانال قرآن و حدیث