وقایع روز دوازدهم ربیع الاول

وقایع روز دوازدهم ربیع الاول

۱۲ آبان ۱۳۹۵ 0 فرهنگ و اجتماع

۱- هلاكت معتصم بالله محمد عباسى پسر هارون الرشيد در سامرّاء درسال ۲۲۷ قمری

                اين شهر از بناهاى اوست . اين ملعون عموى ام الفضل بود كه  اوعيال حضرت جوادعليه‌السلام بود و امّ الفضل به امر معتصم به آن حضرت زهر خورانيد .

              او را خليفه مثمن گويند .  زيرا هشتم از خلفاى عباسيين است و هشتم از اولاد عبدالمطلب و هشتم از اولاد هارون الرشيد و هشت سال و هشت ماه و هشت روز خلافت كرد و هشت اولاد ذكور و هشت اولاد اناث داشت.

۲- ورود حضرت رسول اكرم صلى‌الله‌عليه‌وآله‌وسلم به مدينه درسال ۱۳ بعثت               

               اهالى مدينه شادى كنان به استقبال پيامبر  صلى‌الله‌عليه‌وآله‌وسلم  رفتند و حضرت در ۱۲ ربيع الاول موقع ظهر وارد مدينه شد و مردم اطراف ناقه آن بزرگوار را گرفتند و استدعاى نزول مى نمودند  . حضرت فرمود  : اى مردم ناقه را رها كنيد كه او مأموريت دارد به درب خانه هر كسى بنشيند من به آنجا وارد خواهم شد تا در درب خانه ابوايّوب انصارى بر زمين نشست او فقيرترين اهل مدينه بود و پيامبرصلى‌الله‌عليه‌وآله‌وسلم وارد خانه او شد.

۳- انقراض حكومت بنى اميّه در سال۱۳۲ قمری

             به همت والاى ابومسلم مروزى صالح بن على بن عبدالله بن عباس بن عبدالمطلب عموى سفاح چهاردهمين از خلفاى بنى اميه را كه مروان حمار بود در قريه اى از قراء مصر به قتل رسانيد و دولت بنى اميه در سال ۱۳۲ قمری  منقرض شد و ۹۱ سال و دو روز كه هزار و نود و دو ماه و دو روز مى شود حكومت نمودند و ۱۴ نفر از بنى اميه حاكم شده اند.
                مروان حمار: در طفوليت انگشت خود را در ميان حلقه نمود و آن حلقه در انگشت بند شد . پس به زحمت بسيار از انگشت بيرون آوردند . بعد از مدتى خواست خود را امتحان كند كه چاق شده  است يا نه  . دوباره انگشت خود را در ميان حلقه فرو برد و انگشت او بند شد  .هر چه سعى كرد بيرون نيامد تا سوهانى آوردند  و آن را سوهان نمودند و انگشت رها شد  .در اين اثنا پدرش حاضر شد از مطلب باخبر گرديد  . به او گفت واللّه انت الحمار و اللّه تو الاغى پس از آن وقت به اين لقب ملقب شد.
 
منبع:
کتاب حوادث الایام، سید مهدی مرعشی نجفی

 

کانال قرآن و حدیث را درشبکه های اجتماعی دنبال کنید.
آپارات موسسه اهل البیت علیهم السلام
کانال عکس نوشته قرآن و حدیث در اینستاگرام
تلگرام قرآن و حدیث
کانال قرآن و حدیث در ایتا
کانال قرآن و حدیث در گپ
پیام رسان سروش _ کانال قرآن و حدیث