داستانهای علما: آزمایش ملاحسین بن علی کاشفی سبزواری توسط مردم سبزوار

داستانهای علما: آزمایش ملاحسین بن علی کاشفی سبزواری توسط مردم سبزوار

۱۵ اسفند ۱۳۹۴ 0 فرهنگ و اجتماع
واعظ عالم و عارف و کاشف اسرار از حدیث و تفسیر ریاضی و حروف، در اوائل امر به هرات رفته، سلطان آنجا میر علی شیر را ملازم شد و با خواهر ملاعبدالرحمن جامی ازدواج کرد و به این سبب در نزد همشهریان خود اهل سبزوار که در مذهب تشیع زیاد متعصب اند به تسنن متهم شد. از این رو مردم سبزواری درصدد امتحان او برآمدند.
روزی شیخ در مسجد جامع سبزوار در منبر بود پیرمردی از محبان اهل بیت(علیهم السلام) با عصا آمد پای منبر و به شیخ خطاب کرده، گفت: ای شیخ از تو سوالی دارم. و این در موقعی بود که اتفاقاً این حرف از زبان شیخ جاری شد که فرمود: جبرئیل دوازده هزار مرتبه نازل شد.
پیرمرد گفت: یا شیخ جبرئیل بر علی بن ابیطالب چند مرتبه نازل شد؟
شیخ چون بدگمانی اهل سبزوار را می‏ دانست فهمید که از سوال در این موقع برای امتحان عقیده او درباره حضرت علی علیه ‏السلام است. ولی اگر بگوید جبرئیل به علی(علیه ‏السلام) نازل نشده، پیرمرد با آن عصبانیت که آمده با آن عصا به حسابش می ‏رسد. و سبزواریان که از محبان علی علیه ‏السلام می‏ باشند نسبت تسنن بر او خواهند بست. آخر صفای اعتقادی اش او را یاری نموده متوجه جواب خوبی شد که گفت: جبرئیل بیست و چهار هزار مرتبه بر علی بن ابی طالب نازل گشته.
پیرمرد گفت: این حرف را برای خوشایند مردم گفتی یا بر این ادعا دلیل داری؟
 شیخ گفت:
دلیل من این است که پیغمبر خدا مکرر فرموده «أَنَا مَدِينَةُ الْعِلْمِ وَ عَلِيٌّ بَابُهَا» پس پیغمبر شهر علم و علی در آن شهر است. بنابراین جبرئیل دوازده هزار مرتبه در شهر علم وارد شده و دوازده هزار هم از همان در که علی علیه ‏السلام باشد خارج شده جمعاً در موقع ورود و خروج جبرئیل بیست و چهار هزار مرتبه بر علی نازل شده است. مردم از حسن جواب او تعجب نموده به او معامله به خیر نمودند. 
 
مرحوم شیخ حسین کاشفی اولین کسی است که درباره مصائب سیدالشهداء علیه ‏السلام کتاب مقتل بنام «روضة الشهداء» تالیف نموده است. که بعد از تالیف کتاب اشخاص باسواد و علماء این کتاب را به دست گرفته در مجالس و محافل وقایع عاشورا واحوال شهدای کربلا را از روی این کتاب می ‏خواندند و شیعیان بر مصائب امام حسین علیه ‏السلام گریه می‏ کردند و این اشخاص را روضه خوان می‏ گفتند چون از روی کتاب روضة الشهداء می‏ خواندند. به همین جهت تا الان هم به هر کس ذکر مصیبت اهل بیت علیهم ‏السلام می‏ کند روضه خوان می ‏گویند. 
و از برای مرحوم شیخ کتب و تالیفات زیادی در موضوعات مختلفه می ‏باشد و قصیده ‏ای در مدح و مناقب امیرالمومنین علیه‏ السلام دارد که این دو بیت از آن می ‏باشد. 
ذریتی سوال خلیل خدا بخوان
وز لاینال عهد جوابش بکن ادا 
گردد تو را عیان که امامت نه لایق است
آن را که بوده بیشتر عمر در خطا

و این تصریح در تشیع اوست، چه در این آیه عصمت امام شرط شده است که همین عقیده شیعه است.

آن مرحوم در هرات در حدود سنه نهصد و ده، چهار سال بعد از ظهور سلطنت صفویه وفات نمود. (اقتباس از فواید الرضویه محدث قمی، ص144)


منبع: مردان علم در میدان عمل، سید نعمت الله حسینی، دفتر انتشارات اسلامی (وابسته به جامعه مدرسین حوزه علمیه قم)، جلد 1.

 

کانال قرآن و حدیث را درشبکه های اجتماعی دنبال کنید.
آپارات موسسه اهل البیت علیهم السلام
کانال عکس نوشته قرآن و حدیث در اینستاگرام
تلگرام قرآن و حدیث
کانال قرآن و حدیث در ایتا
کانال قرآن و حدیث در گپ
پیام رسان سروش _ کانال قرآن و حدیث