معرفی مجموعه كتاب‌هاي رساله مصور

معرفی مجموعه كتاب‌هاي رساله مصور

۱۳ اسفند ۱۳۹۳ 0 نرم افزار

«مجموعه كتاب احكام مصور موضوعي» کتاب‌هایی است كه توسط کانون نشر احکام مؤسسه اطلس تاریخ شیعه روانه بازار شده و در همین چند جلد محدودی که تا کنون آماده شده است، می‌توان رویکرد قابل تقدیر دست اندرکاران آن را ستود..

موضوعات جلد اول:

تکلیف - تقلید - طهارت - وضو - غسل - تیمم

موضوعات جلد دوم:

نماز - مسجد - روزه

ویژگی های کتاب

 1. انطباق با نظر هفت مرجع 

در تنظيم اين کتاب، فتاوا و نظرات هفت تن از مراجع بزرگوار تقليد آمده است که به ترتيب حروف الفبا عبارتند از: 
 
آيت الله العظمي امام خميني (ره)
آيت الله العظمي بهجت (ره)
آيت الله العظمي خامنه ای (مدظله العالی)
آيت الله العظمي سبحانی (مدظله العالی)
آيت الله العظمي سيستانی (مدظله العالی)
آيت الله العظمي صافي گلپايگانی (مدظله العالی)
آيت الله العظمي مکارم شيرازی (مدظله العالی)
 
توجه: در متن کتاب، تنها اسامي مراجع بزرگوار به اختصار آمده است؛ بدين وسيله از ساحت آن بزرگواران پوزش مي خواهيم و از درگاه خداي بزرگ برايشان، دوام سعادت را مسألت مي کنيم.

 2. متن اصلی

در مواردي که نظر حضرت امام خمينی(ره) و مقام معظم رهبری (مدظله العالی) در منابع و استفتائات موجود بوده، متن اصلي را طبق فتاواي ايشان آورده ايم.

3. تفاوت فتاوا 

در مواردي که نظر برخي از مراجع، با ديگران متفاوت بوده، نام ايشان به صورت جداگانه در متن آمده است؛ همچنين به دليل نيامدن فتاواي آيت الله العظمي سبحاني (مدظله العالی) در «توضيح المسائل ده مرجع»، نشاني توضيح المسائل و ديگر کتابهاي فتوايي ايشان را جداگانه در پانوشت آورده ايم.
توجه: در مواردي که به «توضيح المسائل ده مرجع» و منابع کمتري بسنده شده، به جهت کافي بودن سَند و پاسخگويي کامل به مسئله يا استفتا میباشد و مطابق نظر همة مراجع است.
در مواردي که منابع متعددی از مراجع محترم در ادامه «توضيح المسائل ده مرجع» يا «العروة الوثقی مع تعليقات» آمده، به جهت پاسخ گویی به ساير جزئيات مسئله و ارائه مطالب تکميلي و غناي مستندات مي باشد.

4. بهره وري از منابع دست اول

اساس کار گروه، بررسي دقيق منابع دستِ اولِ فارسي و عربي بوده که مورد تأييد دفاتر مراجع است؛ اعم از توضيح المسائل، استفتائات جديد، استفتائات موجود در پايگاه هاي اطلاع رساني مراجع، استفتائات کتبي موجود در بايگاني مؤسسه اطلس تاريخ شيعه و حواشي مراجع محترم بر عروة الوثقی و منهاج الصالحين و وسيلة النجاة.

5. غني سازي مسائل و استفتائات

بر آن بوده ايم که در مسائل مورد نياز مکلفین عزيز، به ويژه پاسخ به پرسشهاي نو و مورد نياز آنان، نظرات همة مراجع گردآوري شود. از اين رو در اين مجموعه بيش از 4000 استفتاي جديد آمده است.

6. ارائه موضوعات جدید و متنوّع فقهی

پرداختن به احکام و مسائل ضروری و مورد نیاز برخی قشرها، مانند نوجوانان، جوانان، دانشجویان، ورزشکاران، پزشکان، بیماران، و بازیگران و ... از موارد تحقیق شده است.
یادآوری می شود که در این کتاب سعی شده بیش تر به بیان احکام تکلیفی «واجب و حرام» و احکام وضعی «باطل و صحیح» بسنده شود. 

7. روان سازي متن 

روزآمدسازي واژه ها و يادکردهاي فقهي، حذف اصطلاحات نامتعارف و استفاده از چارچوب هاي گوناگون با عنوان «توجّه»، «نکته» و «پرسش» براي توضيح برخي واژه ها و آشنايي مخاطب با برخي مصاديق احکام، از نکات در خورِ توجّه در اين طرح است که براي نخستين بار صورت مي گيرد.

8. استفاده از داستان هاي اخلاقي، دانستني ها و نکته هاي آموزنده و علمي 

گاه متناسب با موضوع، داستان يا نکته اي خواندني از زندگي اهل بيت (ع)و علماي ربّاني با عنوان «بياموزيم»، همچنين حکمت و چرايي برخي از احکام يا نکته هاي آموزنده اخلاقي، نيز ياد سپاري هايي براي پيشگيري از وسوسه در احکام آمده که به تشويق و راهنمايي خواننده مي پردازد

9. ارائه قانون کلّي

در موردي که حکم فقهي را ميتوان به گونة قاعده اي کلي بيان کرد، مسأله را با عنوان «قانون کلي» در کادر آورده ايم تا خواننده در موارد مشابه بتواند به آن مراجعه کند

10. تصاوير و نقاشي هاي آموزشي

از نوآوري ها و جاذبه هاي قابل توجه در اين طرح، بهره وري از تصاوير و نقاشي هاي آموزشي دقيق و کارشناسي شده در کنار متن است.

11. طرّاحي شایسته

امروزه توجّه به جذّابيت هاي بصري و هنري در کنار متن و گزاره هاي کتاب، از نکات بسيار مهم در آموزش، به ويژه ايجاد انگيزه براي مطالعه به شمار ميرود؛ از اين رو «مؤسسة اطلس تاريخ شيعه» با بهره گيري از افراد خلاّق، استفاده از جاذبه ها و طرحهاي هنري را در دستور کار، از جمله کتاب حاضر قرار داده است.

12. پیوندها

به کار گیری پیوندها و ارجاعات مناسب که مخاطب می تواند برای دیگر پرسش های خود در موضوع مورد نظر، به سایر بخش های این مجموعه مراجعه کند. 

13. چکیده 

خلاصه ای از مطالب هر بخش در جمله هایی کوتاه و روان، نیز خلاصه ای از فتاوای مورد اتفاق همه مراجع ارائه شده است.

14. اصطلاح نامه احکام

در پایان هر جلد، فصلی جداگانه در شرح کوتاهِ اصطلاحات فقهی آمده است که در این کتاب شرح تعدادی از آنها را مشاهده خواهید کرد.
 
اگر شما هم با خواندن این خبر و یا دیدن تصاویر بخشهایی از کتاب علاقه‌مند به تهیه آن شده‌اید می‌توانید از لینک زیر اقدام کنید.
 
 
تصاویر برگزیده از جلد 1 کتاب: (برای مشاهده در اندازه بزرگتر بر روی تصویر کلیک کنید)
گالری: 
کانال قرآن و حدیث را درشبکه های اجتماعی دنبال کنید.
آپارات موسسه اهل البیت علیهم السلام
کانال عکس نوشته قرآن و حدیث در اینستاگرام
تلگرام قرآن و حدیث
کانال قرآن و حدیث در ایتا
کانال قرآن و حدیث در گپ
پیام رسان سروش _ کانال قرآن و حدیث