دست فرزندتان را در دست یار مهربان بگذارید

دست فرزندتان را در دست یار مهربان بگذارید

۳۰ تیر ۱۳۹۵ 0 فرهنگ و اجتماع

دست فرزندتان را در دست یار مهربان بگذارید

علاقه مند ساختن فرزندان به مطالعه, نقشی سرنوشت ساز بر رشد شخصیت  و کسب موفقیت در زندگی آنها دارد. اگر به چند نکته کاربردی توجه داشته باشیم خواهیم توانست دست فرزندمان را در دستان یار مهربان بگذاریم:

1.کودکان به اندازه پدر و مادرشان به کتاب اهمیت می دهند. با توجه به اینکه سرانه مطالعه در ایران تنها 2 دقیقه در شبانه روز است بد نیست ابتدا بیلی به باغچه خودمان بزنیم.

2. کتاب خوب علاوه بر مناسب بودن محتوا باید جذابیت های ویژه ای هم داشته باشد. جذابیت یک کتاب برای کودک, بستگی به سن و سال  و علاقه شخصی او دارد. مثلاً در یک سالگی بیشتر تصاویر کتاب برای کودک جذابیت دارد تا نوشته های آن و درسالهای بعد در کنار تصاویر, داستان کتاب هم جذابیت خاص خودش را  پیدا می کند.

3. کتاب می تواند انواع و اشکال مختلفی داشته باشد. شعر, داستان, نقاشی, علمی, کوچک, بزرگ و...  داشتن حق انتخاب, لذت کتاب خواندن را برای فرزندان بالا می برد. در ضمن وقتی کتابها جلوی چشم و در دسترس کودک باشد بیشتر به خواندن آنها علاقه نشان می دهد.

4. چقدر هیجان انگیز است وقتی فرزندمان ما را در حال مطالعه یکی  از کتابهایش ببیند. بخصوص وقتی درباره آنچه خوانده ایم با او گفتگو کنیم.

5. وقتی بعد از بازدید از یک باغ وحش کتابی با موضوع حیوانات برای فرزندمان تهیه کنیم  او علاقه بیشتری به مطالعه آن کتاب نشان می دهد.  این فرصتها را نباید از دست داد.

6. چقدر برای کودک لذت بخش است تحویل گرفتن یک مجله جذاب و خواندنی از آقای پستچی. می توانیم  اشتراک مجله ای را با نام فرزند خود بگیریم و اشتیاق او را هنگام گشودن پاکت پست و ورق زدن مجله تماشا کنیم.

7. کتابها را به او هدیه بدهیم و کمکش کنیم تا برای دوستش کتابی به عنوان هدیه بخرد.

8. برایش با اشتیاق و علاقه کتاب بخوانید. مثل یک نمایشنامه. لحن و چهره خود را بر اساس داستان تغییر دهید. حتی از افکتهای صوتی استفاده کنید مثل صدای در زدن و... با این کار فرزند شما هم از کتاب خواندن لذت می برد و هم از نشستن کنار شما. او برای شنیدن داستان بعدی لحظه شماری خواهد کرد.

9. در جمع, به فرزندتان برچسب کتابخوان بودن بزنید؛ همچنین می توانید او را مسئول کتاب خواندن  براي برادر يا خواهر كوچكترش کنید.

10. به یاران نامهربان مثل تبلت و تلوزیون و...اجازه ندهیم جای یار مهربان را در زندگی کودکانمان بگیرند. می دانم کار دشواری است اما امیدوارم با مطالعه و مشورت با کارشناسان با تجربه از پس آن برآیید.

پیروز باشید


سید مهدی خدایی

 

.

 

کانال قرآن و حدیث را درشبکه های اجتماعی دنبال کنید.
آپارات موسسه اهل البیت علیهم السلام
کانال عکس نوشته قرآن و حدیث در اینستاگرام
تلگرام قرآن و حدیث
کانال قرآن و حدیث در ایتا
کانال قرآن و حدیث در گپ
پیام رسان سروش _ کانال قرآن و حدیث