قرآن کریم در کلام دانشمندان جهان (3) (+پاورپوینت)

قرآن کریم در کلام دانشمندان جهان (3) (+پاورپوینت)

۰۳ تیر ۱۳۹۴ 0 صوتی و تصویری

نولدکه، خاورشناس آلمانى (م، 1930)

نولدکه در زبان سامى و لغات شرقى تخصص يافته و شهرت کسب کرده است و مهمترين اثر او «تاريخ قرآن» است که بعد از تأليف آن به دريافت جايزه آکادمى فرانسه نائل شد. او مى‌نويسد:
«قرآن با منطق علمى و روش اطمينان‌بخش و قانع‌کننده‌اى که دارد دل‌هاى شنوندگان خود را به سوى خويش توجه داده و آنها را طرف خطاب قرار مى‌دهد. همواره بر دل‌هاى کسانى که از دور با آن مخالفت مى‌ورزند تسلط يافته و آنها را به خود مى‌پيوندد. فضيلت قرآن با داشتن سادگى و بلاغت خاص خود به اوج کمال رسيده است. اين کتاب توانست از مردمى وحشى و بى‌تربيت،‌ ملتى متمدن ايجاد کند که تعليم و تربيت دنياى خويش را بر عهده گرفتند»

سخن نولدکه درباره قرآن

 بانو ستان رانى تنس هلندى

او در مورد معارف قرآن کریم مى‌گويد:
«محتواى اين کتاب آسمانى کاملاً با عقل و خرد و فطرت بشرى مطابقت دارد و از مطالب زننده و خلاف عقل به کلى پاک است. قرآن درباره زنان، قضاوتى عادلانه دارد و برخلاف بعضى از مرام‌ها و اديان که جنس زن را تا به سر حد بردگى تنزل داده‌اند و ارزشى براى او قائل نيستند، وى را از مزايا و حقوق انسانى برخوردار ساخته و مقام شامخى براى او منظور داشته است».

سخن  خانم ستان رانی تنس درباره قرآن

پرنس بورگيز، مورخ ايتاليايى

وی که پيرامون مسائل تاريخى تحقيقات زيادى داشته است مى‌نويسد:
«مسلمين همين که در پيروى قرآن و خواندن آن و عمل به قوانين و احکامش سستى نشان دادند، نيروى سعادت و فرشته سيادت نيز با اين بى‌اعتنايى از آنها دور شد و آن همه عزت و قدرت و خرسندى و عظمت از افق حيات آنها رخت بربست و به جايش اهريمن اسارت و بندگى جانشين شد. دشمنان از اين فرصت استفاده کردند و بر آنها تاختند و حلقه‌وار چون ميکرب‌هاى اجتماع آنها را در ميان گرفتند و آنها را به روزگار کنونى اسير و مقيد ساختند. آرى اين همه بدبختى‌ها و تيره‌روزى‌هاى مسلمين از مراعات نکردن قوانين قرآن بوده. در اين امر بزرگ هيچ گناهى متوجه اسلام (قرآن) نيست. آيا حقيقتاً چه ايرادى را مى‌شود بر این آيين پاک گرفت؟!»

نظر پرنس بورگیز درباره قرآن

دکتر لورا واگليرى

پرفسور ادبيات عرب و استاد تاريخ تمدن اسلام در دانشگاه ناپل ايتاليا رساله‌اى به نام پيشرفت سريع تعاليم اسلام نوشته که در قسمتى از آن چنين آمده است:
«در قرآن گنجينه‌هايى از دانش را مى‌بينيم که مافوق استعداد و ظرفيت باهوش‌ترين اشخاص و بزرگترين فيلسوفان و قوى‌ترين رجال سياسى است. کتاب آسمانى اسلام، نمونه‌اى از اعجاز است. قرآن، کتابى است که نمى‌توان از آن تقليد کرد. نمونه سبک و اسلوب قرآن در ادبيات عرب سابقه ندارد. تأثيرى که سبک قرآن در روح انسان ايجاد مى‌کند ناشى از امتيازات و برترى‌هاى آن مى‌باشد. چطور ممکن است اين قرآن کار محمد [صلی الله علیه وآله] باشد و حال آنکه معتقديم او يک مرد عرب و درس نخوانده بود. ما در اين قرآن ذخاير و اندوخته‌هايى از علوم مى‌بينيم که مافوق استعداد و ظرفيت باهوش‌ترين و متفکرترين اشخاص است و ... قويترين سياست بايد در مقابل قرآن زانوى ناتوانى به زمين بزند».

نظر دکتر لورا واکلیری درباره قرآن

کارلتون اس گون

دانشمند معروف آنتروپولوژى (انسان شناسي)، استاد دانشگاه ايالت پنسيلوانيا آمريکايى در کتاب خود به نام «کاروان» مى‌نويسد:
«بلاغت يکى از مزاياى عظيم قرآن است. قرآن هنگامى که درست تلاوت شود چه شنونده به لغت عرب آشنايى داشته باشد و آن را بفهمد يا آشنايى نداشته و آن را نفهمد، تأثير شديد و عميقى در او گذاشته و در ذهنش جاگير مى‌شود. اين مزيت بلاغتى قرآن ترجمه‌شدنى نيست»

نظر کارلتون اس کون درباره قرآن

ادوارد گيبون مورخ انگلیسی

وی پیرامون جامعیت معارف قرآن مى‌گويد:
«از اقيانوس اطلس تا کنار رود گنگ، قرآن نه فقط قانون فقهى شناخته شده است، بلکه قانون اساسى، شامل رويه قضايى و نظامات مدنى، جزايى و حاوى قوانينى است که تمام عمليات و امور مالى بشر را اداره مى‌کند و همه اين امور که به موجب احکام ثابت و لايتغيرى انجام مى‌شود ناشى از اراده خدا است و به عبارت ديگر، قرآن دستور عمومى و قانون اساسى مسلمانان است. دستورى است شامل مجموعه قوانين دينى و اجتماعى و مدنى و تجارى و نظامى و قضايى و جنايى و جزايى. اين مجموعه قوانين از تکاليف زندگى روزانه تا تشريفات دينى، و از تزکيه نفس تا حفظ بدن و بهداشت، و از حقوق عمومى تا حقوق فردى، و از منافع فردى تا منافع عمومى، و از اخلاقيات تا جنايات، و از عذاب تا مکافات اين جهان و جهان آينده همه را در بر دارد»

نظر ادوارد گیبون درباره قرآن

 دکتر گوستاو لوبون (م، 1931)

عالم فرانسوى و استاد متتبع علوم و آثار شرقى در تاريخ اسلامى مى‌گويد:
«قرآن که کتاب آسمانى مسلمين است تنها منحصر به تعاليم و دستورهاى مذهبى نيست، بلکه دستورهاى سياسى و اجتماعى مسلمانان نيز در آن درج شده است. تعليمات اخلاقى قرآن به مراتب بالاتر از تعليمات اخلاقى انجيل است».

نظرگوستاو لوبون درباره قرآن

 آلوارو ماچوردوم کومينز

شاعر، نويسنده، روزنامه نگار و محقق اسپانيايى مى‌گويد:
«عده‌اى از من خواستند بعضى از سوره‌هاى قرآن را برايشان ترجمه کنم، من هم سوره کوتاهى را انتخاب نمودم، سوره توحيد را که از يگانگى خداوند مى‌گويد. اين سوره و موسيقى آن آنچنان زيبا بود که براى من شاعر بسيار مهم بود. همچنين سوره فاتحة‌الکتاب را که درباره جهانى بودن خداوند است ترجمه کردم. به اين ترتيب بود که جهانى بودن و يگانگى خداوند مرا به اين نتيجه رساند که اين دين مردمى‌ترين و منطقى‌ترين دين براى از بين بردن ناآرامى‌ها و مشکلات امروزى است»

نظر کومینز درباره قرآن

 

دانلود: 
کانال قرآن و حدیث را درشبکه های اجتماعی دنبال کنید.
آپارات موسسه اهل البیت علیهم السلام
کانال عکس نوشته قرآن و حدیث در اینستاگرام
تلگرام قرآن و حدیث
کانال قرآن و حدیث در ایتا
کانال قرآن و حدیث در گپ
پیام رسان سروش _ کانال قرآن و حدیث