اکران انیمیشن «ناسور» در کشور عراق

اکران انیمیشن «ناسور» در کشور عراق

۲۶ مهر ۱۳۹۵ 0 صوتی و تصویری
 
انیمیشن «ناسور» مدتی است در سینماهای کشور اکران شده است و روایت زندگی عبیدالله بن حر جعفی یکی از کوفیانی است که از امام حسین (ع) دعوت کرده است تا به کوفه بیایند و زمانی که می‌شنود سپاه امام به کوفه نزدیک شده است، از این شهر خارج می‌شود تا با ایشان روبه رو نشود، اما از بد حادثه به صورت کاملا ناگهانی با ایشان روبه رو شده و مجبور می‌شود تا دست رد به سینه امام بزند. از سوی دیگر نیز واقعه کربلا بخش اعظمی از داستان «ناسور» را در برمی‌گیرد.
به گزارش خبرگزاری مهر، مراسم افتتاحیه رسمی انیمیشن «ناسور» با عنوان «الجرح الخالد» روز شنبه ۲۴ مهر ماه در کشور عراق برگزار شد. حیدر جلوخان که از مشاوران این اثر سینمایی است و مدیریت شبکه کربلا را هم بر عهده دارد، متولی اکران این اثر عاشورایی در عراق است. وی همچنین ناظر دوبلاژ عربی این انیمیشن است.
انیمیشن سینمایی «ناسور» به کارگردانی کیانوش دالوند و تهیه‌کنندگی مشترک محمدحسین قاسمی و داریوش دالوند است که پیش از این در جشنواره «غدیر» کشورعراق جایزه بهترین انیمیشن را از آن خود کرده بود.
ناسور روایتی ست از حماسه عاشورا که با محوریت انتخاب وقایع این حادثه عظیم را به تصویر می کشد و به عبارت دیگر ناسور راوی جراحتی است که از شهادت مظلومانه امام حسین (ع) و یارانش در دل همه آزادی خواهان جهان ایجاد شده است.(1)
داریوش دالوند [در گفتگویی در برنامه « روبه راه» از شبکه دوم سیما] با اشاره به اینکه برای ساخت همه آثار دغدغه دارد، گفت: زمانی‌که «رستم و سهراب» را هم ساختیم، موضوع آن دغدغه ما بود، اما ساخت «ناسور» شجاعت بیشتری لازم داشت. ما در کودکی‌های‌مان با مقتل‌خوانی بزرگ شده بودیم، از جایی به بعد متوجه شدیم بچه‌ها دنیای امروز با مدیای دیگری روبرو هستند که چیزی مانند مقتل برای‌شان جذابیت ندارد. این دردی بود که احساس کردیم و به این نتیجه رسیدیم که شاید کودکان و نوجوانان ما سخت پای نوحه بنشینند، اما می‌توان آن‌ها را درگیر کرد. به هر حال ما لرستانی و بروجردی هستیم و عشق عجیبی به حضرت ابوالفضل داریم که همین موضوع ما را بیشتر به سمت ساخت این انیمیشن کشاند.
این تهیه‌کننده در پاسخ به این پرسش که مخاطب هدف این انیمیشن چه کسانی هستد، بیان کرد: به هر حال وقتی حرف از انیمیشن زده می‌شود، منظور کودک و نوجوان است، اما «ناسور» برای همه اعضای خانواده است.
ایشان در ادامه در مورد جوایزی که انیمیشن «ناسور» دریافت کرده، توضیح داد: در این مدت و قبل از اکران «ناسور» اتفاق‌های خوبی برای انیمیشن افتاد، در جشنواره «غدیر» عراق جایزه بهترین انیمیشن را بدست آورد و در چهاردهمین اجلاس پیرغلامان که در بندرعباس برگزار شده بود، مورد تجلیل قرار گرفت.
به تازگی مراسم افتتاحیه اکران ناسور در شهر کربلا برگزار شد. این مراسم «الجرح الخالد» نام دارد و معنی آن ترجمه عربی «ناسور» یعنی زخمی که هرگز التیام پیدا نمی‌کند، است. اکران فیلم در کربلا شروع شده، طبق برنامه‌ریزی‌ها قرار است در شهرهای ناصریه، بصره و بغداد هم روی پرده برود، اما تا پایان ماه صفر در کربلا اکران خواهد داشت. «ناسور» برای اکران در عراق دوبله عربی شده و صداهایی که در آن استفاده شده، افرادی هستند که برای دوبله‌های آثار سینمایی این کشور فعالیت می‌کنند.(2)
 
پی نوشت:
 

 

کانال قرآن و حدیث را درشبکه های اجتماعی دنبال کنید.
آپارات موسسه اهل البیت علیهم السلام
کانال عکس نوشته قرآن و حدیث در اینستاگرام
تلگرام قرآن و حدیث
کانال قرآن و حدیث در ایتا
کانال قرآن و حدیث در گپ
پیام رسان سروش _ کانال قرآن و حدیث