داستانهای علما:  دقت آیه الله بروجردی در تحصیل شاگردان و احترام او به علم

داستانهای علما: دقت آیه الله بروجردی در تحصیل شاگردان و احترام او به علم

۱۵ اسفند ۱۳۹۴ 0 فرهنگ و اجتماع
استاد فاضل موحدی از والدشان نقل کرند که روزی همراه آیة الله بروجردی برای درس می‏ رفتیم. از بازارخان که خارج شدیم آقا دید یکی از طلاب بطرف دیگری غیر از سمت درس حرکت می ‏کند با تعجب فرمود:
این آقا در این موقع درس به کجا می‏ رود و چه کاری دارد که از درس مهمتر است که درس را ترک می‏ کند؟
آن آقا مرحوم شهید مطهری بود. یکی از آقایان که همراه بود بعداً وقتی که فرمایش  آیه الله بروجردی را به آقای مطهری گفته بود جواب داده بود:
من آن روز یک کار ضروری داشتم به دنبال آن می‏ رفتم و من نمی‏ دانستم که آقا این قدر حرکات مرا زیر نظر داشته و تا این حد به تحصیل و درس خواندن توجه و دقت دارند. 

و نیز فرمودند: مرحوم آیةالله بروجردی ملاحظه احترام مقام علم و عالم را با دقت مراعات می‏ کردند و اگر یک وقت می‏ دید کسی که فضلش از یکی دیگر کمتر است، در مجلسی بالاتر از او قرار گرفته ناراحت می ‏شد. یک روز در مجلسی خصوصی، شخصی وارد می‏ شد و بالاتر از حضرت امام مدظله العالی که در آن مجلس تشریف داشت نشست، ایشان از این موضوع ناراحت شدند و بعد امر فرمودند که آن آقا را دیگر به این مجلس اجازه ورود ندهند و فرمود:
کسی که می‏ داند حاج آقا روح الله از او فاضل تر و بهتر است و احترام او را رعایت نمی‏ کند ما نمی ‏توانیم با او کار کنیم. (نقل از رادیو صبح 24 مرداد65، برنامه سیمای فرزانگان)


منبع: مردان علم در میدان عمل، سید نعمت الله حسینی، دفتر انتشارات اسلامی (وابسته به جامعه مدرسین حوزه علمیه قم)، جلد 1.

 

کانال قرآن و حدیث را درشبکه های اجتماعی دنبال کنید.
آپارات موسسه اهل البیت علیهم السلام
کانال عکس نوشته قرآن و حدیث در اینستاگرام
تلگرام قرآن و حدیث
کانال قرآن و حدیث در ایتا
کانال قرآن و حدیث در گپ
پیام رسان سروش _ کانال قرآن و حدیث