مجموعه  حدیث درباره ایمان ( +پوستر)

مجموعه حدیث درباره ایمان ( +پوستر)

۲۴ اسفند ۱۳۹۴ 0 معارف

حدیث اول: 

پيامبر خدا صلى الله عليه و آله 
لا يُقْبَلُ إيمانٌ بلا عملٍ ، و لا عملٌ بلا إيمانٍ 
ايمان بى عمل و عمل بى ايمان، پذيرفته نمى شود.
كنز العمّال : 260 .

حدیث دوم: 

امام على عليه السلام
الإيمانُ قَولٌ باللِّسانِ، و عَملٌ بالأركانِ 
 ايمان اظهار به زبان است و عمل با اركان
 شرح غرر الحكم:  ج2، ص40، ح1755 .

حدیث سوم:

امام باقر عليه السلام 
الإيمانُ إقرارٌ و عملٌ و الإسلامُ إقرارٌ بلا عملٍ
ايمان، اقرار است و عمل؛ و اسلام،اقرار است بدون [شرط] عمل.
تحف العقول :ص 297 .

 

حدیث چهارم: 

امام على عليه السلام
أصلُ الإيمانِ حُسْنُ التَّسليمِ لأمرِ اللّه ِ 
 ريشه ايمان، تسليم نيكو در برابر فرمان خداست.
 شرح غرر الحكم :ج2، ص416، ح3087 .

 

حدیث پنجم:

پيامبر خدا صلى الله عليه و آله 
الإيمانُ قَولٌ و عملٌ ، يَزيدُ و يَنقُصُ
ايمان، گفتار است و كردار؛ كاستى و فزونى مى پذيرد.
كنز العمّال : 422 .

 

حدیث ششم:

پيامبر خدا صلى الله عليه و آله 
الإيمانُ مَعرِفةٌ بالقلبِ و قَولٌ باللِّسانِ و عَملٌ بالأرْكانِ 
ايمان، شناخت با دل است و گفتن با زبان و عمل با اركان.
كنز العمّال: 2 .

 

حدیث هفتم: 

امام صادق عليه السلام 
ملعونٌ ملعونٌ مَن قالَ: الإيمانُ قَولٌ بلا عملٍ
ملعون است، ملعون، كسى كه بگويد: ايمان، گفتار است، بدون كردار.
بحار الأنوار:ج66، ص19، ح1

 

حدیث هشتم:

امام رضا عليه السلام
الإيمانُ عَقْدٌ بالقلبِ و لَفْظٌ باللّسانِ و عَملٌ بالجَوارِحِ 
ايمان، عقيده قلبى است و اظهار به زبان و عمل با اعضاى بدن.
معاني الأخبار: ص186، ح2

 

حدیث نهم: 

امام علی علیه السلام 
ثلاثٌ مَن كُنَّ فيهِ كَمُلَ إيمانُهُ: العقلُ، و الحِلْمُ، و العِلمُ
سه چيز است كه هر كس داشته باشد ايمانش كامل است: خرد، بردبارى و دانش
شرح غرر الحکم: ج3، ص335، ح4658

حدیث دهم: 

پيامبر خدا صلى الله عليه و آله 
الإيمانُ قَولٌ مَقُولٌ، و عَملٌ مَعمولٌ، و عِرْفانُ العُقولِ 
ايمان، گفتارى است كه بر زبان رانده شود و عملى است كه صورت پذيرد و شناخت پيدا كردن خردهاست.
الأمالي للمفيد: ص275، ح2.

 

حدیث  یازدهم: 

 پيامبر خدا صلى الله عليه و آله
لا يُؤمِنُ عبدٌ حتّى يُحِبَّ للنّاسِ ما يُحبُّ لِنفسهِ مِن الخَيرِ
 هيچ بنده اى مؤمن نيست مگر آن كه هر خوبى كه براى خود مى خواهد براى مردم نيز بخواهد.
شرح فارسی شهاب الاخبار: ص346، باب ششم، ح637

 

حدیث دوازدهم:

پيامبر خدا صلى الله عليه و آله 
الإيمانُ و العملُ أخَوانِ شَريكانِ في قَرَنٍ ، لا يَقْبلُ اللّه ُ أحدَهُما إلاّ بصاحبِهِ
ايمان و عمل دو برادر بسته به يك ريسمانند كه خداوند يكى را بدون ديگرى نمى پذيرد.
كنز العمّال : 59 

 

حدیث سیزدهم : 

پيامبر خدا صلى الله عليه و آله 

ليسَ الإيمانُ بالتَّحَلّي و لا بالتَّمَنّي و لكنَّ الإيمانَ ما خَلَصَ في القلبِ و صَدّقَهُ الأعمالُ
ايمان نه به ظاهر است و نه به آرزو، بلكه ايمان آن است كه در دل خالص باشد و عمل آن را تصديق كند.
بحار الأنوار : ج66،ص72، ح26.

 

حدیث چهاردهم:

امام على عليه السلام 

لو كانَ الإيمانُ كلاما لم يَنْزِلْ فيهِ صَومٌ و لا صلاةٌ و لا حلالٌ و لا حرامٌ
اگر ايمان تنها گفتار بود، روزه و نماز و حلال و حرام نازل نمى شد.
بحار الأنوار:ج66، ص19، ح2

 

حدیث پانزدهم: 

امام صادق عليه السلام 

لَو أنَّ العِبادَ وَصَفوا الحقَّ و عَمِلوا بهِ و لَم تُعْقَدْ قُلوبُهُم على أنَّهُ الحقُّ ما انْتَفَعوا
اگر بندگان همه، حق را توصيف كنند و به آن عمل نمايند، اما در دلهايشان به حق بودن آن اعتقاد نداشته باشند، سودى نبرده اند.
الحیاه، ج1، ص386.

 

حدیث شانزدهم : 

پيامبر خدا صلى الله عليه و آله 

 ثلاثٌ مِن الإيمانِ: الإنْفاقُ في الاقْتارِ، و بَذْلُ السَّلامِ للعالَمِ، و الإنْصافُ مِن نَفسِكَ
سه چيز از ايمان است: انفاق كردن در زمان تنگدستى، رواج دادن سلام در عالم، و انصاف داشتن.
نهج الفصاحه: ص417، ح1268

 

حدیث هفدهم:

پيامبر خدا صلى الله عليه و آله 
إنّ لكلّ شيءٍ حقيقةً و ما بلَغَ عبدٌ حقيقةَ الإيمانِ حتّى يَعلَمَ أنّ ما أصابَهُ لَم يكُنْ لِيُخْطِئَهُ و ما أخْطأهُ لم يَكُن لِيُصيبَهُ
هر چيزى حقيقتى دارد. هيچ بنده اى به حقيقت نمى رسد مگر آن كه بداند آنچه به او رسيده نمى توانست نرسد و آنچه به او نرسيده نمى توانست برسد.
نهج الفصاحه: ص334، ح892

حدیث هجدهم : 

پيامبر خدا صلى الله عليه و آله 
لا يَحُقُّ العبدُ حقيقةَ الإيمانِ حتّى يَغْضَبَ للّه ِ و يَرضى للّه ، فإذا فَعلَ ذلكَ فَقَدِ اسْتَحَقَّ حقيقةَ الإيمانِ 
بنده آنگاه به ايمان حقيقى دست مى يابد كه براى خدا به خشم آيد و براى خدا خشنود شود. پس ، هرگاه چنين باشد سزامند ايمان حقيقى گشته است.
كنز العمّال: 99 

 

حدیث نوزدهم:

امام على عليه السلام 
الإيمانُ شَجَرَةٌ ، أصلُها اليقينُ، و فَرْعُها التُّقى،
و نورُها الحَياءُ ، و ثَمَرُها السَّخاءُ
ايمان، درختى است كه ريشه اش يقين است،
شاخه اش پرهيزگارى، شكوفه اش حيا و ميوه اش بخشندگى.
شرح غرر الحكم : ج2، ص47، ح1786 .

 

حدیث بیستم: 

امام على عليه السلام 
لا يَصْدُقُ إيمانُ عبدٍ حتّى يَكونَ بما في يَدِ اللّه ِ سبحانه أوْثَقَ مِنه بما في يَدِهِ
ايمان هيچ بنده اى راستين نباشد مگر زمانى كه اطمينان او به آنچه نزد خداست بيشتر باشد از آنچه در دست خويش دارد.
بحار الأنوار: ج100، ص37، ح49

 

حدیث بیست و یکم:

امام صادق عليه السلام 
لا يَبلُغُ أحدُكُم حقيقةَ الإيمانِ حتّى يُحِبَّ أبْعَدَ الخَلقِ مِنهُ في اللّه،  و يُبْغِضَ أقْرَبَ الخَلْقِ مِنه في اللّه ِ
هيچ يك از شما به حقيقت ايمان نمى رسد، مگر آن كه دورترين كس به خود را، براى خدا دوست بدارد و نزديكترين كس خود را به خاطر خدا دشمن بدارد.
تحف العقول: ص369 .

 

حدیث بیست و دوم:

امام صادق عليه السلام
اعْلَموا أنّهُ لَن يُؤمِنَ عبدٌ مِن عَبيدِهِ اللّه حتّى يَرضى عَن اللّه ِ فيما صَنعَ اللّه ُ إليهِ و صَنعَ بهِ على ما أحَبَّ و كَرِهَ
بدانيد كه هيچ بنده اى از بندگان خدا هرگز مؤمن نباشد مگر آن كه از آنچه خدا با او مى كند، خوشايندش باشد يا ناخوشايند، راضى باشد.
بحار الأنوار: ج75، ص217، ح93 

 

حدیث بیست وسوم: 

امام صادق عليه السلام
لا تَكونُ مؤمنا حتّى تكونَ خائفا راجِيا، و لا تكونُ خائفا راجِيا حتّى تكونَ عاملاً لِما تَخافُ و تَرْجو
مؤمن نيستىمگر آن كه بيمناك و اميدوار باشى و بيمناك و اميدوار نيستى مگرآنكه به آنچه مايه ترس و اميد تو گشته است عمل كنى.
بحار الأنوار: ج75، ص253، ح108

 

حدیث بیست وچهارم:

امام صادق عليه السلام
إنّ مِن حقيقةِ الإيمانِ أنْ تُؤْثِرَ الحقَّ و إنْ ضَرَّكَ علَى الباطلِ و إنْ نَفَعَكَ
 از نشانه هاى ايمان حقيقى اين است كه حق را، هر چند به زيان تو باشد، بر باطل، هر چند به سود تو باشد، ترجيح دهى.
بحار الأنوار:ج67، ص106، ح2

 

حدیث بیست و پنجم: 

پيامبر خدا صلى الله عليه و آله
لا يَسْتَكمِلُ عبدٌ الإيمانَ حتّى يُحِبَّ لأخيهِ ما يُحِبُّ لِنَفْسِهِ، و حتّى يَخافَ اللّه َ في مِزاحِهِ و جِدِّهِ
بنده به كمال ايمان نمى رسد مگر آنكه آنچه را براى خود دوست داردبراى برادرش نيز دوست بدارد و در شوخى و جدى خود از خدا بترسد.
كنز العمّال: 106 .

 

حدیث بیست و ششم: 

امام على عليه السلام 
لا يَكْمُلُ إيمانُ عبدٍ حتّى يُحِبَّ مَن أحَبَّهُ اللّه ُ سبحانه، و يُبغضَ مَن أبْغَضَهُ اللّه ُ سبحانَهُ
ايمان بنده اى كامل نمى شود مگر آن كه آنچه را خداوند دوست دارد او نيز دوست داشته باشد و آنچه را خداوند دشمن دارد او نيز دشمن بدارد.
شرح غرر الحكم:  ج6، ص417، ح10849 

 

حدیث بیست و هفتم: 

پيامبر خدا صلى الله عليه و آله ـ در پاسخ مردى كه پرسيد: دوست دارم ايمانم كامل شود ـ فرمود :
 حَسِّنْ خُلقَكَ يَكمُلْ إيمانُكَ
 اخلاقت را خوب كن، ايمانت كامل مى شود.
كنز العمّال: 44154 .

 

حدیث بیست و هشتم: 

امام علی علیه السلام 
إنّ المؤمنَ يُعرَفُ في السَّماءِ كما يَعرِفُ الرّجُلُ أهلَهُ و ولدَهُ و إنّه لَأكرَمُ علَى اللّه ِ مِن مَلَكٍ مُقَرَّبٍ
همان گونه كه مرد، زن و فرزندانش را مى شناسد، مؤمن در آسمان شناخته مى شود. او نزد خدا از فرشته مقرّب گرامى تر است.
بحارالانوار، ج65، ص18، ح26 

 

حدیث بیست ونهم: 

پيامبر خدا صلى الله عليه و آله
ثلاثُ خِصالٍ مَن كُنَّ فيهِ استَكْمَلَ خِصالَ الإيمانِ: الّذي إذا رضِيَ لَم يُدخِلْهُ رِضاهُ في إثْمٍ و لا باطلٍ، و إذا غَضِبَ لَم يُخرِجْهُ الغَضبُ مِن الحقِّ ، و إذا قَدَرَ لَم يَتَعاطَ ما لَيس لَهُ
سه خصلت است كه هر كس دارا باشد، خصلتهاى ايمان را به كمال رسانده است: كسى كه چون راضى شود، رضايتش او را به گناه و باطل نكشاند و چون خشمگين شود، خشم، او را از حق به در نَبَرد و هرگاه قدرت يابد چيزى را كه از او نيست به زور نستاند.
الخصال: 105 / 66 .

 

حدیث سی ام:

پيامبر خدا صلى الله عليه و آله
لا يكونُ المؤمنُ مؤمنا و لا يَسْتَكمِلُ الإيمانَ حتّى يكونَ فيه ثلاثُ خِصالٍ: اقْتِباسُ العلمِ، و الصّبرُ علَى المَصائبِ، و تَرَفُّقٌ في المَعاشِ
مؤمن، مؤمن نيست و ايمان را به كمال نمى رساند مگر سه خصلت داشته باشد: فراگيرى دانش، شكيبايى بر گرفتاريها، و اعتدال در معاش.
كنز العمّال: 828 .

 

کانال قرآن و حدیث را درشبکه های اجتماعی دنبال کنید.
آپارات موسسه اهل البیت علیهم السلام
کانال عکس نوشته قرآن و حدیث در اینستاگرام
تلگرام قرآن و حدیث
کانال قرآن و حدیث در ایتا
کانال قرآن و حدیث در گپ
پیام رسان سروش _ کانال قرآن و حدیث