عکس نوشته: روزی که به قم قدم نهادی (یا فاطمه معصومه)

عکس نوشته: روزی که به قم قدم نهادی (یا فاطمه معصومه)

۲۸ مهر ۱۴۰۱ 0 صوتی و تصویری


نامه امام رضا(ع) به حضرت معصومه (س)
امام هشتم به خواهر خود نامه ای نوشت و ایشان را به سوی خود دعوت کرد.
امام رضا علیه السلام نامه را به یک غلام سپرد و دستور داد که در هچی مکانی توقف نکند، تا در کمترین زمان این نامه به مدینه منوره برسد.
آنگاه نشانی خانه حضرت موسی بن جعفر علیه السلام را نیز به او داد تا از کسی در مورد آن سوالی نپرسد
آن غلام خود را به مدینه رساند و نامه را به حضرت معصومه علیها السلام داد و آن حضرت به محض رسیدن نامه امام هشتم خود را برای سفر آماده کرد
 


همراهان حضرت معصومه سلام الله علیاه در سفر عشق
حضرت معصومه سلام الله علیها با پنج نفر از برادرانشان برای دیدار امام رضا علیه السلام عازم خراسان شدند
هنگامی که به ساوه رسیدند؛ مردم شهر ساوه که در آن روزگار دشمنان سرسخت اهل بیت بودند و ماموران مامون نیز که در پی کشتار علویان بودند و در ساوه حضور داشتند به آنها حمله ور شدند و جنگ سختی درگرفت و همه برادران و برادرزادگان آن حضرت به شهادت رسیدند
هنگامی که حضرت معصومه سلام الله علیها پیکرهای غرق به خون و قطعه قطعه شده 23 تن از عزیزان خود را بر نقش زمین دید، به شدت محزون شد و در اثر این مصائب جانکاه به شدت بیمار گردید.

 


مهمان 17 روزه
اهالی قم که از روز نخست با محبت خاندان عصمت و طهارت خوگرفته بودند و از آغاز، اسلام را همراه با ولایت امیرالمومنین علیه السلام پذیرفته بودند هنگامی که از شهادت همراهان خواهر امام رضا علیه السلام آگاه شدند به ساوه رفتند و حضرت معصومه سلام الله علیها را با احترام به قم آوردند.
براساس روایت های تاریخی روز 23 ربیع الاول 201 ه.ق کجاوه حامل حضرت معصومه سلام الله علیها در میان استقبال پرشور مردم قم وارد این سرزمین شد.
عده فراوانی پیاده و سواره گرداگرد کجاوه در حرکت بودند تا در محلی که امروز میدان میر نامیده می شود، شتر حامل آن حضرت ایستاد و زانو به زمین زد و این افتخار بزرگ نصیب موسی بن خزرج شد که 17 روز میزبان کریمه اهل بیت علیها السلام باشد.



بیت النور

بانوان با فضیلت قم دسته دسته به دیدار حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها می شتافتند و او را در سوگ عزیزان از دست رفته اش تسلیت می دادند.
خانه موسی بن خزرج به احترام اقامت 17 روزه آن حضرت به صورت مدرسه درآمد و به مدرسه ستیه (مدرسه خانم) معروف شد.
محراب عبادت آن حضرت نیز روبروی در ورودی مدرسه قرار دارد که تا به امروز محافظت شده است.
این محراب عبادت در طول تاریخ به عنوان بیت النور شهرت یافته، و همواره به عنوان عبادتگاه آن حضرت، زیارتگاه عام و خاص بوده است.

 
کانال قرآن و حدیث را درشبکه های اجتماعی دنبال کنید.
آپارات موسسه اهل البیت علیهم السلام
کانال عکس نوشته قرآن و حدیث در اینستاگرام
تلگرام قرآن و حدیث
کانال قرآن و حدیث در ایتا
کانال قرآن و حدیث در گپ
پیام رسان سروش _ کانال قرآن و حدیث