روشهایی برای پرورش یک کودک خلاق

روشهایی برای پرورش یک کودک خلاق

۰۴ مرداد ۱۳۹۵ 0 فرهنگ و اجتماع

با این روشها می توانید فرزندانی خلاق تربیت کنید 

1. بازی نقش بی نظیری  در پرورش خلاقیت در کودکان دارد. بخصوص بازیهایی که دست کودک برای تغییر دادن در آنها باز است مثل بازی با ماسه های کنار دریا, لگو, خمیر بازی و... بازی های گروهی با همسالان  و همچنین بازی کردن والدین با کودک نیز از اهمیت فوق العاده ای برخوردار است. البته والدین باید کارگردانی بازی را به کودک بسپارید و اجازه بدهند او تصمیم گیر باشد.

2. هر تمرین و فعالیتی که کودک را به فکر کردن وادار کند موجب پرورش خلاقیت در کودکان است به عنوان نمونه

·         دایره ای رسم کنید و به کودک نشان دهید این دایره می تواند چرخ یک ماشین یا شیشه یک عینک باشد. حالا شکل دیگری بکشید و از او بخواهید مانند شما تصویر کاملی را خلق کند.

·         قصه ای را شروع کنید و با نظر فرزندتان آن را کامل کنید.

·         عکسی را به کودک نشان دهید و سعی کنید بر اساس آن عکس داستانی بسازید. در نوبت بعدی از کودک بخواهید داستان عکس دیگری را بیان کند.

·         خوب است شما هم گاهی از فرزندتان سوال بپرسید و او را به فکر کردن وادارید. مثلاً بپرسید اگر بال داشتی و می توانستی پرواز کنی چه می کردی؟ 

3. همراه فرزندتان به مشاهده مکانهای الهام بخش بروید. موزه, نمایشگاه, تئاتر و بخصوص مکانهای طبیعی مثل کوه و دشت و دریا و...  بازی کردن کودک در طبیعت یکی از مهمترین روشهای پرورش خلاقیت در آنان است.

4. قصه نیز از ابزارهای مهم برای تقویت خلاقیت کودکان است. داستانها قوه تخیل کودک را تقویت می کنند و می توانند سر آغاز فعالیت خلاقانه مغز انسان باشند.

5. وسائل خراب و بی خطر را دور نریزید. آنها را به همراه  مقداری خرت و پرت در اختیار کودک بگذارید. او با همین وسائل بی ارزش بازیهایی اختراع می کند که شما را شگفت زده خواهد کرد.  


پیروز باشید

سید مهدی خدایی

کانال قرآن و حدیث را درشبکه های اجتماعی دنبال کنید.
آپارات موسسه اهل البیت علیهم السلام
کانال عکس نوشته قرآن و حدیث در اینستاگرام
تلگرام قرآن و حدیث
کانال قرآن و حدیث در ایتا
کانال قرآن و حدیث در گپ
پیام رسان سروش _ کانال قرآن و حدیث