کلیپ تصویری: شیعه، وام‌دار مجاهدت این علامه است!

کلیپ تصویری: شیعه، وام‌دار مجاهدت این علامه است!

۰۱ شهریور ۱۴۰۱ 0 صوتی و تصویری

کلیپ تصویری: شیعه، وام‌دار مجاهدت این علامه است!

علامه محمدباقر مجلسی در سال ۱۰۰۶ شمسی در اصفهان به دنیا اومد. پدرش علامه محمدتقی مجلسی مشهور به مجلسی اول، از مشاهیر زمانه در دوره صفویه بود و افتخار شاگردی شیخ بهایی رو داشت. محمدباقر مجلسی به همراه پدرش از نخستین کسانی بودند که احادیث و روایات اهل بیت (ع) و ائمه اطهار (ع) رو از عربی به فارسی روان ترجمه کردند.
از علامه مجلسی حدود ۲۰۰ کتاب به فارسی و عربی به یادگار مونده که فقط یکی از این کتاب‌ها بحارالانواره که خودش ۱۱۰ جلده و مفصل‌ ترین منبع حدیث شیعه محسوب میشه‌.
محمدباقر مجلسی همیشه به دربار صفوی رفت و آمد داشت، حضوری که بعضا منجر به انتقاد از ایشون شد، انتقاداتی که اکثرا بدون توجه به علت این رفت و آمد‌ها و از سر دشمنی با خدمات فراوان علامه بود. به گواه تاریخ، هدف علامه مجلسی از حضور در دربار، استفاده از امکانات حکومت برای ترویج مذهب بود، تا حدی که ایشون شاهان صفوی رو امر به امور خیر و نهی از صفات و عادت‌های رایج شاهان و قدرتمندان می‌کرد و میشه گفت که حاکمان صفوی در بسیاری از اوقات از ایشون کسب اجازه می‌کردند.
مقام علمى علامه مجلسى هم اونقدر بالاست و ایشون در علوم مختلف اسلامی به حدی معروف هستند که نیازی به هیچ بیان و توضیح اضافه‌ای نیست. در واقع میشه گفت نام علامه مجلسى مثل ستاره‌ای در آسمان فقاهت و اجتهاد جهان اسلام می‌درخشه.
این عالم نامدار و برجسته که در علوم اسلامى مثل تفسیر، حدیث، فقه، اصول، تاریخ، رجال و درایه سرآمد عصر خودش بود، در علوم دیگه هم تبحر خاص و ویژه‌ای داشت. علومی مانند فلسفه، منطق، ریاضیات، ادبیات، لغت، جغرافیا، طب، نجوم و علوم غریبه. همین مساله بود که از علامه مجلسی، شخصیتى ممتاز و بی‌نظیر در تاریخ شیعه ساخت.

 

کانال قرآن و حدیث را درشبکه های اجتماعی دنبال کنید.
آپارات موسسه اهل البیت علیهم السلام
کانال عکس نوشته قرآن و حدیث در اینستاگرام
تلگرام قرآن و حدیث
کانال قرآن و حدیث در ایتا
کانال قرآن و حدیث در گپ
پیام رسان سروش _ کانال قرآن و حدیث